Zespół Tourette’a: Definicja i Charakterystyka

Zespół Tourette’a⁚ Definicja i Charakterystyka

Zespół Tourette’a (ZT) to złożony i przewlekły zaburzenie neurologiczne charakteryzujące się występowaniem mimowolnych ruchów i wypowiedzi, zwanych ticy.

Zespół Tourette’a jest zaburzeniem neurologicznym charakteryzującym się obecnością wielu ticy, zarówno ruchowych, jak i głosowych, które występują w różnym nasileniu i częstotliwości.

Ticy są mimowolnymi, nagłymi i powtarzalnymi ruchami lub wypowiedziami, które trudno kontrolować.

1.3.1. Ticy Ruchowe

Ticy ruchowe obejmują mimowolne ruchy ciała, takie jak mruganie, marszczenie czoła, pociąganie ramion, skręcanie głowy, skakanie lub tańczenie.

1.3.2. Ticy Głosowe

Ticy głosowe to mimowolne dźwięki lub słowa, takie jak kaszel, chrząkanie, gwizdanie, krzyczenie, powtarzanie słów lub fraz.

1.1. Wprowadzenie

Zespół Tourette’a (ZT) to złożony i przewlekły zaburzenie neurologiczne charakteryzujące się występowaniem mimowolnych ruchów i wypowiedzi, zwanych ticy. Ticy są nagłe, powtarzalne i mimowolne ruchy lub dźwięki, które często pojawiają się w seriach i mogą się zmieniać w czasie. ZT jest stosunkowo rzadkim zaburzeniem, dotykającym około 1 na 100 osób. Choć objawy ZT mogą być niepokojące, ważne jest, aby pamiętać, że osoby z ZT nie są w stanie kontrolować swoich ticy i nie są odpowiedzialne za swoje zachowanie. Zrozumienie ZT i jego wpływu na życie osób z tym zaburzeniem jest kluczowe do budowania akceptacji i wsparcia społecznego.

1.2. Definicja Zespołu Tourette’a

Zespół Tourette’a (ZT) jest zaburzeniem neurologicznym charakteryzującym się obecnością wielu ticy, zarówno ruchowych, jak i głosowych, które występują w różnym nasileniu i częstotliwości. Ticy ruchowe obejmują mimowolne ruchy ciała, takie jak mruganie, marszczenie czoła, pociąganie ramion, skręcanie głowy, skakanie lub tańczenie. Ticy głosowe to mimowolne dźwięki lub słowa, takie jak kaszel, chrząkanie, gwizdanie, krzyczenie, powtarzanie słów lub fraz. Aby zdiagnozować ZT, ticy muszą występować przez co najmniej rok i nie mogą być spowodowane innymi schorzeniami, takimi jak używki, leki lub inne zaburzenia neurologiczne.

1.3. Charakterystyczne Objawy

Ticy są mimowolnymi, nagłymi i powtarzalnymi ruchami lub wypowiedziami, które trudno kontrolować. Charakteryzują się zmiennością w częstotliwości i nasileniu, mogą występować w seriach lub pojedynczo. W niektórych przypadkach ticy mogą być tak silne, że utrudniają codzienne funkcjonowanie. Oprócz ticy ruchowych i głosowych, ZT może wiązać się z innymi objawami, takimi jak problemy z koncentracją, nadpobudliwość, problemy ze snem, lęk i depresja. Ważne jest, aby pamiętać, że objawy ZT mogą się różnić w zależności od osoby i mogą się zmieniać w czasie.

1.3.1. Ticy Ruchowe

Ticy ruchowe obejmują mimowolne ruchy ciała, takie jak mruganie, marszczenie czoła, pociąganie ramion, skręcanie głowy, skakanie lub tańczenie. Mogą one być proste, np. mruganie lub pociąganie ramion, lub bardziej złożone, np. skakanie lub tańczenie. W niektórych przypadkach ticy ruchowe mogą być na tyle silne, że utrudniają wykonywanie codziennych czynności, takich jak pisanie, jedzenie lub ubieranie się. Ticy ruchowe często pojawiają się w seriach, a ich częstotliwość i nasilenie mogą się zmieniać w czasie.

1.3.2. Ticy Głosowe

Ticy głosowe to mimowolne dźwięki lub słowa, takie jak kaszel, chrząkanie, gwizdanie, krzyczenie, powtarzanie słów lub fraz. Mogą one być proste, np. chrząkanie lub kaszel, lub bardziej złożone, np. powtarzanie słów lub fraz. W niektórych przypadkach ticy głosowe mogą być na tyle silne, że utrudniają komunikację lub prowadzenie rozmów. Ticy głosowe często pojawiają się w seriach, a ich częstotliwość i nasilenie mogą się zmieniać w czasie. W niektórych przypadkach ticy głosowe mogą być tak silne, że utrudniają wykonywanie codziennych czynności, takich jak czytanie lub słuchanie muzyki.

Przyczyny Zespołu Tourette’a

Dokładne przyczyny ZT nie są w pełni poznane, ale uważa się, że jest to zaburzenie o złożonym podłożu, obejmującym czynniki genetyczne i środowiskowe.

2.1. Podłoże Neurologiczne

Zespół Tourette’a (ZT) jest zaburzeniem neurologicznym, co oznacza, że ​​jest związany z nieprawidłowym funkcjonowaniem mózgu. Badania wykazały, że u osób z ZT występują zmiany w strukturze i funkcji niektórych obszarów mózgu, w tym w korze przedczołowej, jądrach podstawy i układzie limbicznym. Te obszary mózgu odgrywają kluczową rolę w kontroli ruchów, emocji i funkcji poznawczych. Uważa się, że zmiany w tych obszarach mózgu mogą prowadzić do występowania ticy, które są charakterystyczne dla ZT. Dokładne mechanizmy neurologiczne leżące u podstaw ZT są nadal badane, ale badania te dostarczają cennych informacji na temat tego, jak mózg funkcjonuje u osób z tym zaburzeniem.

2.2. Genetyka

Genetyka odgrywa znaczącą rolę w rozwoju ZT. Badania wykazały, że ZT ma silne podłoże genetyczne, co oznacza, że ​​istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia ZT u osób, które mają w rodzinie członków z tym zaburzeniem. Nie ma jednak jednego genu odpowiedzialnego za ZT. Uważa się, że ZT jest spowodowany przez kombinację wielu genów, które wpływają na rozwój i funkcjonowanie mózgu. Badania genetyczne pomagają w identyfikacji genów, które mogą zwiększać ryzyko wystąpienia ZT, a także w zrozumieniu mechanizmów genetycznych leżących u podstaw tego zaburzenia.

2.3. Wpływ Neuroprzekaźników

Neuroprzekaźniki to substancje chemiczne, które przekazują sygnały między komórkami nerwowymi w mózgu. Uważa się, że zaburzenia w równowadze neuroprzekaźników mogą odgrywać rolę w rozwoju ZT. Niektóre badania sugerują, że osoby z ZT mogą mieć zwiększoną aktywność dopaminy w niektórych obszarach mózgu, co może przyczyniać się do występowania ticy. Inne neuroprzekaźniki, takie jak serotonina i glutaminian, również mogą być zaangażowane w rozwój ZT, ale ich dokładna rola jest nadal badana. Zrozumienie roli neuroprzekaźników w ZT może pomóc w opracowaniu bardziej skutecznych metod leczenia tego zaburzenia.

2.3.1. Rola Dopaminy

Dopamina jest neuroprzekaźnikiem, który odgrywa ważną rolę w kontroli ruchów, nagradzania i motywacji. Badania sugerują, że u osób z ZT może występować zwiększona aktywność dopaminy w niektórych obszarach mózgu, takich jak jądra podstawy. Uważa się, że nadmierna aktywność dopaminy może przyczyniać się do występowania ticy, które są charakterystyczne dla ZT. Leki blokujące receptory dopaminy, takie jak neuroleptyki, są często stosowane w leczeniu ZT, ponieważ mogą zmniejszać nasilenie ticy poprzez blokowanie działania dopaminy w mózgu.

2.3.2. Inne Neuroprzekaźniki

Oprócz dopaminy, inne neuroprzekaźniki, takie jak serotonina i glutaminian, również mogą odgrywać rolę w rozwoju ZT. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, który odgrywa ważną rolę w regulacji nastroju, snu i apetytu. Niektóre badania sugerują, że u osób z ZT może występować zmniejszona aktywność serotoniny, co może przyczyniać się do występowania lęku i depresji, które są często związane z ZT. Glutaminian jest neuroprzekaźnikiem, który odgrywa ważną rolę w uczeniu się i pamięci. Uważa się, że zaburzenia w równowadze glutaminianu mogą przyczyniać się do występowania problemów z koncentracją i uwagi, które są często obserwowane u osób z ZT. Dokładna rola tych neuroprzekaźników w rozwoju ZT jest nadal badana, ale badania te dostarczają cennych informacji na temat złożonych mechanizmów neurochemicznych leżących u podstaw tego zaburzenia.

Diagnostyka Zespołu Tourette’a

Diagnostyka ZT opiera się na ocenie objawów klinicznych, wywiadzie i badaniu neurologicznym.

3.1. Kryteria Diagnostyczne

Aby zdiagnozować ZT, należy spełnić określone kryteria diagnostyczne. Według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-10) i Podręcznika Diagnostycznego i Statystycznego Zaburzeń Psychicznych (DSM-5), aby otrzymać diagnozę ZT, muszą występować co najmniej dwa lub więcej ticy ruchowych i jeden lub więcej ticy głosowych. Ticy muszą występować przez co najmniej rok i nie mogą być spowodowane innymi schorzeniami, takimi jak używki, leki lub inne zaburzenia neurologiczne. Kryteria diagnostyczne uwzględniają również wiek, w którym pojawiły się pierwsze objawy, a także nasilenie i częstotliwość ticy.

3.2. Badania Diagnostyczne

Oprócz wywiadu i badania neurologicznego, mogą być przeprowadzone dodatkowe badania diagnostyczne, aby wykluczyć inne schorzenia lub potwierdzić diagnozę ZT. Badania te mogą obejmować badania obrazowe mózgu, takie jak rezonans magnetyczny (MRI) lub tomografia komputerowa (CT), aby ocenić strukturę i funkcję mózgu. Mogą być również przeprowadzone badania elektroencefalograficzne (EEG), aby ocenić aktywność elektryczną mózgu. W niektórych przypadkach mogą być również przeprowadzone badania krwi lub moczu, aby wykluczyć inne schorzenia, które mogą powodować podobne objawy.

3.2.1. Badanie Neurologiczne

Badanie neurologiczne jest kluczowym elementem diagnostyki ZT. Lekarz neurolog ocenia stan neurologiczny pacjenta, w tym jego funkcje poznawcze, ruchowe i sensoryczne. Podczas badania neurologicznego lekarz obserwuje ticy pacjenta, ocenia ich nasilenie i częstotliwość, a także bada inne objawy, takie jak problemy z koncentracją, nadpobudliwość, problemy ze snem, lęk i depresja. Badanie neurologiczne pomaga w ustaleniu, czy objawy pacjenta są zgodne z kryteriami diagnostycznymi ZT, a także w wykluczeniu innych schorzeń, które mogą powodować podobne objawy.

3.2.2. Badania Obrazowe

Badania obrazowe mózgu, takie jak rezonans magnetyczny (MRI) lub tomografia komputerowa (CT), mogą być przeprowadzone, aby ocenić strukturę i funkcję mózgu. Badania te mogą pomóc w wykluczeniu innych schorzeń, które mogą powodować podobne objawy, a także w identyfikacji ewentualnych zmian w strukturze mózgu, które mogą być związane z ZT. MRI jest szczególnie przydatne w ocenie struktur mózgu, takich jak kora przedczołowa, jądra podstawy i układ limbiczny, które są zaangażowane w rozwój ZT. Badania obrazowe mogą również pomóc w ocenie innych czynników, takich jak obecność guzów lub innych zmian w mózgu, które mogą wpływać na objawy pacjenta.

3.2.3. Wykluczenie Innych Schorzeń

Ważnym elementem diagnostyki ZT jest wykluczenie innych schorzeń, które mogą powodować podobne objawy. Na przykład, ticy mogą być objawem innych zaburzeń neurologicznych, takich jak zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), zespół Gillesa de la Tourette’a, zespół obsesyjno-kompulsywny (OCD) lub zaburzenia lękowe. W niektórych przypadkach ticy mogą być również spowodowane używkami, lekami lub innymi schorzeniami. Lekarz przeprowadzi szczegółowy wywiad i badanie neurologiczne, a także może zlecić dodatkowe badania diagnostyczne, aby wykluczyć inne schorzenia, które mogą powodować podobne objawy.

Leczenie Zespołu Tourette’a

Leczenie ZT ma na celu zmniejszenie nasilenia ticy i poprawę jakości życia osoby z tym zaburzeniem.

4.1. Terapia Farmakologiczna

Terapia farmakologiczna jest często stosowana w leczeniu ZT, aby zmniejszyć nasilenie ticy. Najczęściej stosowane leki to neuroleptyki, które blokują receptory dopaminy w mózgu. Neuroleptyki mogą być skuteczne w zmniejszaniu nasilenia ticy, ale mogą również powodować działania niepożądane, takie jak senność, przyrost masy ciała i problemy z ruchami. W niektórych przypadkach mogą być również stosowane inne leki, takie jak leki przeciwdepresyjne lub leki uspokajające, aby złagodzić objawy lęku i depresji, które często towarzyszą ZT. Wybór leków i dawkowanie są dostosowywane indywidualnie do potrzeb pacjenta.

4.2. Terapia Behawioralna

Terapia behawioralna może być pomocna w zarządzaniu ticy i poprawie jakości życia osób z ZT. Jedną z technik behawioralnych jest trening odwrócenia nawyków (HRT), który polega na nauczeniu się rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych przed wystąpieniem ticy i zastąpieniu ich innym zachowaniem. HRT może być skuteczny w zmniejszaniu częstotliwości i nasilenia ticy, a także w poprawie samopoczucia i pewności siebie. Inną techniką behawioralną jest terapia poznawczo-behawioralna (CBT), która pomaga w identyfikacji i modyfikacji negatywnych myśli i zachowań, które mogą nasilać objawy ZT. CBT może być pomocna w zmniejszaniu lęku i stresu, które często towarzyszą ZT, a także w poprawie umiejętności radzenia sobie z objawami.

4.3. Strategie Radzenia Sobie z Ticy

Oprócz leczenia farmakologicznego i terapii behawioralnej, osoby z ZT mogą stosować różne strategie radzenia sobie z ticy, aby poprawić swoje codzienne funkcjonowanie. Techniki relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie, medytacja lub joga, mogą pomóc w zmniejszaniu stresu i napięcia, które mogą nasilać objawy ZT. Trening umiejętności społecznych może pomóc w radzeniu sobie z reakcjami innych osób na ticy, a także w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i budowaniu relacji społecznych. Wsparcie rodzinne jest również bardzo ważne, ponieważ rodzina może zapewnić zrozumienie, wsparcie i pomoc w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z ZT.

4.3.1. Techniki Relaksacyjne

Techniki relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie, medytacja lub joga, mogą pomóc w zmniejszaniu stresu i napięcia, które mogą nasilać objawy ZT. Stres i napięcie mogą wywoływać lub nasilać ticy, dlatego ważne jest, aby nauczyć się technik relaksacyjnych, które pomogą w zarządzaniu stresem. Głębokie oddychanie może pomóc w uspokojeniu umysłu i ciała, a medytacja może pomóc w skupieniu uwagi i zmniejszeniu lęku. Joga łączy w sobie ćwiczenia fizyczne i oddechowe, które mogą pomóc w zwiększeniu elastyczności, siły i równowagi, a także w zmniejszeniu stresu i poprawie samopoczucia.

4.3.2. Trening Umiejętności Społecznych

Trening umiejętności społecznych może pomóc osobom z ZT w radzeniu sobie z reakcjami innych osób na ticy, a także w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i budowaniu relacji społecznych. Ticy mogą być źródłem zakłopotania i dyskomfortu zarówno dla osoby z ZT, jak i dla osób w jej otoczeniu. Trening umiejętności społecznych może pomóc w rozwijaniu strategii radzenia sobie z nieprzyjemnymi reakcjami, a także w budowaniu pewności siebie i poczucia własnej wartości. Może on obejmować ćwiczenia w zakresie komunikacji, asertywności, rozwiązywania konfliktów i budowania relacji społecznych.

4.3.3. Wsparcie Rodzinne

Wsparcie rodzinne jest niezwykle ważne w życiu osób z ZT. Rodzina może zapewnić zrozumienie, wsparcie i pomoc w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z ZT. Rodzice i bliscy mogą pomóc w edukowaniu innych osób na temat ZT, aby zmniejszyć stygmatyzację i zwiększyć świadomość społecznej. Mogą również zapewnić praktyczne wsparcie, takie jak pomoc w wykonywaniu codziennych czynności, które mogą być utrudnione przez ticy, a także w zarządzaniu stresem i emocjami. Wsparcie rodziny może pomóc osobom z ZT w poczuciu się akceptowanymi i kochanymi, co jest kluczowe dla ich dobrego samopoczucia i jakości życia.

Wsparcie i Świadomość Społeczna

Wsparcie i świadomość społeczna są kluczowe dla poprawy jakości życia osób z ZT.

5.1. Grupy Wsparcia

Grupy wsparcia dla osób z ZT i ich rodzin mogą zapewnić poczucie wspólnoty, zrozumienia i wsparcia. W grupach wsparcia osoby z ZT mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, radami i strategiami radzenia sobie z objawami. Grupy wsparcia mogą również pomóc w zmniejszeniu poczucia izolacji i stygmatyzacji, które często towarzyszą ZT. Rodziny osób z ZT mogą również skorzystać z grup wsparcia, aby uzyskać informacje, rady i wsparcie od innych rodziców i członków rodziny, którzy mają podobne doświadczenia. Grupy wsparcia mogą być cenną platformą do budowania sieci społecznych i dzielenia się wiedzą, co może pomóc w poprawie jakości życia osób z ZT i ich rodzin.

5.2. Podnoszenie Świadomości

Podnoszenie świadomości społecznej na temat ZT jest kluczowe do zmniejszenia stygmatyzacji i dyskryminacji osób z tym zaburzeniem. Ważne jest, aby edukować społeczeństwo na temat ZT, aby zrozumieć, że jest to zaburzenie neurologiczne, a nie wybór osoby. Kampanie informacyjne, programy edukacyjne i media mogą odgrywać ważną rolę w zwiększaniu świadomości na temat ZT. Ważne jest, aby promować empatię, tolerancję i zrozumienie dla osób z ZT, aby stworzyć bardziej przyjazne i wspierające środowisko.

5.3. Rola Edukacji

Edukacja odgrywa kluczową rolę w budowaniu zrozumienia i akceptacji dla osób z ZT. W szkołach i innych instytucjach edukacyjnych ważne jest, aby wprowadzać programy edukacyjne na temat ZT, aby uczyć dzieci i młodzież o tym zaburzeniu. Edukacja może pomóc w zmniejszeniu stygmatyzacji, dyskryminacji i nieporozumień związanych z ZT. Ważne jest, aby uczyć dzieci i młodzież o tym, jak osoby z ZT mogą się czuć i jak najlepiej reagować na ich zachowanie. Edukacja może pomóc w stworzeniu bardziej przyjaznego i wspierającego środowiska dla osób z ZT.

Badania i Perspektywy

Badania nad ZT są ciągle prowadzone, aby lepiej zrozumieć jego przyczyny, mechanizmy i skuteczniejsze metody leczenia.

6.1. Aktualne Kierunki Badań

Aktualne badania nad ZT skupiają się na identyfikacji genów, które zwiększają ryzyko wystąpienia ZT, a także na badaniu roli neuroprzekaźników i struktur mózgu w rozwoju tego zaburzenia. Naukowcy badają również nowe metody leczenia, takie jak terapia genowa, stymulacja mózgu i nowe leki, które mogą być bardziej skuteczne i mieć mniej działań niepożądanych niż obecnie stosowane leki. Badania nad ZT są prowadzone na całym świecie i mają na celu poprawę jakości życia osób z tym zaburzeniem poprzez lepsze zrozumienie jego przyczyn, mechanizmów i skuteczniejszych metod leczenia.

6.2. Nowe Strategie Leczenia

W ostatnich latach pojawiły się nowe strategie leczenia ZT, które mają na celu bardziej ukierunkowane oddziaływanie na mechanizmy neurologiczne leżące u podstaw tego zaburzenia. Jedną z takich strategii jest terapia genowa, która wykorzystuje genetycznie zmodyfikowane wirusy do dostarczenia genów do komórek mózgu, aby zmienić ich funkcję. Inną obiecującą strategią jest stymulacja mózgu, która wykorzystuje impulsy elektryczne lub magnetyczne do stymulowania lub hamowania aktywności określonych obszarów mózgu. Badania nad nowymi lekami, które mogą być bardziej skuteczne i mieć mniej działań niepożądanych niż obecnie stosowane leki, są również prowadzone. Te nowe strategie leczenia mają potencjał, aby znacząco poprawić jakość życia osób z ZT.

6 thoughts on “Zespół Tourette’a: Definicja i Charakterystyka

  1. Artykuł w sposób klarowny i zwięzły przedstawia definicję i charakterystykę zespołu Tourette’a. Podział na ticy ruchowe i głosowe jest logiczny i czytelny. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o wpływie ZT na życie emocjonalne i psychiczne osób z tym zaburzeniem. Dodatkowo, można by rozszerzyć artykuł o informacje dotyczące roli rodziny i otoczenia w wspieraniu osób z ZT.

  2. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu zespołu Tourette’a. Prezentacja definicji i charakterystyki zaburzenia jest jasna i zwięzła, a podział na ticy ruchowe i głosowe ułatwia zrozumienie złożoności objawów. Warto rozważyć dodanie informacji o etiologii ZT, tj. o czynnikach genetycznych i środowiskowych, które mogą przyczyniać się do rozwoju zaburzenia. Dodatkowo, wzmocnieniem artykułu byłoby przedstawienie przykładów ticy, aby czytelnik mógł lepiej wyobrazić sobie ich charakter.

  3. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele przydatnych informacji na temat zespołu Tourette’a. Prezentacja definicji i charakterystyki zaburzenia jest zrozumiała i szczegółowa. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o wpływie ZT na życie społeczne i zawodowe osób z tym zaburzeniem. Dodatkowo, można by rozszerzyć artykuł o informacje dotyczące sposobów radzenia sobie z ticy i budowania akceptacji społecznej.

  4. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do poznania zespołu Tourette’a. Prezentacja objawów jest klarowna i zwięzła. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o różnicowaniu ZT od innych zaburzeń neurologicznych, aby czytelnik mógł lepiej zrozumieć specyfikę tego schorzenia. Dodatkowo, wzmocnieniem artykułu byłoby przedstawienie przykładów osób z ZT, aby podkreślić, że osoby z tym zaburzeniem prowadzą pełne i wartościowe życie.

  5. Autor artykułu w sposób precyzyjny i zrozumiały przedstawia definicję i charakterystykę zespołu Tourette’a. Podział na ticy ruchowe i głosowe jest logiczny i czytelny. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o potencjalnych komplikacjach ZT, takich jak problemy ze snem, koncentracją i interakcjami społecznymi. Dodatkowo, można by rozszerzyć artykuł o informacje dotyczące dostępnych metod leczenia i terapii.

  6. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do poznania zespołu Tourette’a. Prezentacja objawów jest zrozumiała i szczegółowa. Warto jednak rozważyć dodanie informacji o różnicowaniu ZT od innych zaburzeń neurologicznych, aby czytelnik mógł lepiej zrozumieć specyfikę tego schorzenia. Dodatkowo, wzmocnieniem artykułu byłoby przedstawienie przykładów osób z ZT, aby podkreślić, że osoby z tym zaburzeniem prowadzą pełne i wartościowe życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *