Wprowadzenie
Powtórzenie, jako figura literacka, to celowe powtórzenie słowa, frazy lub konstrukcji gramatycznej w tekście, służące do podkreślenia znaczenia, stworzenia efektu rytmicznego lub emocjonalnego.
Powtórzenia odgrywają kluczową rolę w języku i literaturze, pełniąc funkcje retoryczne, stylistyczne i emocjonalne. Służą do wzmocnienia przekazu, podkreślenia znaczenia, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na styl i charakter tekstu.
Definicja powtórzenia jako figury literackiej
Powtórzenie, w kontekście literatury, to celowe użycie identycznych lub podobnych słów, fraz lub struktur gramatycznych w tekście. Jest to narzędzie stylistyczne, które wykracza poza zwykłe powtórzenie, pełniąc funkcję retoryczną, służącą do podkreślenia znaczenia, stworzenia efektu rytmicznego lub emocjonalnego. Powtórzenia mogą być stosowane w sposób świadomy i zamierzony, aby nadać tekstowi głębsze znaczenie, wzmocnić emocje, stworzyć rytm i melodię, a także wpłynąć na styl i charakter tekstu.
W przeciwieństwie do przypadkowego powtórzenia, które może być wynikiem nieuwagi lub braku umiejętności językowych, powtórzenie jako figura literacka jest świadomym wyborem autora, mającym na celu osiągnięcie określonych efektów.
W literaturze powtórzenia są wykorzystywane w różnych formach, od prostych powtórzeń pojedynczych słów po złożone struktury, które obejmują całe zdania lub fragmenty tekstu. Każdy rodzaj powtórzenia ma swój unikalny charakter i funkcję, a ich zastosowanie zależy od intencji autora i kontekstu tekstu.
Funkcja powtórzenia w języku i literaturze
Powtórzenia odgrywają kluczową rolę w języku i literaturze, pełniąc funkcje retoryczne, stylistyczne i emocjonalne. Służą do wzmocnienia przekazu, podkreślenia znaczenia, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na styl i charakter tekstu.
W języku potocznym powtórzenia często służą do podkreślenia emocji, np. “Nie, nie, nie chcę iść!” lub “To jest takie piękne, takie piękne!”. W literaturze powtórzenia mogą być wykorzystywane do stworzenia efektu dramatycznego, np. “Król umarł! Niech żyje król!”, do podkreślenia ironii, np. “Jest tak mądry, tak mądry, że nie wie, co mówi”, lub do stworzenia nastroju tajemniczości, np. “W lesie, w lesie, gdzie cienie tańczą…”.
Powtórzenia mogą również służyć do tworzenia rytmu i melodii, np. w wierszach, piosenkach, a nawet w prozie. Rytm i melodia stworzone przez powtórzenia mogą wpływać na sposób, w jaki czytelnik lub słuchacz odbiera tekst, wzmacniając jego emocjonalne znaczenie.
Rodzaje powtórzeń
Powtórzenia występują w różnych formach, każda z nich ma swój unikalny charakter i funkcję.
Anafora
Anafora to figura literacka, która polega na powtórzeniu tego samego słowa lub frazy na początku kolejnych zdań, wersów lub klauzul. Jest to jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na wzmocnienie przekazu i podkreślenie znaczenia. Anafora tworzy rytm i melodię, przyciąga uwagę czytelnika i ułatwia zapamiętanie treści.
Przykładowo, w słynnym przemówieniu Martina Luthera Kinga “I Have a Dream” anafora “I have a dream” powtarza się wielokrotnie, tworząc potężny i wzruszający efekt. Anafora może być również używana do stworzenia kontrastu, np. “Wszyscy chcą być szczęśliwi, ale nikt nie chce być smutny”.
W poezji anafora często służy do stworzenia nastroju, np. “Wiatr wieje, wiatr szumi, wiatr śpiewa…”. W prozie anafora może być używana do podkreślenia emocji, np. “Nie chcę, nie chcę, nie chcę tego robić!”.
Anafora jest wszechstronnym narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane w różnych kontekstach, aby wzmocnić przekaz, stworzyć rytm i melodię, a także wpłynąć na emocje czytelnika.
Epizeuxis
Epizeuxis to figura literacka, która polega na powtórzeniu tego samego słowa lub frazy bezpośrednio po sobie, bez żadnych innych słów między nimi. Jest to rodzaj powtórzenia, które służy do podkreślenia emocji, wzmocnienia znaczenia lub stworzenia efektu dramatycznego.
Epizeuxis często występuje w języku potocznym, np. “Nie, nie, nie chcę tego robić!” lub “To jest takie piękne, takie piękne!”. W literaturze epizeuxis może być używana do stworzenia napięcia, np. “Cicho, cicho, słyszysz to?”.
Epizeuxis może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, tak mądry, że nie wie, co mówi”. W poezji epizeuxis może być używana do stworzenia rytmu i melodii, np. “Wiatr wieje, wiatr wieje, wiatr szumi…”.
Epizeuxis jest skutecznym narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, podkreślenia emocji i stworzenia efektu dramatycznego.
Polisíndeton
Polisíndeton to figura literacka, która polega na powtórzeniu spójników (np. “i”, “a”, “ale”, “czy”) w zdaniu lub frazie. W przeciwieństwie do asyndeta, gdzie spójniki są pomijane, polisíndeton wykorzystuje ich nadmiar, tworząc efekt rytmiczny i podkreślając znaczenie każdego elementu zdania.
Polisíndeton może być używany do stworzenia efektu dramatycznego, np. “I szli, i szli, i szli, aż dotarli do celu”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, i tak mądry, i tak mądry, że nie wie, co mówi”.
W poezji polisíndeton często służy do stworzenia rytmu i melodii, np. “Wiatr wieje, i szumi, i śpiewa…”. W prozie polisíndeton może być używany do podkreślenia emocji, np. “Chcę iść, i chcę zobaczyć, i chcę wiedzieć”.
Polisíndeton jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Asyndeta
Asyndeta to figura literacka, która polega na celowym pominięciu spójników w zdaniu lub frazie. W przeciwieństwie do polisýndeta, gdzie spójniki są powtarzane, asyndeta wykorzystuje ich brak, tworząc efekt szybkości, dynamiki i napięcia.
Asyndeta może być używana do stworzenia efektu dramatycznego, np. “Przyszedł, zobaczył, zwyciężył”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, nie wie, co mówi”.
W poezji asyndeta często służy do stworzenia rytmu i melodii, np; “Wiatr wieje, szumi, śpiewa…”. W prozie asyndeta może być używana do podkreślenia emocji, np; “Chcę iść, zobaczyć, wiedzieć”.
Asyndeta jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Epanalepsis
Epanalepsis to figura literacka, która polega na powtórzeniu tego samego słowa lub frazy na początku i na końcu zdania lub frazy. Jest to rodzaj powtórzenia, które służy do podkreślenia znaczenia, stworzenia efektu ramowego lub wzmocnienia emocji.
Epanalepsis może być używana do stworzenia efektu dramatycznego, np. “Król umarł! Niech żyje król!”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, tak mądry, że nie wie, co mówi”.
W poezji epanalepsis często służy do stworzenia rytmu i melodii, np. “Wiatr wieje, wiatr, szumi, szumi, wiatr”. W prozie epanalepsis może być używana do podkreślenia emocji, np. “Nie chcę, nie chcę, nie chcę tego robić!”.
Epanalepsis jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Anadiplosis
Anadiplosis to figura literacka, która polega na powtórzeniu ostatniego słowa lub frazy z poprzedniego zdania lub frazy na początku następnego. Jest to rodzaj powtórzenia, które tworzy płynne przejście między zdaniami, podkreślając logiczny związek między nimi, a także tworząc efekt rytmiczny i melodii.
Anadiplosis może być używana do stworzenia efektu dramatycznego, np. “Straciłem nadzieję, Nadzieja umarła wraz z nim”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, że nie wie, co mówi, Nie wie, co mówi, bo jest tak mądry”.
W poezji anadiplosis często służy do stworzenia rytmu i melodii, np. “Wiatr wieje, Wieje wiatr, Szumi, Szumi wiatr”. W prozie anadiplosis może być używana do podkreślenia emocji, np. “Nie chcę, Nie chcę tego robić, Robić tego, co mi każesz”.
Anadiplosis jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Diafora
Diafora to figura literacka, która polega na powtórzeniu tego samego słowa lub frazy, ale z różnym znaczeniem w każdym przypadku. Jest to rodzaj powtórzenia, które tworzy grę słowną, podkreślając kontrast między znaczeniami i dodając głębię do tekstu.
Diafora może być używana do stworzenia efektu dramatycznego, np. “Czas leczy rany, Czas jest lekarstwem na ból”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, że nie wie, co mówi, Nie wie, co mówi, bo jest tak głupi”.
W poezji diafora często służy do stworzenia rytmu i melodii, np. “Wiatr wieje, Wieje wiatr, Szumi, Szumi wiatr”. W prozie diafora może być używana do podkreślenia emocji, np. “Nie chcę, Nie chcę tego robić, Robić tego, co mi każesz”.
Diafora jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Powtórzenia fonetyczne
Powtórzenia fonetyczne to figury literackie, które wykorzystują powtórzenia dźwięków w celu stworzenia efektu estetycznego i muzycznego.
Asonancja
Asonancja to figura literacka, która polega na powtórzeniu samogłosek w sąsiadujących słowach lub frazach. Jest to narzędzie stylistyczne, które tworzy efekt muzyczny i estetyczny, nadając tekstowi płynność i rytm.
Asonancja często występuje w poezji, gdzie służy do stworzenia nastroju, np. “Srebrne dzwony, srebrne łzy, srebrne sny…”. Może również być używana w prozie, aby podkreślić emocje, np. “Wiatr wiał, wiał, wiał, aż drzewa się uginały”.
Asonancja może być używana do stworzenia kontrastu, np. “Cicha noc, cicha noc, święta noc…”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, tak mądry, że nie wie, co mówi”.
Asonancja jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Aliteracja
Aliteracja to figura literacka, która polega na powtórzeniu spółgłosek na początku sąsiadujących słów lub fraz. Jest to narzędzie stylistyczne, które tworzy efekt muzyczny i estetyczny, nadając tekstowi siłę i energię.
Aliteracja często występuje w poezji, gdzie służy do stworzenia nastroju, np. “Stare drzewa stały, sztywne, suche…”. Może również być używana w prozie, aby podkreślić emocje, np. “Wiatr wiał, wiał, wiał, aż drzewa się uginały”.
Aliteracja może być używana do stworzenia kontrastu, np. “Cicha noc, cicha noc, święta noc…”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, tak mądry, że nie wie, co mówi”.
Aliteracja jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Rym
Rym to figura literacka, która polega na powtórzeniu tych samych lub podobnych dźwięków na końcu wersów lub fraz. Jest to narzędzie stylistyczne, które tworzy efekt muzyczny i estetyczny, nadając tekstowi rytm i harmonię.
Rym jest najczęściej stosowany w poezji, gdzie służy do stworzenia nastroju, np. “Srebrne dzwony, srebrne łzy, srebrne sny…”. Może również być używany w prozie, aby podkreślić emocje, np. “Wiatr wiał, wiał, wiał, aż drzewa się uginały”.
Rym może być używany do stworzenia kontrastu, np. “Cicha noc, cicha noc, święta noc…”. Może również służyć do stworzenia efektu ironicznego, np. “Jest tak mądry, tak mądry, że nie wie, co mówi”.
Rym jest narzędziem stylistycznym, które może być wykorzystywane do wzmocnienia przekazu, stworzenia rytmu i melodii, a także do wpływu na emocje czytelnika.
Efekty i intencje powtórzeń
Powtórzenia w literaturze służą do osiągnięcia określonych efektów i realizacji intencji autora.
Wzmacnianie emocji
Powtórzenia są potężnym narzędziem do wzmacniania emocji w tekście. Poprzez powtórzenie słowa, frazy lub konstrukcji gramatycznej, autor może podkreślić ważność pewnych uczuć, zintensyfikować ich wpływ na czytelnika i wywołać odpowiednią reakcję emocjonalną.
Na przykład, powtórzenie słowa “strach” w zdaniu “Bałem się, bałem się, bałem się, co będzie dalej” wzmacnia uczucie lęku i niepewności. Powtórzenie frazy “Nigdy więcej, nigdy więcej” w kontekście tragicznego wydarzenia podkreśla bolesne doświadczenie i niechęć do jego powtórzenia.
W poezji powtórzenia służą do wyrażenia intensywnych emocji, takich jak miłość, smutek, gniew lub radość. W prozie powtórzenia mogą być używane do stworzenia nastroju, np. grozy, tajemnicy lub romantyzmu.
Wzmacnianie emocji za pomocą powtórzeń jest skuteczną techniką literacką, która pomaga autorom w dotarciu do głębszych warstw emocjonalnych czytelnika.
Podkreślanie znaczenia
Powtórzenia są skutecznym narzędziem do podkreślania znaczenia pewnych słów, fraz lub koncepcji w tekście. Poprzez powtórzenie, autor skupia uwagę czytelnika na ważnych elementach przekazu, nadając im większą wagę i znaczenie.
Na przykład, powtórzenie słowa “wolność” w zdaniu “Chcę wolności, pragnę wolności, walczę o wolność” podkreśla ważność tej idei dla mówcy. Powtórzenie frazy “To jest ważne, to jest naprawdę ważne” w kontekście pewnego wydarzenia podkreśla jego istotność i znaczenie dla czytelnika.
W poezji powtórzenia służą do podkreślenia kluczowych motywów i idei. W prozie powtórzenia mogą być używane do stworzenia efektu dramatycznego, np; gdy postać powtarza pewne słowa w chwili kryzysu.
Podkreślanie znaczenia za pomocą powtórzeń jest skuteczną techniką literacką, która pomaga autorom w skutecznym przekazaniu swoich idei i myśli.
Tworzenie rytmu i melodii
Powtórzenia są skutecznym narzędziem do tworzenia rytmu i melodii w tekście. Poprzez powtórzenie słowa, frazy lub konstrukcji gramatycznej, autor wprowadza regularność i harmonię do swojego dzieła, tworząc efekt muzyczny i estetyczny.
Na przykład, powtórzenie słowa “serce” w zdaniu “Serce bije, serce kołata, serce pragnie” tworzy rytmiczny i melodyjny efekt. Powtórzenie frazy “Wiatr wieje, wiatr szumi, wiatr śpiewa” w poezji stwarza harmonijny i uspokajający nastrój.
W poezji powtórzenia służą do stworzenia rytmu i melodii, które podkreślają emocjonalny aspekt tekstu. W prozie powtórzenia mogą być używane do stworzenia nastroju, np. grozy, tajemnicy lub romantyzmu.
Tworzenie rytmu i melodii za pomocą powtórzeń jest skuteczną techniką literacką, która pomaga autorom w stworzeniu dzieła bardziej przyjemnego dla słuchu i czytania.
Wpływ na styl i charakter tekstu
Powtórzenia mają znaczący wpływ na styl i charakter tekstu. Mogą nadać mu formalny lub potoczny charakter, stworzyć efekt dramatyczny lub komiczny, a także wpłynąć na tempo i dynamikę narracji.
Na przykład, powtórzenia w przemówieniu politycznym mogą nadać mu formalny charakter i podkreślić ważność przekazu. Powtórzenia w dialogu między postaćmi mogą stworzyć efekt dramatyczny i podkreślić napięcie między nimi.
W poezji powtórzenia służą do stworzenia charakterystycznego stylu autora. W prozie powtórzenia mogą być używane do stworzenia nastroju, np. grozy, tajemnicy lub romantyzmu.
Wpływ powtórzeń na styl i charakter tekstu jest złożony i zależy od kontekstu i intencji autora. Jest to skuteczne narzędzie stylistyczne, które pomaga autorom w wyrażeniu swoich idei i emocji w unikalny sposób.
Przykłady powtórzeń w literaturze
Powtórzenia są powszechnie stosowane w różnych gatunkach literackich, od poezji po prozę.
Poezja
Poezja jest gatunkiem literackim, w którym powtórzenia odgrywają kluczową rolę. Służą do stworzenia rytmu, melodii, nastroju, a także do podkreślenia znaczenia i wzmocnienia emocji.
W poezji romantycznej powtórzenia służą do wyrażenia intensywnych emocji, np. w wierszach Adama Mickiewicza “Pan Tadeusz” powtórzenie słowa “ojczyzna” podkreśla patriotyczne uczucia bohatera. W poezji modernistycznej powtórzenia służą do stworzenia efektu nierealności i niepewności, np. w wierszach Juliana Tuwima “Rymowanki dla dzieci” powtórzenie słów i fraz tworzy zabawny i nieprzewidywalny nastrój.
W poezji współczesnej powtórzenia służą do eksperymentowania z językiem i formą. Poeci współcześni często stosują powtórzenia w sposób niekonwencjonalny, aby wyrazić swoje indywidualne wizje świata.
Powtórzenia w poezji są niezwykle wszechstronne i stanowią ważny element jej wyrazu artystycznego.
Proza
W prozie powtórzenia są stosowane w sposób bardziej subtelny niż w poezji, ale nie mniej skuteczny. Służą do podkreślenia znaczenia, wywołania emocji, a także do stworzenia rytmu i melodii narracji.
W prozie realistycznej powtórzenia służą do stworzenia efektu autentyczności i prawdopodobieństwa. Na przykład, w powieści “Lalka” Bolesława Prusa powtórzenie słowa “szczęście” w kontekście życia Stanisława Bozowskiego podkreśla jego poszukiwanie idealnego życia. W prozie psychologicznej powtórzenia służą do wyrażenia stanu emocjonalnego postaci, np. w powieści “Potop” Henryka Sienkiewicza powtórzenie słowa “strach” w kontekście ataków szwedzkich podkreśla panikę i lęk bohaterów.
W prozie współczesnej powtórzenia służą do eksperymentowania z formą i językiem. Pisarze współcześni często stosują powtórzenia w sposób niekonwencjonalny, aby wyrazić swoje indywidualne wizje świata.
Powtórzenia w prozie są niezwykle wszechstronne i stanowią ważny element jej wyrazu artystycznego.
Podsumowanie
Powtórzenia są potężnym narzędziem retorycznym, które odgrywa kluczową rolę w tworzeniu literatury.
Znaczenie powtórzeń w retoryce
Powtórzenia odgrywają kluczową rolę w retoryce, czyli sztuce przemawiania i perswazji. Służą do wzmocnienia przekazu, podkreślenia znaczenia, wywołania emocji i wpłynięcia na słuchacza.
W przemówieniach politycznych powtórzenia służą do podkreślenia ważnych idei i motywów, np. powtórzenie słowa “wolność” w przemówieniu o demokracji podkreśla jego znaczenie dla słuchacza. W przemówieniach religijnych powtórzenia służą do wyrażenia emocji i wiary, np. powtórzenie frazy “Bóg jest miłością” w przemówieniu o chrześcijaństwie podkreśla kluczową ideę tej religii.
W reklamie powtórzenia służą do zapamiętania przekazu i wpłynięcia na zachowanie konsumenta, np. powtórzenie nazwy produktu w reklamie telewizyjnej pomaga zostawić ją w pamięci słuchacza.
Powtórzenia w retoryce są niezwykle wszechstronne i stanowią ważny element skutecznej komunikacji.
Rola powtórzeń w tworzeniu literatury
Powtórzenia odgrywają kluczową rolę w tworzeniu literatury, pozwalając autorom na wyrażenie swoich idei i emocji w sposób bardziej wyrazisty i skuteczny. Służą do stworzenia rytmu, melodii, nastroju, a także do podkreślenia znaczenia i wzmocnienia emocji.
Powtórzenia mogą nadać tekstowi formalny lub potoczny charakter, stworzyć efekt dramatyczny lub komiczny, a także wpłynąć na tempo i dynamikę narracji. Są niezwykle wszechstronne i mogą być stosowane w różnych gatunkach literackich, od poezji po prozę.
Dzięki powtórzeniom autorzy mogą wyrazić swoje indywidualne wizje świata, wpłynąć na emocje czytelnika i stworzyć dzieła literackie pełne głębi i znaczenia.
Powtórzenia stanowią nieodłączny element twórczości literackiej i pozwalają autorom na wykorzystanie pełnego potencjału języka.
Artykuł prezentuje kompleksowe i wyczerpujące omówienie powtórzenia jako figury literackiej. Autor precyzyjnie definiuje powtórzenie, wyróżniając jego funkcje retoryczne, stylistyczne i emocjonalne. Szczególnie cenne jest przedstawienie przykładów zastosowania powtórzeń w języku potocznym, co ułatwia zrozumienie omawianego zagadnienia.
Autor artykułu w sposób kompetentny i logiczny przedstawia definicję i funkcje powtórzenia jako figury literackiej. Szczególnie cenne jest podkreślenie wpływu powtórzeń na styl i charakter tekstu. Artykuł mógłby być jeszcze bardziej wartościowy, gdyby zawierał więcej przykładów z literatury, które ilustrowałyby omawiane zagadnienia.
Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębiania wiedzy o powtórzeniu jako figurze literackiej. Autor w sposób jasny i przejrzysty prezentuje podstawowe informacje na temat definicji, funkcji i zastosowania powtórzeń. Uważam, że artykuł mógłby być wzbogacony o analizę konkretnych przykładów z literatury, co zwiększyłoby jego wartość poznawczą.
Artykuł stanowi wartościowe źródło informacji o powtórzeniu jako figurze literackiej. Autor w sposób fachowy i zwięzły omawia jego funkcje, rodzaje i zastosowania. Uważam, że artykuł mógłby być wzbogacony o analizę konkretnych przykładów z literatury, co jeszcze bardziej ułatwiłoby zrozumienie omawianego zagadnienia.
Autor artykułu w sposób jasny i zrozumiały przedstawia definicję powtórzenia jako figury literackiej, podkreślając jego celowe zastosowanie w tekście. Uwagę zwraca również analiza funkcji powtórzeń w języku i literaturze, w tym ich wpływ na styl i charakter tekstu.
Autor artykułu w sposób profesjonalny i wyczerpujący przedstawia definicję i funkcje powtórzenia jako figury literackiej. Szczególnie cenne jest podkreślenie różnicy między powtórzeniem świadomym a przypadkowym. Uważam, że artykuł mógłby być wzbogacony o analizę konkretnych przykładów z literatury, które ilustrowałyby omawiane zagadnienia.
Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębiania wiedzy o powtórzeniu jako figurze literackiej. Autor w sposób jasny i zwięzły omawia jego funkcje, rodzaje i zastosowania. Uważam, że warto byłoby rozszerzyć analizę o przykładowe zastosowania powtórzeń w różnych gatunkach literackich.
Autor artykułu prezentuje solidne podstawy teoretyczne dotyczące powtórzenia jako figury literackiej. Szczególnie interesujące jest podkreślenie różnicy między powtórzeniem świadomym a przypadkowym. Szkoda, że artykuł nie zawiera szerszego omówienia różnych rodzajów powtórzeń, np. anafory, epifory, czy też epanalepsis.