Teoria poznawcza Piageta: Podstawy i Rozwój

Teoria poznawcza Piageta⁚ Podstawy i Rozwój

Teoria poznawcza Jeana Piageta jest jedną z najbardziej wpływowych teorii rozwoju poznawczego w psychologii. Opisuje ona, w jaki sposób dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności poznawcze od urodzenia do dorosłości.

Wprowadzenie

Teoria poznawcza Jeana Piageta, znana również jako epistemologia genetyczna, jest jedną z najbardziej wpływowych teorii rozwoju poznawczego w psychologii. Została opracowana przez szwajcarskiego psychologa Jeana Piageta w XX wieku i od tego czasu stała się podstawą dla wielu badań i zastosowań w edukacji i psychologii rozwojowej. Teoria Piageta skupia się na tym, jak dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności poznawcze od urodzenia do dorosłości, podkreślając aktywny i konstruktywny charakter procesu uczenia się.

Piaget argumentował, że dzieci nie są po prostu małymi dorosłymi, którzy posiadają mniejszą wiedzę, ale raczej mają własny sposób myślenia i uczenia się, który różni się od dorosłych. Według niego, rozwój poznawczy przebiega w sposób stopniowy, poprzez serię etapów, z których każdy charakteryzuje się unikalnym sposobem rozumowania i rozwiązywania problemów. Teoria Piageta podkreśla znaczenie interakcji między dzieckiem a otoczeniem w procesie uczenia się. Dzieci aktywnie angażują się w konstruowanie wiedzy poprzez doświadczanie świata, eksperymentowanie i budowanie własnych reprezentacji poznawczych.

Teoria Piageta miała ogromny wpływ na edukację, zwłaszcza w kontekście projektowania programów nauczania i metod nauczania. Współczesne podejścia edukacyjne często opierają się na zasadach konstruktiwizmu, które wywodzą się z teorii Piageta, podkreślając znaczenie aktywnego uczenia się, odkrywania i rozwiązywania problemów przez uczniów.

Podstawy teoretyczne

Teoria poznawcza Piageta opiera się na kilku kluczowych podstawach teoretycznych, które kształtują jej główne założenia. Najważniejsze z nich to epistemologia genetyczna i konstruktiwizm.

2.1. Epistemologia genetyczna

Epistemologia genetyczna, czyli badanie pochodzenia i rozwoju wiedzy, stanowi rdzeń teorii Piageta. Piaget uważał, że wiedza nie jest wrodzona, ale rozwija się stopniowo w wyniku interakcji dziecka ze światem. Zamiast postrzegać dziecko jako puste naczynie, które czeka na wypełnienie wiedzą, Piaget widział je jako aktywnego budowniczego wiedzy, który konstruuje własne rozumienie świata poprzez doświadczenie i interakcje z otoczeniem.

2.Konstruktiwizm

Konstruktiwizm to filozofia uczenia się, która podkreśla, że wiedza nie jest przekazywana w gotowej formie, ale jest konstruowana przez uczącego się poprzez interakcję z otoczeniem. Teoria Piageta jest silnie zakorzeniona w konstruktiwizmie, ponieważ podkreśla, że dzieci nie są biernymi odbiorcami wiedzy, ale aktywnie angażują się w proces uczenia się, konstruując własne rozumienie świata.

Teoria Piageta wywarła ogromny wpływ na rozwój edukacji, przyczyniając się do zmiany postrzegania roli nauczyciela i ucznia w procesie uczenia się. Zamiast postrzegać nauczyciela jako główne źródło wiedzy, konstruktiwizm podkreśla znaczenie aktywnego uczenia się, odkrywania i rozwiązywania problemów przez uczniów.

2.1. Epistemologia genetyczna

Epistemologia genetyczna, czyli badanie pochodzenia i rozwoju wiedzy, stanowi rdzeń teorii Piageta. Piaget uważał, że wiedza nie jest wrodzona, ale rozwija się stopniowo w wyniku interakcji dziecka ze światem. Zamiast postrzegać dziecko jako puste naczynie, które czeka na wypełnienie wiedzą, Piaget widział je jako aktywnego budowniczego wiedzy, który konstruuje własne rozumienie świata poprzez doświadczenie i interakcje z otoczeniem.

Piaget argumentował, że rozwój poznawczy jest procesem ciągłym, w którym dzieci przechodzą przez różne etapy, z których każdy charakteryzuje się unikalnym sposobem rozumowania i rozwiązywania problemów. Wczesne etapy rozwoju charakteryzują się bardziej konkretnym i sensorycznym sposobem myślenia, podczas gdy późniejsze etapy obejmują bardziej abstrakcyjne i symboliczne rozumowanie.

Epistemologia genetyczna Piageta podkreśla, że wiedza nie jest statycznym zbiorem faktów, ale raczej dynamicznym procesem budowania i przebudowywania, który trwa przez całe życie. Współczesne badania w dziedzinie neurobiologii i kognitywistyki potwierdzają niektóre z kluczowych założeń epistemologii genetycznej, pokazując, jak mózg rozwija się i zmienia się w wyniku interakcji z otoczeniem.

2.2. Konstruktiwizm

Konstruktiwizm to filozofia uczenia się, która podkreśla, że wiedza nie jest przekazywana w gotowej formie, ale jest konstruowana przez uczącego się poprzez interakcję z otoczeniem. Teoria Piageta jest silnie zakorzeniona w konstruktiwizmie, ponieważ podkreśla, że dzieci nie są biernymi odbiorcami wiedzy, ale aktywnie angażują się w proces uczenia się, konstruując własne rozumienie świata.

Według konstruktiwizmu, uczenie się nie polega na prostym przyswajaniu informacji, ale na aktywnym budowaniu wiedzy poprzez doświadczanie, eksperymentowanie i refleksję. Dzieci nie tylko przyswajają informacje z otoczenia, ale także interpretują je, łączą z istniejącą wiedzą i tworzą własne reprezentacje poznawcze.

Konstruktiwizm ma istotne implikacje dla edukacji; Zamiast postrzegać nauczyciela jako główne źródło wiedzy, konstruktiwizm podkreśla znaczenie aktywnego uczenia się, odkrywania i rozwiązywania problemów przez uczniów. Nauczyciel staje się raczej przewodnikiem i wsparciem w procesie uczenia się, tworząc środowisko sprzyjające samodzielnemu odkrywaniu i budowaniu wiedzy przez uczniów.

2.3. Podstawowe pojęcia

Teoria Piageta opiera się na kilku kluczowych pojęciach, które wyjaśniają, w jaki sposób dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności poznawcze. Te pojęcia tworzą spójną ramę teoretyczną, która pozwala zrozumieć proces rozwoju poznawczego od wczesnego dzieciństwa do dorosłości.

2.3.1. Schematy

Schematy to struktury poznawcze, które reprezentują nasze rozumienie świata. Są to zorganizowane wzorce myśli i działań, które pozwalają nam interpretować i reagować na różne sytuacje. Na przykład, schemat “pies” obejmuje cechy charakterystyczne dla psów, takie jak cztery łapy, ogon i szczekanie. Schematy rozwijają się i stają się bardziej złożone wraz z doświadczeniem.

2.3.2. Asymilacja

Asymilacja to proces włączania nowych informacji do istniejących schematów. Na przykład, gdy dziecko widzi kota po raz pierwszy, może zasymulować go do schematu “pies”, ponieważ ma cztery łapy i ogon.

2.3.3. Akomodacja

Akomodacja to proces modyfikowania istniejących schematów lub tworzenia nowych w celu uwzględnienia nowych informacji. W przypadku kota, dziecko może z czasem zauważyć, że kot różni się od psa, np. ma mniejsze uszy i mruczy zamiast szczekać. Wtedy dziecko może stworzyć nowy schemat “kot” lub zmodyfikować schemat “pies” w celu uwzględnienia tych różnic.

Asymilacja i akomodacja to dwa kluczowe procesy, które napędzają rozwój poznawczy. Poprzez ciągłe interakcje między asymilacją a akomodacją, dzieci rozwijają swoje schematy i rozszerzają swoje rozumienie świata.

2.3.1. Schematy

Schematy są podstawowymi jednostkami organizacji wiedzy w teorii Piageta. Są to struktury poznawcze, które reprezentują nasze rozumienie świata. Są to zorganizowane wzorce myśli i działań, które pozwalają nam interpretować i reagować na różne sytuacje. Schematy są jak mentalne “szablony”, które pomagają nam uporządkować i zrozumieć informacje;

Na przykład, schemat “pies” obejmuje cechy charakterystyczne dla psów, takie jak cztery łapy, ogon i szczekanie. Kiedy dziecko widzi psa, aktywuje schemat “pies” i wykorzystuje go do interpretowania tego, co widzi. Schematy nie są statyczne, ale dynamiczne i rozwijają się wraz z doświadczeniem. W miarę jak dzieci zdobywają nowe doświadczenia, ich schematy stają się bardziej złożone i obejmują szerszy zakres informacji.

Schematy są kluczowym elementem procesu uczenia się, ponieważ pozwalają nam na szybkie i efektywne przetwarzanie informacji. Dzięki schematom możemy rozpoznawać obiekty i sytuacje, przewidywać wydarzenia i reagować na zmiany w otoczeniu. Schematy są również podstawą dla rozwoju języka, ponieważ pozwalają nam na tworzenie i rozumienie abstrakcyjnych pojęć.

2.3.2. Asymilacja

Asymilacja to proces włączania nowych informacji do istniejących schematów. Jest to kluczowy mechanizm uczenia się, który pozwala dzieciom na interpretowanie nowych doświadczeń w oparciu o to, co już wiedzą. Asymilacja działa jak “filtrowanie” nowych informacji przez istniejące schematy, aby dopasować je do naszego obecnego rozumienia świata.

Na przykład, gdy dziecko widzi kota po raz pierwszy, może zasymulować go do schematu “pies”, ponieważ ma cztery łapy i ogon. W tym przypadku dziecko wykorzystuje swoje istniejące schematy “pies” do interpretacji nowego obiektu, nawet jeśli nie jest to idealne dopasowanie.

Asymilacja jest ważnym procesem, ponieważ pozwala dzieciom na szybkie i efektywne przetwarzanie informacji. Jednakże, asymilacja może prowadzić do błędnych interpretacji, jeśli nowe informacje są zbyt różne od istniejących schematów. W takich przypadkach konieczna jest akomodacja, aby zmodyfikować istniejące schematy lub stworzyć nowe.

Asymilacja i akomodacja to dwa kluczowe procesy, które napędzają rozwój poznawczy. Poprzez ciągłe interakcje między asymilacją a akomodacją, dzieci rozwijają swoje schematy i rozszerzają swoje rozumienie świata.

2.3.3. Akomodacja

Akomodacja to proces modyfikowania istniejących schematów lub tworzenia nowych w celu uwzględnienia nowych informacji. Jest to przeciwieństwo asymilacji, która polega na dopasowywaniu nowych informacji do istniejących schematów. Akomodacja wymaga zmiany w naszych sposobach myślenia i działania, aby uwzględnić nowe doświadczenia.

W przypadku kota, dziecko może z czasem zauważyć, że kot różni się od psa, np. ma mniejsze uszy i mruczy zamiast szczekać. Wtedy dziecko może stworzyć nowy schemat “kot” lub zmodyfikować schemat “pies” w celu uwzględnienia tych różnic. Akomodacja wymaga większego wysiłku niż asymilacja, ponieważ wymaga zmiany w naszych istniejących strukturach poznawczych.

Akomodacja jest niezbędna dla rozwoju poznawczego, ponieważ pozwala nam na dostosowanie się do nowych sytuacji i zdobywanie bardziej złożonego rozumienia świata. Bez akomodacji, nasze schematy stałyby się sztywne i nieelastyczne, co utrudniłoby nam uczenie się nowych rzeczy. Akomodacja jest również kluczowa dla rozwoju kreatywności, ponieważ pozwala nam na tworzenie nowych pomysłów i rozwiązań problemów.

Asymilacja i akomodacja to dwa kluczowe procesy, które napędzają rozwój poznawczy. Poprzez ciągłe interakcje między asymilacją a akomodacją, dzieci rozwijają swoje schematy i rozszerzają swoje rozumienie świata.

2.3.4. Ekwiwlibacja

Ekwiwlibacja to proces, który napędza rozwój poznawczy poprzez ciągłe dążenie do równowagi między asymilacją a akomodacją. Piaget uważał, że dzieci są stale zmotywowane do osiągnięcia równowagi poznawczej, czyli stanu, w którym ich schematy są spójne z ich doświadczeniem.

Kiedy dziecko napotyka nowe informacje, które nie pasują do jego istniejących schematów, odczuwa dyskomfort poznawczy, czyli stan nierównowagi. Ten dyskomfort motywuje dziecko do zmiany swoich schematów poprzez asymilację lub akomodację, aby przywrócić równowagę.

Na przykład, gdy dziecko napotyka kota po raz pierwszy, może zasymulować go do schematu “pies” (asymilacja). Jednakże, z czasem zauważy, że kot różni się od psa i będzie musiało zmodyfikować swoje schematy lub stworzyć nowy schemat “kot” (akomodacja). Ten proces modyfikowania schematów prowadzi do bardziej złożonego i spójnego rozumienia świata.

Ekwiwlibacja jest ciągłym procesem, który trwa przez całe życie. W miarę jak dzieci zdobywają nowe doświadczenia, ich schematy stają się bardziej złożone i spójne, a ich rozumienie świata staje się bardziej wyrafinowane.

Etapy rozwoju poznawczego

Piaget uważał, że rozwój poznawczy przebiega w sposób stopniowy, poprzez serię etapów, z których każdy charakteryzuje się unikalnym sposobem rozumowania i rozwiązywania problemów. Te etapy są uniwersalne dla wszystkich dzieci i następują po sobie w ustalonej kolejności, jednak tempo ich przechodzenia może się różnić w zależności od indywidualnych czynników.

Każdy etap charakteryzuje się nowym sposobem myślenia i nowymi umiejętnościami poznawczymi, które dziecko zdobywa. Etapy te nie są jedynie okresami rozwoju, ale raczej okresami, w których dziecko rozwija nowe struktury poznawcze, które pozwalają mu na bardziej złożone rozumowanie.

Teoria Piageta wyróżnia cztery główne etapy rozwoju poznawczego⁚

  1. Okres sensomotoryczny (0-2 lata)
  2. Okres przedoperacyjny (2-7 lat)
  3. Okres operacji konkretnych (7-11 lat)
  4. Okres operacji formalnych (11 lat i więcej)

Każdy z tych etapów zostanie szczegółowo opisany w kolejnych sekcjach.

3.1. Okres sensomotoryczny (0-2 lata)

Okres sensomotoryczny jest pierwszym etapem rozwoju poznawczego, który rozpoczyna się od urodzenia i trwa do około 2 roku życia. W tym okresie dziecko uczy się o świecie poprzez swoje zmysły i ruchy. Dziecko odkrywa, że ​​jego działania mają wpływ na otoczenie i zaczyna budować podstawowe schematy poznawcze.

Wczesne stadium tego okresu charakteryzuje się odruchami wrodzonymi, takimi jak ssanie, chwytanie i szukanie. Dziecko stopniowo uczy się koordynować swoje ruchy i rozwija umiejętności motoryczne, takie jak raczkowanie, chodzenie i chwytanie przedmiotów.

W późniejszym stadium okresu sensomotorycznego dziecko rozwija pojęcie trwałości obiektu, czyli rozumienia, że ​​przedmioty nadal istnieją, nawet gdy nie są widoczne. Dziecko również zaczyna rozumieć, że jego działania mają konsekwencje i może je wykorzystywać do osiągnięcia celów.

Okres sensomotoryczny jest kluczowy dla rozwoju podstawowych funkcji poznawczych, takich jak percepcja, uwaga, pamięć i język.

3.2. Okres przedoperacyjny (2-7 lat)

Okres przedoperacyjny to drugi etap rozwoju poznawczego, który trwa od około 2 do 7 roku życia. W tym okresie dziecko rozwija umiejętność używania języka i symboli, ale jego myślenie jest jeszcze bardzo egocentryczne i intuicyjne. Dziecko ma trudności z rozumieniem perspektywy innych osób i często skupia się na swoich własnych doświadczeniach.

Charakterystyczne cechy okresu przedoperacyjnego to⁚

  • Myślenie egocentryczne⁚ dziecko ma trudności z odróżnieniem własnej perspektywy od perspektywy innych osób. Na przykład, dziecko może wierzyć, że wszyscy widzą świat tak samo jak ono.
  • Animizm⁚ dziecko przypisuje cechy ludzkie przedmiotom nieożywionym. Na przykład, dziecko może wierzyć, że słońce śmieje się, a samochód jest smutny.
  • Intuicyjne rozumowanie⁚ dziecko opiera swoje wnioski na intuicji i doświadczeniu, a nie na logice. Na przykład, dziecko może wierzyć, że większy przedmiot jest zawsze cięższy.
  • Brak zachowania stałości⁚ dziecko ma trudności z rozumieniem, że ​​ilość substancji pozostaje taka sama, nawet gdy zmienia się jej kształt lub wygląd. Na przykład, dziecko może wierzyć, że woda w wysokim, wąskim naczyniu jest więcej niż w niskim, szerokim naczyniu, nawet jeśli ilość wody jest taka sama.

Okres przedoperacyjny jest kluczowy dla rozwoju języka, wyobraźni i kreatywności.

3.3. Okres operacji konkretnych (7-11 lat)

Okres operacji konkretnych to trzeci etap rozwoju poznawczego, który trwa od około 7 do 11 roku życia. W tym okresie dziecko zaczyna myśleć logicznie i systematycznie, ale tylko w odniesieniu do konkretnych obiektów i sytuacji. Dziecko jest w stanie rozwiązywać problemy z wykorzystaniem operacji mentalnych, takich jak dodawanie, odejmowanie, sortowanie i klasyfikowanie.

Charakterystyczne cechy okresu operacji konkretnych to⁚

  • Zachowanie stałości⁚ dziecko rozumie, że ​​ilość substancji pozostaje taka sama, nawet gdy zmienia się jej kształt lub wygląd. Na przykład, dziecko rozumie, że woda w wysokim, wąskim naczyniu jest taka sama jak w niskim, szerokim naczyniu, nawet jeśli ilość wody jest taka sama.
  • Logiczne myślenie⁚ dziecko jest w stanie wykonywać operacje mentalne i rozwiązywać problemy logiczne. Na przykład, dziecko może odpowiedzieć na pytanie “Jeśli A jest większe od B, a B jest większe od C, to co jest większe⁚ A czy C?”.
  • Dekentracja⁚ dziecko jest w stanie rozważyć różne punkty widzenia i rozumieć, że ​​inni ludzie mogą mieć różne opinie;
  • Seriacja⁚ dziecko jest w stanie uporządkować przedmioty według wielkości, długości lub innych cech.
  • Klasyfikacja⁚ dziecko jest w stanie pogrupować przedmioty według wspólnych cech.

Okres operacji konkretnych jest kluczowy dla rozwoju umiejętności matematycznych, logicznego rozumowania i rozwiązywania problemów.

3.4. Okres operacji formalnych (11 lat i więcej)

Okres operacji formalnych to ostatni etap rozwoju poznawczego, który rozpoczyna się około 11 roku życia i trwa przez całe dorosłe życie. W tym okresie nastolatek i dorosły rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i systematycznego. Jest w stanie rozważać różne możliwości, tworzyć hipotezy i testować je logicznie. Myślenie staje się bardziej złożone, elastyczne i odwrotne.

Charakterystyczne cechy okresu operacji formalnych to⁚

  • Myślenie abstrakcyjne⁚ dochodzi do rozumienia pojęć abstrakcyjnych, takich jak sprawiedliwość, wolność, miłość.
  • Myślenie hipotetyczne-dedukcyjne⁚ zdolność do tworzenia hipotez i testowania ich logicznie.
  • Myślenie kombinatoryczne⁚ zdolność do rozważania wszystkich możliwych kombinacji w danej sytuacji.
  • Myślenie metapoznawcze⁚ zdolność do refleksji nad własnym procesem myślenia.

Okres operacji formalnych jest kluczowy dla rozwoju umiejętności naukowych, filozoficznych i społecznych.

Znaczenie teorii Piageta dla edukacji

Teoria poznawcza Piageta miała ogromny wpływ na rozwój edukacji, zwłaszcza w kontekście projektowania programów nauczania i metod nauczania. Współczesne podejścia edukacyjne często opierają się na zasadach konstruktiwizmu, które wywodzą się z teorii Piageta, podkreślając znaczenie aktywnego uczenia się, odkrywania i rozwiązywania problemów przez uczniów.

Teoria Piageta sugeruje, że dzieci uczą się najlepiej, gdy są aktywnie zaangażowane w proces uczenia się i mają możliwość samodzielnego odkrywania i konstruowania wiedzy. Nauczyciel nie powinien być jedynie przekaźnikiem wiedzy, ale raczej przewodnikiem i wsparciem w procesie uczenia się.

Teoria Piageta podkreśla również znaczenie dostosowania programów nauczania do wieku i etapu rozwoju poznawczego uczniów. Nauczyciel powinien uwzględniać sposób myślenia i umiejętności poznawcze dzieci na danym etapie rozwoju, aby stworzyć odpowiednie środowisko uczenia się.

Teoria Piageta miała również wpływ na rozwój narzędzi edukacyjnych, takich jak gry edukacyjne, które angażują dzieci w aktywne uczenie się i rozwiązywanie problemów.

Podsumowanie

Teoria poznawcza Jeana Piageta jest jedną z najbardziej wpływowych teorii rozwoju poznawczego w psychologii. Opisuje ona, w jaki sposób dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności poznawcze od urodzenia do dorosłości, podkreślając aktywny i konstruktywny charakter procesu uczenia się.

Teoria Piageta opiera się na kilku kluczowych podstawach teoretycznych, takich jak epistemologia genetyczna i konstruktiwizm. Podkreśla znaczenie interakcji między dzieckiem a otoczeniem w procesie uczenia się, a także rozwój poznawczy jako proces stopniowy, przebiegający w serii etapów, z których każdy charakteryzuje się unikalnym sposobem rozumowania i rozwiązywania problemów.

Teoria Piageta miała ogromny wpływ na edukację, przyczyniając się do zmiany postrzegania roli nauczyciela i ucznia w procesie uczenia się. Współczesne podejścia edukacyjne często opierają się na zasadach konstruktiwizmu, które wywodzą się z teorii Piageta, podkreślając znaczenie aktywnego uczenia się, odkrywania i rozwiązywania problemów przez uczniów.

Chociaż teoria Piageta była krytykowana za niektóre uogólnienia i niedoskonałości w badaniach, jej wpływ na psychologię i edukację pozostaje znaczący.

7 thoughts on “Teoria poznawcza Piageta: Podstawy i Rozwój

  1. Autor artykułu w sposób zwięzły i klarowny przedstawia podstawowe założenia teorii poznawczej Piageta. Warto docenić wyjaśnienie znaczenia interakcji dziecka z otoczeniem w procesie uczenia się wg Piageta.

  2. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębiania wiedzy o teorii poznawczej Piageta. Autor w sposób przystępny przedstawia kluczowe pojęcia i koncepcje, co ułatwia zrozumienie tej złożonej teorii.

  3. Autor artykułu w sposób kompetentny i obiektywny przedstawia teorię poznawczą Piageta. Szczególnie wartościowe jest omówienie wpływu tej teorii na rozwoju edukacji i psychologii rozwojowej.

  4. Artykuł stanowi wartościowe źródło informacji o teorii poznawczej Piageta. Autor w sposób rzetelny i obiektywny przedstawia zarówno zalety, jak i ograniczenia tej teorii. Szczególnie cenne jest omówienie wpływu teorii Piageta na rozwój edukacji.

  5. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do teorii poznawczej Piageta. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia podstawowe założenia tej teorii, podkreślając jej znaczenie dla rozwoju psychologii i edukacji. Szczególnie cenne jest omówienie epistemologii genetycznej i konstruktiwizmu jako fundamentów teorii Piageta.

  6. Autor artykułu w sposób kompetentny prezentuje główne założenia teorii poznawczej Piageta. Uwagę zwraca jasne i przejrzyste przedstawienie etapów rozwoju poznawczego, co ułatwia zrozumienie kluczowych aspektów teorii.

  7. Artykuł stanowi cenne źródło informacji o teorii poznawczej Piageta. Autor w sposób zwięzły i klarowny przedstawia jej podstawowe założenia, podkreślając jej znaczenie dla rozwoju psychologii i edukacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *