Relatywizm sofistyczny: Geneza, kluczowe cechy i wpływ na rozwój filozofii

Relatywizm sofistyczny, będący jednym z najbardziej wpływowych nurtów w historii filozofii, stanowił radykalne odejście od tradycyjnych poglądów na prawdę, etykę i wiedzę.

Relatywizm sofistyczny, jako nurt filozoficzny rozwijający się w starożytnej Grecji, stanowił rewolucyjne podejście do fundamentalnych kwestii dotyczących prawdy, wiedzy i moralności. W przeciwieństwie do tradycyjnych poglądów, sofiści kwestionowali istnienie obiektywnych i uniwersalnych wartości, stawiając w ich miejsce subiektywność i relatywizm. Ich filozofia, choć kontrowersyjna, miała znaczący wpływ na rozwój myśli zachodniej, wywołując dyskusje, które trwają do dziś.

Głównym założeniem relatywizmu sofistycznego jest przekonanie, że prawda jest względna i zależy od indywidualnego punktu widzenia. Nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich. Każdy człowiek tworzy własną rzeczywistość, a jego percepcja i doświadczenie kształtują jego poglądy. Ten radykalny pogląd na prawdę miał daleko idące konsekwencje dla innych dziedzin życia, w tym dla etyki i moralności.

W niniejszym opracowaniu przyjrzymy się genezie relatywizmu sofistycznego, jego kluczowym cechom, przedstawimy głównych jego przedstawicieli oraz przeanalizujemy krytykę, jaką spotkał się ten nurt. Zbadamy również wpływ relatywizmu sofistycznego na rozwój filozofii, a także jego współczesne odrodzenie w postaci kulturowego i historycznego relatywizmu.

Sofiści pojawili się w starożytnej Grecji w V wieku p.n.e., w okresie rozkwitu demokracji ateńskiej. W tym czasie Ateny stały się centrum intelektualnym i kulturalnym, gdzie rozwijały się różne dyscypliny naukowe i artystyczne. Społeczeństwo ateńskie charakteryzowało się dużym zróżnicowaniem i dynamicznym rozwojem, co sprzyjało powstawaniu nowych idei i poglądów.

W tym kontekście sofiści, jako grupa intelektualistów i nauczycieli, odegrali znaczącą rolę. Nie byli oni przedstawicielami żadnej oficjalnej szkoły filozoficznej, a raczej niezależnymi myślicielami, którzy oferowali swoje usługi edukacyjne za opłatą. Ich celem było kształcenie młodzieży w sztuce retoryki, argumentacji i debaty publicznej. Sofiści wierzyli, że umiejętność skutecznego przemawiania i perswazji była kluczowa do sukcesu w życiu publicznym i politycznym.

W swoich naukach sofiści często kwestionowali tradycyjne wartości i poglądy, stawiając w ich miejsce nowe, bardziej pragmatyczne i relatywistyczne podejścia. Ich działalność wywołała kontrowersje i krytykę ze strony innych filozofów, takich jak Sokrates i Platon, którzy zarzucali im cynizm, relatywizm i brak moralności.

Relatywizm sofistyczny opierał się na kilku kluczowych założeniach, które radykalnie różniły się od tradycyjnych poglądów na prawdę, wiedzę i moralność. Najważniejszym z nich było przekonanie, że prawda jest względna i zależy od indywidualnego punktu widzenia. Nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich. Każdy człowiek tworzy własną rzeczywistość, a jego percepcja i doświadczenie kształtują jego poglądy. Ten radykalny pogląd na prawdę miał daleko idące konsekwencje dla innych dziedzin życia, w tym dla etyki i moralności.

Sofiści podkreślali również znaczenie języka i retoryki w kształtowaniu rzeczywistości. Wierzyli, że słowa mają moc wpływania na postrzeganie świata i mogą być wykorzystywane do manipulacji i perswazji; W ich przekonaniu, umiejętność skutecznego przemawiania była kluczowa do sukcesu w życiu publicznym i politycznym.

Relatywizm sofistyczny nie tylko kwestionował obiektywną prawdę, ale także uniwersalne wartości moralne. Sofiści uważali, że moralność jest również względna i zależy od kontekstu społecznego i kulturowego. To, co jest dobre w jednym społeczeństwie, może być złe w innym. W ten sposób sofiści podważali tradycyjne pojęcia dobra i zła, stawiając w ich miejsce subiektywne i relatywistyczne poglądy.

Relatywizm poznawczy

Relatywizm poznawczy, będący jednym z kluczowych elementów filozofii sofistów, zakładał, że wiedza jest względna i zależy od indywidualnego punktu widzenia. Nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich. Każdy człowiek tworzy własną rzeczywistość, a jego percepcja i doświadczenie kształtują jego poglądy. To, co jest prawdziwe dla jednego człowieka, może być fałszywe dla innego.

Sofiści argumentowali, że nasze zmysły i umysł są niepewne i podatne na błędy. Nasze percepcje są zniekształcone przez nasze indywidualne doświadczenia, uprzedzenia i emocje. Dlatego też nie możemy być pewni, czy nasze poglądy są prawdziwe, czy też tylko odbiciem naszej własnej subiektywnej rzeczywistości.

Relatywizm poznawczy sofistów miał daleko idące konsekwencje dla epistemologii, czyli teorii poznania. Podważał on tradycyjne pojęcia prawdy i wiedzy, stawiając w ich miejsce subiektywne i relatywistyczne poglądy. Sofiści twierdzili, że nie ma żadnych uniwersalnych standardów prawdy, a jedynie indywidualne interpretacje i opinie.

Relatywizm etyczny

Relatywizm etyczny, będący integralną częścią filozofii sofistów, zakładał, że moralność jest względna i zależy od kontekstu społecznego i kulturowego. Nie ma uniwersalnych wartości moralnych, które obowiązywałyby wszystkich ludzi. To, co jest dobre w jednym społeczeństwie, może być złe w innym. W ten sposób sofiści podważali tradycyjne pojęcia dobra i zła, stawiając w ich miejsce subiektywne i relatywistyczne poglądy.

Sofiści argumentowali, że moralność jest wytworem konwencji społecznych i tradycji. Nie ma żadnych obiektywnych zasad moralnych, które byłyby niezależne od ludzkich decyzji i wyborów. Moralność jest czymś, co tworzymy wspólnie, a jej granice są płynne i zmienne w zależności od czasu i miejsca.

Relatywizm etyczny sofistów miał daleko idące konsekwencje dla etyki, czyli teorii moralności. Podważał on tradycyjne pojęcia dobra i zła, stawiając w ich miejsce subiektywne i relatywistyczne poglądy. Sofiści twierdzili, że nie ma żadnych uniwersalnych zasad moralnych, a jedynie indywidualne i społeczne interpretacje.

Wśród najbardziej znanych przedstawicieli relatywizmu sofistycznego znajdują się Protagoras i Gorgiasz. Obaj ci myśliciele, choć różniący się w szczegółach swoich poglądów, dzielili kluczowe założenia relatywizmu, kwestionując istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości. Ich nauki wywołały kontrowersje i krytykę ze strony innych filozofów, takich jak Sokrates i Platon, którzy zarzucali im cynizm, relatywizm i brak moralności.

Protagoras, znany ze słynnego stwierdzenia “Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy”, był jednym z najbardziej wpływowych sofistów. Jego głównym założeniem była teza o relatywizmie poznawczym, zgodnie z którą prawda jest względna i zależy od indywidualnego punktu widzenia. Nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich. Każdy człowiek tworzy własną rzeczywistość, a jego percepcja i doświadczenie kształtują jego poglądy.

Gorgiasz, z kolei, słynął z radykalnych poglądów na temat istnienia i prawdy. Twierdził, że nie ma niczego, co istniałoby obiektywnie, a jedynie nasze postrzeganie i wyobrażenia. Jego filozofia charakteryzowała się sceptycyzmem i relatywizmem, a jego nauki miały duży wpływ na rozwój filozofii zachodniej.

Protagoras

Protagoras (ok. 490-420 p.n.e.) był jednym z najbardziej znanych i wpływowych sofistów. Pochodził z Abdery w Tracji, ale większość swojego życia spędził w Atenach, gdzie prowadził szkołę retoryki i filozofii. Słynął z umiejętności przemawiania i argumentacji, a jego nauki miały duży wpływ na rozwój myśli zachodniej.

Protagoras był zwolennikiem relatywizmu poznawczego, który zakładał, że prawda jest względna i zależy od indywidualnego punktu widzenia. Jego słynne stwierdzenie “Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy” wyrażało to przekonanie w sposób najbardziej dosadny. Według Protagorasa nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich. Każdy człowiek tworzy własną rzeczywistość, a jego percepcja i doświadczenie kształtują jego poglądy.

Protagoras był również zwolennikiem pragmatyzmu. Uważał, że celem wiedzy jest nie tylko poznanie prawdy, ale także jej praktyczne zastosowanie. W swoich naukach podkreślał znaczenie retoryki i argumentacji, które, jego zdaniem, były kluczowe do sukcesu w życiu publicznym i politycznym.

Gorgiasz

Gorgiasz (ok. 485-380 p.n.e.) był greckim sofistą, znanym ze swojej radykalnej filozofii, która stawiała pod znakiem zapytania istnienie i możliwość poznania rzeczywistości. Pochodził z Leontinoi na Sycylii, a jego nauki miały duży wpływ na rozwój myśli zachodniej, zwłaszcza w dziedzinie retoryki i epistemologii.

Gorgiasz był znany ze swojego sceptycyzmu i relatywizmu. W swoim najbardziej znanym dziele, “O nieistnieniu”, argumentował, że nie ma niczego, co istniałoby obiektywnie, a jedynie nasze postrzeganie i wyobrażenia. Twierdził, że nie możemy być pewni istnienia świata zewnętrznego, a jedynie możemy odnosić się do naszych wrażeń i myśli.

Gorgiasz był również zwolennikiem retoryki i perswazji. Uważał, że język ma moc wpływania na postrzeganie świata i może być wykorzystywany do manipulacji i perswazji. Jego nauki miały duży wpływ na rozwój retoryki w starożytnej Grecji, a jego idee są nadal aktualne w dyskusjach na temat natury prawdy i wiedzy.

Relatywizm sofistyczny spotkał się z krytyką ze strony wielu filozofów, w tym Sokratesa i Platona. Główne zarzuty wobec relatywizmu sofistycznego można podsumować w następujący sposób⁚

  • Zaprzeczanie obiektywnej prawdzie⁚ Krytycy relatywizmu sofistycznego argumentowali, że całkowite zaprzeczenie obiektywnej prawdy prowadzi do absurdu. Jeśli nie ma żadnej prawdy, to nie można również udowodnić, że nie ma prawdy.
  • Relatywizm moralny i etyczny⁚ Krytycy argumentowali, że relatywizm etyczny sofistów prowadzi do nihilizmu moralnego. Jeśli nie ma uniwersalnych wartości moralnych, to nie ma również żadnych podstaw do odróżnienia dobra od zła.
  • Zagrożenie dla społeczeństwa⁚ Krytycy twierdzili, że relatywizm sofistyczny podważa podstawy społeczeństwa. Jeśli nie ma żadnych obiektywnych wartości, to nie ma również żadnych podstaw do ustanawiania praw i norm społecznych.

Krytyka ta miała znaczący wpływ na rozwój filozofii zachodniej, prowadząc do powstania nowych teorii prawdy, wiedzy i moralności.

Sokrates

Sokrates (ok. 470-399 p.n.e.) był greckim filozofem, który odegrał kluczową rolę w krytyce relatywizmu sofistycznego. Sokrates nie pozostawił po sobie żadnych pism, a jego poglądy znamy głównie z dialogów Platona. Sokrates był znany ze swojej metody pytań i odpowiedzi, którą stosował, aby kwestionować poglądy swoich rozmówców i doprowadzać ich do sprzeczności.

Sokrates krytykował relatywizm sofistyczny za jego zaprzeczanie obiektywnej prawdzie i uniwersalnym wartościom moralnym. Argumentował, że prawda istnieje niezależnie od naszych indywidualnych poglądów i że można ją odkryć poprzez rozum i dyskusję. Sokrates uważał również, że istnieją obiektywne wartości moralne, które obowiązują wszystkich ludzi, niezależnie od ich kultury czy kontekstu społecznego.

Krytyka relatywizmu sofistycznego przez Sokratesa miała znaczący wpływ na rozwój filozofii zachodniej. Jego idee stały się podstawą dla późniejszych teorii etyki, epistemologii i metafizyki.

usercontent

Relatywizm sofistyczny⁚ geneza, cechy, przedstawiciele, krytyka

Wprowadzenie

Relatywizm sofistyczny, będący jednym z najbardziej wpływowych nurtów w historii filozofii, stanowił radykalne odejście od tradycyjnych poglądów na prawdę, etykę i wiedzę.

Sofiści⁚ kontekst historyczny

Sofiści pojawili się w starożytnej Grecji w V wieku p.n.e., w okresie rozkwitu demokracji ateńskiej. W tym czasie Ateny stały się centrum intelektualnym i kulturalnym, gdzie rozwijały się różne dyscypliny naukowe i artystyczne. Społeczeństwo ateńskie charakteryzowało się dużym zróżnicowaniem i dynamicznym rozwojem, co sprzyjało powstawaniu nowych idei i poglądów.

Podstawowe założenia relatywizmu sofistycznego

Relatywizm sofistyczny opierał się na kilku kluczowych założeniach, które radykalnie różniły się od tradycyjnych poglądów na prawdę, wiedzę i moralność. Najważniejszym z nich było przekonanie, że prawda jest względna i zależy od indywidualnego punktu widzenia. Nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich. Każdy człowiek tworzy własną rzeczywistość, a jego percepcja i doświadczenie kształtują jego poglądy. Ten radykalny pogląd na prawdę miał daleko idące konsekwencje dla innych dziedzin życia, w tym dla etyki i moralności.

Główni przedstawiciele relatywizmu sofistycznego

Wśród najbardziej znanych przedstawicieli relatywizmu sofistycznego znajdują się Protagoras i Gorgiasz. Obaj ci myśliciele, choć różniący się w szczegółach swoich poglądów, dzielili kluczowe założenia relatywizmu, kwestionując istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości. Ich nauki wywołały kontrowersje i krytykę ze strony innych filozofów, takich jak Sokrates i Platon, którzy zarzucali im cynizm, relatywizm i brak moralności.

Krytyka relatywizmu sofistycznego

Relatywizm sofistyczny spotkał się z krytyką ze strony wielu filozofów, w tym Sokratesa i Platona. Główne zarzuty wobec relatywizmu sofistycznego można podsumować w następujący sposób⁚

  • Zaprzeczanie obiektywnej prawdzie⁚ Krytycy relatywizmu sofistycznego argumentowali, że całkowite zaprzeczenie obiektywnej prawdy prowadzi do absurdu. Jeśli nie ma żadnej prawdy, to nie można również udowodnić, że nie ma prawdy.
  • Relatywizm moralny i etyczny⁚ Krytycy argumentowali, że relatywizm etyczny sofistów prowadzi do nihilizmu moralnego. Jeśli nie ma uniwersalnych wartości moralnych, to nie ma również żadnych podstaw do odróżnienia dobra od zła.
  • Zagrożenie dla społeczeństwa⁚ Krytycy twierdzili, że relatywizm sofistyczny podważa podstawy społeczeństwa. Jeśli nie ma żadnych obiektywnych wartości, to nie ma również żadnych podstaw do ustanawiania praw i norm społecznych.

Krytyka ta miała znaczący wpływ na rozwój filozofii zachodniej, prowadząc do powstania nowych teorii prawdy, wiedzy i moralności.

Relatywizm sofistyczny odegrał znaczącą rolę w rozwoju filozofii zachodniej. Jego radykalne założenia kwestionujące istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości moralnych wywołały dyskusje, które trwają do dziś. Krytyka relatywizmu sofistycznego przez Sokratesa i Platona doprowadziła do powstania nowych teorii etyki, epistemologii i metafizyki.

Relatywizm sofistyczny znalazł swoje odzwierciedlenie w różnych współczesnych nurtach filozoficznych, takich jak kulturowy relatywizm, historyczny relatywizm, postmodernizm i dekonstrukcja. Kulturowy relatywizm zakłada, że prawda i wartości moralne są względne wobec poszczególnych kultur. Historyczny relatywizm twierdzi, że prawda i wartości moralne zmieniają się w czasie. Postmodernizm i dekonstrukcja kwestionują istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości, podkreślając rolę języka, narracji i interpretacji w kształtowaniu naszego postrzegania świata.

Znaczenie relatywizmu sofistycznego dla krytycznego myślenia

Relatywizm sofistyczny, mimo swojej kontrowersyjności, odegrał ważną rolę w rozwoju krytycznego myślenia. Jego założenia kwestionujące istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości moralnych zmuszają nas do ciągłego sprawdzania naszych przekonań i poglądów. Krytyczne myślenie wymaga od nas otwartości na różne perspektywy, zdolności do kwestionowania naszych własnych założeń oraz umiejętności oceny dowodów i argumentów. Relatywizm sofistyczny, choć nie oferuje jednoznacznych odpowiedzi, może być cennym narzędziem w rozwijaniu tych umiejętności.

Platon

Platon (ok. 428-348 p.n.e.) był greckim filozofem, uczniem Sokratesa i nauczycielem Arystotelesa. Platon był jednym z najbardziej wpływowych filozofów w historii, a jego idee miały znaczący wpływ na rozwój filozofii zachodniej. Platon był krytykiem relatywizmu sofistycznego i w swoich dialogach przedstawił własną teorię prawdy, wiedzy i moralności.

Platon argumentował, że istnieje obiektywna prawda, która istnieje niezależnie od naszych indywidualnych poglądów. Prawda ta jest wieczna, niezmienna i dostępna dla nas poprzez rozum. Platon uważał również, że istnieją obiektywne wartości moralne, które obowiązują wszystkich ludzi, niezależnie od ich kultury czy kontekstu społecznego.

Krytyka relatywizmu sofistycznego przez Platona miała znaczący wpływ na rozwój filozofii zachodniej. Jego idee stały się podstawą dla późniejszych teorii etyki, epistemologii i metafizyki.

Wpływ relatywizmu sofistycznego na rozwój filozofii

Relatywizm sofistyczny odegrał znaczącą rolę w rozwoju filozofii zachodniej. Jego radykalne założenia kwestionujące istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości moralnych wywołały dyskusje, które trwają do dziś. Krytyka relatywizmu sofistycznego przez Sokratesa i Platona doprowadziła do powstania nowych teorii etyki, epistemologii i metafizyki.

Relatywizm sofistyczny wpłynął również na rozwój sceptycyzmu i empiryzmu. Sceptycyzm kwestionuje możliwość poznania obiektywnej prawdy, a empiryzm podkreśla rolę doświadczenia w zdobywaniu wiedzy. Te nurty filozoficzne, choć odmienne od relatywizmu sofistycznego, mają swoje korzenie w jego radykalnym kwestionowaniu tradycyjnych poglądów na prawdę i wiedzę.

Relatywizm sofistyczny pozostaje ważnym punktem odniesienia dla współczesnych filozofów. Jego założenia są nadal przedmiotem debat i dyskusji, a jego wpływ na rozwój filozofii zachodniej jest niezaprzeczalny.

Relatywizm w kontekście współczesnym

Relatywizm sofistyczny znalazł swoje odzwierciedlenie w różnych współczesnych nurtach filozoficznych, takich jak kulturowy relatywizm, historyczny relatywizm, postmodernizm i dekonstrukcja. Kulturowy relatywizm zakłada, że prawda i wartości moralne są względne wobec poszczególnych kultur. Historyczny relatywizm twierdzi, że prawda i wartości moralne zmieniają się w czasie. Postmodernizm i dekonstrukcja kwestionują istnienie obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości, podkreślając rolę języka, narracji i interpretacji w kształtowaniu naszego postrzegania świata.

Współczesny relatywizm różni się od relatywizmu sofistycznego tym, że nie kwestionuje całkowicie istnienia obiektywnej prawdy i uniwersalnych wartości. Zamiast tego współcześni relatywiści argumentują, że prawda i wartości są zawsze kontekstowe i zależą od perspektywy osoby lub grupy, która je wyraża.

Współczesny relatywizm ma istotne implikacje dla naszego rozumienia wiedzy, moralności i społeczeństwa. Podważa on tradycyjne pojęcia prawdy i obiektywności, a także kwestionuje uniwersalność wartości moralnych. Współczesny relatywizm jest złożonym i kontrowersyjnym nurtem filozoficznym, który nadal wywiera znaczący wpływ na współczesną myśl.

Kulturowy relatywizm

Kulturowy relatywizm jest współczesnym nurtem filozoficznym, który zakłada, że prawda i wartości moralne są względne wobec poszczególnych kultur. Nie ma jednej, obiektywnej prawdy, która obowiązywałaby wszystkich ludzi. Zamiast tego, prawda i wartości są zawsze kontekstowe i zależą od perspektywy osoby lub grupy, która je wyraża.

Kulturowi relatywiści argumentują, że każda kultura ma swój własny unikalny system przekonań, wartości i praktyk. To, co jest uważane za prawdziwe i dobre w jednej kulturze, może być uważane za fałszywe i złe w innej. Dlatego też, nie można oceniać przekonań i wartości innych kultur według naszych własnych standardów.

Kulturowy relatywizm ma istotne implikacje dla naszego rozumienia wiedzy, moralności i społeczeństwa. Podważa on tradycyjne pojęcia prawdy i obiektywności, a także kwestionuje uniwersalność wartości moralnych. Kulturowy relatywizm jest złożonym i kontrowersyjnym nurtem filozoficznym, który nadal wywiera znaczący wpływ na współczesną myśl.

7 thoughts on “Relatywizm sofistyczny: Geneza, kluczowe cechy i wpływ na rozwój filozofii

  1. Artykuł stanowi wartościowe źródło informacji o relatywizmie sofistycznym, prezentując jego genezę, kluczowe cechy i wpływ na rozwój filozofii. Autor w sposób jasny i zwięzły omawia ten skomplikowany temat, czyniąc go dostępnym dla szerszego grona odbiorców.

  2. Autor artykułu w sposób kompetentny i wyczerpujący omawia relatywizm sofistyczny, prezentując jego główne założenia, przedstawicieli i krytykę. Należy docenić również wnikliwą analizę wpływu tego nurtu na rozwój filozofii, co stanowi cenne uzupełnienie dla czytelnika.

  3. Artykuł stanowi interesujące wprowadzenie do tematu relatywizmu sofistycznego. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia główne założenia tego nurtu, wskazując na jego historyczny kontekst i wpływ na rozwój myśli zachodniej. Szczególnie cenne jest podkreślenie wpływu sofistów na kwestie etyki i moralności, co stanowi ważny aspekt ich filozofii.

  4. Artykuł zawiera wartościową analizę relatywizmu sofistycznego, uwzględniając zarówno jego historyczne korzenie, jak i wpływ na współczesną myśl. Autor prezentuje zróżnicowane perspektywy na ten nurt, co czyni tekst bardziej kompleksowym i angażującym.

  5. Autor artykułu prezentuje solidne podstawy teoretyczne relatywizmu sofistycznego, wskazując na jego znaczenie w kontekście historycznym i filozoficznym. Należy docenić również wnikliwą analizę krytyki, jaką spotkał się ten nurt, co ułatwia pełniejsze zrozumienie jego wpływu na myśl zachodnią.

  6. Autor artykułu prezentuje solidne podstawy teoretyczne relatywizmu sofistycznego. Analizuje genezę tego nurtu, wskazując na jego kontekst historyczny i społeczny. Należy docenić również klarowne przedstawienie kluczowych cech relatywizmu sofistycznego, co ułatwia jego zrozumienie czytelnikowi.

  7. Artykuł wyróżnia się klarownością i zwięzłością przekazu. Autor w sposób przystępny przedstawia skomplikowane zagadnienia związane z relatywizmem sofistycznym, czyniąc tekst przyjaznym dla czytelnika o różnym poziomie wiedzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *