Wolfgang Köhler: Pionier psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd

Wolfgang Köhler⁚ Pionier psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd

Wolfgang Köhler był niemieckim psychologiem, który odegrał kluczową rolę w rozwoju psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Jego pionierskie badania nad szympansami i teorią percepcji wpłynęły znacząco na psychologię poznawczą i teorię uczenia się.

Wprowadzenie

Wolfgang Köhler był wybitnym psychologiem, który wniósł znaczący wkład w rozwój psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Jego pionierskie eksperymenty z szympansami na wyspie Tenerife, opisane w książce “Inteligencja małp” (1925), zrewolucjonizowały nasze rozumienie procesów poznawczych u zwierząt. Köhler argumentował, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, czyli poprzez nagłe zrozumienie relacji między elementami problemu. Jego badania nad percepcją i organizacją poznawczą ujawniły, że umysł nie jest jedynie sumą wrażeń sensorycznych, ale działa jako zorganizowana całość, gdzie poszczególne elementy tworzą spójną strukturę. Köhler podkreślał znaczenie “całości” w procesach poznawczych, co stało się podstawą psychologii Gestalt.

Biografia Wolfganga Köhlera

Wolfgang Köhler urodził się 21 stycznia 1887 roku w Tallinie, w Estonii, wówczas części Imperium Rosyjskiego. Studiował fizykę i filozofię na Uniwersytecie w Berlinie, gdzie zetknął się z wpływowym nurtem psychologii Gestalt. W 1913 roku, po uzyskaniu doktoratu, rozpoczął pracę na Uniwersytecie w Frankfurcie nad Menem. W 1917 roku, podczas I wojny światowej, Köhler został przeniesiony na wyspę Tenerife, gdzie prowadził swoje słynne badania nad szympansami. Po wojnie powrócił do Niemiec, gdzie objął stanowisko profesora psychologii na Uniwersytecie w Berlinie. W 1935 roku, zmuszony przez nazistowski reżim do emigracji, przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował pracę naukową na Uniwersytecie w Swarthmore. Zmarł 11 czerwca 1967 roku w Nowym Jorku.

Wczesne życie i edukacja

Wolfgang Köhler urodził się 21 stycznia 1887 roku w Tallinie, w Estonii, wówczas części Imperium Rosyjskiego. Jego rodzice, Carl Köhler i Julie Köhler, byli pochodzenia niemieckiego. Köhler uczęszczał do szkoły w Tallinie, a następnie studiował fizykę i filozofię na Uniwersytecie w Berlinie. Podczas studiów zetknął się z wpływowym nurtem psychologii Gestalt, który miał znaczący wpływ na jego późniejsze badania. Köhler był szczególnie zainteresowany problemami percepcji i organizacją poznawczą. W 1913 roku uzyskał doktorat z fizyki, ale jego zainteresowania badawcze skupiały się już na psychologii.

Kariera i badania

Po uzyskaniu doktoratu z fizyki, Wolfgang Köhler rozpoczął pracę na Uniwersytecie we Frankfurcie nad Menem, gdzie kontynuował badania nad percepcją i organizacją poznawczą. W 1917 roku, w trakcie I wojny światowej, został przeniesiony na wyspę Tenerife, gdzie miał prowadzić badania nad wpływem wojennych warunków na psychikę żołnierzy. Tam jednak Köhler skupił się na obserwacji i badaniu szympansów, które zamieszkiwały wyspę. Jego pionierskie eksperymenty z tymi zwierzętami, opisane w książce “Inteligencja małp” (1925), zrewolucjonizowały nasze rozumienie procesów poznawczych u zwierząt. Po wojnie Köhler powrócił do Niemiec, gdzie objął stanowisko profesora psychologii na Uniwersytecie w Berlinie. W 1935 roku, zmuszony przez nazistowski reżim do emigracji, przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował pracę naukową na Uniwersytecie w Swarthmore.

Wpływ na psychologię

Wolfgang Köhler wywarł znaczący wpływ na rozwój psychologii, zwłaszcza w obszarach percepcji, uczenia się i kognitywistyki. Jego pionierskie badania nad szympansami i teorią Gestalt przyczyniły się do zmiany sposobu, w jaki postrzegamy procesy poznawcze u zwierząt i ludzi. Köhler udowodnił, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Jego koncepcja “całości” w procesach poznawczych, będąca podstawą psychologii Gestalt, wpłynęła na rozwój psychologii poznawczej, uczenia się i percepcji. Prace Köhlera zainspirowały wielu badaczy, którzy kontynuowali jego badania nad inteligencją zwierząt, uczeniem się przez wgląd i percepcją. Jego wkład w rozwój psychologii jest nieoceniony i nadal inspiruje naukowców w XXI wieku.

Psychologia Gestalt⁚ Podstawy

Psychologia Gestalt, której Wolfgang Köhler był jednym z pionierów, skupia się na badaniu tego, jak ludzie postrzegają świat i jak organizują swoje doświadczenia. Podstawowym założeniem tej szkoły psychologicznej jest to, że umysł nie jest jedynie sumą wrażeń sensorycznych, ale działa jako zorganizowana całość, gdzie poszczególne elementy tworzą spójną strukturę. Gestalt oznacza “kształt” lub “formę” w języku niemieckim, a psychologia Gestalt bada właśnie te “kształty” lub “formy” percepcji i doświadczenia; Köhler argumentował, że percepcja jest procesem aktywnym, w którym umysł organizuje informacje sensoryczne w znaczące całości, a nie pasywnie odbiera izolowane elementy. Jego badania nad percepcją i organizacją poznawczą ujawniły, że umysł nie jest jedynie sumą wrażeń sensorycznych, ale działa jako zorganizowana całość, gdzie poszczególne elementy tworzą spójną strukturę.

Zasady Gestalt

Psychologia Gestalt opiera się na kilku kluczowych zasadach, które opisują sposób, w jaki organizujemy nasze doświadczenia percepcyjne. Do najważniejszych zasad Gestalt należą⁚ zasada bliskości, zasada podobieństwa, zasada domknięcia, zasada ciągłości, zasada symetrii i zasada figury i tła. Zasada bliskości mówi, że elementy znajdujące się blisko siebie są postrzegane jako należące do tej samej grupy. Zasada podobieństwa głosi, że elementy o podobnym kształcie, kolorze lub rozmiarze są postrzegane jako należące do tej samej grupy. Zasada domknięcia mówi, że umysł dąży do uzupełniania brakujących elementów w obrazie, aby stworzyć spójną całość. Zasada ciągłości głosi, że umysł preferuje postrzeganie ciągłych linii i kształtów, a nie nieciągłych. Zasada symetrii mówi, że umysł preferuje postrzeganie symetrycznych obiektów. Zasada figury i tła mówi, że umysł wyróżnia jeden element jako figurę, a pozostałe elementy jako tło.

Percepcja i organizacja poznawcza

Wolfgang Köhler argumentował, że percepcja nie jest jedynie pasywnym odbieraniem wrażeń sensorycznych, ale aktywnym procesem, w którym umysł organizuje informacje sensoryczne w znaczące całości. W swoich badaniach nad percepcją Köhler podkreślał znaczenie “całości” w procesach poznawczych. Według niego, umysł nie jest jedynie sumą wrażeń sensorycznych, ale działa jako zorganizowana całość, gdzie poszczególne elementy tworzą spójną strukturę. Köhler uważał, że percepcja jest procesem dynamicznym, w którym umysł stale analizuje i interpretuje informacje sensoryczne, aby stworzyć spójny obraz świata. Jego badania nad szympansami ujawniły, że zwierzęta również potrafią organizować swoje doświadczenia percepcyjne, a nie tylko reagować na pojedyncze bodźce.

Wpływ na psychologię poznawczą

Psychologia Gestalt, której Wolfgang Köhler był jednym z pionierów, wywarła znaczący wpływ na rozwój psychologii poznawczej. Podkreślanie przez Köhlera znaczenia “całości” w procesach poznawczych, a nie jedynie sumy wrażeń sensorycznych, zrewolucjonizowało sposób, w jaki postrzegamy procesy umysłowe. Jego badania nad percepcją i organizacją poznawczą ujawniły, że umysł nie jest jedynie pasywnym odbiorcą informacji, ale aktywnie je przetwarza, organizuje i interpretuje. Koncepcje Köhlera, takie jak “całość”, “wgląd” i “struktura”, stały się podstawą dla późniejszych teorii psychologii poznawczej, takich jak teoria schematów, teoria przetwarzania informacji i teoria uczenia się przez odkrywanie. Jego wkład w rozwój psychologii poznawczej jest nieoceniony i nadal inspiruje naukowców w XXI wieku.

Eksperymenty Köhlera z szympansami

Wolfgang Köhler przeprowadził swoje słynne eksperymenty z szympansami na wyspie Tenerife podczas I wojny światowej. W swoich badaniach Köhler badał zdolność szympansów do rozwiązywania problemów. Słynne eksperymenty Köhlera obejmowały zadania, w których szympansy musiały użyć narzędzi, takich jak kij lub pudełko, aby dotrzeć do pożywienia, które znajdowało się poza ich zasięgiem. Köhler zaobserwował, że szympansy nie rozwiązywały tych problemów poprzez próbę i błąd, ale poprzez nagłe zrozumienie relacji między elementami problemu ⎯ czyli poprzez wgląd. Te obserwacje stały się podstawą do rozwoju teorii uczenia się przez wgląd, która głosi, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie jedynie poprzez próbę i błąd.

Metodologia badań

Wolfgang Köhler prowadził swoje badania nad szympansami w naturalnym środowisku, na wyspie Tenerife. Swoje eksperymenty przeprowadzał w sposób obserwacyjny, rejestrując zachowanie szympansów w różnych sytuacjach problemowych. Köhler nie stosował żadnych form wzmocnień ani kar, aby zmotywować zwierzęta do rozwiązywania problemów. Zamiast tego, skupiał się na obserwacji naturalnych zachowań szympansów i analizie ich sposobów rozwiązywania problemów. Köhler wierzył, że takie podejście pozwala na bardziej naturalne i autentyczne badanie procesów poznawczych u zwierząt. Metoda Köhlera, choć mniej kontrolowana niż typowe eksperymenty laboratoryjne, pozwoliła mu na obserwację i analizę złożonych zachowań szympansów w kontekście ich naturalnego środowiska.

Wnioski z eksperymentów

Eksperymenty Köhlera z szympansami doprowadziły do wniosku, że zwierzęta te potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Köhler zaobserwował, że szympansy nie rozwiązywały problemów poprzez losowe próby, ale poprzez nagłe zrozumienie relacji między elementami problemu. Na przykład, w jednym z eksperymentów szympansy musiały użyć kija, aby dotrzeć do banana, który znajdował się poza ich zasięgiem. Zamiast losowo próbować różnych sposobów, szympansy nagle “rozumiały”, że mogą użyć kija jako narzędzia, aby dotrzeć do banana. Te obserwacje doprowadziły Köhlera do wniosku, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, posiadają zdolności do rozwiązywania problemów w sposób wglądowy.

Wpływ na teorię uczenia się

Badania Köhlera nad szympansami miały znaczący wpływ na rozwój teorii uczenia się. Wprowadziły one koncepcję uczenia się przez wgląd, która głosi, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Teoria uczenia się przez wgląd stała się alternatywą dla behavioristycznych teorii uczenia się, które podkreślały rolę wzmocnień i kar w kształtowaniu zachowania. Köhler argumentował, że uczenie się może zachodzić również poprzez nagłe zrozumienie relacji między elementami problemu, a nie tylko poprzez powtarzanie i nagradzanie. Wpływ Köhlera na teorię uczenia się jest nadal widoczny w dzisiejszych czasach, a jego badania są inspiracją dla wielu współczesnych psychologów poznawczych.

Uczenie się przez wgląd⁚ Kluczowe koncepcje

Uczenie się przez wgląd, opisane przez Wolfganga Köhlera, to proces, w którym nowe zachowanie lub rozwiązanie problemu pojawia się nagle, bez wcześniejszego uczenia się poprzez próbę i błąd. Köhler argumentował, że uczenie się przez wgląd jest możliwe dzięki nagłemu zrozumieniu relacji między elementami problemu, co prowadzi do powstania “aha” momentu. Kluczową koncepcją w teorii uczenia się przez wgląd jest “restrukturacja poznawcza”, czyli zmiana sposobu postrzegania problemu, która prowadzi do jego rozwiązania. Köhler uważał, że uczenie się przez wgląd jest możliwe dzięki zdolności do tworzenia nowych połączeń między elementami problemu, co prowadzi do nowego i bardziej efektywnego rozwiązania.

Definicja uczenia się przez wgląd

Uczenie się przez wgląd, opisane przez Wolfganga Köhlera, to proces, w którym nowe zachowanie lub rozwiązanie problemu pojawia się nagle, bez wcześniejszego uczenia się poprzez próbę i błąd. W przeciwieństwie do uczenia się asocjacyjnego, gdzie zachowanie jest kształtowane poprzez powtarzanie i wzmocnienia, uczenie się przez wgląd opiera się na nagłym zrozumieniu relacji między elementami problemu. Jest to proces, który charakteryzuje się “aha” momentem, czyli nagłym i spontanicznym zrozumieniem rozwiązania. Uczenie się przez wgląd często wiąże się z “restrukturyzacją poznawczą”, czyli zmianą sposobu postrzegania problemu, która prowadzi do jego rozwiązania.

Mechanizmy uczenia się przez wgląd

Chociaż dokładne mechanizmy uczenia się przez wgląd nie są w pełni poznane, uważa się, że obejmują one procesy takie jak⁚

  1. Percepcja⁚ Zdolność do postrzegania problemu jako całości i identyfikacji kluczowych elementów.
  2. Reprezentacja poznawcza⁚ Tworzenie wewnętrznej reprezentacji problemu, która uwzględnia relacje między jego elementami.
  3. Restrukturyzacja poznawcza⁚ Zmiana sposobu postrzegania problemu, która prowadzi do nowego i bardziej efektywnego rozwiązania.
  4. Generowanie hipotezy⁚ Tworzenie nowych hipotez i pomysłów na rozwiązanie problemu.
  5. Testowanie hipotezy⁚ Weryfikacja hipotez i wybór najskuteczniejszego rozwiązania.
Uczenie się przez wgląd jest procesem złożonym, który wymaga zaangażowania wielu procesów poznawczych.

Znaczenie uczenia się przez wgląd w rozwoju poznawczym

Uczenie się przez wgląd odgrywa kluczową rolę w rozwoju poznawczym, umożliwiając nam rozwiązywanie nowych problemów i zdobywanie wiedzy w sposób elastyczny i kreatywny. Wczesne badania Köhlera nad szympansami udowodniły, że zwierzęta również potrafią uczyć się w ten sposób, co wskazuje na jego znaczenie dla rozwoju kognitywnego u różnych gatunków. Uczenie się przez wgląd pozwala na przekraczanie ograniczeń uczenia się asocjacyjnego, które opiera się na powtarzaniu i wzmocnieniach. Dzięki wglądowi możemy tworzyć nowe połączenia między elementami problemu, co prowadzi do bardziej złożonych i efektywnych rozwiązań. Uczenie się przez wgląd jest niezbędne dla rozwoju kreatywności, innowacyjności i adaptacji do nowych sytuacji.

Dziedzictwo Köhlera⁚ Wpływ na psychologię i kognitywistykę

Dziedzictwo Wolfganga Köhlera jest niezwykle bogate i trwałe. Jego pionierskie badania nad szympansami i teorią Gestalt miały znaczący wpływ na rozwój psychologii i kognitywistyki. Wprowadzona przez Köhlera koncepcja uczenia się przez wgląd zrewolucjonizowała nasze rozumienie procesów poznawczych u zwierząt i ludzi. Badania Köhlera nad percepcją i organizacją poznawczą ujawniły, że umysł nie jest jedynie sumą wrażeń sensorycznych, ale działa jako zorganizowana całość, gdzie poszczególne elementy tworzą spójną strukturę. Te odkrycia miały fundamentalne znaczenie dla rozwoju psychologii poznawczej, uczenia się i percepcji, a ich wpływ jest nadal odczuwalny w XXI wieku.

Wkład w psychologię poznawczą

Wolfgang Köhler wniósł znaczący wkład w rozwój psychologii poznawczej, zwłaszcza poprzez swoje badania nad uczeniem się przez wgląd i teorią Gestalt. Jego pionierskie eksperymenty z szympansami udowodniły, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Teoria Gestalt, której Köhler był jednym z pionierów, podkreślała znaczenie “całości” w procesach poznawczych, a nie jedynie sumy wrażeń sensorycznych. Köhler argumentował, że umysł aktywnie organizuje i interpretuje informacje sensoryczne, tworząc spójne struktury percepcyjne. Te odkrycia miały fundamentalne znaczenie dla rozwoju psychologii poznawczej, uczenia się i percepcji, a ich wpływ jest nadal odczuwalny w XXI wieku.

Wkład w teorię uczenia się

Wolfgang Köhler wniósł znaczący wkład w teorię uczenia się, wprowadzając koncepcję uczenia się przez wgląd. Jego badania nad szympansami udowodniły, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Köhler argumentował, że uczenie się przez wgląd jest możliwe dzięki nagłemu zrozumieniu relacji między elementami problemu, co prowadzi do powstania “aha” momentu. Ta teoria zrewolucjonizowała nasze rozumienie procesów uczenia się, ukazując, że uczenie się może zachodzić nie tylko poprzez powtarzanie i wzmocnienia, ale również poprzez nagłe zrozumienie i restrukturyzację poznawczą. Wpływ Köhlera na teorię uczenia się jest nadal odczuwalny w XXI wieku, a jego badania są inspiracją dla wielu współczesnych psychologów poznawczych.

Znaczenie dla badań nad inteligencją zwierząt

Badania Wolfganga Köhlera nad szympansami odegrały kluczową rolę w rozwoju badań nad inteligencją zwierząt. Köhler udowodnił, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Jego odkrycia zmieniły sposób, w jaki postrzegamy zdolności poznawcze zwierząt, ukazując ich złożoność i elastyczność. Badania Köhlera zainspirowały wielu innych naukowców do badania inteligencji zwierząt, a jego wkład w rozwój etologii poznawczej jest nieoceniony. Dziś, dzięki badaniom Köhlera i innych naukowców, wiemy, że zwierzęta posiadają wiele zdolności poznawczych, które wcześniej uważano za wyłącznie ludzkie.

Podsumowanie

Wolfgang Köhler był wybitnym psychologiem, który wniósł znaczący wkład w rozwój psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Jego pionierskie eksperymenty z szympansami na wyspie Tenerife udowodniły, że zwierzęta, podobnie jak ludzie, potrafią rozwiązywać problemy w sposób wglądowy, a nie tylko poprzez próbę i błąd. Köhler wprowadził koncepcję “całości” w procesach poznawczych, która stała się podstawą psychologii Gestalt. Jego badania nad percepcją i organizacją poznawczą ujawniły, że umysł nie jest jedynie sumą wrażeń sensorycznych, ale działa jako zorganizowana całość, gdzie poszczególne elementy tworzą spójną strukturę. Wpływ Köhlera na psychologię i kognitywistykę jest niezwykle trwały, a jego badania nadal inspirują naukowców w XXI wieku.

10 thoughts on “Wolfgang Köhler: Pionier psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd

  1. Autor artykułu w sposób kompetentny i obiektywny przedstawia sylwetkę Wolfganga Köhlera, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju psychologii. Szczegółowe omówienie jego badań nad szympansami i teorii percepcji stanowi cenne uzupełnienie wiedzy o tym wybitnym naukowcu. Warto byłoby jednak dodać więcej informacji o jego życiu prywatnym i wpływie jego doświadczeń na jego pracę naukową.

  2. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Autor w sposób przystępny i zwięzły przedstawia kluczowe koncepcje i eksperymenty Wolfganga Köhlera. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wpływie jego prac na rozwój innych dziedzin, np. neurobiologii czy psychologii rozwojowej.

  3. Prezentacja biografii Wolfganga Köhlera jest klarowna i zwięzła, ukazując jego znaczące osiągnięcia w dziedzinie psychologii. Autor artykułu umiejętnie łączy informacje o życiu naukowca z jego wkładami w rozwój psychologii Gestalt. Warto byłoby jednak rozszerzyć analizę o wpływ jego prac na inne dziedziny, np. sztukę czy architekturę.

  4. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i pracy Wolfganga Köhlera, podkreślając jego kluczową rolę w rozwoju psychologii Gestalt. Szczegółowe omówienie jego badań nad szympansami i teorii percepcji pozwala czytelnikowi na lepsze zrozumienie jego wkładu w psychologię poznawczą. Jedynym mankamentem jest brak rozwinięcia tematu wpływu Köhlera na współczesne badania nad uczeniem się przez wgląd.

  5. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Autor w sposób przystępny i zwięzły przedstawia kluczowe koncepcje i eksperymenty Wolfganga Köhlera. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o krytyce jego teorii i o tym, w jaki sposób współczesna psychologia rozwija jego idee.

  6. Autor artykułu w sposób kompetentny i obiektywny przedstawia sylwetkę Wolfganga Köhlera, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju psychologii. Szczegółowe omówienie jego badań nad szympansami i teorii percepcji stanowi cenne uzupełnienie wiedzy o tym wybitnym naukowcu. Warto byłoby jednak dodać więcej informacji o jego wpływie na rozwój psychologii w kontekście historycznym.

  7. Autor artykułu w sposób kompetentny i obiektywny przedstawia sylwetkę Wolfganga Köhlera, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju psychologii. Szczegółowe omówienie jego badań nad szympansami i teorii percepcji stanowi cenne uzupełnienie wiedzy o tym wybitnym naukowcu. Warto byłoby jednak dodać więcej informacji o jego wpływie na rozwój psychologii w Polsce.

  8. Autor artykułu w sposób kompetentny i obiektywny przedstawia sylwetkę Wolfganga Köhlera, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju psychologii. Szczegółowe omówienie jego badań nad szympansami i teorii percepcji stanowi cenne uzupełnienie wiedzy o tym wybitnym naukowcu. Niewątpliwą zaletą artykułu jest jego klarowny styl i logiczna struktura.

  9. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Autor w sposób przystępny i zwięzły przedstawia kluczowe koncepcje i eksperymenty Wolfganga Köhlera. Warto byłoby jednak dodać więcej przykładów zastosowania jego teorii w praktyce, np. w terapii czy edukacji.

  10. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu psychologii Gestalt i badań nad uczeniem się przez wgląd. Autor w sposób przystępny i zwięzły przedstawia kluczowe koncepcje i eksperymenty Wolfganga Köhlera. Warto byłoby jednak dodać więcej informacji o jego wpływie na rozwój innych dziedzin, np. pedagogiki czy psychologii społecznej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *