Teoria flogistonu: geneza, założenia i zarzuty

Teoria flogistonu⁚ geneza‚ założenia i zarzuty

Teoria flogistonu‚ rozwijana w XVIII wieku‚ stanowiła próbę wyjaśnienia zjawiska spalania i kalcynacji. Według tej teorii‚ wszystkie substancje palne zawierały tajemniczy element zwany flogistonem‚ który uwalniał się podczas spalania.

1. Wprowadzenie

Teoria flogistonu‚ rozwijana w XVIII wieku‚ stanowiła próbę wyjaśnienia zjawiska spalania i kalcynacji. Według tej teorii‚ wszystkie substancje palne zawierały tajemniczy element zwany flogistonem‚ który uwalniał się podczas spalania. Flogiston był uważany za zasadniczy element ognia‚ a jego obecność w substancji determinowała jej łatwopalność. Teoria flogistonu była szeroko akceptowana przez ówczesnych chemików i stanowiła dominujący paradygmat w chemii przez ponad sto lat.

Pomimo swojej popularności‚ teoria flogistonu miała swoje ograniczenia i ostatecznie została obalona przez rewolucję chemiczną zapoczątkowaną przez Antoine’a Lavoisiera. Lavoisier‚ poprzez swoje staranne eksperymenty‚ udowodnił‚ że spalanie jest procesem chemicznym‚ w którym substancja reaguje z tlenem z powietrza. Odkrycie tlenu i jego roli w spalaniu doprowadziło do powstania nowej teorii spalania‚ która zastąpiła teorię flogistonu i zapoczątkowała nowoczesną chemię.

W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej genezie teorii flogistonu‚ jej podstawowym założeniom‚ a także dowodom‚ które ją popierały. Omówimy również zarzuty‚ które ostatecznie doprowadziły do jej upadku‚ oraz znaczenie teorii flogistonu w rozwoju chemii i metody naukowej.

2. Geneza teorii flogistonu

Teoria flogistonu‚ choć ostatecznie uznana za błędną‚ odegrała kluczową rolę w rozwoju chemii. Jej geneza sięga XVII wieku‚ kiedy to alchemicy i chemicy starali się zrozumieć procesy spalania i kalcynacji. Wczesne koncepcje skupiały się na idei‚ że materia zawiera “zasadę palności” lub “zasadę ognia”‚ która uwalnia się podczas spalania.

Jednym z pierwszych‚ którzy sformułowali teorię flogistonu‚ był niemiecki chemik Johann Joachim Becher (1635-1682). W swojej książce “Physica subterranea” (1669) Becher przedstawił teorię trzech “ziemi”⁚ “ziemia tłusta”‚ “ziemia lotna” i “ziemia stała”. Według Bechera “ziemia tłusta” była odpowiedzialna za palność‚ a podczas spalania uwalniała się w postaci “lotnej ziemi”.

Teorię Bechera rozwinął Georg Ernst Stahl (1660-1734)‚ niemiecki lekarz i chemik. Stahl nazwał “lotną ziemię” Bechera flogistonem i sformułował teorię flogistonu‚ która stała się dominującym paradygmatem w chemii na początku XVIII wieku.

2.1. Pojęcie flogistonu

Flogiston‚ w teorii Stahl’a‚ był hipotetycznym elementem‚ który miał być obecny we wszystkich substancjach palnych. Uważano‚ że flogiston jest odpowiedzialny za palność substancji‚ a jego obecność w danej substancji determinowała jej łatwopalność. Im więcej flogistonu zawierała substancja‚ tym łatwiej się paliła. Podczas spalania flogiston uwalniał się‚ a substancja traciła swoją palność.

Flogiston był uważany za substancję bezbarwną‚ bezwonną i bezsmakową. Nie można go było wyizolować ani zważyć‚ ale jego obecność można było wnioskować na podstawie obserwacji spalania. Według teorii flogistonu‚ podczas spalania flogiston uwalniał się z substancji palnej‚ a pozostałość po spaleniu‚ czyli popiół‚ była pozbawiona flogistonu.

Flogiston był postrzegany jako element niezbędny do spalania‚ a jego uwalnianie podczas spalania było uważane za proces odwrotny do łączenia się z flogistonem‚ które miało miejsce podczas tworzenia substancji palnej.

2.2. Początki teorii⁚ Johann Joachim Becher i Georg Ernst Stahl

Johann Joachim Becher‚ niemiecki chemik i lekarz‚ był jednym z pierwszych‚ którzy sformułowali teorię flogistonu. W swojej książce “Physica subterranea” (1669) przedstawił teorię trzech “ziemi”⁚ “ziemia tłusta”‚ “ziemia lotna” i “ziemia stała”. Według Bechera “ziemia tłusta” była odpowiedzialna za palność‚ a podczas spalania uwalniała się w postaci “lotnej ziemi”.

Becher uważał‚ że “ziemia tłusta” jest obecna w substancjach palnych‚ a podczas spalania uwalnia się z nich w postaci “lotnej ziemi”. “Ziemia stała” natomiast pozostawała po spaleniu w postaci popiołu. Teoria Bechera była próbą wyjaśnienia zjawiska spalania‚ ale nie była jeszcze w pełni rozwiniętą teorią flogistonu.

Georg Ernst Stahl‚ niemiecki lekarz i chemik‚ rozwinął teorię Bechera‚ nadając “lotnej ziemi” nazwę “flogiston”. Stahl uważał‚ że flogiston jest uniwersalnym elementem obecnym we wszystkich substancjach palnych‚ a jego uwalnianie podczas spalania jest kluczowe dla tego procesu.

3. Podstawowe założenia teorii flogistonu

Teoria flogistonu‚ rozwijana przez Stahl’a i jego zwolenników‚ opierała się na kilku podstawowych założeniach‚ które miały wyjaśnić procesy spalania i kalcynacji. Oto najważniejsze z nich⁚

  1. Flogiston jest zasadniczym elementem ognia‚ obecnym we wszystkich substancjach palnych.
  2. Spalanie jest procesem uwalniania flogistonu z substancji palnej.
  3. Im więcej flogistonu zawiera substancja‚ tym łatwiej się pali.
  4. Podczas spalania flogiston uwalnia się do atmosfery‚ a pozostałość po spaleniu‚ czyli popiół‚ jest pozbawiona flogistonu.
  5. Kalcynacja‚ czyli proces przekształcania metali w tlenki metali‚ jest również procesem uwalniania flogistonu.

Teoria flogistonu była w stanie wyjaśnić wiele zjawisk obserwowanych wówczas w chemii‚ takich jak spalanie drewna‚ metali‚ czy tworzenie się popiołu.

3.1. Flogiston jako zasadniczy element ognia

Flogiston‚ w teorii Stahl’a‚ był uważany za zasadniczy element ognia‚ obecny we wszystkich substancjach palnych. Uważano‚ że flogiston jest odpowiedzialny za palność substancji‚ a jego obecność w danej substancji determinowała jej łatwopalność. Im więcej flogistonu zawierała substancja‚ tym łatwiej się paliła. Podczas spalania flogiston uwalniał się‚ a substancja traciła swoją palność.

Flogiston był postrzegany jako substancja bezbarwna‚ bezwonną i bezsmakową. Nie można go było wyizolować ani zważyć‚ ale jego obecność można było wnioskować na podstawie obserwacji spalania.

Teoria flogistonu tłumaczyła‚ dlaczego niektóre substancje palą się łatwiej niż inne. Substancje‚ które zawierały więcej flogistonu‚ uwalniały go szybciej i łatwiej‚ a tym samym paliły się bardziej intensywnie.

3.2. Procesy spalania i kalcynacji w świetle teorii flogistonu

Teoria flogistonu oferowała wyjaśnienie zarówno spalania‚ jak i kalcynacji‚ czyli procesu przekształcania metali w tlenki metali. Według tej teorii‚ spalanie było procesem uwalniania flogistonu z substancji palnej. Im więcej flogistonu zawierała substancja‚ tym łatwiej się paliła‚ a podczas spalania uwalniała go szybciej i bardziej intensywnie.

Kalcynacja‚ z kolei‚ była postrzegana jako proces uwalniania flogistonu z metalu. Podczas kalcynacji metal tracił flogiston i przekształcał się w tlenek metalu‚ który był uważany za formę metalu pozbawioną flogistonu.

Teoria flogistonu tłumaczyła również‚ dlaczego niektóre metale‚ np. rtęć‚ kalcynowały się łatwiej niż inne. Uważano‚ że metale‚ które kalcynowały się łatwiej‚ zawierały więcej flogistonu.

3.3. Rola powietrza w procesach spalania

Teoria flogistonu odgrywała kluczową rolę w wyjaśnianiu roli powietrza w procesach spalania. Według tej teorii‚ powietrze działało jako “pochłaniacz” flogistonu‚ a jego obecność była niezbędna do spalania. Flogiston‚ uwalniany z substancji palnej podczas spalania‚ łączył się z powietrzem‚ co pozwalało na dalsze spalanie.

Jednakże‚ teoria flogistonu miała trudności z wyjaśnieniem‚ dlaczego powietrze jest niezbędne do spalania‚ ale tylko w ograniczonym stopniu. Eksperymenty wykazały‚ że zamknięte w naczyniu powietrze po pewnym czasie traciło zdolność do podtrzymywania spalania. Teoria flogistonu tłumaczyła to zjawisko‚ zakładając‚ że powietrze nasyca się flogistonem i traci zdolność do pochłaniania go.

Pomimo tych trudności‚ teoria flogistonu była w stanie wyjaśnić wiele zjawisk obserwowanych wówczas w chemii‚ co czyniło ją atrakcyjnym modelem dla ówczesnych naukowców.

4. Eksperymentalne dowody na rzecz teorii flogistonu

Teoria flogistonu‚ pomimo swoich niedoskonałości‚ była w stanie wyjaśnić wiele zjawisk obserwowanych wówczas w chemii‚ co czyniło ją atrakcyjnym modelem dla ówczesnych naukowców. Eksperymenty prowadzone w XVIII wieku wydawały się potwierdzać jej zasadność‚ dostarczając empirycznych dowodów na rzecz istnienia flogistonu.

Jednym z najważniejszych dowodów na rzecz teorii flogistonu była obserwacja‚ że podczas spalania substancja traciła na masie. Flogiston‚ uwalniany z substancji palnej‚ był uważany za “zasadę palności”‚ która była odpowiedzialna za utratę masy.

Dodatkowo‚ eksperymenty z kalcynacją metali również wydawały się potwierdzać teorię flogistonu. Podczas kalcynacji metale traciły flogiston i przekształcały się w tlenki metali‚ które były uważane za formę metalu pozbawioną flogistonu.

4.1. Obserwacje spalania i kalcynacji

Obserwacje spalania i kalcynacji stanowiły kluczowe dowody na rzecz teorii flogistonu. Podczas spalania substancja traciła na masie‚ co było interpretowane jako uwalnianie się flogistonu. Im więcej flogistonu zawierała substancja‚ tym łatwiej się paliła i tym większa była utrata masy podczas spalania.

Kalcynacja metali‚ czyli proces przekształcania metali w tlenki metali‚ również wydawała się potwierdzać teorię flogistonu. Podczas kalcynacji metal tracił flogiston i przekształcał się w tlenek metalu‚ który był uważany za formę metalu pozbawioną flogistonu.

Na przykład‚ podczas spalania drewna‚ zauważono‚ że drewno traci na masie‚ a pozostałość po spaleniu‚ czyli popiół‚ jest znacznie lżejsza niż drewno przed spaleniem. To zjawisko tłumaczono utratą flogistonu podczas spalania.

4.2. Wpływ flogistonu na właściwości materii

Teoria flogistonu zakładała‚ że flogiston wpływa na właściwości materii‚ w tym na jej palność‚ kolor‚ zapach i smak. Im więcej flogistonu zawierała substancja‚ tym bardziej była łatwopalna‚ a jej zapach i smak były bardziej intensywne.

Na przykład‚ metale‚ które były uważane za bogate w flogiston‚ takie jak żelazo i miedź‚ miały charakterystyczny kolor i zapach. Podczas kalcynacji metale traciły flogiston i zmieniały swój kolor i zapach.

Teoria flogistonu wyjaśniała również‚ dlaczego niektóre substancje są bardziej odporne na spalanie niż inne. Substancje‚ które zawierały mniej flogistonu‚ były trudniejsze do zapalenia i spalały się wolniej.

5. Znaczenie teorii flogistonu w rozwoju chemii

Teoria flogistonu‚ pomimo swego ostatecznego obalenia‚ odegrała kluczową rolę w rozwoju chemii. Stanowiła pierwszy próbę stworzenia spójnej teorii wyjaśniającej procesy spalania i kalcynacji‚ które były wówczas niezrozumiałe.

Teoria flogistonu pobudziła badania naukowe i doprowadziła do rozwoju nowych technik eksperymentalnych. Chemicy starali się potwierdzić lub obalić teorię flogistonu‚ prowadząc liczne eksperymenty i obserwacje.

Teoria flogistonu przyczyniła się również do rozwoju koncepcji pierwiastków i reakcji chemicznych. Chemicy zaczęli analizować skład substancji i badać‚ jak zmienia się on podczas reakcji chemicznych.

5.1. Rozwój koncepcji pierwiastków i reakcji chemicznych

Teoria flogistonu‚ choć błędna‚ przyczyniła się do rozwoju koncepcji pierwiastków i reakcji chemicznych. Chemicy‚ starając się wyjaśnić procesy spalania i kalcynacji w oparciu o teorię flogistonu‚ zaczęli analizować skład substancji i badać‚ jak zmienia się on podczas reakcji chemicznych.

W ramach teorii flogistonu‚ pierwiastki były postrzegane jako substancje‚ które zawierały flogiston‚ a reakcje chemiczne były postrzegane jako procesy uwalniania lub łączenia się z flogistonem. Chociaż teoria flogistonu była błędna‚ jej próba wyjaśnienia reakcji chemicznych doprowadziła do rozwoju nowych technik analitycznych i do lepszego zrozumienia składu substancji.

Na przykład‚ chemicy zaczęli badać‚ jak zmienia się masa substancji podczas spalania i kalcynacji‚ a także jak wpływa na to obecność powietrza. Te badania doprowadziły do odkrycia nowych substancji‚ takich jak tlen‚ i do rozwoju nowych teorii chemicznych.

5.2. Wpływ teorii flogistonu na metodologię badań naukowych

Teoria flogistonu‚ pomimo swego ostatecznego obalenia‚ miała znaczący wpływ na metodologię badań naukowych. Stworzenie spójnej teorii wyjaśniającej procesy spalania i kalcynacji‚ choć błędnej‚ pobudziło rozwój nowych technik eksperymentalnych i stało się impulsem do prowadzenia bardziej precyzyjnych i systematycznych badań.

Chemicy‚ starając się potwierdzić lub obalić teorię flogistonu‚ prowadzili liczne eksperymenty i obserwacje‚ a ich wyniki analizowali w oparciu o teorie naukowe. To z kolei doprowadziło do rozwoju nowych metod badawczych i do lepszego zrozumienia roli eksperymentów w procesie poznawczym.

Teoria flogistonu stała się również przykładem tego‚ jak teorie naukowe mogą ewoluować w miarę rozwoju wiedzy i zdobywania nowych danych.

6. Zarzuty wobec teorii flogistonu

Mimo początkowego sukcesu‚ teoria flogistonu napotkała liczne problemy‚ które ostatecznie doprowadziły do jej upadku. Głównym zarzutem była niezdolność teorii do wyjaśnienia wzrostu masy podczas kalcynacji. Eksperymenty wykazały‚ że metale po kalcynacji stawały się cięższe‚ a nie lżejsze‚ jak przewidywała teoria flogistonu.

Dodatkowo‚ teoria flogistonu nie potrafiła wyjaśnić roli powietrza w procesach spalania. Eksperymenty wykazały‚ że powietrze jest niezbędne do spalania‚ ale tylko w ograniczonym stopniu. Zamknięte w naczyniu powietrze po pewnym czasie traciło zdolność do podtrzymywania spalania. Teoria flogistonu tłumaczyła to zjawisko‚ zakładając‚ że powietrze nasyca się flogistonem i traci zdolność do pochłaniania go.

Odkrycie tlenu przez Josepha Priestleya i Carla Wilhelma Scheele w latach 70. XVIII wieku stanowiło kolejny cios dla teorii flogistonu. Odkrycie tlenu i jego roli w procesach spalania doprowadziło do powstania nowej teorii spalania‚ która zastąpiła teorię flogistonu i zapoczątkowała nowoczesną chemię.

6.1. Problem wzrostu masy podczas kalcynacji

Jednym z głównych zarzutów wobec teorii flogistonu był problem wzrostu masy podczas kalcynacji. Eksperymenty wykazały‚ że metale po kalcynacji stawały się cięższe‚ a nie lżejsze‚ jak przewidywała teoria flogistonu. Teoria flogistonu zakładała‚ że podczas kalcynacji metal traci flogiston‚ a tym samym powinien stać się lżejszy.

W rzeczywistości‚ podczas kalcynacji metal łączy się z tlenem z powietrza‚ tworząc tlenek metalu. Tlenek metalu jest cięższy niż metal‚ ponieważ zawiera dodatkowy tlen.

Wzrost masy podczas kalcynacji był niezgodny z teorią flogistonu i stanowił poważny problem dla jej zwolenników. Wskazywał na to‚ że teoria flogistonu była niekompletna i wymagała rewizji.

6.2. Odkrycie tlenu przez Josepha Priestleya i Carla Wilhelma Scheele

Odkrycie tlenu przez Josepha Priestleya i Carla Wilhelma Scheele w latach 70. XVIII wieku stanowiło kolejny cios dla teorii flogistonu. Priestley‚ angielski chemik i duchowny‚ odkrył tlen w 1774 roku‚ przeprowadzając eksperymenty z ogrzewaniem tlenku rtęci. Scheele‚ szwedzki farmaceuta i chemik‚ odkrył tlen niezależnie od Priestleya w 1772 roku‚ ale jego odkrycie zostało opublikowane dopiero w 1777 roku.

Odkrycie tlenu i jego roli w procesach spalania doprowadziło do powstania nowej teorii spalania‚ która zastąpiła teorię flogistonu i zapoczątkowała nowoczesną chemię.

Tlen był uważany za “powietrze oddechowe”‚ które było niezbędne do spalania i oddychania. W przeciwieństwie do flogistonu‚ tlen był substancją realną‚ którą można było wyizolować i zważyć.

7. Upadek teorii flogistonu

Teoria flogistonu‚ pomimo początkowego sukcesu‚ ostatecznie upadła w obliczu nowych odkryć i eksperymentów. Kluczową rolę w jej obaleniu odegrał Antoine Lavoisier‚ francuski chemik‚ uważany za ojca nowoczesnej chemii.

Lavoisier prowadził staranne eksperymenty‚ które wykazały‚ że podczas spalania substancja łączy się z tlenem z powietrza‚ a nie uwalnia flogiston. Lavoisier udowodnił również‚ że wzrost masy podczas kalcynacji jest spowodowany łączeniem się metalu z tlenem‚ a nie utratą flogistonu.

Lavoisier opublikował w 1789 roku swoje dzieło “Traktat o chemii”‚ w którym przedstawił nową teorię spalania opartą na pojęciu tlenu. Teoria Lavoisiera zyskała szerokie uznanie i zastąpiła teorię flogistonu‚ zapoczątkowując rewolucję chemiczną.

7.1. Eksperymenty Lavoisiera i rewolucja chemiczna

Antoine Lavoisier‚ francuski chemik‚ odegrał kluczową rolę w obaleniu teorii flogistonu i zapoczątkowaniu rewolucji chemicznej. Lavoisier prowadził staranne eksperymenty‚ które wykazały‚ że podczas spalania substancja łączy się z tlenem z powietrza‚ a nie uwalnia flogiston.

Lavoisier przeprowadził m.in. eksperymenty z ogrzewaniem rtęci w zamkniętym naczyniu. Wykazał‚ że rtęć łączy się z tlenem z powietrza‚ tworząc tlenek rtęci‚ a podczas tego procesu powietrze ulega zmniejszeniu objętości.

Lavoisier udowodnił również‚ że wzrost masy podczas kalcynacji jest spowodowany łączeniem się metalu z tlenem‚ a nie utratą flogistonu. Eksperymenty Lavoisiera dostarczyły przekonujących dowodów na błędność teorii flogistonu i przyczyniły się do jej ostatecznego upadku.

7.2. Nowa teoria spalania oparta na pojęciu tlenu

Lavoisier‚ na podstawie swoich eksperymentów‚ sformułował nową teorię spalania‚ która opierała się na pojęciu tlenu. Według tej teorii‚ spalanie jest procesem chemicznym‚ w którym substancja reaguje z tlenem z powietrza‚ tworząc tlenki.

Lavoisier wyjaśnił‚ że podczas spalania substancja łączy się z tlenem‚ a nie uwalnia flogiston. Tlen jest niezbędny do spalania‚ a jego obecność w powietrzu wyjaśnia‚ dlaczego powietrze jest niezbędne do spalania‚ ale tylko w ograniczonym stopniu.

Teoria Lavoisiera wyjaśniła również wzrost masy podczas kalcynacji; Lavoisier udowodnił‚ że podczas kalcynacji metal łączy się z tlenem z powietrza‚ tworząc tlenek metalu‚ który jest cięższy niż metal.

8. Podsumowanie

Teoria flogistonu‚ choć ostatecznie uznana za błędną‚ odegrała kluczową rolę w rozwoju chemii. Stanowiła pierwszy próbę stworzenia spójnej teorii wyjaśniającej procesy spalania i kalcynacji. Teoria flogistonu pobudziła badania naukowe i doprowadziła do rozwoju nowych technik eksperymentalnych.

Pomimo swoich sukcesów‚ teoria flogistonu napotkała liczne problemy‚ które ostatecznie doprowadziły do jej upadku. Odkrycie tlenu i rewolucja chemiczna zapoczątkowana przez Lavoisiera doprowadziły do powstania nowej teorii spalania‚ która zastąpiła teorię flogistonu i zapoczątkowała nowoczesną chemię.

Teoria flogistonu stanowi przykład tego‚ jak teorie naukowe mogą ewoluować w miarę rozwoju wiedzy i zdobywania nowych danych.

4 thoughts on “Teoria flogistonu: geneza, założenia i zarzuty

  1. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębienia tematu teorii flogistonu. Autor w sposób klarowny i zwięzły przedstawia genezę teorii, jej główne założenia oraz argumenty, które ją wspierały. Warto docenić prezentacje zarzutów, które ostatecznie doprowadziły do upadku teorii flogistonu. Artykuł mógłby być jednak bardziej szczegółowy w kwestii wpływu teorii flogistonu na rozwój chemii. Dodanie przykładów konkretnych odkryć i prac naukowych, które były inspirowane przez tę teorię, ułatwiłoby czytelnikowi zrozumienie jej wpływu na rozwój nauki.

  2. Artykuł prezentuje interesujące spojrzenie na teorię flogistonu, omawiając jej genezę, założenia i zarzuty. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia historyczny kontekst powstania tej teorii, podkreślając jej znaczenie w rozwoju chemii. Szczególnie wartościowe jest omówienie ograniczeń teorii flogistonu oraz dowodów, które doprowadziły do jej obalenia. Autor w sposób obiektywny przedstawia zarówno zalety, jak i wady tej teorii, co czyni artykuł rzetelnym i wartościowym.

  3. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu teorii flogistonu. Autor w sposób przystępny i logiczny przedstawia genezę tej teorii, jej główne założenia oraz argumenty, które ją wspierały. Dobrze zaznaczono również ograniczenia teorii flogistonu i jej ostateczne obalenie przez Lavoisiera. Artykuł mógłby być jednak wzbogacony o bardziej szczegółowe omówienie eksperymentów Lavoisiera i ich wpływu na rozwój chemii. Dodanie przykładów konkretnych substancji i reakcji chemicznych, które były wyjaśniane w ramach teorii flogistonu, ułatwiłoby czytelnikowi zrozumienie jej zasad.

  4. Artykuł stanowi solidne wprowadzenie do tematu teorii flogistonu. Autor w sposób jasny i przejrzysty przedstawia genezę tej teorii, jej główne założenia oraz argumenty, które ją wspierały. Warto docenić również prezentacje zarzutów, które ostatecznie doprowadziły do upadku teorii flogistonu. Artykuł mógłby być jednak wzbogacony o bardziej szczegółowe omówienie eksperymentów Lavoisiera i ich wpływu na rozwój chemii. Dodanie przykładów konkretnych substancji i reakcji chemicznych, które były wyjaśniane w ramach teorii flogistonu, ułatwiłoby czytelnikowi zrozumienie jej zasad.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *