Max Horkheimer: Biografia, teoria krytyczna, wkład

Max Horkheimer⁚ Biografia, teoria krytyczna, wkład

Max Horkheimer (1895-1973) był niemieckim filozofem i socjologiem, kluczową postacią w rozwoju teorii krytycznej i założycielem Szkoły Frankfurckiej. Jego prace miały fundamentalny wpływ na dyskusje dotyczące kultury, społeczeństwa i władzy w XX wieku.

Wprowadzenie

Max Horkheimer, urodzony w 1895 roku w Stuttgarcie, był niemieckim filozofem i socjologiem, który odcisnął głębokie piętno na XX-wiecznej myśli społecznej i filozoficznej. Jako jeden z czołowych przedstawicieli Szkoły Frankfurckiej, Horkheimer odegrał kluczową rolę w rozwoju teorii krytycznej, która stanowiła radykalne podejście do analizy i krytyki społeczeństwa kapitalistycznego. Jego prace, nacechowane marksistowską perspektywą, skupiały się na analizie mechanizmów władzy, dominacji i ideologii w społeczeństwie, a także na krytyce kultury masowej i rozumu instrumentalnego.

Horkheimer był autorem wielu wpływowych prac, w tym “Tradycja i krytyka” (1931) i “Dialektyka oświecenia” (1947), napisanej wspólnie z Theodorem W. Adorno. Jego prace, w których łączył filozofię z socjologią, miały głęboki wpływ na dyskusje dotyczące kultury, społeczeństwa i władzy w XX wieku. W niniejszym opracowaniu przyjrzymy się bliżej życiu i twórczości Maxa Horkheimera, analizując jego biografie, kluczowe idee teorii krytycznej oraz jego wkład w rozwój myśli społecznej i filozoficznej.

Biografia Maxa Horkheimera

Max Horkheimer urodził się 14 lutego 1895 roku w Stuttgarcie, w zamożnej rodzinie żydowskiej. Wczesne lata spędził w środowisku o silnych tradycjach intelektualnych, co zaważyło na jego późniejszej karierze. W 1914 roku rozpoczął studia filozoficzne na Uniwersytecie we Fryburgu, gdzie zetknął się z wpływowym filozofem Edwardem Husserlem. Po przerwie spowodowanej służbą wojskową w czasie I wojny światowej, Horkheimer kontynuował studia na Uniwersytecie w Frankfurt nad Menem, gdzie uzyskał doktorat w 1922 roku.

Po uzyskaniu doktoratu Horkheimer rozpoczął pracę jako wykładowca na Uniwersytecie we Frankfurcie, gdzie szybko stał się uznanym autorytetem w dziedzinie filozofii i socjologii. W 1927 roku został dyrektorem Instytutu Badań Społecznych, który był ośrodkiem rozwoju teorii krytycznej. W latach 30. XX wieku, w obliczu narastającego zagrożenia ze strony nazizmu, Horkheimer wraz z innymi członkami Szkoły Frankfurckiej emigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował swoją działalność naukową i intelektualną.

Wczesne lata i edukacja

Max Horkheimer przyszedł na świat 14 lutego 1895 roku w Stuttgarcie, w zamożnej rodzinie żydowskiej. Jego rodzice, Anna i Samuel Horkheimer, byli przedsiębiorcami, a dom rodzinny stanowił ośrodek intelektualny, w którym panowała atmosfera otwartości na dyskusje filozoficzne i społeczne. Wczesne lata Horkheimera były naznaczone silnym wpływem tradycji intelektualnej, która kształtowała jego późniejsze zainteresowania i poglądy.

W 1914 roku Horkheimer rozpoczął studia filozoficzne na Uniwersytecie we Fryburgu, gdzie zetknął się z wpływowym filozofem Edwardem Husserlem, twórcą fenomenologii. Husserl, ze swoim naciskiem na analizę zjawisk świadomości i ich znaczenia, miał duży wpływ na Horkheimera, który w jego naukach odnalazł inspirację do krytycznej refleksji nad rzeczywistością. Po przerwie spowodowanej służbą wojskową w czasie I wojny światowej, Horkheimer kontynuował studia na Uniwersytecie we Frankfurcie nad Menem, gdzie w 1922 roku uzyskał doktorat z filozofii, broniąc rozprawy poświęconej filozofii Immanuela Kanta.

Kariera akademicka

Po uzyskaniu doktoratu w 1922 roku, Max Horkheimer rozpoczął pracę jako wykładowca na Uniwersytecie we Frankfurcie. Szybko stał się uznanym autorytetem w dziedzinie filozofii i socjologii, zdobywając uznanie zarówno wśród studentów, jak i kolegów po fachu. Jego wnikliwe analizy i krytyczne spojrzenie na rzeczywistość społeczno-polityczną przyciągały uwagę i budziły zainteresowanie. Horkheimer angażował się w dyskusje na temat współczesnych problemów, a jego prace szybko zyskały rozgłos w środowisku akademickim.

W 1927 roku Horkheimer został dyrektorem Instytutu Badań Społecznych we Frankfurcie, który był ośrodkiem rozwoju teorii krytycznej. W tym czasie Horkheimer, wraz z innymi wybitnymi intelektualistami, takimi jak Theodor W. Adorno, Erich Fromm i Walter Benjamin, tworzył nowatorskie podejście do analizy i krytyki społeczeństwa kapitalistycznego. Instytut stał się platformą wymiany myśli, prowadzenia badań i publikacji, a Horkheimer odegrał kluczową rolę w jego rozwoju i kształtowaniu jego programu badawczego.

Lata wojny i emigracja

W latach 30. XX wieku, w obliczu narastającego zagrożenia ze strony nazizmu, Max Horkheimer wraz z innymi członkami Szkoły Frankfurckiej został zmuszony do opuszczenia Niemiec. W 1933 roku, po dojściu nazistów do władzy, Instytut Badań Społecznych został zamknięty, a jego członkowie musieli szukać schronienia za granicą. Horkheimer wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował swoją działalność naukową i intelektualną.

Lata wojny i emigracji były dla Horkheimera okresem wielkich wyzwań i przemian. Zmuszony do konfrontacji z nową rzeczywistością i dostrzeżenia destrukcyjnych skutków ideologii nazistowskiej, Horkheimer pogłębił swoje rozważania na temat mechanizmów władzy, dominacji i ideologii w społeczeństwie. W tym czasie powstały jego kluczowe prace, takie jak “Tradycja i krytyka” (1931) i “Dialektyka oświecenia” (1947), napisana wspólnie z Theodorem W. Adorno, w której analizuje paradoksalną naturę oświecenia i jego destrukcyjne skutki dla kultury i społeczeństwa.

Powrót do Niemiec i ostatnie lata

Po zakończeniu II wojny światowej Max Horkheimer powrócił do Niemiec i w 1950 roku objął stanowisko profesora filozofii na Uniwersytecie we Frankfurcie. W tym czasie, wraz z innymi członkami Szkoły Frankfurckiej, odrodził Instytut Badań Społecznych, który stał się ponownie ważnym ośrodkiem badań nad kulturą, społeczeństwem i władzą. Horkheimer kontynuował swoją działalność naukową i intelektualną, publikując liczne artykuły i książki, w których rozwijał swoje idee i krytycznie analizował współczesne problemy.

Ostatnie lata życia Horkheimera były naznaczone refleksją nad przeszłością i przyszłością teorii krytycznej. W tym czasie, w obliczu nowych wyzwań i zmian w świecie, Horkheimer kontynuował swoje rozważania na temat mechanizmów władzy, dominacji i ideologii w społeczeństwie, a także na temat roli kultury i edukacji w kształtowaniu świadomości społecznej. Jego prace z tego okresu, takie jak “Krytyka rozumu instrumentalnego” (1967), stanowią ważne uzupełnienie jego wcześniejszych rozważań i stanowią cenne źródło inspiracji dla współczesnych badaczy.

Teoria krytyczna

Teoria krytyczna, której Max Horkheimer był jednym z głównych twórców, stanowiła radykalne podejście do analizy i krytyki społeczeństwa kapitalistycznego. W przeciwieństwie do tradycyjnych teorii społecznych, które skupiały się na opisie i wyjaśnianiu rzeczywistości, teoria krytyczna dążyła do jej przekształcenia, podważając istniejące struktury władzy, dominacji i ideologii. Horkheimer i jego współpracownicy z Szkoły Frankfurckiej wierzyli, że krytyka społeczna powinna być nie tylko intelektualnym ćwiczeniem, ale także czynnikiem sprzyjającym emancypacji i budowaniu bardziej sprawiedliwego społeczeństwa.

Teoria krytyczna Horkheimera opierała się na marksistowskiej perspektywie, ale rozszerzała ją o analizę kultury, ideologii i mechanizmów władzy w społeczeństwie. Horkheimer zwracał szczególną uwagę na rolę kultury masowej w reprodukcji systemu kapitalistycznego i na destrukcyjne skutki rozumu instrumentalnego, który zredukował człowieka do narzędzia w procesie produkcji i konsumpcji.

Korzenie w szkole frankfurckiej

Teoria krytyczna Maxa Horkheimera była ściśle związana z działalnością Szkoły Frankfurckiej, grupy intelektualistów, którzy w latach 20. i 30. XX wieku tworzyli nowatorskie podejście do analizy i krytyki społeczeństwa kapitalistycznego. Horkheimer był jednym z założycieli Szkoły Frankfurckiej i odegrał kluczową rolę w kształtowaniu jej programu badawczego. Szkoła Frankfurcka została założona w 1923 roku jako Instytut Badań Społecznych we Frankfurcie nad Menem. W jej skład wchodzili wybitni intelektualiści, tak jak Theodor W. Adorno, Erich Fromm, Walter Benjamin i Herbert Marcuse.

Wspólnym celem członków Szkoły Frankfurckiej była krytyka społeczeństwa kapitalistycznego i jego mechanizmów władzy, dominacji i ideologii. Szkoła Frankfurcka krytykowała kulturę masową, rozpowszechnianie ideologii przez media i mechanizmy propagandy, a także destrukcyjne skutki rozumu instrumentalnego, który zredukował człowieka do narzędzia w procesie produkcji i konsumpcji.

Wpływ marksizmu

Teoria krytyczna Maxa Horkheimera, podobnie jak cała Szkoła Frankfurcka, była silnie inspirowana marksistowską perspektywą. Horkheimer w swoich pracach wspierał krytykę kapitalizmu i jego strukturalnych wad, zwracając uwagę na wyzysk i alienację pracowników w systemie produkcji oraz na rolę ideologii w utrzymywaniu tego systemu. Jednakże Horkheimer nie podlegał bezkrytycznie marksizmowi i wprowadził do niego ważne zmiany i rozszerzenia.

Horkheimer zwracał szczególną uwagę na rolę kultury w reprodukcji systemu kapitalistycznego i na destrukcyjne skutki rozumu instrumentalnego, który zredukował człowieka do narzędzia w procesie produkcji i konsumpcji. Krytykował także mechanizmy władzy i dominacji w społeczeństwie, zwracając uwagę na rolę ideologii w utrzymywaniu status quo i na wpływ mediów na kształtowanie świadomości społecznej. Horkheimer rozszerzył więc marksistowską analizę o aspekty kulturowe i ideologiczne, tworząc bardziej kompleksowe i wnikliwe podejście do krytyki społeczeństwa kapitalistycznego.

Krytyka kultury masowej

Jednym z kluczowych obszarów zainteresowania Maxa Horkheimera była krytyka kultury masowej. W swoich pracach Horkheimer zwracał uwagę na destrukcyjny wpływ kultury masowej na świadomość społeczną i na jej rolę w reprodukcji systemu kapitalistycznego. Horkheimer obawiał się, że kultura masowa, z jej standaryzacją i komercjalizacją, prowadzi do utraty indywidualności i autentyczności, a także do zaniku krytycznego myślenia i zdolności do samodzielnego oceniania rzeczywistości.

Horkheimer zarzucał kulturze masowej manipulowanie potrzebami i emocjami ludzi, a także sprowadzanie sztuki i kultury do towaru, który jest sprzedawany i konsumowany jak wszystkie inne produkty. W swoich pracach Horkheimer zwracał uwagę na rolę mediów w rozpowszechnianiu ideologii i w kształtowaniu świadomości społecznej, a także na wpływ reklamy na zachowania konsumenckie i na kreowanie sztucznych potrzeb.

Dialektyka oświecenia

Jednym z najbardziej znanych i wpływowych dzieł Maxa Horkheimera jest “Dialektyka oświecenia”, napisana wspólnie z Theodorem W. Adorno w 1947 roku. W tej książce Horkheimer i Adorno analizują paradoksalną naturę oświecenia i jego destrukcyjne skutki dla kultury i społeczeństwa. Według nich, oświecenie, które miało wyzwalać człowieka z ciemnoty i niewiedzy, w rezultacie doprowadziło do utrwalenia systemu dominacji i wyzysku.

Horkheimer i Adorno twierdzili, że rozpowszechnienie rozumu instrumentalnego, który skupia się na efektywności i kontroli, doprowadziło do zredukowania człowieka do narzędzia w procesie produkcji i konsumpcji. W rezultacie, człowiek stracił kontakt z własną naturą i z autentycznymi wartościami moralnymi. “Dialektyka oświecenia” jest ważnym dziełem dla rozumienia krytyki kultury i społeczeństwa w XX wieku i stanowi ważny punkt odniesienia dla współczesnych rozważań na temat roli technologii i kultury w życiu ludzkim.

Krytyka rozumu instrumentalnego

W swoich pracach Max Horkheimer poddawał krytyce rozpowszechnienie rozumu instrumentalnego, który zredukował człowieka do narzędzia w procesie produkcji i konsumpcji. Horkheimer obawiał się, że rozpowszechnienie tego typu rozumu, skupiającego się na efektywności i kontroli, prowadzi do utraty autentyczności i do zaniku krytycznego myślenia. Według Horkheimera, rozpowszechnienie rozumu instrumentalnego doprowadziło do zredukowania człowieka do narzędzia w systemie produkcji i konsumpcji, a także do utrwalenia systemu dominacji i wyzysku.

Horkheimer twierdził, że rozpowszechnienie rozumu instrumentalnego prowadzi do utraty wartości moralnych i do zaniku poczucia sprawiedliwości społecznej. W jego opinii, rozpowszechnienie tego typu rozumu jest głównym czynnikiem destrukcji kultury i społeczeństwa. Horkheimer apelował o odrodzenie rozumu krytycznego, który byłby zdolny do podważania istniejących struktur władzy i dominacji oraz do budowania bardziej sprawiedliwego i humanistycznego społeczeństwa.

Wkład Maxa Horkheimera

Max Horkheimer odegrał kluczową rolę w rozwoju teorii krytycznej i wpłynął na kształtowanie dyskusji na temat kultury, społeczeństwa i władzy w XX wieku. Jego prace, charakteryzujące się głęboką refleksją i krytycznym spojrzeniem na rzeczywistość, zostały przetłumaczone na wiele języków i są czytane i analizowane przez badaczy na całym świecie. Horkheimer wprowadził ważne zmiany i rozszerzenia do marksistowskiej perspektywy, zwracając uwagę na rolę kultury i ideologii w reprodukcji systemu kapitalistycznego.

Horkheimer był autorem wielu wpływowych prac, w tym “Tradycja i krytyka” (1931) i “Dialektyka oświecenia” (1947), napisanej wspólnie z Theodorem W. Adorno. Jego prace, w których łączył filozofię z socjologią, miały głęboki wpływ na dyskusje dotyczące kultury, społeczeństwa i władzy w XX wieku. Horkheimer pozostawił po sobie bogate dziedzictwo myśli i jego prace są do dziś źródłem inspiracji i punktem odniesienia dla badaczy zajmujących się krytyczną analizą społeczeństwa.

Rozwój teorii krytycznej

Max Horkheimer odegrał kluczową rolę w rozwoju teorii krytycznej, nadając jej konkretny kształt i kierunek. Wraz z innymi członkami Szkoły Frankfurckiej, Horkheimer kształtował program badawczy teorii krytycznej, który skupiał się na analizie i krytyce społeczeństwa kapitalistycznego w kontekście jego strukturalnych wad, mechanizmów władzy i dominacji, a także wpływu kultury i ideologii na świadomość społeczną. Horkheimer wprowadził do teorii krytycznej ważne zmiany i rozszerzenia, zwracając szczególną uwagę na rolę kultury masowej w reprodukcji systemu kapitalistycznego i na destrukcyjne skutki rozumu instrumentalnego, który zredukował człowieka do narzędzia w procesie produkcji i konsumpcji.

Horkheimer był autorem wielu wpływowych prac, w których rozwijał kluczowe idee teorii krytycznej. “Tradycja i krytyka” (1931) i “Dialektyka oświecenia” (1947), napisana wspólnie z Theodorem W. Adorno, stanowią ważne przykład jego wkładu w rozwoju teorii krytycznej. Horkheimer pozostawił po sobie bogate dziedzictwo myśli, które jest do dziś źródłem inspiracji i punktem odniesienia dla badaczy zajmujących się krytyczną analizą społeczeństwa.

Wpływ na filozofię i socjologię

Prace Maxa Horkheimera miały głęboki wpływ na rozwoju filozofii i socjologii w XX wieku. Jego krytyka kapitalizmu, kultury masowej i rozumu instrumentalnego otworzyła nowe perspektywy w analizie społeczeństwa i wpłynęła na kształtowanie nowych teorii społecznych. Horkheimer wprowadził do dyskusji na temat społeczeństwa nowe kategorie analityczne, takie jak “kultura masowa”, “rozpowszechnienie ideologii” i “rozpowszechnienie rozumu instrumentalnego”, które stały się ważnymi punktami odniesienia dla późniejszych badań nad społeczeństwem i kulturą.

Wpływ Horkheimera jest widoczny w pracach wielu wybitnych myślicieli i badaczy, którzy kontynuowali jego rozważania na temat władzy, dominacji i ideologii w społeczeństwie. Horkheimer został uznany za jednego z najważniejszych filozofów i socjologów XX wieku, a jego prace są do dziś czytane i analizowane przez badaczy na całym świecie.

Dziedzictwo i wpływ

Max Horkheimer pozostawił po sobie bogate dziedzictwo myśli, które wpłynęło na rozwoju filozofii i socjologii w XX wieku i kontynuuje swoje oddziaływanie do dziś. Jego prace są czytane i analizowane przez badaczy na całym świecie, a jego idee są źródłem inspiracji dla wielu współczesnych myślicieli i badaczy. Horkheimer wprowadził do dyskusji na temat społeczeństwa nowe kategorie analityczne, takie jak “kultura masowa”, “rozpowszechnienie ideologii” i “rozpowszechnienie rozumu instrumentalnego”, które stały się ważnymi punktami odniesienia dla późniejszych badań nad społeczeństwem i kulturą.

Teoria krytyczna, której Horkheimer był jednym z głównych twórców, pozostaje ważnym punktem odniesienia dla współczesnych rozważań na temat władzy, dominacji i ideologii w społeczeństwie. Horkheimer wpłynął na kształtowanie myśli społecznej i filozoficznej w XX wieku, a jego prace są do dziś źródłem inspiracji i punktem odniesienia dla badaczy zajmujących się krytyczną analizą społeczeństwa.

Wnioski

Max Horkheimer był wybitnym filozofem i socjologiem, którego prace miały głęboki wpływ na rozwoju filozofii i socjologii w XX wieku. Jako jeden z głównych twórców teorii krytycznej, Horkheimer wprowadził ważne zmiany i rozszerzenia do marksistowskiej perspektywy, zwracając szczególną uwagę na rolę kultury i ideologii w reprodukcji systemu kapitalistycznego. Jego krytyka kultury masowej, rozumu instrumentalnego i mechanizmów władzy w społeczeństwie pozostaje ważnym punktem odniesienia dla współczesnych rozważań na temat społeczeństwa i kultury.

Horkheimer pozostawił po sobie bogate dziedzictwo myśli, które jest do dziś źródłem inspiracji i punktem odniesienia dla badaczy zajmujących się krytyczną analizą społeczeństwa. Jego prace są czytane i analizowane przez badaczy na całym świecie, a jego idee są źródłem inspiracji dla wielu współczesnych myślicieli i badaczy.

Bibliografia

Aby pogłębić wiedzę na temat życia i twórczości Maxa Horkheimera, warto zapoznać się z następującymi publikacjami⁚

  • Horkheimer, Max. Tradycja i krytyka. Warszawa⁚ Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
  • Horkheimer, Max, i Theodor W. Adorno. Dialektyka oświecenia. Warszawa⁚ Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
  • Jay, Martin. The Dialectical Imagination⁚ A History of the Frankfurt School and the Institute of Social Research, 1923-1950. Berkeley⁚ University of California Press, 1973.
  • Wiggershaus, Rolf. The Frankfurt School⁚ Its History, Theories, and Political Significance. Cambridge⁚ Polity Press, 1994.

Powyższa lista zawiera zarówno kluczowe dzieła Maxa Horkheimera, jak i publikacje poświęcone jego życiu i twórczości. Zapoznanie się z tymi publikacjami pozwoli na głębsze zrozumienie jego idei i wpływu na rozwoju filozofii i socjologii w XX wieku.

7 thoughts on “Max Horkheimer: Biografia, teoria krytyczna, wkład

  1. Artykuł prezentuje klarowne i zwięzłe omówienie życia i twórczości Maxa Horkheimera. Autor skupia się na kluczowych aspektach biografii i dorobku Horkheimera, co czyni tekst przystępnym dla szerokiego grona odbiorców. Warto jednak rozważyć dodanie do artykułu przykładów zastosowania teorii krytycznej w analizie współczesnych problemów społecznych.

  2. Artykuł stanowi solidne i dobrze udokumentowane wprowadzenie do życia i twórczości Maxa Horkheimera. Autor umiejętnie łączy biograficzne aspekty z analizą kluczowych pojęć i prac Horkheimera. Szczególnie cenne jest uwzględnienie kontekstu historycznego, w którym kształtowała się jego myśl. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego podsumowania, które podkreśliłoby główne wnioski z analizy.

  3. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i twórczości Maxa Horkheimera. Autor precyzyjnie przedstawia biografie Horkheimera, podkreślając kluczowe etapy jego rozwoju intelektualnego. Szczegółowe omówienie teorii krytycznej i jej wpływu na myśl Horkheimera jest jasne i zrozumiałe. Warto docenić również kontekst historyczny, w którym kształtowały się poglądy Horkheimera. W przyszłości warto rozważyć dodanie do artykułu przykładów zastosowania teorii krytycznej w analizie współczesnych problemów społecznych.

  4. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i twórczości Maxa Horkheimera. Autor precyzyjnie przedstawia biografie Horkheimera, podkreślając kluczowe etapy jego rozwoju intelektualnego. Szczegółowe omówienie teorii krytycznej i jej wpływu na myśl Horkheimera jest jasne i zrozumiałe. Warto docenić również kontekst historyczny, w którym kształtowały się poglądy Horkheimera. Jedynym mankamentem jest brak rozwinięcia dyskusji o wpływie jego prac na późniejsze nurty filozoficzne i socjologiczne.

  5. Autor prezentuje kompleksowe i rzetelne omówienie życia i twórczości Maxa Horkheimera. Szczególne uznanie zasługuje jasne i precyzyjne przedstawienie kluczowych pojęć teorii krytycznej. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu, a zarazem zachęca do dalszych samodzielnych poszukiwań. W przyszłości warto rozważyć rozszerzenie analizy o wpływ Horkheimera na współczesne debaty filozoficzne i społeczne.

  6. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i twórczości Maxa Horkheimera. Autor umiejętnie łączy biograficzne aspekty z analizą kluczowych pojęć i prac Horkheimera. Szczególnie cenne jest uwzględnienie kontekstu historycznego, w którym kształtowała się jego myśl. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiej bibliografii, która ułatwiłaby czytelnikom dalsze poszukiwania informacji.

  7. Artykuł prezentuje solidne i dobrze udokumentowane wprowadzenie do życia i twórczości Maxa Horkheimera. Autor umiejętnie łączy biograficzne aspekty z analizą kluczowych pojęć i prac Horkheimera. Szczególnie cenne jest uwzględnienie kontekstu historycznego, w którym kształtowała się jego myśl. Warto jednak rozważyć dodanie do artykułu krótkiego słownika terminów, który ułatwiłby czytelnikom zrozumienie bardziej złożonych pojęć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *