Źródła badań: Podstawowe pojęcia i znaczenie

Źródła badań⁚ Podstawowe pojęcia i znaczenie

Źródła badań stanowią fundament każdego procesu badawczego‚ dostarczając informacji niezbędnych do formułowania hipotez‚ przeprowadzania analiz i formułowania wniosków.

1. Wprowadzenie⁚ Rola źródeł w procesie badawczym

Współczesne badania naukowe opierają się na solidnych podstawach‚ a kluczową rolę w tym procesie odgrywają źródła informacji. Stanowią one fundament‚ na którym konstruuje się wiedzę‚ a ich staranne dobranie i analiza decydują o jakości i wiarygodności prowadzonych badań. Źródła dostarczają danych‚ faktów‚ teorii i interpretacji‚ które stanowią punkt wyjścia dla formułowania hipotez‚ przeprowadzania analiz i formułowania wniosków.

W zależności od charakteru prowadzonych badań‚ źródła mogą pełnić różne funkcje. Mogą być wykorzystywane do⁚

  • Zdefiniowania problemu badawczego i sformułowania hipotez.
  • Zgromadzenia danych empirycznych i ich analizy.
  • Weryfikacji hipotez i formułowania wniosków.
  • Uzasadnienia i poparcia twierdzeń.
  • Uzupełnienia i poszerzenia wiedzy na temat badanego zagadnienia.

Odpowiedni dobór źródeł i ich krytyczna analiza są kluczowe dla zapewnienia wiarygodności i rzetelności prowadzonych badań.

2. Klasyfikacja źródeł informacji⁚ Podział ze względu na typ i charakter

Źródła informacji można podzielić na różne kategorie w zależności od ich typu i charakteru. Klasyfikacja ta pozwala na lepsze zrozumienie specyfiki poszczególnych źródeł i ich roli w procesie badawczym. Najczęściej wyróżnia się trzy główne kategorie⁚ źródła pierwotne‚ źródła wtórne i źródła trzeciorzędne.

Źródła pierwotne to bezpośrednie źródła informacji‚ które stanowią oryginalne dane lub relacje z wydarzeń. Są to na przykład⁚

  • Dokumenty historyczne‚ takie jak listy‚ dzienniki‚ fotografie.
  • Dane empiryczne zebrane w trakcie badań‚ takie jak wyniki ankiet‚ obserwacje‚ eksperymenty.
  • Twórczość artystyczna‚ taka jak książki‚ filmy‚ muzyka.

Źródła wtórne to analizy‚ interpretacje lub syntezy informacji pochodzących ze źródeł pierwotnych. Są to na przykład⁚

  • Artykuły naukowe‚ które omawiają wyniki badań innych naukowców.
  • Książki historyczne‚ które przedstawiają interpretację wydarzeń historycznych.
  • Recenzje filmów‚ książek lub innych dzieł sztuki.

Źródła trzeciorzędne to kompilacje i przeglądy informacji zebranych ze źródeł pierwotnych i wtórnych. Są to na przykład⁚

  • Encyklopedie‚ słowniki‚ podręczniki.
  • Strony internetowe‚ które podsumowują informacje z różnych źródeł.
  • Katalogi biblioteczne‚ które gromadzą informacje o dostępnych książkach i artykułach.

Pamiętajmy‚ że ta klasyfikacja nie jest sztywna i niektóre źródła mogą należeć do kilku kategorii jednocześnie.

2.1. Źródła pierwotne⁚ Bezpośrednie źródła informacji

Źródła pierwotne to najcenniejsze źródła informacji w procesie badawczym‚ ponieważ stanowią bezpośrednie źródło danych i obserwacji. Są to oryginalne dokumenty‚ artefakty lub relacje‚ które nie zostały przetworzone ani zinterpretowane przez innych. Źródła pierwotne pozwalają na bezpośredni kontakt z rzeczywistością‚ a ich analiza dostarcza autentycznych i niezakłóconych informacji.

Przykłady źródeł pierwotnych⁚

  • Dokumenty historyczne⁚ listy‚ dzienniki‚ fotografie‚ mapy‚ akta prawne‚ umowy‚ kroniki.
  • Dane empiryczne⁚ wyniki ankiet‚ obserwacje‚ eksperymenty‚ dane statystyczne‚ dane z badań terenowych.
  • Twórczość artystyczna⁚ książki‚ artykuły‚ filmy‚ obrazy‚ rzeźby‚ muzyka‚ spektakle teatralne.
  • Wypowiedzi osób⁚ wywiady‚ transkrypcje rozmów‚ nagrania audio i wideo.
  • Artefakty⁚ narzędzia‚ przedmioty codziennego użytku‚ pozostałości archeologiczne.

Analiza źródeł pierwotnych wymaga staranności i krytycznego podejścia‚ aby odróżnić fakty od opinii i interpretacji.

2.2. Źródła wtórne⁚ Analiza i interpretacja źródeł pierwotnych

Źródła wtórne to analizy‚ interpretacje lub syntezy informacji pochodzących ze źródeł pierwotnych. Nie są one oryginalnymi dokumentami‚ ale przedstawiają perspektywę na dane lub wydarzenia‚ które zostały już odnotowane w innych źródłach. Źródła wtórne są zazwyczaj napisane przez ekspertów w danej dziedzinie i oferują wgląd w złożone zagadnienia‚ analizując i interpretując dane zebrane z różnych źródeł pierwotnych.

Przykłady źródeł wtórnych⁚

  • Artykuły naukowe⁚ omawiają wyniki badań innych naukowców‚ prezentują analizy danych i wnioski.
  • Książki historyczne⁚ przedstawiają interpretację wydarzeń historycznych‚ opierając się na analizie dokumentów historycznych i innych źródeł.
  • Recenzje filmów‚ książek lub innych dzieł sztuki⁚ analizują i oceniają dzieła‚ opierając się na własnej interpretacji i wiedzy.
  • Podręczniki⁚ syntetyzują wiedzę z różnych dziedzin‚ prezentując kluczowe koncepcje i teorie.
  • Biografie⁚ przedstawiają życie i działalność osoby‚ opierając się na źródłach pierwotnych i wtórnych.

Ważne jest‚ aby podczas korzystania ze źródeł wtórnych zawsze identyfikować źródła pierwotne‚ na których opierają się autorzy‚ aby ocenić ich wiarygodność i obiektywność.

2.3. Źródła trzeciorzędne⁚ Kompilacje i przeglądy informacji

Źródła trzeciorzędne to kompilacje i przeglądy informacji zebranych ze źródeł pierwotnych i wtórnych. Nie są one oryginalnymi badaniami ani analizami‚ ale dostarczają ogólny przegląd tematu‚ podsumowując kluczowe informacje i koncepcje. Źródła trzeciorzędne są często używane jako punkt wyjścia do dalszych badań‚ ponieważ oferują szybki i łatwy dostęp do podstawowych informacji na temat danego zagadnienia.

Przykłady źródeł trzeciorzędnych⁚

  • Encyklopedie⁚ zawierają krótkie‚ zwięzłe definicje i opisy różnych pojęć i zagadnień.
  • Słowniki⁚ definiują terminy i pojęcia‚ często z przykładami ich użycia.
  • Podręczniki⁚ syntetyzują wiedzę z różnych dziedzin‚ prezentując kluczowe koncepcje i teorie.
  • Strony internetowe⁚ często podsumowują informacje z różnych źródeł‚ ale ich wiarygodność może być różna.
  • Katalogi biblioteczne⁚ gromadzą informacje o dostępnych książkach i artykułach‚ ułatwiając ich wyszukiwanie.

Chociaż źródła trzeciorzędne mogą być przydatne do szybkiego zapoznania się z tematem‚ nie powinny być jedynym źródłem informacji w procesie badawczym. Ważne jest‚ aby zawsze weryfikować informacje ze źródeł trzeciorzędnych w bardziej szczegółowych źródłach pierwotnych i wtórnych.

3. Kryteria oceny wiarygodności źródeł⁚ Zapewnienie jakości informacji

W dobie łatwego dostępu do informacji‚ kluczowe staje się umiejętne rozróżnianie źródeł wiarygodnych od tych mniej rzetelnych. Ocenę wiarygodności źródeł należy przeprowadzać w oparciu o szereg kryteriów‚ które pozwalają na zweryfikowanie jakości informacji i ich przydatności w procesie badawczym.

Najważniejsze kryteria oceny wiarygodności źródeł⁚

  • Autorytet i kwalifikacje autorów⁚ czy autorzy posiadają odpowiednie wykształcenie‚ doświadczenie i reputację w danej dziedzinie? Czy są znani z obiektywności i rzetelności?
  • Aktualność i wiarygodność informacji⁚ czy informacje są aktualne i zgodne z najnowszym stanem wiedzy? Czy źródło jest wiarygodne i znane z rzetelności?
  • Obiektywność i bezstronność prezentowanych danych⁚ czy informacje są przedstawione w sposób obiektywny i bezstronny? Czy autorzy unikają stronniczości i uprzedzeń?
  • Dostępność źródła⁚ czy źródło jest łatwo dostępne i czy można zweryfikować jego treść w innych źródłach?
  • Spójność informacji⁚ czy informacje są spójne z innymi źródłami i czy nie zawierają sprzeczności?

Dokładna analiza tych kryteriów pozwala na wyeliminowanie niepewnych i niewiarygodnych źródeł‚ zapewniając tym samym wysoką jakość informacji wykorzystywanych w badaniach.

3.1. Autorytet i kwalifikacje autorów

Jednym z najważniejszych kryteriów oceny wiarygodności źródła jest autorytet i kwalifikacje jego autorów. Oznacza to‚ że należy zwrócić uwagę na ich wykształcenie‚ doświadczenie‚ reputację i specjalizację w danej dziedzinie. Autorzy o ugruntowanej pozycji w nauce‚ posiadający odpowiednie kwalifikacje i uznanie w środowisku akademickim‚ są bardziej wiarygodni niż osoby bez odpowiedniego przygotowania.

Przy ocenie autorytetu autorów warto rozważyć następujące aspekty⁚

  • Stopień wykształcenia⁚ czy autorzy posiadają tytuł naukowy‚ np. doktorat‚ habilitację‚ profesurę? Jaka jest ich specjalizacja i jak długo zajmują się badaniami w danej dziedzinie?
  • Doświadczenie zawodowe⁚ czy autorzy mają praktyczne doświadczenie w danej dziedzinie? Czy publikowali wcześniej prace naukowe lub artykuły w renomowanych czasopismach?
  • Reputacja⁚ czy autorzy są znani z obiektywności‚ rzetelności i wiarygodności? Czy są cenieni w środowisku naukowym za swoje badania i publikacje?
  • Afiliacja instytucjonalna⁚ gdzie autorzy pracują? Czy jest to renomowana uczelnia lub instytut badawczy?

Analiza tych czynników pozwala na wstępną ocenę wiarygodności źródła i jego autora‚ a także na zweryfikowanie‚ czy jego wiedza i doświadczenie są adekwatne do tematu publikacji.

3.2. Aktualność i wiarygodność informacji

Aktualność informacji jest kluczowa‚ zwłaszcza w dziedzinach‚ które dynamicznie się rozwijają. Informacje przestarzałe mogą być nieaktualne‚ a nawet błędne‚ dlatego ważne jest‚ aby korzystać ze źródeł‚ które dostarczają aktualnych danych i analiz. Weryfikacja daty publikacji‚ ostatniej aktualizacji lub odniesień do innych prac naukowych pozwala ocenić‚ czy informacje są aktualne i zgodne z najnowszym stanem wiedzy.

Oprócz aktualności‚ należy również ocenić wiarygodność źródła. Wiarygodność oznacza‚ że źródło jest wiarygodne‚ rzetelne i znane z dokładności. Należy zwrócić uwagę na⁚

  • Reputację źródła⁚ czy źródło jest znane z rzetelności i dokładności? Czy jest cenione w środowisku naukowym?
  • Metody badawcze⁚ czy źródło przedstawia szczegółowy opis swoich metod badawczych? Czy metody te są wiarygodne i obiektywne?
  • Spójność informacji⁚ czy informacje są spójne z innymi źródłami? Czy nie ma rozbieżności lub sprzeczności?
  • Odniesienia do innych prac⁚ czy źródło zawiera odniesienia do innych prac naukowych? Czy odniesienia te są aktualne i wiarygodne?

Analiza tych czynników pozwala na ocenę‚ czy źródło jest wiarygodne i czy dostarcza rzetelnych informacji.

3.3. Obiektywność i bezstronność prezentowanych danych

Obiektywność i bezstronność prezentowanych danych są kluczowe dla zapewnienia wiarygodności źródła. Oznacza to‚ że informacje powinny być przedstawione w sposób neutralny‚ bez stronniczości i uprzedzeń. Należy zwrócić uwagę‚ czy autorzy nie manipulują danymi‚ nie pomijają istotnych faktów lub nie przedstawiają informacji w sposób‚ który faworyzuje określoną perspektywę.

Weryfikacja obiektywności i bezstronności źródła wymaga zwrócenia uwagi na następujące aspekty⁚

  • Język i ton⁚ czy język użyty w źródle jest neutralny i obiektywny? Czy autorzy unikają emocjonalnych sformułowań i oceniających opinii?
  • Prezentacja danych⁚ czy dane są przedstawione w sposób przejrzysty i obiektywny? Czy autorzy używają wykresów i tabel w sposób‚ który nie wprowadza w błąd?
  • Odniesienia do innych prac⁚ czy autorzy cytują różne perspektywy i argumenty? Czy odnoszą się do prac krytycznych wobec ich własnych poglądów?
  • Finansowanie badań⁚ czy badania były finansowane przez organizacje‚ które mogą mieć interes w przedstawieniu danych w określony sposób?

Dokładna analiza tych czynników pozwala na ocenę‚ czy źródło jest obiektywne i czy dostarcza rzetelnych informacji.

4. Dostęp do zasobów informacyjnych⁚ Strategie i narzędzia

Dostęp do odpowiednich źródeł informacji jest kluczowy dla skutecznego prowadzenia badań naukowych.

4.1. Źródła akademickie⁚ Dostęp do wiedzy naukowej

Źródła akademickie stanowią podstawowe źródło wiedzy naukowej‚ oferując dostęp do publikacji naukowych‚ artykułów‚ książek‚ prac magisterskich i doktorskich‚ a także innych materiałów badawczych.

Najważniejsze źródła akademickie⁚

  • Biblioteki uniwersyteckie⁚ oferują szeroki wybór książek‚ czasopism‚ baz danych‚ a także dostęp do zasobów elektronicznych.
  • Bazy danych naukowych⁚ gromadzą informacje o publikacjach naukowych‚ artykułach‚ pracach magisterskich i doktorskich‚ a także innych materiałach badawczych.
  • Czasopisma naukowe⁚ publikują artykuły naukowe recenzowane przez innych ekspertów‚ zapewniając wysoką jakość i wiarygodność informacji.
  • Repozytoria instytucjonalne⁚ gromadzą publikacje naukowe pracowników danej uczelni lub instytucji badawczej‚ udostępniając je w sposób otwarty.
  • Platformy e-learningowe⁚ oferują dostęp do materiałów edukacyjnych‚ kursów online‚ a także do publikacji naukowych.

Korzystanie z zasobów akademickich wymaga zazwyczaj rejestracji i logowania‚ a dostęp do niektórych materiałów może być płatny.

4.2. Źródła internetowe⁚ Szukanie informacji w sieci

Internet stał się nieodzownym narzędziem w procesie badawczym‚ oferując dostęp do ogromnej ilości informacji. Jednakże‚ ze względu na łatwość publikowania treści w sieci‚ ważne jest‚ aby krytycznie oceniać wiarygodność źródeł internetowych.

Wskazówki dotyczące szukania informacji w sieci⁚

  • Korzystaj z wyszukiwarek akademickich⁚ Google Scholar‚ Microsoft Academic‚ BASE‚ oferują wyszukiwanie w bazach danych publikacji naukowych‚ artykułów i prac badawczych.
  • Sprawdzaj wiarygodność stron internetowych⁚ zwróć uwagę na domenę strony (np. .edu‚ .gov)‚ autorytet autorów‚ datę publikacji i odniesienia do innych prac.
  • Używaj filtrów wyszukiwania⁚ wykorzystaj filtry wyszukiwania‚ aby zawęzić wyniki do konkretnych typów źródeł (np; artykuły naukowe‚ strony instytucji naukowych).
  • Sprawdzaj różne źródła⁚ nie polegaj na jednym źródle‚ porównaj informacje z różnych stron internetowych‚ aby zweryfikować ich wiarygodność.
  • Uważaj na strony komercyjne⁚ strony komercyjne mogą zawierać informacje stronnicze lub reklamowe‚ dlatego należy je traktować z ostrożnością.

Pamiętaj‚ że Internet oferuje wiele cennych informacji‚ ale wymaga krytycznego podejścia i umiejętnego weryfikowania ich wiarygodności.

4.3. Narzędzia do zarządzania informacją⁚ Organizacja i odzyskiwanie danych

Współczesne badania naukowe generują ogromne ilości informacji‚ które wymagają starannej organizacji i zarządzania. Narzędzia do zarządzania informacją ułatwiają gromadzenie‚ organizowanie‚ przechowywanie i odzyskiwanie danych‚ zwiększając efektywność pracy badawczej.

Najpopularniejsze narzędzia do zarządzania informacją⁚

  • Menedżery referencji⁚ Zotero‚ Mendeley‚ EndNote‚ ułatwiają gromadzenie‚ organizowanie i cytowanie źródeł‚ generują bibliografie i listy odniesień.
  • Oprogramowanie do zarządzania projektami⁚ Asana‚ Trello‚ pomagają w planowaniu‚ organizowaniu i śledzeniu postępów projektu badawczego.
  • Chmury obliczeniowe⁚ Google Drive‚ Dropbox‚ umożliwiają przechowywanie i udostępnianie plików‚ zapewniając łatwy dostęp do danych z dowolnego miejsca.
  • Narzędzia do tworzenia notatek⁚ Evernote‚ OneNote‚ pomagają w gromadzeniu‚ organizowaniu i wyszukiwaniu notatek‚ zapewniając łatwy dostęp do informacji.
  • Narzędzia do wizualizacji danych⁚ Tableau‚ Power BI‚ umożliwiają tworzenie interaktywnych wizualizacji danych‚ ułatwiając ich analizę i interpretację.

Wybór odpowiednich narzędzi zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji badacza‚ ale ich zastosowanie pozwala na efektywne zarządzanie informacją i zwiększenie produktywności pracy badawczej.

5. Etyka badań⁚ Odpowiedzialne korzystanie ze źródeł

Odpowiedzialne korzystanie ze źródeł jest kluczowe dla zachowania integralności naukowej i wiarygodności badań.

5.1. Plagiat⁚ Definicja i konsekwencje

Plagiat to poważne naruszenie zasad etyki naukowej‚ które polega na przedstawianiu cudzych pomysłów‚ twierdzeń‚ tekstów lub danych jako własnych‚ bez odpowiedniego cytowania i odniesienia do źródła. Plagiat może przybierać różne formy‚ od kopiowania całych fragmentów tekstu po parafrazowanie bez podania źródła.

Konsekwencje plagiatu są poważne i mogą obejmować⁚

  • Obniżenie oceny lub niezaliczenie pracy.
  • Wykluczenie z uczelni lub instytucji badawczej.
  • Zniszczenie reputacji naukowej.
  • Utratę zaufania ze strony środowiska naukowego.
  • Możliwość oskarżenia o naruszenie praw autorskich.

Unikanie plagiatu wymaga staranności i odpowiedzialności w korzystaniu ze źródeł. Należy zawsze cytować i odnosić się do prac innych autorów‚ a także upewnić się‚ że wszystkie informacje są przedstawione w sposób jasny i przezroczysty.

5.2. Cytowanie i referencjonowanie⁚ Prawidłowe przypisywanie źródeł

Cytowanie i referencjonowanie to kluczowe elementy etyki naukowej‚ które pozwalają na prawidłowe przypisywanie autorstwa i źródeł informacji. Cytowanie polega na umieszczeniu w tekście krótkiego odniesienia do źródła‚ zaś referencjonowanie to pełne dane bibliograficzne źródła‚ umieszczone na końcu pracy.

Prawidłowe cytowanie i referencjonowanie⁚

  • Wykorzystaj styl cytowania zgodny z wytycznymi uczelni lub czasopisma.
  • Wymień wszystkie źródła‚ z których korzystałeś‚ nawet jeśli są to tylko krótkie fragmenty.
  • Dokładnie odtwórz dane bibliograficzne źródła‚ w tym nazwisko autora‚ tytuł pracy‚ rok wydania‚ wydawnictwo‚ numer strony.
  • Użyj odpowiednich narzędzi do zarządzania referencjami‚ np. Zotero‚ Mendeley‚ EndNote‚ aby ułatwić proces cytowania i referencjonowania.
  • Sprawdź‚ czy wszystkie cytaty i odniesienia są poprawne i spójne z wykorzystywanym stylem cytowania.

Prawidłowe cytowanie i referencjonowanie są niezbędne dla zapewnienia wiarygodności i rzetelności badań‚ a także dla ochrony praw autorskich.

9 thoughts on “Źródła badań: Podstawowe pojęcia i znaczenie

  1. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia dla osób rozpoczynających przygodę z badaniami naukowymi. Autor w sposób zwięzły i przystępny omawia podstawowe aspekty związane ze źródłami badań. Sugeruję jednak rozszerzenie dyskusji o kwestie związane z oceną wiarygodności źródeł, w tym o metody weryfikacji informacji oraz o potencjalne zagrożenia związane z wykorzystywaniem niewiarygodnych źródeł.

  2. Autor artykułu w sposób kompetentny omawia znaczenie źródeł w procesie badawczym. Prezentacja klasyfikacji źródeł jest logiczna i przejrzysta. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o specyficznych wyzwaniach związanych z wykorzystywaniem źródeł w różnych dyscyplinach naukowych, np. w naukach społecznych, humanistycznych czy przyrodniczych.

  3. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębienia tematyki źródeł badań. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia podstawowe pojęcia i znaczenie źródeł. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o narzędziach i technikach wykorzystywanych do gromadzenia i analizy danych ze źródeł, np. o metodach analizy treści, o narzędziach do zarządzania bibliografią czy o technikach analizy danych ilościowych i jakościowych.

  4. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia dla osób rozpoczynających przygodę z badaniami naukowymi. Autor w sposób zwięzły i przystępny omawia podstawowe aspekty związane ze źródłami badań. Sugeruję jednak rozszerzenie dyskusji o kwestie związane z zarządzaniem informacją i bibliografią, w tym o narzędzia do gromadzenia i organizacji danych bibliograficznych, o metody cytowania i tworzenia przypisów oraz o standardy publikowania prac naukowych.

  5. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematyki źródeł badań. Autor w sposób jasny i przejrzysty przedstawia podstawowe pojęcia i znaczenie źródeł w kontekście procesu badawczego. Szczególnie cenne jest podkreślenie roli źródeł w formułowaniu hipotez, analizie danych i formułowaniu wniosków. Jednakże, warto rozważyć rozszerzenie dyskusji o specyficzne wyzwania związane z wykorzystywaniem różnych typów źródeł, np. kwestie wiarygodności i obiektywizmu źródeł historycznych, czy też etyczne aspekty pracy z danymi empirycznymi.

  6. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematyki źródeł badań. Autor w sposób jasny i przejrzysty przedstawia podstawowe pojęcia i znaczenie źródeł w kontekście procesu badawczego. Jednakże, warto rozważyć rozszerzenie dyskusji o narzędziach i technikach wykorzystywanych do weryfikacji wiarygodności źródeł, np. o metodach krytycznej analizy źródeł historycznych, o narzędziach do weryfikacji informacji w internecie czy o technikach analizy danych ze źródeł cyfrowych.

  7. Autor artykułu prezentuje kompleksowe spojrzenie na rolę źródeł w procesie badawczym. Prezentacja klasyfikacji źródeł jest klarowna i przystępna. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o etyce badań naukowych, w tym o zasadach korzystania z materiałów chronionych prawami autorskimi oraz o odpowiedzialnym wykorzystywaniu danych osobowych.

  8. Autor artykułu w sposób kompetentny omawia znaczenie źródeł w procesie badawczym. Prezentacja klasyfikacji źródeł jest logiczna i przejrzysta. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o specyficznych wyzwaniach związanych z wykorzystywaniem źródeł w dobie digitalizacji i rozwoju nowych technologii, np. o problemach związanych z dostępnością danych, o kwestiach bezpieczeństwa danych czy o wpływie mediów społecznościowych na proces badawczy.

  9. Autor artykułu prezentuje kompleksowe spojrzenie na rolę źródeł w procesie badawczym. Prezentacja klasyfikacji źródeł na pierwotne, wtórne i trzeciorzędne jest klarowna i przystępna. Warto jednak rozważyć dodanie przykładów konkretnych źródeł z różnych dziedzin nauki, aby zilustrować omawiane pojęcia w sposób bardziej praktyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *