Święty Tomasz z Akwinu: Kim był, biografia, filozofia i wkład

Święty Tomasz z Akwinu⁚ Kim był, biografia, filozofia i wkład

Święty Tomasz z Akwinu (1225-1274), znany również jako Doktor Anielski, był włoskim teologiem i filozofem, który miał ogromny wpływ na rozwój chrześcijańskiej filozofii i teologii.

Wprowadzenie

Święty Tomasz z Akwinu, jeden z najwybitniejszych myślicieli w historii Kościoła katolickiego, pozostawił po sobie bogate dziedzictwo filozoficzne i teologiczne, które do dziś inspiruje i kształtuje dyskusje na temat wiary i rozumu. Jego wkład w rozwój chrześcijańskiej filozofii jest nieoceniony, a jego dzieła, zwłaszcza “Summa Theologica”, stanowią fundamentalne źródło wiedzy o teologii katolickiej.

W niniejszym artykule przyjrzymy się życiu i dziełom Tomasza z Akwinu, analizując jego filozofię i wpływ, jaki wywarł na rozwój myśli chrześcijańskiej. Zagłębimy się w jego koncepcje dotyczące Boga, istnienia, rozumu i wiary, a także w jego etykę i metafizykę. Odkryjemy, w jaki sposób Tomasz z Akwinu próbował pogodzić wiarę z rozumem, tworząc spójną i logiczną wizję rzeczywistości.

Życie i dzieła Tomasza z Akwinu

Tomasz z Akwinu urodził się w 1225 roku w Rocca Secca niedaleko Neapolu, w zamożnej rodzinie szlacheckiej. W wieku pięciu lat został oddany do opactwa benedyktynów w Monte Cassino, gdzie rozpoczął edukację. Później studiował w Neapolu, a następnie wstąpił do zakonu dominikanów, co spotkało się z oporem ze strony jego rodziny. W 1245 roku udał się do Paryża, gdzie studiował pod kierunkiem Alberta Wielkiego, jednego z najwybitniejszych uczonych tamtych czasów.

W Paryżu Tomasz z Akwinu szybko zyskał reputację wybitnego teologa i filozofa. W 1256 roku został mianowany profesorem teologii w Paryżu, a następnie w Rzymie i Neapolu. W 1265 roku powrócił do Paryża, gdzie kontynuował nauczanie i pisanie. W 1272 roku został mianowany arcybiskupem Neapolu, jednak nigdy nie objął tego urzędu, ponieważ zmarł w 1274 roku w drodze na Sobór w Lyonie.

2.1. Wczesne życie i edukacja

Tomasz z Akwinu urodził się w 1225 roku w Rocca Secca, niedaleko Neapolu, w zamożnej rodzinie szlacheckiej. Jego rodzice, hrabia Landulf z Akwinu i Teodora z Teano, byli głęboko religijni i pragnęli, aby ich syn poświęcił się służbie Kościołowi. W wieku pięciu lat Tomasz został oddany do opactwa benedyktynów w Monte Cassino, gdzie rozpoczął edukację. W Monte Cassino Tomasz zdobył podstawową wiedzę z zakresu łaciny, gramatyki i śpiewu gregoriańskiego. W wieku trzynastu lat przeniósł się do Neapolu, gdzie kontynuował naukę w szkole katedralnej;

W Neapolu Tomasz z Akwinu zetknął się z filozofią Arystotelesa, która miała ogromny wpływ na jego późniejsze poglądy. W 1244 roku, w wieku dziewiętnastu lat, wstąpił do zakonu dominikanów. Decyzja ta spotkała się z oporem ze strony jego rodziny, która chciała, aby Tomasz został zakonnikiem benedyktyńskim lub objął godność kościelną. Mimo sprzeciwu rodziny, Tomasz z Akwinu pozostał przy swoim wyborze i rozpoczął nowicjat w zakonie dominikanów.

2.2. Kariera akademicka i pisarstwo

Po zakończeniu nowicjatu Tomasz z Akwinu został wysłany do Paryża, gdzie studiował pod kierunkiem Alberta Wielkiego, jednego z najwybitniejszych uczonych tamtych czasów. Albert Wielki był znany ze swojej erudycji i umiejętności łączenia filozofii Arystotelesa z teologią chrześcijańską. Pod jego wpływem Tomasz z Akwinu rozwinął swoje zainteresowanie filozofią i teologią, a także opanował metody scholastyczne, które stały się podstawą jego własnej metodologii.

W 1256 roku Tomasz z Akwinu został mianowany profesorem teologii w Paryżu. W tym czasie rozpoczął intensywną działalność pisarską, tworząc liczne traktaty i komentarze do dzieł Arystotelesa. W 1259 roku został przeniesiony do Rzymu, gdzie objął stanowisko profesora teologii w Kolegium Świętego Sabiny. W Rzymie kontynuował pracę nad “Summa Theologica”, swoim najważniejszym dziełem, które miało stać się fundamentalnym źródłem wiedzy o teologii katolickiej.

2.3. Najważniejsze dzieła

Tomasz z Akwinu pozostawił po sobie bogate dziedzictwo pisarskie, obejmujące liczne traktaty, komentarze do dzieł Arystotelesa i innych autorów, a także kazania i listy. Najważniejsze dzieła Tomasza z Akwinu to “Summa Theologica” i “Summa Contra Gentiles”. “Summa Theologica” jest obszernym kompendium teologii katolickiej, które obejmuje wszystkie najważniejsze doktryny wiary. Dzieło to jest zorganizowane według metody scholastycznej, która polega na analizie argumentów “pro” i “contra” w celu osiągnięcia prawdy. “Summa Theologica” jest podzielona na trzy części, z których każda obejmuje inny obszar teologii⁚ Boga, człowieka i Chrystusa.

“Summa Contra Gentiles” to dzieło napisane w celu obrony wiary chrześcijańskiej przed zarzutami ze strony pogan. W tym dziele Tomasz z Akwinu przedstawia dowody na istnienie Boga i racjonalne argumenty na rzecz zasad wiary chrześcijańskiej. “Summa Contra Gentiles” jest cennym źródłem informacji o filozofii i teologii Tomasza z Akwinu, a także o jego wiedzy o kulturze i filozofii świata antycznego.

2.3.1. Summa Theologica

“Summa Theologica” jest najbardziej znanym i wpływowym dziełem Tomasza z Akwinu. Jest to obszerne kompendium teologii katolickiej, które obejmuje wszystkie najważniejsze doktryny wiary, od Boga i stworzenia po sakramenty i życie wieczne. Dzieło to jest zorganizowane według metody scholastycznej, która polega na analizie argumentów “pro” i “contra” w celu osiągnięcia prawdy. Tomasz z Akwinu przedstawia argumenty zarówno ze Świętego Pisma, jak i z filozofii Arystotelesa, starając się pogodzić wiarę z rozumem.

“Summa Theologica” jest podzielona na trzy części. Pierwsza część dotyczy Boga, jego istnienia, atrybutów i dzieł stworzenia. Druga część dotyczy człowieka, jego natury, grzechu i zbawienia. Trzecia część dotyczy Chrystusa, jego życia, śmierci i zmartwychwstania, a także sakramentów i Kościoła. “Summa Theologica” jest dziełem niezwykle kompleksowym i wymagającym, ale jednocześnie fascynującym i inspirującym.

2.3.2. Summa Contra Gentiles

“Summa Contra Gentiles” to dzieło napisane przez Tomasza z Akwinu w celu obrony wiary chrześcijańskiej przed zarzutami ze strony pogan. W tym dziele Tomasz z Akwinu przedstawia dowody na istnienie Boga i racjonalne argumenty na rzecz zasad wiary chrześcijańskiej. Dzieło to jest skierowane do osób nieznających wiary chrześcijańskiej, a jego celem jest pokazanie, że wiara chrześcijańska jest zgodna z rozumem i że jej prawdy można udowodnić za pomocą argumentów logicznych.

“Summa Contra Gentiles” jest podzielona na cztery części. Pierwsza część dotyczy Boga i jego atrybutów. Druga część dotyczy stworzenia świata i człowieka. Trzecia część dotyczy zbawienia i Chrystusa. Czwarta część dotyczy Kościoła i jego roli w świecie. “Summa Contra Gentiles” jest cennym źródłem informacji o filozofii i teologii Tomasza z Akwinu, a także o jego wiedzy o kulturze i filozofii świata antycznego.

Filozofia Tomasza z Akwinu

Filozofia Tomasza z Akwinu jest znana jako “tomismo”, a jej podstawą jest synteza filozofii Arystotelesa z teologią chrześcijańską. Tomasz z Akwinu uważał, że wiara i rozum nie są ze sobą sprzeczne, ale raczej się uzupełniają. Według niego, rozum może prowadzić do poznania prawd naturalnych, podczas gdy wiara pozwala poznać prawdy objawione, które są poza zasięgiem ludzkiego rozumu. Tomasz z Akwinu starał się stworzyć spójną i logiczną wizję rzeczywistości, która obejmowałaby zarówno świat naturalny, jak i świat nadprzyrodzony.

Główne założenia filozofii Tomasza z Akwinu obejmują⁚ istnienie Boga, które można poznać zarówno przez rozum, jak i przez wiarę; naturalne prawo, które jest odzwierciedleniem prawa Bożego w naturze ludzkiej; cnoty, które są doskonałościami moralnymi, pozwalającymi człowiekowi osiągnąć szczęście; i metafizyka, która bada naturę rzeczywistości, w tym istnienie i esencję.

3.1. Podstawy filozoficzne

Filozofia Tomasza z Akwinu opiera się na dwóch głównych filarach⁚ arystotelizmie i scholastyce. Arystotelizm, czyli filozofia Arystotelesa, dostarczył Tomaszowi z Akwinu narzędzi do analizy rzeczywistości i poznania ludzkiego. Arystoteles uważał, że rzeczywistość jest uporządkowana i podlega prawom, które można poznać przez rozum. Scholastyka, z kolei, była metodą filozofowania, która rozwinęła się w średniowieczu i polegała na systematycznej analizie tekstów klasycznych, w tym tekstów Arystotelesa, w kontekście teologii chrześcijańskiej.

Tomasz z Akwinu wykorzystał zarówno arystotelizm, jak i scholastykę, aby stworzyć własną filozofię, która miała pogodzić wiarę z rozumem. Uważał, że wiara i rozum nie są ze sobą sprzeczne, ale raczej się uzupełniają. Rozum może prowadzić do poznania prawd naturalnych, podczas gdy wiara pozwala poznać prawdy objawione, które są poza zasięgiem ludzkiego rozumu.

3.1.1. Arystotelizm

Arystotelizm, czyli filozofia Arystotelesa, miał ogromny wpływ na filozofię Tomasza z Akwinu. Arystoteles był greckim filozofem, który żył w IV wieku p.n.e. i stworzył system filozoficzny, który obejmował logikę, metafizykę, etykę i politykę. Tomasz z Akwinu był pod wrażeniem logiki i metody Arystotelesa, a także jego koncepcji rzeczywistości jako uporządkowanego i podlegającego prawom systemu.

Tomasz z Akwinu wykorzystał filozofię Arystotelesa, aby stworzyć własną wizję rzeczywistości, która obejmowałaby zarówno świat naturalny, jak i świat nadprzyrodzony. Uważał, że rozum może prowadzić do poznania prawd naturalnych, a wiara pozwala poznać prawdy objawione, które są poza zasięgiem ludzkiego rozumu. Tomasz z Akwinu starał się pogodzić te dwie sfery rzeczywistości, tworząc spójną i logiczną wizję świata.

3.1.2. Scholastyka

Scholastyka była metodą filozofowania, która rozwinęła się w średniowieczu i polegała na systematycznej analizie tekstów klasycznych, w tym tekstów Arystotelesa, w kontekście teologii chrześcijańskiej. Scholastycy starali się stworzyć spójną i logiczną wizję rzeczywistości, która obejmowałaby zarówno świat naturalny, jak i świat nadprzyrodzony. Metoda scholastyczna polegała na analizie argumentów “pro” i “contra” w celu osiągnięcia prawdy. Scholastycy często wykorzystywali dialektykę, czyli metodę dyskusji, aby zidentyfikować i rozwiązać problemy filozoficzne i teologiczne.

Tomasz z Akwinu był jednym z najważniejszych przedstawicieli scholastyki. Wykorzystał metodę scholastyczną, aby stworzyć własną filozofię, która miała pogodzić wiarę z rozumem. Uważał, że wiara i rozum nie są ze sobą sprzeczne, ale raczej się uzupełniają. Scholastyka miała ogromny wpływ na rozwój filozofii i teologii chrześcijańskiej w średniowieczu, a jej wpływ jest odczuwalny do dziś.

3.2. Teologia naturalna

Tomasz z Akwinu był zwolennikiem teologii naturalnej, czyli nauki o Bogu, która opiera się na rozumie, a nie na objawieniu. Uważał, że rozum ludzki, poprzez obserwację świata i analizę jego praw, może dojść do pewnych wniosków na temat Boga i jego atrybutów. Teologia naturalna nie zastępuje teologii objawionej, ale stanowi jej uzupełnienie, dostarczając argumentów na rzecz istnienia Boga i jego doskonałości.

Tomasz z Akwinu przedstawił pięć klasycznych argumentów na rzecz istnienia Boga, znanych jako “pięć dróg”⁚ argument z ruchu, argument z przyczyny pierwszej, argument z konieczności, argument ze stopniowania i argument z celowości. Argumenty te opierają się na obserwacji świata i jego właściwościach, a ich celem jest pokazanie, że istnienie Boga jest logicznie konieczne.

3.2.1. Dowody na istnienie Boga

Tomasz z Akwinu, w swojej “Summie Teologicznej”, przedstawił pięć klasycznych argumentów na rzecz istnienia Boga, znanych jako “pięć dróg”. Argumenty te opierają się na obserwacji świata i jego właściwościach, a ich celem jest pokazanie, że istnienie Boga jest logicznie konieczne. Oto te argumenty⁚

  1. Argument z ruchu⁚ Wszystko, co się porusza, musi być poruszone przez coś innego. Istnieje łańcuch ruchu, który musi się kończyć na Pierwszym Ruchu, który nie jest poruszany przez nic innego, a tym Pierwszym Ruchem jest Bóg.
  2. Argument z przyczyny pierwszej⁚ Każda rzecz ma swoją przyczynę. Istnieje łańcuch przyczyn, który musi się kończyć na Pierwszej Przyczynie, która nie jest spowodowana przez nic innego, a tym Pierwszą Przyczyną jest Bóg.
  3. Argument z konieczności⁚ Istnieją rzeczy, które są możliwe i rzeczy, które są konieczne. Istnieje coś, co jest konieczne samo w sobie, a nie tylko możliwe, a tym czymś koniecznym jest Bóg;
  4. Argument ze stopniowania⁚ W świecie istnieją różne stopnie doskonałości. Istnieje coś, co jest najbardziej doskonałe, a tym czymś najbardziej doskonałym jest Bóg.
  5. Argument z celowości⁚ Świat jest pełen rzeczy, które działają w sposób celowy. Istnieje coś, co nadaje cel światu, a tym czymś jest Bóg.

3.2.2. Natura i atrybuty Boga

Tomasz z Akwinu, opierając się na filozofii Arystotelesa i teologii chrześcijańskiej, rozwijał koncepcję Boga jako bytu doskonałego, nieskończonego i wiecznego. Uważał, że Bóg jest Pierwszą Przyczyną, Stwórcą świata, a jednocześnie jego Utrzymującym. Bóg jest czystym Aktem, nie posiadającym żadnej materii, a tym samym nie podlegającym zmianom i ograniczeniom. Jest On jednością, niepodzielnym Bytem, którego istnienie i esencja są identyczne.

Tomasz z Akwinu wyróżniał szereg atrybutów Bożych, które można poznać przez rozum, np. wszechmoc, wszechwiedza, wszechobecność, wieczność, niezmienność, jedność, dobroć, sprawiedliwość, miłosierdzie. Atrybuty te nie są odrębnymi cechami Boga, ale raczej różnymi aspektami jego doskonałości. Bóg jest jednością, a jego atrybuty są jedynie różnymi sposobami pojmowania jego doskonałości.

3.3. Etyka

Etyka Tomasza z Akwinu opiera się na koncepcji prawa naturalnego, które jest odzwierciedleniem prawa Bożego w naturze ludzkiej. Według Tomasza z Akwinu, człowiek posiada naturalne skłonności do dobra, które prowadzą go do szczęścia. Prawo naturalne wskazuje człowiekowi, jak powinien postępować, aby osiągnąć swoje dobro i żyć w zgodzie z naturą.

Tomasz z Akwinu wyróżnia cztery rodzaje prawa⁚ prawo wieczne (Bóg), prawo naturalne (człowiek), prawo ludzkie (społeczeństwo) i prawo boskie (objawienie). Prawo ludzkie powinno być zgodne z prawem naturalnym, a prawo boskie ujawnia prawdy, których rozum sam nie jest w stanie poznać. Etyka Tomasza z Akwinu kładzie nacisk na cnoty, czyli doskonałości moralne, które pozwalają człowiekowi osiągnąć szczęście.

3.3.1. Prawo naturalne

Prawo naturalne w filozofii Tomasza z Akwinu jest odzwierciedleniem prawa Bożego w naturze ludzkiej. Jest ono uniwersalne, niezmienne i dostępne dla wszystkich ludzi poprzez rozum. Prawo naturalne wskazuje człowiekowi, jak powinien postępować, aby osiągnąć swoje dobro i żyć w zgodzie z naturą. Tomasz z Akwinu wyróżnia trzy podstawowe zasady prawa naturalnego⁚

  1. Zachowanie własnego życia⁚ Człowiek ma naturalny obowiązek dążyć do zachowania własnego życia, ponieważ jest ono dobre samo w sobie.
  2. Rozmnażanie i wychowywanie potomstwa⁚ Człowiek ma naturalny obowiązek rozmnażania się i wychowywania potomstwa, ponieważ jest to naturalny sposób na zachowanie gatunku ludzkiego.
  3. Życie w społeczeństwie⁚ Człowiek ma naturalny obowiązek żyć w społeczeństwie, ponieważ jest to naturalne środowisko dla jego rozwoju i szczęścia.

3.3.2. Cnoty

Cnoty w etyce Tomasza z Akwinu są doskonałościami moralnymi, które pozwalają człowiekowi osiągnąć szczęście. Są one nabywane poprzez ćwiczenie i stają się trwałymi cechami charakteru. Tomasz z Akwinu wyróżniał cztery główne cnoty kardynalne⁚ roztropność, sprawiedliwość, męstwo i umiarkowanie. Cnoty kardynalne są podstawą moralności i stanowią fundament dla innych cnót.

Oprócz cnót kardynalnych Tomasz z Akwinu wyróżniał także cnoty teologiczne⁚ wiarę, nadzieję i miłość. Cnoty teologiczne są darem Boga i pozwalają człowiekowi odnosić się do Boga w sposób właściwy. Wiara pozwala człowiekowi przyjąć prawdy objawione, nadzieja pozwala mu oczekiwać na życie wieczne, a miłość pozwala mu kochać Boga i bliźniego. Cnoty teologiczne są dopełnieniem cnót kardynalnych i prowadzą człowieka do osiągnięcia pełnego szczęścia.

3.4. Metafizyka

Metafizyka Tomasza z Akwinu bada naturę rzeczywistości, w tym istnienie i esencję. Tomasz z Akwinu starał się pogodzić filozofię Arystotelesa z teologią chrześcijańską, tworząc spójną wizję rzeczywistości, która obejmowałaby zarówno świat naturalny, jak i świat nadprzyrodzony. W swojej metafizyce Tomasz z Akwinu rozwijał koncepcję Boga jako Pierwszej Przyczyny, Stwórcą świata, a jednocześnie jego Utrzymującym. Bóg jest czystym Aktem, nie posiadającym żadnej materii, a tym samym nie podlegającym zmianom i ograniczeniom.

Tomasz z Akwinu rozwijał także koncepcję istnienia i esencji. Uważał, że istnienie jest czymś, co jest niezależne od esencji. Istnienie jest tym, co czyni coś rzeczywistym, podczas gdy esencja jest tym, czym coś jest. W przypadku Boga istnienie i esencja są identyczne, ponieważ Bóg jest Bytem Nieskończonym i Wiecznym. W przypadku stworzenia, istnienie jest czymś, co Bóg nadaje stworzeniu, a esencja jest tym, co Bóg stworzył.

3.4.1. Istnienie i esencja

W metafizyce Tomasza z Akwinu kluczową rolę odgrywa rozróżnienie między istnieniem a esencją. Istnienie jest tym, co czyni coś rzeczywistym, podczas gdy esencja jest tym, czym coś jest. Esencja to zbiór cech, które definiują daną rzecz, np. esencją człowieka jest bycie istotą rozumową, zdolną do abstrakcyjnego myślenia. Istnienie, z kolei, jest czymś, co nadaje rzeczywistość tej esencji.

W przypadku stworzenia, istnienie jest czymś, co Bóg nadaje stworzeniu, a esencja jest tym, co Bóg stworzył. Na przykład, Bóg stworzył człowieka z esencją bycia istotą rozumową, a następnie nadał mu istnienie. W przypadku Boga, istnienie i esencja są identyczne, ponieważ Bóg jest Bytem Nieskończonym i Wiecznym. Bóg nie został stworzony, ale zawsze istniał, a jego istnienie jest identyczne z jego esencją.

3.4.2. Teoria poznania

Teoria poznania Tomasza z Akwinu opiera się na przekonaniu, że człowiek posiada zdolność do poznania zarówno świata fizycznego, jak i świata duchowego. Poznanie świata fizycznego odbywa się poprzez zmysły, które dostarczają danych empirycznych. Poznanie świata duchowego odbywa się poprzez rozum, który pozwala człowiekowi na abstrakcyjne myślenie i tworzenie pojęć.

Tomasz z Akwinu uważał, że poznanie ludzkie jest procesem, który rozpoczyna się od zmysłów, a następnie przechodzi przez rozum. Zmysły dostarczają informacji o świecie zewnętrznym, a rozum je przetwarza i tworzy pojęcia. Poznanie ludzkie jest więc procesem złożonym, który łączy w sobie zarówno zmysły, jak i rozum. Tomasz z Akwinu podkreślał również rolę wiary w poznaniu. Uważał, że wiara pozwala człowiekowi poznać prawdy objawione, które są poza zasięgiem ludzkiego rozumu.

7 thoughts on “Święty Tomasz z Akwinu: Kim był, biografia, filozofia i wkład

  1. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu. Autor skupia się na najważniejszych aspektach jego myśli, prezentując je w sposób zrozumiały i przystępny. Szczególnie cenne jest omówienie jego koncepcji pogodzenia wiary z rozumem, co stanowi kluczowy element jego filozofii.

  2. Artykuł wyróżnia się klarownym i zwięzłym przedstawieniem kluczowych pojęć filozoficznych św. Tomasza z Akwinu. Autor umiejętnie łączy aspekty biograficzne z analizą jego myśli, tworząc spójną i angażującą narrację. Dodatkowym atutem jest wzmianka o “Summa Theologica”, kluczowym dziele św. Tomasza.

  3. Autor artykułu prezentuje bogate i szczegółowe informacje na temat życia i dzieł św. Tomasza z Akwinu. Szczególnie interesujące jest omówienie jego wczesnej edukacji i wpływów, które miały znaczenie dla kształtowania jego filozoficznych poglądów. Artykuł jest dobrze napisany i angażujący.

  4. Autor artykułu prezentuje solidne podstawy filozoficzne myśli św. Tomasza z Akwinu. Szczególnie cenne jest uwzględnienie jego koncepcji etyki i metafizyki, które stanowią istotne elementy jego systemu filozoficznego. Artykuł jest dobrze zorganizowany i napisany w sposób przystępny dla szerokiego grona odbiorców.

  5. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i filozofii św. Tomasza z Akwinu. Autor przedstawia jasno i przejrzyście kluczowe aspekty jego myśli, w tym jego koncepcję Boga, rozumu i wiary. Szczegółowe omówienie jego wczesnego życia i edukacji dodaje wartości historycznej i biograficznej do artykułu.

  6. Artykuł stanowi wartościowe źródło informacji o św. Tomaszu z Akwinu. Autor przedstawia jego życie i dzieła w sposób jasny i zwięzły, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju chrześcijańskiej filozofii. Szczególnie cenne jest omówienie jego koncepcji Boga i rozumu.

  7. Artykuł jest dobrze zorganizowany i napisany w sposób przystępny. Autor przedstawia kluczowe aspekty filozofii św. Tomasza z Akwinu, w tym jego koncepcję wiary i rozumu, w sposób zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców. Szczególnie cenne jest omówienie jego wkładu w rozwój myśli chrześcijańskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *