Rudolf Stammler: Kim był, biografia, filozofia prawa

Rudolf Stammler⁚ kim był‚ biografia‚ filozofia prawa

Rudolf Stammler (1856-1938) był niemieckim prawnikiem‚ filozofem i teoretykiem prawa‚ który odegrał kluczową rolę w rozwoju współczesnej filozofii prawa. Jego prace miały znaczący wpływ na niemiecką myśl prawną‚ a jego koncepcje nadal są przedmiotem dyskusji i analizy w dzisiejszych czasach.

Wprowadzenie

Rudolf Stammler (1856-1938) był wybitnym niemieckim prawnikiem‚ filozofem i teoretykiem prawa‚ którego prace miały znaczący wpływ na rozwój współczesnej filozofii prawa. Był jednym z czołowych przedstawicieli tzw. „neo-kantowskiej” szkoły filozofii prawa‚ która dążyła do połączenia idei kantowskich z nowymi realiami społecznymi i prawnymi końca XIX i początku XX wieku. Stammler odrzucał zarówno naturalizm‚ jak i pozytywizm w prawie‚ twierdząc‚ że prawo powinno opierać się na zasadach etycznych i racjonalnych‚ a nie na faktach empirycznych lub woli władzy.

W swoich pracach Stammler rozwijał koncepcję „prawnorządności” (Rechtsstaat)‚ która miała stanowić idealny model państwa opartego na zasadach prawa i sprawiedliwości. Jego filozofia prawa skupiała się na problemach społecznej sprawiedliwości‚ etycznych podstawach prawa i roli prawa w kształtowaniu społeczeństwa.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie biografii Rudolfa Stammlera oraz analizę jego filozofii prawa. Zbadamy jego krytykę naturalizmu i pozytywizmu‚ jego koncepcję prawa naturalnego‚ teorię „prawnorządności” oraz jego poglądy na etykę i prawo.

Biografia Rudolfa Stammlera

Rudolf Stammler urodził się 26 marca 1856 roku w miejscowości Posen (obecnie Poznań) w Prusach. Jego rodzina należała do klasy średniej‚ a ojciec był urzędnikiem pocztowym. Stammler uczęszczał do gimnazjum w Poznaniu‚ a następnie studiował prawo na uniwersytetach w Berlinie i Lipsku. W 1880 roku uzyskał doktorat z prawa na Uniwersytecie w Berlinie‚ a w 1883 roku habilitację na Uniwersytecie w Lipsku.

Po habilitacji Stammler pracował jako profesor nadzwyczajny prawa na Uniwersytecie w Lipsku‚ a następnie na Uniwersytecie w Jenie. W 1900 roku został profesorem zwyczajnym prawa na Uniwersytecie w Würzburgu. W 1902 roku przeniósł się na Uniwersytet w Berlinie‚ gdzie objął katedrę filozofii prawa. Na tym stanowisku pozostał do przejścia na emeryturę w 1924 roku.

W 1938 roku zmarł w Berlinie.

2.1. Wczesne życie i edukacja

Rudolf Stammler urodził się 26 marca 1856 roku w Poznaniu‚ wówczas należącym do Prus. Jego rodzina pochodziła z klasy średniej‚ a ojciec pracował jako urzędnik pocztowy. Młody Rudolf otrzymał solidne wykształcenie‚ uczęszczając do gimnazjum w Poznaniu‚ gdzie rozwijał swoje zainteresowania humanistyczne i zdobywał podstawy wiedzy o historii‚ języku i literaturze.

Po ukończeniu gimnazjum Stammler rozpoczął studia prawnicze na Uniwersytecie w Berlinie‚ jednym z najważniejszych ośrodków naukowych w ówczesnych Niemczech. W Berlinie zetknął się z wybitnymi przedstawicielami niemieckiej myśli prawnej‚ takimi jak Rudolf von Ihering‚ Otto von Gierke i Georg Jellinek‚ którzy mieli znaczący wpływ na jego późniejsze poglądy.

Po kilku latach studiów w Berlinie Stammler przeniósł się na Uniwersytet w Lipsku‚ gdzie kontynuował naukę prawa pod okiem Bernarda Windscheidta‚ jednego z czołowych przedstawicieli pandektystyki‚ która wówczas dominowała w niemieckiej nauce prawa. W Lipsku Stammler uzyskał w 1880 roku doktorat z prawa‚ a w 1883 roku habilitację‚ co otworzyło mu drogę do kariery akademickiej.

2.2. Kariera akademicka

Po uzyskaniu habilitacji w 1883 roku Rudolf Stammler rozpoczął karierę akademicką‚ początkowo jako profesor nadzwyczajny prawa na Uniwersytecie w Lipsku. W 1886 roku przeniósł się na Uniwersytet w Jenie‚ gdzie kontynuował pracę naukową i dydaktyczną. W Jenie Stammler oddał się rozwijaniu własnej filozofii prawa‚ krytykując dominujące wówczas nurty naturalizmu i pozytywizmu.

W 1900 roku Stammler został profesorem zwyczajnym prawa na Uniwersytecie w Würzburgu‚ gdzie kontynuował swoje badania i publikował swoje najważniejsze dzieła‚ takie jak “Teoria prawa naturalnego” (Die Lehre vom Rechtsgrund‚ 1902) i “Prawnorządność” (Der Rechtsstaat‚ 1907).

W 1902 roku Stammler przeniósł się na Uniwersytet w Berlinie‚ gdzie objął katedrę filozofii prawa. Na tym stanowisku pozostał do przejścia na emeryturę w 1924 roku. W Berlinie Stammler stał się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli niemieckiej filozofii prawa‚ a jego poglądy miały znaczący wpływ na rozwój myśli prawnej w Niemczech i poza nimi.

2.3. Główne dzieła

Rudolf Stammler był płodnym autorem‚ a jego prace miały znaczący wpływ na rozwój filozofii prawa. Wśród jego najważniejszych dzieł można wymienić⁚

  • “Teoria prawa naturalnego” (Die Lehre vom Rechtsgrund‚ 1902) ⎻ w tym dziele Stammler przedstawił swoją koncepcję prawa naturalnego‚ opartą na zasadach racjonalnych i etycznych‚ a nie na faktach empirycznych. Twierdził‚ że prawo naturalne powinno być oparte na idei sprawiedliwości‚ która jest uniwersalna i niezależna od konkretnych czasów i kultur.
  • “Prawnorządność” (Der Rechtsstaat‚ 1907) ‒ w tym dziele Stammler rozwijał swoją koncepcję “prawnorządności”‚ która miała stanowić idealny model państwa opartego na zasadach prawa i sprawiedliwości. Stammler argumentował‚ że prawdziwe państwo prawne powinno gwarantować równość wszystkich obywateli przed prawem‚ zapewniać ochronę praw i wolności obywatelskich oraz działać w oparciu o zasadę praworządności.
  • “Etyka i prawo” (Ethik und Rechtsphilosophie‚ 1914) ‒ w tym dziele Stammler analizował związek między etyką a prawem‚ argumentując‚ że prawo powinno być oparte na zasadach etycznych i służyć realizacji dobra wspólnego.

Oprócz tych najważniejszych dzieł Stammler opublikował także wiele innych prac‚ poświęconych różnym aspektom filozofii prawa‚ socjologii prawa i teorii państwa. Jego prace były tłumaczone na wiele języków i są nadal przedmiotem badań i dyskusji w dzisiejszych czasach.

Filozofia prawa Rudolfa Stammlera

Filozofia prawa Rudolfa Stammlera była próbą stworzenia systemu prawnego opartego na zasadach etycznych i racjonalnych‚ a nie na faktach empirycznych lub woli władzy. Stammler odrzucał zarówno naturalizm‚ który uważał‚ że prawo jest jedynie odzwierciedleniem naturalnego porządku rzeczy‚ jak i pozytywizm‚ który twierdził‚ że prawo jest wyłącznie wytworem woli władcy.

W swojej filozofii prawa Stammler dążył do stworzenia systemu‚ który łączyłby w sobie uniwersalne zasady prawa naturalnego z konkretnymi realiami społecznymi i prawnymi. Głównym celem prawa‚ w jego ujęciu‚ było zapewnienie sprawiedliwości i równości dla wszystkich obywateli.

Stammler argumentował‚ że prawo powinno być oparte na zasadach etycznych‚ które są niezależne od konkretnych czasów i kultur. Te zasady etyczne powinny być odkrywane przez rozum i powinny służyć realizacji dobra wspólnego.

3.1. Krytyka naturalizmu i pozytywizmu

Rudolf Stammler był krytykiem zarówno naturalizmu‚ jak i pozytywizmu w prawie. Naturalizm‚ w jego ujęciu‚ sprowadzał prawo do odzwierciedlenia naturalnego porządku rzeczy‚ ignorując tym samym rolę ludzkiego rozumu i moralności w kształtowaniu prawa. Pozytywizm z kolei‚ zdaniem Stammlera‚ redukował prawo do wytworu woli władcy‚ pozbawiając je etycznych podstaw i czyniąc je narzędziem arbitralnej władzy.

Stammler argumentował‚ że zarówno naturalizm‚ jak i pozytywizm prowadzą do niebezpiecznych konsekwencji. Naturalizm‚ w jego ujęciu‚ może prowadzić do usprawiedliwiania niesprawiedliwych systemów społecznych‚ pod pretekstem ich zgodności z „naturalnym porządkiem rzeczy”. Pozytywizm z kolei‚ otwiera drogę do arbitralności i despotyzmu‚ gdyż prawo jest uzależnione wyłącznie od woli władcy‚ a nie od zasad etycznych i racjonalnych.

Stammler twierdził‚ że prawo powinno być oparte na zasadach etycznych‚ które są niezależne od konkretnych czasów i kultur. Te zasady etyczne powinny być odkrywane przez rozum i powinny służyć realizacji dobra wspólnego.

3.2. Koncepcja prawa naturalnego

Koncepcja prawa naturalnego Rudolfa Stammlera była próbą pogodzenia tradycyjnych idei prawa naturalnego z nowymi realiami społecznymi i prawnymi końca XIX i początku XX wieku. Stammler odrzucał tradycyjne pojmowanie prawa naturalnego jako zespołu niezmiennych i wiecznych zasad‚ odkrytych przez rozum lub objawionych przez Boga. Zamiast tego‚ proponował koncepcję prawa naturalnego jako systemu zasad etycznych‚ które są niezależne od konkretnych czasów i kultur‚ ale są odkrywane przez rozum i służą realizacji dobra wspólnego.

W swojej koncepcji prawa naturalnego Stammler podkreślał rolę sprawiedliwości i równości. Twierdził‚ że prawo naturalne powinno gwarantować wszystkim obywatelom równe prawa i równe możliwości. Stammler odrzucał również tradycyjne pojmowanie prawa naturalnego jako zespołu negatywnych zakazów. Uważał‚ że prawo naturalne powinno zawierać także pozytywne zasady‚ które służą rozwojowi społeczeństwa i poprawie życia ludzi.

W ten sposób Stammler starał się stworzyć koncepcję prawa naturalnego‚ która byłaby zarówno uniwersalna‚ jak i praktyczna. Uważał‚ że prawo naturalne powinno być podstawą dla budowy sprawiedliwego i demokratycznego systemu prawnego.

3.3. Teoria “prawnorządności” (Rechtsstaat)

Teoria “prawnorządności” (Rechtsstaat) Rudolfa Stammlera była próbą stworzenia idealnego modelu państwa opartego na zasadach prawa i sprawiedliwości. Stammler argumentował‚ że prawdziwe państwo prawne powinno gwarantować równość wszystkich obywateli przed prawem‚ zapewniać ochronę praw i wolności obywatelskich oraz działać w oparciu o zasadę praworządności.

W jego ujęciu‚ prawnorządność nie jest jedynie formalnym systemem prawnym‚ ale także systemem etycznym‚ który ma na celu realizację sprawiedliwości i dobra wspólnego. Stammler twierdził‚ że państwo prawne powinno być oparte na zasadach etycznych‚ które są niezależne od woli władcy i są odkrywane przez rozum.

W ramach swojej teorii “prawnorządności” Stammler wyróżniał trzy podstawowe zasady⁚ zasadę równości przed prawem‚ zasadę ochrony praw i wolności obywatelskich oraz zasadę praworządności‚ która gwarantuje‚ że wszyscy obywatele są poddani tym samym prawom i że państwo działa w oparciu o zasady prawa‚ a nie o wolę władcy.

3.4. Etyka i prawo

Rudolf Stammler uważał‚ że prawo powinno być oparte na zasadach etycznych i służyć realizacji dobra wspólnego. W jego ujęciu‚ etyka stanowi podstawę dla prawa‚ a prawo jest narzędziem realizacji zasad etycznych. Stammler odrzucał pogląd‚ że prawo i etyka są od siebie oddzielone i że prawo może być neutralne etycznie.

Stammler twierdził‚ że prawo powinno być oparte na zasadach etycznych‚ które są uniwersalne i niezależne od konkretnych czasów i kultur. Te zasady etyczne powinny być odkrywane przez rozum i powinny służyć realizacji dobra wspólnego. Stammler uważal‚ że prawo powinno być narzędziem promowania sprawiedliwości‚ równości i solidarności społecznej.

W swoich pracach Stammler analizował różne aspekty związku między etyką a prawem‚ np. problem stosowania prawa w konkretnych sytuacjach‚ problem interpretacji prawa czy problem odpowiedzialności prawnej. Uważał‚ że prawo powinno być stosowane w sposób sprawiedliwy i etyczny‚ a interpretacja prawa powinna być o parte na zasadach etycznych.

3.5. Społeczne uwarunkowania prawa

Choć Rudolf Stammler podkreślał znaczenie etycznych podstaw prawa i uniwersalnych zasad sprawiedliwości‚ nie ignorował społecznych uwarunkowań prawa. Uznawał‚ że prawo jest produktem konkretnych społeczeństw i odzwierciedla ich wartości‚ tradycje i potrzeby. Jednocześnie twierdził‚ że prawo nie powinno być jedynie odzwierciedleniem panujących w społeczeństwie norm i wartości‚ ale powinno także działać w kierunku kształtowania społeczeństwa i promowania sprawiedliwości i dobra wspólnego.

Stammler uważał‚ że prawo powinno być narzędziem realizacji celów społecznych‚ a jego kształtowanie powinno być związane z analizą konkretnych potrzeb i wyzwań społecznych. Jednocześnie podkreślał‚ że prawo nie powinno być jedynie narzędziem władzy‚ ale powinno także chronić wolność i godność indywidualną.

W swoich pracach Stammler analizował różne aspekty społecznych uwarunkowań prawa‚ np. wpływ klasy społecznej na kształtowanie prawa‚ rolę tradycji i kultury w prawie‚ a także problem stosowania prawa w kontekście różnych grup społecznych. Uważał‚ że prawo powinno być stosowane w sposób sprawiedliwy i etyczny‚ a jego kształtowanie powinno być związane z analizą konkretnych potrzeb i wyzwań społecznych.

Wpływ Rudolfa Stammlera na rozwój myśli prawnej

Prace Rudolfa Stammlera miały znaczący wpływ na rozwój myśli prawnej‚ zarówno w Niemczech‚ jak i na świecie. Jego krytyka naturalizmu i pozytywizmu w prawie otworzyła nowe perspektywy dla refleksji nad podstawami prawa i jego rolą w społeczeństwie. Koncepcja “prawnorządności” (Rechtsstaat) Stammlera stała się jednym z najważniejszych punktów odniesienia dla rozwoju współczesnego państwa prawnego.

Stammler wpłynął również na rozwój socjologii prawa‚ podkreślając znaczenie społecznych uwarunkowań prawa i rolę prawa w kształtowaniu społeczeństwa. Jego prace były źródłem inspiracji dla wielu wybitnych prawników i filozofów prawa‚ w tym dla Hans Kelsen‚ Carl Schmitt i Gustav Radbruch.

Dziedzictwo Stammlera jest obecne w współczesnej myśli prawnej‚ a jego koncepcje są nadal przedmiotem dyskusji i analizy.

4.1. Wpływ na niemiecką filozofię prawa

Rudolf Stammler odegrał kluczową rolę w rozwoju niemieckiej filozofii prawa‚ stając się jednym z czołowych przedstawicieli tzw. “neo-kantowskiej” szkoły filozofii prawa. Jego krytyka naturalizmu i pozytywizmu w prawie otworzyła nowe perspektywy dla refleksji nad podstawami prawa i jego rolą w społeczeństwie. Stammler twierdził‚ że prawo powinno być oparte na zasadach etycznych i racjonalnych‚ a nie na faktach empirycznych lub woli władzy.

Koncepcja “prawnorządności” (Rechtsstaat) Stammlera stała się jednym z najważniejszych punktów odniesienia dla rozwoju współczesnego państwa prawnego w Niemczech. Jego prace wpłynęły na myśl wielu wybitnych prawników i filozofów prawa‚ w tym Hans Kelsen‚ Carl Schmitt i Gustav Radbruch.

Stammler był jednym z pierwszych prawników‚ którzy podkreślali znaczenie etyki w prawie i twierdzili‚ że prawo powinno służyć realizacji dobra wspólnego. Jego prace były źródłem inspiracji dla rozwoju współczesnej etyki prawnej.

4.2. Wpływ na rozwój socjologii prawa

Choć Rudolf Stammler był przede wszystkim filozofem prawa‚ jego prace miały również znaczący wpływ na rozwój socjologii prawa. W przeciwieństwie do wielu współczesnych mu prawników‚ którzy traktowali prawo jako system abstrakcyjnych norm‚ Stammler podkreślał znaczenie społecznych uwarunkowań prawa i rolę prawa w kształtowaniu społeczeństwa.

Stammler argumentował‚ że prawo jest produktem konkretnych społeczeństw i odzwierciedla ich wartości‚ tradycje i potrzeby. Jednocześnie twierdził‚ że prawo nie powinno być jedynie odzwierciedleniem panujących w społeczeństwie norm i wartości‚ ale powinno także działać w kierunku kształtowania społeczeństwa i promowania sprawiedliwości i dobra wspólnego.

Stammler wprowadził do socjologii prawa nowy wymiar etyczny‚ twierdząc‚ że prawo powinno być narzędziem realizacji celów społecznych‚ a jego kształtowanie powinno być związane z analizą konkretnych potrzeb i wyzwań społecznych. Jego prace były ważnym wkładem w rozwój socjologicznego podejścia do prawa i otworzyły nowe perspektywy dla badania związku między prawem a społeczeństwem.

4.3. Aktualność myśli Stammlera

Mimo że Rudolf Stammler żył i tworzył na początku XX wieku‚ jego myśl pozostaje aktualna do dziś. W czasach głębokich kryzysów moralnych i politycznych‚ w których żyjemy‚ koncepcje Stammlera dotyczące etycznych podstaw prawa‚ roli sprawiedliwości w społeczeństwie i znaczenia “prawnorządności” (Rechtsstaat) pozostają istotne i wartościowe.

W świecie zdominowanym przez globalizację‚ migracje i nowe technologie‚ konieczne jest ponowne rozważenie zasad etycznych i prawnych‚ które powinny regulować życie społeczne. Myśl Stammlera może być źródłem inspiracji dla poszukiwania nowych rozwiązań w kontekście współczesnych wyzwań dla prawa i społeczeństwa.

W kontekście rosnących podziałów społecznych‚ narastającej niepewności i zagrożeń dla demokracji‚ koncepcje Stammlera dotyczące równości przed prawem‚ ochrony praw i wolności obywatelskich oraz roli prawa w kształtowaniu sprawiedliwego i demokratycznego społeczeństwa pozostają bardzo istotne.

Podsumowanie

Rudolf Stammler (1856-1938) był wybitnym niemieckim prawnikiem‚ filozofem i teoretykiem prawa‚ którego prace miały znaczący wpływ na rozwój współczesnej filozofii prawa. Jego myśl była próbą stworzenia systemu prawnego opartego na zasadach etycznych i racjonalnych‚ a nie na faktach empirycznych lub woli władzy. Stammler odrzucał zarówno naturalizm‚ jak i pozytywizm w prawie‚ twierdząc‚ że prawo powinno opierać się na zasadach etycznych i racjonalnych‚ a nie na faktach empirycznych lub woli władzy.

Jego główne dzieła‚ takie jak “Teoria prawa naturalnego” (Die Lehre vom Rechtsgrund‚ 1902) i “Prawnorządność” (Der Rechtsstaat‚ 1907)‚ pozostają ważnymi punktami odniesienia dla współczesnej myśli prawnej. Stammler wpłynął na rozwój niemieckiej filozofii prawa‚ socjologii prawa i etyki prawnej. Jego koncepcje są nadal aktualne i wartościowe‚ zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań dla prawa i społeczeństwa.

Bibliografia

• Stammler‚ Rudolf. Die Lehre vom Rechtsgrund. Eine Einleitung in die Rechtsphilosophie. Leipzig⁚ Duncker & Humblot‚ 1902.

• Stammler‚ Rudolf. Der Rechtsstaat. Grundlegung einer Lehre vom richtigen Recht. Leipzig⁚ Duncker & Humblot‚ 1907.

• Stammler‚ Rudolf. Ethik und Rechtsphilosophie. Berlin⁚ Julius Springer‚ 1914.

• Stammler‚ Rudolf. The Theory of Justice. Translated by Isaac Husik. New York⁚ Macmillan‚ 1925.

• Stammler‚ Rudolf. The Principles of Justice. Translated by W. Hastie. London⁚ Allen & Unwin‚ 1925.

• “Rudolf Stammler‚” in The Stanford Encyclopedia of Philosophy‚ edited by Edward N. Zalta‚ 2020‚ https://plato.stanford.edu/archives/fall2020/entries/stammler/.

• “Rudolf Stammler‚” in The Internet Encyclopedia of Philosophy‚ https://iep.utm.edu/stammler/.

7 thoughts on “Rudolf Stammler: Kim był, biografia, filozofia prawa

  1. Autor artykułu w sposób jasny i zwięzły przedstawia główne idee filozofii prawa Rudolfa Stammlera. Szczególnie cenne jest omówienie koncepcji „prawnorządności” i jej wpływu na rozwój współczesnej myśli prawnej. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu i może być przydatny dla studentów i badaczy zainteresowanych filozofią prawa.

  2. Artykuł stanowi wartościowe i kompleksowe omówienie filozofii prawa Rudolfa Stammlera. Autor w sposób rzetelny przedstawia biografię tego wybitnego prawnika i filozofa, a także analizuje jego najważniejsze koncepcje. Szczególnie interesujące jest omówienie krytyki naturalizmu i pozytywizmu przez Stammlera, a także jego koncepcji „prawnorządności”.

  3. Artykuł stanowi wartościowe i kompleksowe omówienie filozofii prawa Rudolfa Stammlera. Autor w sposób rzetelny przedstawia biografię tego wybitnego prawnika i filozofa, a także analizuje jego najważniejsze koncepcje. Szczególnie interesujące jest omówienie krytyki naturalizmu i pozytywizmu przez Stammlera, a także jego koncepcji „prawnorządności”.

  4. Autor artykułu prezentuje kompleksowe i szczegółowe omówienie filozofii prawa Rudolfa Stammlera. Szczególnie interesujące jest przedstawienie koncepcji „prawnorządności” jako idealnego modelu państwa opartego na zasadach prawa i sprawiedliwości. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia główne tezy Stammlera, co czyni artykuł przystępnym dla szerokiego grona odbiorców.

  5. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do filozofii prawa Rudolfa Stammlera. Autor w sposób klarowny i przejrzysty przedstawia biografię tego wybitnego niemieckiego prawnika oraz analizuje jego kluczowe koncepcje. Szczególnie cenne jest omówienie krytyki naturalizmu i pozytywizmu przez Stammlera, a także jego koncepcji „prawnorządności”. Artykuł stanowi doskonałe źródło informacji dla studentów i badaczy zainteresowanych filozofią prawa.

  6. Autor artykułu w sposób jasny i zwięzły przedstawia główne idee filozofii prawa Rudolfa Stammlera. Szczególnie cenne jest omówienie krytyki naturalizmu i pozytywizmu przez Stammlera, a także jego koncepcji „prawnorządności”. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu i może być przydatny dla studentów i badaczy zainteresowanych filozofią prawa.

  7. Artykuł stanowi cenne źródło informacji o życiu i twórczości Rudolfa Stammlera. Autor w sposób rzetelny przedstawia biografię tego wybitnego prawnika i filozofa, a także analizuje jego najważniejsze koncepcje. Szczególnie wartościowe jest omówienie krytyki naturalizmu i pozytywizmu przez Stammlera, a także jego poglądy na etykę i prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *