Nola Pender: Biografía y teoría de la promoción de la salud

Nola Pender⁚ Biografía y teoría de la promoción de la salud

Niniejszy artykuł przedstawia biografię Noli Pender oraz jej wpływowy model promocji zdrowia‚ który odgrywa kluczową rolę w dziedzinie zdrowia publicznego i promocji zdrowia.

Introducción

Promocja zdrowia to złożony proces‚ który obejmuje szeroki zakres czynników wpływających na zdrowie i dobrostan jednostki. Współczesne podejścia do promocji zdrowia kładą nacisk na indywidualne zachowania‚ środowisko społeczne i czynniki polityczne‚ które wpływają na zdrowie. Jedną z czołowych postaci w dziedzinie promocji zdrowia jest Nola Pender‚ której teoria promocji zdrowia zyskała szerokie uznanie w środowisku naukowym i praktycznym. Teoria Pender stanowi kompleksowe ramy teoretyczne‚ które pomagają zrozumieć czynniki motywujące i hamujące zachowania prozdrowotne‚ a także identyfikować strategie interwencji w celu promowania zdrowia i zapobiegania chorobom.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie biografii Noli Pender oraz szczegółowe omówienie jej teorii promocji zdrowia. Zaprezentowane zostaną kluczowe koncepcje i zmienne wpływające na zachowania prozdrowotne‚ a także zastosowania teorii Pender w praktyce‚ w tym w kontekście promocji zdrowia w społeczności‚ edukacji zdrowotnej i interwencji behawioralnych. Ponadto‚ omówione zostaną implikacje teorii Pender dla promocji zdrowia i równości‚ udziału społeczności i wzmocnienia pozycji‚ a także dla polityki zdrowotnej.

Biografía de Nola Pender

Nola J. Pender jest uznaną profesorką i pionierką w dziedzinie promocji zdrowia‚ której praca znacząco wpłynęła na rozwój i praktykę promocji zdrowia na całym świecie. Jej kariera naukowa obejmuje ponad 40 lat badań i nauczania‚ a jej wkład w dziedzinę promocji zdrowia został doceniony licznymi nagrodami i wyróżnieniami.

Pender urodziła się w 1942 roku w Stanach Zjednoczonych. Jej zainteresowanie promocją zdrowia rozwinęło się podczas studiów pielęgniarskich‚ które ukończyła na Uniwersytecie w Pensylwanii. Następnie kontynuowała naukę na Uniwersytecie w Kalifornii w Los Angeles‚ gdzie uzyskała tytuł magistra i doktora w dziedzinie pielęgniarstwa. W trakcie swojej kariery naukowej Pender pracowała na wielu prestiżowych uczelniach‚ w tym na Uniwersytecie w Pensylwanii‚ Uniwersytecie w Michigan i Uniwersytecie w Arizonie.

Pender jest autorką wielu publikacji naukowych‚ w tym podręcznika „Teoria promocji zdrowia” (Health Promotion Theory)‚ który stał się podstawowym źródłem wiedzy dla studentów i praktyków w dziedzinie promocji zdrowia; Jej praca koncentruje się na zrozumieniu czynników motywujących i hamujących zachowania prozdrowotne‚ a także na opracowywaniu skutecznych interwencji w celu promowania zdrowia i zapobiegania chorobom.

2.1. Vida temprana y educación

Nola Pender urodziła się w 1942 roku w Stanach Zjednoczonych‚ gdzie spędziła swoje wczesne lata. Jej zainteresowanie zdrowiem i dobrostanem rozwinęło się już w dzieciństwie‚ co miało wpływ na jej późniejsze decyzje edukacyjne. Po ukończeniu szkoły średniej‚ Pender podjęła studia pielęgniarskie na Uniwersytecie w Pensylwanii‚ gdzie zdobyła solidne podstawy teoretyczne i praktyczne w dziedzinie opieki zdrowotnej.

Po uzyskaniu tytułu licencjata w dziedzinie pielęgniarstwa‚ Pender zdecydowała się kontynuować naukę na wyższym poziomie. W 1968 roku rozpoczęła studia magisterskie na Uniwersytecie w Kalifornii w Los Angeles (UCLA)‚ gdzie specjalizowała się w pielęgniarstwie. Jej praca magisterska‚ poświęcona była badaniom nad wpływem czynników społecznych na zdrowie i zachowania prozdrowotne‚ stała się początkiem jej zainteresowania promocją zdrowia.

Pender kontynuowała naukę na UCLA‚ gdzie w 1976 roku uzyskała tytuł doktora w dziedzinie pielęgniarstwa. Jej praca doktorska‚ poświęcona była rozwojowi teorii promocji zdrowia‚ która stała się podstawą jej późniejszych badań i publikacji;

2.2. Carrera profesional

Po uzyskaniu doktoratu‚ Nola Pender rozpoczęła karierę naukową‚ która obejmowała zarówno pracę badawczą‚ jak i dydaktyczną. Początkowo pracowała jako wykładowca na Uniwersytecie w Pensylwanii‚ gdzie kontynuowała badania nad promocją zdrowia i rozwijała swoją teorię. W 1980 roku Pender przeniosła się na Uniwersytet w Michigan‚ gdzie objęła stanowisko profesora pielęgniarstwa.

W tym czasie Pender kontynuowała swoje badania nad promocją zdrowia‚ skupiając się na czynnikach wpływających na zachowania prozdrowotne‚ a także na opracowywaniu skutecznych interwencji w celu promowania zdrowia i zapobiegania chorobom. Jej praca w Michigan doprowadziła do opublikowania wielu artykułów naukowych i książek‚ które stały się podstawowym źródłem wiedzy dla studentów i praktyków w dziedzinie promocji zdrowia.

W 1990 roku Pender przeniosła się na Uniwersytet w Arizonie‚ gdzie objęła stanowisko profesora pielęgniarstwa i dyrektora Centrum Badań nad Promocją Zdrowia. W Arizonie Pender kontynuowała swoje badania i nauczanie‚ a także angażowała się w działalność społeczną‚ promując zdrowie w społecznościach lokalnych.

Teoría de la promoción de la salud de Pender

Teoria promocji zdrowia Pender (Health Promotion Model‚ HPM) jest kompleksowym modelem teoretycznym‚ który wyjaśnia i przewiduje zachowania prozdrowotne. Model ten został opracowany w oparciu o założenie‚ że ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. HPM podkreśla rolę czynników motywujących i hamujących zachowania prozdrowotne‚ a także uwzględnia indywidualne różnice w percepcji zdrowia i motywacji.

HPM zakłada‚ że zachowania prozdrowotne są wynikiem złożonego procesu‚ który obejmuje interakcje między indywidualnymi czynnikami‚ takimi jak percepcja zdrowia‚ wartości i przekonania‚ a także czynnikami środowiskowymi‚ takimi jak wsparcie społeczne‚ dostęp do zasobów i wpływy kulturowe. Model ten podkreśla również znaczenie edukacji zdrowotnej i interwencji behawioralnych w promowaniu zdrowia i zapobieganiu chorobom.

Teoria Pender stanowi cenne narzędzie dla praktyków promocji zdrowia‚ którzy chcą opracować skuteczne strategie interwencji‚ które uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości. Model ten pomaga w zrozumieniu czynników wpływających na zachowania prozdrowotne‚ a także w identyfikacji obszarów‚ w których można wprowadzić zmiany w celu promowania zdrowia i zapobiegania chorobom.

3.1. Conceptos fundamentales

Teoria promocji zdrowia Pender opiera się na kilku kluczowych koncepcjach‚ które są niezbędne do zrozumienia jej zasad i zastosowań. Jednym z najważniejszych pojęć jest poczucie własnej skuteczności‚ które odnosi się do przekonania jednostki o swojej zdolności do skutecznego wykonywania określonych działań‚ w tym zachowań prozdrowotnych. Im wyższe poczucie własnej skuteczności‚ tym większe prawdopodobieństwo‚ że osoba podejmie działania‚ które są korzystne dla jej zdrowia.

Kolejnym kluczowym pojęciem jest poczucie wartości‚ które odnosi się do znaczenia‚ jakie jednostka przypisuje określonym wartościom‚ takim jak zdrowie‚ dobrostan i jakość życia. Im większe poczucie wartości‚ tym bardziej prawdopodobne jest‚ że osoba będzie dążyć do zachowań zgodnych z tymi wartościami‚ w tym do zachowań prozdrowotnych.

Teoria Pender uwzględnia również poczucie zagrożenia‚ które odnosi się do percepcji jednostki dotyczącej prawdopodobieństwa wystąpienia u niej choroby lub negatywnych konsekwencji związanych z brakiem zachowań prozdrowotnych. Im wyższe poczucie zagrożenia‚ tym większe prawdopodobieństwo‚ że osoba podejmie działania‚ które zmniejszą ryzyko zachorowania.

3.2. Variables influyentes

Teoria promocji zdrowia Pender identyfikuje szereg zmiennych‚ które wpływają na zachowania prozdrowotne. Zmienne te można podzielić na trzy główne kategorie⁚ zmienne poznawczezmienne behawioralne i zmienne środowiskowe.

Zmienne poznawcze obejmują czynniki związane z percepcją zdrowia‚ przekonaniami‚ wartościami i postawami. Na przykład‚ percepcja własnego ryzyka zachorowania‚ przekonanie o skuteczności określonych działań prozdrowotnych i wartości przywiązywane do zdrowia wpływają na motywację do podejmowania działań prozdrowotnych.

Zmienne behawioralne obejmują czynniki związane z poprzednimi zachowaniami‚ umiejętnościami i doświadczeniem. Na przykład‚ wcześniejsze doświadczenia z zachowaniami prozdrowotnymi‚ umiejętności radzenia sobie ze stresem i umiejętności komunikowania się z pracownikami służby zdrowia wpływają na prawdopodobieństwo podejmowania działań prozdrowotnych.

Zmienne środowiskowe obejmują czynniki zewnętrzne‚ takie jak wsparcie społeczne‚ dostęp do zasobów i wpływy kulturowe. Na przykład‚ wsparcie ze strony rodziny i przyjaciół‚ dostęp do usług zdrowotnych i normy kulturowe dotyczące zdrowia wpływają na motywację do podejmowania działań prozdrowotnych.

3.3. El modelo de creencias de salud

Teoria promocji zdrowia Pender zawiera w sobie model przekonań o zdrowiu (Health Belief Model‚ HBM)‚ który stanowi podstawowe narzędzie do analizy i przewidywania zachowań prozdrowotnych. HBM zakłada‚ że jednostka podejmuje decyzje o swoim zdrowiu w oparciu o swoje przekonania dotyczące zagrożenia‚ korzyści‚ barier i wskazówek.

Według HBM‚ jednostka podejmie działania prozdrowotne‚ jeśli⁚

  • Percepcja zagrożenia⁚ uważa‚ że jest zagrożona chorobą lub negatywnymi konsekwencjami braku zachowań prozdrowotnych;
  • Percepcja korzyści⁚ uważa‚ że działania prozdrowotne przyniosą korzyści‚ np. zmniejszą ryzyko zachorowania lub poprawią stan zdrowia;
  • Percepcja barier⁚ uważa‚ że bariery związane z działaniami prozdrowotnymi są niewielkie lub łatwe do pokonania;
  • Wskazówki⁚ otrzymuje wskazówki od innych osób lub instytucji‚ np. od lekarza‚ rodziny lub przyjaciół‚ aby podjąć działania prozdrowotne.

Model przekonań o zdrowiu stanowi cenne narzędzie do opracowywania strategii edukacji zdrowotnej i interwencji behawioralnych‚ które mają na celu zwiększenie motywacji do podejmowania działań prozdrowotnych.

Aplicaciones de la teoría de Pender

Teoria promocji zdrowia Pender znajduje szerokie zastosowanie w praktyce‚ w tym w kontekście promocji zdrowia w społeczności‚ edukacji zdrowotnej i interwencji behawioralnych. Model ten stanowi cenne narzędzie dla praktyków promocji zdrowia‚ którzy chcą opracować skuteczne strategie interwencji‚ które uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości.

W kontekście promocji zdrowia w społeczności‚ teoria Pender może pomóc w identyfikacji czynników wpływających na zachowania prozdrowotne w danej społeczności‚ a także w opracowywaniu programów i działań‚ które promują zdrowie i zapobiegają chorobom. Na przykład‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowania programów edukacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania‚ aktywności fizycznej i rzucania palenia‚ które uwzględniają specyficzne potrzeby i możliwości danej społeczności.

W kontekście edukacji zdrowotnej‚ teoria Pender może pomóc w opracowywaniu materiałów edukacyjnych i programów‚ które są skuteczne w promowaniu zachowań prozdrowotnych. Na przykład‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowania programów edukacyjnych dotyczących profilaktyki chorób przewlekłych‚ które uwzględniają indywidualne przekonania i wartości‚ a także dostarczają informacje o korzyściach i barierach związanych z zachowaniami prozdrowotnymi.

4.1. Promoción de la salud en la comunidad

Teoria promocji zdrowia Pender jest szczególnie przydatna w kontekście promocji zdrowia w społeczności. Model ten podkreśla znaczenie czynników środowiskowych‚ takich jak wsparcie społeczne‚ dostęp do zasobów i wpływy kulturowe‚ które wpływają na zachowania prozdrowotne.

W praktyce‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowywania programów i działań‚ które promują zdrowie i zapobiegają chorobom w danej społeczności. Na przykład‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowania programów edukacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania‚ aktywności fizycznej i rzucania palenia‚ które uwzględniają specyficzne potrzeby i możliwości danej społeczności.

Teoria Pender podkreśla również znaczenie udziału społeczności w procesie promocji zdrowia. Model ten zakłada‚ że ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ programy promocji zdrowia powinny być oparte na współpracy i partnerstwie między pracownikami służby zdrowia‚ a członkami społeczności.

4.2. Educación para la salud

Teoria promocji zdrowia Pender stanowi solidne podstawy teoretyczne dla edukacji zdrowotnej. Model ten podkreśla znaczenie czynników poznawczych‚ takich jak percepcja zdrowia‚ przekonania‚ wartości i postawy‚ które wpływają na motywację do podejmowania działań prozdrowotnych.

W praktyce‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowywania materiałów edukacyjnych i programów‚ które są skuteczne w promowaniu zachowań prozdrowotnych. Na przykład‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowania programów edukacyjnych dotyczących profilaktyki chorób przewlekłych‚ które uwzględniają indywidualne przekonania i wartości‚ a także dostarczają informacje o korzyściach i barierach związanych z zachowaniami prozdrowotnymi.

Teoria Pender podkreśla również znaczenie dostosowania programów edukacyjnych do specyficznych potrzeb i możliwości odbiorców. Model ten zakłada‚ że ludzie mają różne poziomy wiedzy‚ umiejętności i motywacji‚ a w związku z tym programy edukacyjne powinny być dostosowane do tych różnic.

4.3. Intervención en el comportamiento

Teoria promocji zdrowia Pender stanowi cenne narzędzie do opracowywania interwencji behawioralnych‚ które mają na celu promowanie zachowań prozdrowotnych. Model ten pomaga w identyfikacji czynników wpływających na zachowania prozdrowotne‚ a także w opracowywaniu strategii‚ które mają na celu zmotywowanie ludzi do zmiany swoich zachowań.

W praktyce‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowywania interwencji behawioralnych‚ które uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości. Na przykład‚ teoria Pender może być wykorzystana do opracowania programów interwencyjnych dotyczących rzucania palenia‚ które uwzględniają indywidualne przekonania i wartości‚ a także dostarczają informacje o korzyściach i barierach związanych z rzuceniem palenia.

Teoria Pender podkreśla również znaczenie wzmocnienia pozycji osób‚ które uczestniczą w programach interwencyjnych. Model ten zakłada‚ że ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ programy interwencyjne powinny być oparte na współpracy i partnerstwie między pracownikami służby zdrowia‚ a uczestnikami programów.

Implicaciones de la teoría de Pender

Teoria promocji zdrowia Pender ma szerokie implikacje dla promocji zdrowia i równości‚ udziału społeczności i wzmocnienia pozycji‚ a także dla polityki zdrowotnej. Model ten podkreśla znaczenie indywidualnych czynników‚ czynników środowiskowych i czynników społecznych w promowaniu zdrowia‚ co ma kluczowe znaczenie dla tworzenia skutecznych strategii promocji zdrowia.

W kontekście promocji zdrowia i równości‚ teoria Pender podkreśla znaczenie uwzględniania różnic społecznych i kulturowych w projektowaniu i wdrażaniu programów promocji zdrowia. Model ten zakłada‚ że ludzie mają różne poziomy wiedzy‚ umiejętności i motywacji‚ a w związku z tym programy promocji zdrowia powinny być dostosowane do tych różnic.

W kontekście udziału społeczności i wzmocnienia pozycji‚ teoria Pender podkreśla znaczenie włączania członków społeczności w proces promocji zdrowia. Model ten zakłada‚ że ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ programy promocji zdrowia powinny być oparte na współpracy i partnerstwie między pracownikami służby zdrowia‚ a członkami społeczności.

5.1. Promoción de la salud y equidad

Teoria promocji zdrowia Pender ma istotne implikacje dla promocji zdrowia i równości. Model ten podkreśla znaczenie uwzględniania różnic społecznych i kulturowych w projektowaniu i wdrażaniu programów promocji zdrowia.

W praktyce‚ teoria Pender sugeruje‚ że programy promocji zdrowia powinny być dostosowane do specyficznych potrzeb i możliwości różnych grup społecznych. Na przykład‚ programy edukacyjne dotyczące zdrowia powinny być dostosowane do poziomu wykształcenia‚ języka i kultury danej grupy społecznej.

Teoria Pender podkreśla również znaczenie usuwania barier społecznych i ekonomicznych‚ które utrudniają dostęp do usług zdrowotnych i informacji. Model ten zakłada‚ że ​​wszyscy mają prawo do zdrowia i dobrostanu‚ a w związku z tym programy promocji zdrowia powinny być skierowane do wszystkich‚ niezależnie od ich statusu społecznego‚ ekonomicznego lub kulturowego.

5.2. Participación comunitaria y empoderamiento

Teoria promocji zdrowia Pender podkreśla znaczenie udziału społeczności i wzmocnienia pozycji w procesie promocji zdrowia. Model ten zakłada‚ że ​​ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ programy promocji zdrowia powinny być oparte na współpracy i partnerstwie między pracownikami służby zdrowia‚ a członkami społeczności.

W praktyce‚ teoria Pender sugeruje‚ że programy promocji zdrowia powinny być projektowane i wdrażane we współpracy z członkami społeczności. Członkowie społeczności powinni być zaangażowani w identyfikację potrzeb‚ opracowywanie strategii‚ wdrażanie programów i ocenę wyników.

Teoria Pender podkreśla również znaczenie wzmocnienia pozycji członków społeczności. Model ten zakłada‚ że ​​ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ programy promocji zdrowia powinny być ukierunkowane na rozwijanie umiejętności i wiedzy członków społeczności‚ aby mogli oni aktywnie uczestniczyć w promowaniu zdrowia w swoich społecznościach.

5.3. Implicaciones para la política de salud

Teoria promocji zdrowia Pender ma istotne implikacje dla polityki zdrowotnej. Model ten podkreśla znaczenie holistycznego podejścia do promocji zdrowia‚ które uwzględnia czynniki indywidualne‚ środowiskowe i społeczne.

W praktyce‚ teoria Pender sugeruje‚ że polityka zdrowotna powinna być ukierunkowana na tworzenie środowiska‚ które wspiera zdrowie i dobrostan. Polityka zdrowotna powinna być ukierunkowana na promowanie zdrowego stylu życia‚ zapewnianie dostępu do usług zdrowotnych‚ tworzenie bezpiecznych i sprzyjających zdrowiu środowisk oraz zmniejszanie nierówności społecznych‚ które wpływają na zdrowie.

Teoria Pender podkreśla również znaczenie udziału społeczeństwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej. Model ten zakłada‚ że ​​ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ polityka zdrowotna powinna być tworzona we współpracy z członkami społeczności‚ aby zapewnić‚ że odpowiada ona ich potrzebom i oczekiwaniom.

es

Teoria promocji zdrowia Pender stanowi kompleksowe i wszechstronne podejście do zrozumienia i promowania zachowań prozdrowotnych. Model ten uwzględnia szeroki zakres czynników wpływających na zdrowie‚ w tym czynniki indywidualne‚ środowiskowe i społeczne.

Teoria Pender podkreśla znaczenie holistycznego podejścia do promocji zdrowia‚ które uwzględnia potrzeby i możliwości wszystkich członków społeczności. Model ten zakłada‚ że ​​ludzie są w stanie kontrolować swoje zdrowie i podejmować świadome decyzje dotyczące swoich zachowań. W związku z tym‚ programy promocji zdrowia powinny być oparte na współpracy i partnerstwie między pracownikami służby zdrowia‚ a członkami społeczności.

Teoria Pender stanowi cenne narzędzie dla praktyków promocji zdrowia‚ którzy chcą opracować skuteczne strategie interwencji‚ które uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości. Model ten pomaga w zrozumieniu czynników wpływających na zachowania prozdrowotne‚ a także w identyfikacji obszarów‚ w których można wprowadzić zmiany w celu promowania zdrowia i zapobiegania chorobom.

5 thoughts on “Nola Pender: Biografía y teoría de la promoción de la salud

  1. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do teorii promocji zdrowia Noli Pender. Autorzy precyzyjnie opisują kluczowe koncepcje i zmienne wpływające na zachowania prozdrowotne, co ułatwia zrozumienie tego złożonego zagadnienia. Tekst jest napisany w sposób przystępny i angażujący, co czyni go wartościowym źródłem informacji dla szerokiego grona czytelników.

  2. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do biografii Noli Pender i jej teorii promocji zdrowia. Szczególnie cenne jest szczegółowe omówienie kluczowych koncepcji i zmiennych wpływających na zachowania prozdrowotne. Autorzy precyzyjnie przedstawiają zastosowanie teorii Pender w praktyce, co czyni tekst bardziej przystępnym dla czytelnika.

  3. Autorzy artykułu przedstawiają teorię promocji zdrowia Noli Pender w sposób klarowny i logiczny. Szczególnie wartościowe jest uwzględnienie zastosowań teorii w praktyce, w tym w kontekście promocji zdrowia w społeczności, edukacji zdrowotnej i interwencji behawioralnych. Tekst stanowi cenne źródło informacji dla osób zainteresowanych tą tematyką.

  4. Artykuł stanowi kompleksowe i dobrze udokumentowane omówienie teorii promocji zdrowia Noli Pender. Autorzy umiejętnie łączą biografię Pender z jej wkładami w rozwój tej dziedziny. Tekst jest napisany w sposób przystępny i angażujący, co czyni go wartościowym źródłem informacji dla studentów i praktyków promocji zdrowia.

  5. Autorzy artykułu w sposób jasny i zwięzły prezentują biografię Noli Pender oraz jej wpływowy model promocji zdrowia. Szczególnie doceniam akcent na implikacje teorii Pender dla promocji zdrowia i równości, udziału społeczności i wzmocnienia pozycji, a także dla polityki zdrowotnej. Te aspekty są niezwykle istotne w kontekście współczesnych wyzwań w dziedzinie zdrowia publicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *