Funkcja poetycka języka⁚ definicja, cechy, przykłady
Funkcja poetycka języka to jeden z sześciu rodzajów funkcji językowych opisanych przez Romana Jakobsona. Charakteryzuje się skupieniem na komunikacie samym w sobie, a nie na jego treści lub kontekście.
Wprowadzenie
Poezja, od wieków uznawana za jedną z najszlachetniejszych form wyrazu artystycznego, stanowi niezwykłe połączenie języka i emocji. To właśnie język staje się w poezji narzędziem do tworzenia obrazów, przekazywania myśli i uczuć, a także do budowania estetycznych i emocjonalnych doznań. W poezji język nie służy jedynie do komunikowania informacji, ale przede wszystkim do tworzenia artystycznej rzeczywistości, która oddziałuje na wyobraźnię odbiorcy i wzbudza w nim określone emocje.
Aby zrozumieć specyfikę poezji, konieczne jest poznanie funkcji poetyckiej języka, która stanowi kluczowy element jej analizy i interpretacji. Funkcja ta, wyróżniona przez Romana Jakobsona, odnosi się do sposobu, w jaki język jest wykorzystywany w celu stworzenia efektu estetycznego i artystycznego.
1.1. Poezja jako forma wyrazu
Poezja, jako forma wyrazu artystycznego, od wieków fascynuje ludzi swoją zdolnością do wyrażania najgłębszych emocji, myśli i przeżyć. W przeciwieństwie do języka codziennego, który służy przede wszystkim do komunikowania informacji, poezja skupia się na estetyce i emocjonalnym oddziaływaniu. Poeta, wykorzystując język jako narzędzie, tworzy świat wyobraźni, w którym słowa nabiera nowych znaczeń, a realność zostaje przekształcona w wyjątkową i niepowtarzalną formę artystyczną.
Poezja jest więc formą wyrazu indywidualnego, pozwalającą na ujawnienie własnych doświadczeń, refleksji i emocji. Jednocześnie jest to forma wyrazu uniwersalnego, która dotyka do głębi ludzkiej natury i wzbudza w odbiorcy rezonans emocjonalny.
1.2. Język jako narzędzie poezji
Język w poezji nie jest jedynie środkiem komunikacji, ale narzędziem tworzenia świata wyobraźni. Poeta wykorzystuje słowa nie tylko do przekazywania myśli, ale także do budowania obrazów, wzbudzania emocji i tworzenia estetycznych doznań. W poezji język pozostaje w stałym dialogu z realnością, ale jednocześnie ją przekształca, nadając jej nowe znaczenia i wymiary.
Poeta, wykorzystując bogactwo języka, eksperymentuje z jego strukturą, gramatyką i fonetyką; Odchodzi od języka codziennego, poszukując nowych sposobów wyrazu, które pozwalają mu na wykreowanie niepowtarzalnego świata artystycznego. Język w poezji jest narzędziem twórczym, które w ręku poety staje się źródłem piękna, emocji i głębokich refleksji.
Funkcja poetycka języka według Romana Jakobsona
Roman Jakobson, wybitny językoznawca i teoretyk literatury, w swojej pracy nad funkcjami języka wyróżnił sześć głównych rodzajów funkcji językowych, w tym funkcję poetycką. Według Jakobsona, funkcja poetycka skupia się na komunikacie samym w sobie, a nie na jego treści czy kontekście. Oznacza to, że w funkcji poetyckiej język jest wykorzystywany głównie ze względu na swoje właściwości estetyczne i artystyczne.
Jakobson twierdził, że funkcja poetycka występuje wtedy, gdy uwaga odbiorcy jest skierowana na formę wypowiedzi, na jej strukturę fonetyczną, morfologiczną i syntaktyczną. W poezji jest to widoczne przede wszystkim w użyciu figur stylistycznych, rytmu, rymu i różnych środków stylistycznych.
2.1. Model komunikacji Jakobsona
Model komunikacji Jakobsona, znany także jako model sześciu czynników komunikacji, opiera się na sześciu podstawowych elementach procesu komunikacyjnego⁚ nadawcy, odbiorcy, komunikacie, kontekście, kodzie i kanale. Każdy z tych elementów pełni określoną funkcję w procesie komunikacji, a ich wzajemne oddziaływanie determinuje charakter i efekt komunikacji.
Funkcja poetycka w modelu Jakobsona jest związana z komunikatem samym w sobie. Oznacza to, że uwaga odbiorcy jest skierowana na formę wypowiedzi, na jej strukturę językową i jej estetyczne właściwości. W poezji jest to widoczne przede wszystkim w użyciu figur stylistycznych, rytmu, rymu i różnych środków stylistycznych.
2.2. Funkcja poetycka jako skupienie na komunikacie
W funkcji poetyckiej języka uwaga odbiorcy jest skierowana głównie na komunikat sam w sobie, a nie na jego treść czy kontekst. Oznacza to, że w poezji istotne jest nie tylko to, co jest powiedziane, ale także w jaki sposób jest to powiedziane. Poeta wykorzystuje język w sposób twórczy i eksperymentalny, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny.
Funkcja poetycka skupia się na formie wypowiedzi, na jej strukturze językowej, na użyciu figur stylistycznych, rytmu, rymu i różnych środków stylistycznych. W poezji jest to widoczne przede wszystkim w sposób, w jaki poeta manipuluje językiem, aby stworzyć niepowtarzalny i wzruszający efekt artystyczny.
Cechy funkcji poetyckiej
Funkcja poetycka języka charakteryzuje się szeregiem cech, które odróżniają ją od innych funkcji językowych. Główne cechy funkcji poetyckiej obejmują⁚ użycie figur stylistycznych, rytmu i rymu, a także różnych środków stylistycznych. Te elementy łącznie tworzą niepowtarzalny charakter poezji i pozwalają na wykreowanie niezwykłego świata wyobraźni i emocji.
W poezji język jest wykorzystywany w sposób twórczy i eksperymentalny, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny. Poeta manipuluje językiem, aby wykreować niezwykłe obrazy, wzbudzić emocje i przeniknąć do głębi ludzkiej duszy.
3.1. Użycie figur stylistycznych
Figury stylistyczne to narzędzia językowe, które pozwalają na wykreowanie niepowtarzalnych efektów artystycznych i emocjonalnych. W poezji odgrywają one kluczową rolę, nadając językowi nowe znaczenia i wymiary. Figury stylistyczne pozwalają na wyrażenie abstrakcyjnych pojęć w konkretny i obrazowy sposób, wzbudzają wyobraźnię odbiorcy i potęgują emocjonalny wpływ poezji.
Najpopularniejsze figury stylistyczne wykorzystywane w poezji to⁚ metafora, porównanie, epitet, personifikacja i inne. Każda z nich charakteryzuje się specyficznym sposób użycia języka i tworzy odrębny efekt artystyczny.
3.1.1. Metafora⁚ $A$ jest $B$
Metafora jest figurą stylistyczną, która polega na przeniesieniu znaczenia z jednego pojęcia na inne, na podstawie podobieństwa lub kontrastu. W metaforze jedno pojęcie ($A$) jest porównywane do innego ($B$), ale bez użycia wyrażeń porównujących, takich jak “jak” lub “podobnie jak”. Zamiast tego, $A$ jest prezentowane jako $B$, co tworzy niezwykły efekt obrazowy i poetycki.
Przykładowo, w wierszu “Moja miłość jest jak róża” występuje porównanie, natomiast w wierszu “Moja miłość jest różą” występuje metafora. Metafora “Moja miłość jest różą” sugeruje, że miłość ma właściwości róży, takie jak piękno, delikatność i krótkotrwałość.
3.1.2. Porównanie⁚ $A$ jest jak $B$
Porównanie jest figurą stylistyczną, która polega na ustanowieniu podobieństwa między dwoma pojęciami ($A$ i $B$). W porównaniu jedno pojęcie jest porównywane do drugiego za pomocą wyrażeń porównujących, takich jak “jak”, “podobnie jak”, “tak jak”, “niby” lub “jakby”. Porównanie pozwala na wyrażenie subiektywnego spojrzenia na świat i na stworzenie niezwykłych obrazów poetyckich.
Przykładowo, w wierszu “Moja miłość jest jak róża” występuje porównanie. Porównanie to sugeruje, że miłość ma podobne właściwości do róży, takie jak piękno, delikatność i krótkotrwałość. Porównanie pozwala na stworzenie obrazowego i emocjonalnego obrazu miłości.
3.1.3. Epitet⁚ przymiotnik podkreślający cechę
Epitet jest figurą stylistyczną, która polega na użyciu przymiotnika w celu podkreślenia określonej cechy rzeczownika. Epitet ma na celu wzmocnienie wyrazu i nadać mu dodatkowe znaczenie emocjonalne. W poezji epitet jest często używany w celu stworzenia obrazów poetyckich i wzbudzenia wyobraźni odbiorcy.
Przykładowo, zamiast napisać “piękna kwiat”, poeta może użyć epitetu “złocisty kwiat”. Epitet “złocisty” podkreśla kolor kwiatu i dodaje mu dodatkowego znaczenia estetycznego. Epitet “złocisty” może również kojarzyć się z wartością i cennością kwiatu.
3.1.4. Personifikacja⁚ nadanie cech ludzkich przedmiotom
Personifikacja jest figurą stylistyczną, która polega na nadaniu cech ludzkich przedmiotom nieożywionym lub zwierzętom. Personifikacja pozwala na wykreowanie niezwykłych obrazów poetyckich i wzbudzenie wyobraźni odbiorcy. Dodaje ona również emocjonalnego wymiaru do poezji, pozwalając na ujawnienie subiektywnego spojrzenia poety na świat.
Przykładowo, w wierszu “Wiatr szaleje po lesie” występuje personifikacja. Wiatr jest tutaj przedstawiony jako istota ożywiona, która “szaleje”. Personifikacja ta dodaje emocjonalnego wymiaru do wiersza i pozwala na wykreowanie obrazowego i dynamicznego obrazu wiatru.
3.2. Rytm i rymy
Rytm i rymy to dwa ważne elementy funkcji poetyckiej języka, które wpływają na estetykę i emocjonalny wpływ poezji. Rytm i rymy nadają wierszom muzykalność i harmonię, a także potęgują ich wpływ na wyobraźnię i uczucia odbiorcy.
Rytm w poezji jest tworzony przez regularne powtarzanie akcentów w wierszach. Rymy z kolei polegają na powtarzaniu podobnych dźwięków na końcach wierszy. Rytm i rymy mogą być różne w zależności od gatunku poetyckiego i od stylu poety.
3.2.1. Rytm jako regularność akcentów
Rytm w poezji jest tworzony przez regularne powtarzanie akcentów w wierszach. Akcenty to wyraźne wyróżnienie sylaby w słowie, które nadaje jej większą intensywność i wyrazistość. Regularne powtarzanie akcentów tworzy w wierszu wrażenie rytmiczności i muzykalności.
Rytm w poezji może być różny w zależności od gatunku poetyckiego i od stylu poety. W poezji klasycznej częściej występuje rytmiczność regularna, natomiast w poezji nowoczesnej często spotyka się rytmy wolne i nieregularne. Rytm w poezji wpływa na sposób odczytywania wiersza i na jego wpływ na wyobraźnię i uczucia odbiorcy.
3.2.2. Rymy jako powtórzenia dźwięków
Rymy to powtarzanie podobnych dźwięków na końcach wierszy. Rymy nadają wierszom muzykalność i harmonię, a także potęgują ich wpływ na wyobraźnię i uczucia odbiorcy. Rymy mogą być różne w zależności od gatunku poetyckiego i od stylu poety.
Najpopularniejsze rodzaje rymów to⁚ rymy doskonałe (np. “dom” ⎯ “pom” ), rymy niedoskonałe (np. “książka” ─ “rzeka” ), rymy bogate (np. “gwiazda” ─ “bezład” ) i rymy ubogie (np. “kwiat” ⎯ “brat” ). Rytm i rymy są ważnymi elementami estetyki poezji i wpływają na jej wpływ na odbiorcę.
3.3. Środki stylistyczne
Środki stylistyczne to narzędzia językowe, które pozwala na wykreowanie niepowtarzalnych efektów artystycznych i emocjonalnych. W poezji odgrywają one kluczową rolę, nadając językowi nowe znaczenia i wymiary. Środki stylistyczne pozwalają na wyrażenie abstrakcyjnych pojęć w konkretny i obrazowy sposób, wzbudzają wyobraźnię odbiorcy i potęgują emocjonalny wpływ poezji.
Najpopularniejsze środki stylistyczne wykorzystywane w poezji to⁚ aliteracja, asonancja, konsonans, onomatopeja i inne. Każda z nich charakteryzuje się specyficznym sposób użycia języka i tworzy odrębny efekt artystyczny.
3.3.1. Aliteracja⁚ powtórzenie spółgłosek
Aliteracja jest środkiem stylistycznym, który polega na powtarzaniu tych samych spółgłosek w sąsiadujących słowach. Aliteracja nadaje wierszom muzykalność i harmonię, a także potęguje ich wpływ na wyobraźnię i uczucia odbiorcy. Aliteracja może być używana w celu wykreowania określonego nastroju lub efektu artystycznego.
Przykładowo, w wierszu “W ciemnym lesie słychać szum” występuje aliteracja spółgłoski “s”. Aliteracja ta nadaje wierszowi wrażenie tajemniczości i grozy. Aliteracja może być używana w poezji w różnych celach, np. do wykreowania dynamiki, harmonii lub kontrastu.
3.3.2. Asonancja⁚ powtórzenie samogłosek
Asonancja jest środkiem stylistycznym, który polega na powtarzaniu tych samych samogłosek w sąsiadujących słowach. Asonancja nadaje wierszom muzykalność i harmonię, a także potęguje ich wpływ na wyobraźnię i uczucia odbiorcy. Asonancja może być używana w celu wykreowania określonego nastroju lub efektu artystycznego.
Przykładowo, w wierszu “W ciszy słychać szum liści” występuje asonancja samogłoski “i”. Asonancja ta nadaje wierszowi wrażenie spokoju i harmonii. Asonancja może być używana w poezji w różnych celach, np. do wykreowania dynamiki, harmonii lub kontrastu.
3.3.3. Konsonans⁚ powtórzenie spółgłosek
Konsonans jest środkiem stylistycznym, który polega na powtarzaniu tych samych spółgłosek w sąsiadujących słowach. Konsonans nadaje wierszom muzykalność i harmonię, a także potęguje ich wpływ na wyobraźnię i uczucia odbiorcy. Konsonans może być używany w celu wykreowania określonego nastroju lub efektu artystycznego.
Przykładowo, w wierszu “W ciemnym lesie słychać szum” występuje konsonans spółgłoski “s”. Konsonans ta nadaje wierszowi wrażenie tajemniczości i grozy. Konsonans może być używana w poezji w różnych celach, np. do wykreowania dynamiki, harmonii lub kontrastu.
Przykłady funkcji poetyckiej w poezji
Aby lepiej zrozumieć funkcję poetycką języka, warto przeanalizować konkretne przykłady z poezji. Analizując wiersze pod kątem funkcji poetyckiej, możemy dostrzec, w jaki sposób poeta wykorzystuje język, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny.
Przykłady funkcji poetyckiej możemy znaleźć w wierszach różnych epok i gatunków poetyckich. Analizując wiersze pod kątem funkcji poetyckiej, możemy dostrzec, w jaki sposób poeta wykorzystuje język, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny.
4.1. Analiza wiersza
Analizując wiersz pod kątem funkcji poetyckiej, należy zwrócić uwagę na sposób, w jaki poeta wykorzystuje język, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny. Należy zauważyć użycie figur stylistycznych, rytmu, rymu i różnych środków stylistycznych.
Należy również zastanowić się nad tym, jak język w wierszu wpływa na wyobraźnię i uczucia odbiorcy. Czy wiersz jest muzykalny? Czy jest obrazowy? Czy wzbudza określone emocje? Analiza wiersza pod kątem funkcji poetyckiej pozwala na głębsze zrozumienie jego znaczenia i artystycznego wpływu.
4.2. Interpretacja utworu
Interpretacja utworu poetyckiego polega na rozszyfrowaniu jego znaczenia i artystycznego wpływu. W interpretacji utworu poetyckiego istotne jest uwzględnienie funkcji poetyckiej języka. Należy zastanowić się nad tym, jak poeta wykorzystuje język, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny.
Interpretacja utworu poetyckiego to proces subiektywny, ale oparty na obiektywnych zasadach analizy literackiej. Interpretacja utworu poetyckiego pozwala na głębsze zrozumienie jego znaczenia i artystycznego wpływu.
Podsumowanie
Funkcja poetycka języka jest kluczowym elementem analizy i interpretacji poezji. Pozwala ona na zrozumienie tego, w jaki sposób poeta wykorzystuje język, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny. Funkcja poetycka charakteryzuje się skupieniem na komunikacie samym w sobie, a nie na jego treści czy kontekście.
Funkcja poetycka wykorzystuje szereg cech, takich jak użycie figur stylistycznych, rytmu i rymu, a także różnych środków stylistycznych. Te elementy łącznie tworzą niepowtarzalny charakter poezji i pozwalają na wykreowanie niezwykłego świata wyobraźni i emocji.
5.1. Znaczenie funkcji poetyckiej
Funkcja poetycka języka odgrywa kluczową rolę w tworzeniu i interpretacji poezji. Pozwala ona na zrozumienie tego, w jaki sposób poeta wykorzystuje język, aby stworzyć niepowtarzalny efekt estetyczny i artystyczny. Funkcja poetycka jest odpowiedzialna za to, że poezja jest formą wyrazu niezwykłą i wzruszającą, która dotyka do głębi ludzkiej natury i wzbudza w odbiorcy rezonans emocjonalny.
Zrozumienie funkcji poetyckiej jest istotne dla głębszego zrozumienia poezji i jej roli w kulturze. Pozwala ono na docenienie bogactwa i piękna języka oraz na odkrycie nowych wymiarów poezji.
5.2. Rola poezji w kulturze
Poezja odgrywa ważną rolę w kulturze, stanowiąc jedną z najstarszych i najbardziej uniwersalnych form wyrazu artystycznego. Poezja jest źródłem piękna, emocji i refleksji, a także ważnym narzędziem do rozumienia świata i ludzkiej natury.
Poezja pozwala na wyrażenie indywidualnych doświadczeń i emocji, a jednocześnie dotyka do głębi ludzkiej natury i wzbudza w odbiorcy rezonans emocjonalny. Poezja jest ważnym elementem tradycji kulturowej i odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tożsamości narodowej i kulturowej.
Autor artykułu w sposób jasny i zrozumiały przedstawia funkcję poetycką języka, podkreślając jej rolę w tworzeniu estetycznego i artystycznego efektu. Prezentacja funkcji poetyckiej w kontekście poezji jako formy wyrazu artystycznego jest przekonująca i stanowi dobry punkt wyjścia do dalszej analizy. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wpływie funkcji poetyckiej na proces twórczy. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka wpływa na proces tworzenia tekstu poetyckiego, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście teorii twórczości.
Autor artykułu w sposób jasny i zrozumiały przedstawia funkcję poetycką języka, podkreślając jej rolę w tworzeniu estetycznego i artystycznego efektu. Prezentacja funkcji poetyckiej w kontekście poezji jako formy wyrazu artystycznego jest przekonująca i stanowi dobry punkt wyjścia do dalszej analizy. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wpływie funkcji poetyckiej na interpretację tekstu. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka wpływa na odbiór i interpretację dzieła literackiego, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście hermeneutyki.
Artykuł stanowi interesujące wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka. Autor precyzyjnie definiuje pojęcie i przedstawia jego znaczenie w kontekście poezji. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wpływie funkcji poetyckiej na kontekst kulturowy. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka odzwierciedla i kształtuje kontekst kulturowy, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście antropologii kulturowej.
Autor artykułu w sposób jasny i zrozumiały przedstawia funkcję poetycką języka, podkreślając jej rolę w tworzeniu estetycznego i artystycznego efektu. Prezentacja funkcji poetyckiej w kontekście poezji jako formy wyrazu artystycznego jest przekonująca i stanowi dobry punkt wyjścia do dalszej analizy. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wpływie funkcji poetyckiej na edukację. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka może być wykorzystywana w procesie edukacyjnym, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście dydaktyki.
Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka, charakteryzujące się jasnym i zwięzłym stylem. Autor skutecznie odróżnia funkcję poetycką od innych funkcji językowych, podkreślając jej specyficzny charakter. Warto byłoby jednak rozwinąć dyskusję o wpływie funkcji poetyckiej na odbiorcę. Analiza reakcji odbiorcy na język poetycki, w tym na jego emocjonalne i estetyczne oddziaływanie, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście odbioru dzieła.
Artykuł stanowi solidne wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka. Autor precyzyjnie definiuje pojęcie, odwołując się do teorii Romana Jakobsona, i przedstawia jego znaczenie w kontekście poezji. Szczególnie cenne jest podkreślenie roli języka jako narzędzia tworzenia świata wyobraźni. Jednakże, w dalszej części artykułu, autor mógłby rozwinąć analizę funkcji poetyckiej w kontekście konkretnych przykładów z literatury. Prezentacja przykładów ilustrujących zastosowanie funkcji poetyckiej w utworach literackich wzbogaciłaby dyskusję i ułatwiła czytelnikowi zrozumienie omawianego zagadnienia.
Autor artykułu w sposób jasny i zrozumiały przedstawia funkcję poetycką języka, podkreślając jej odrębność od innych funkcji językowych. Prezentacja funkcji poetyckiej w kontekście poezji jako formy wyrazu artystycznego jest przekonująca i stanowi dobry punkt wyjścia do dalszej analizy. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o funkcję poetycką w innych formach artystycznych, np. w muzyce, malarstwie czy filmie. Porównanie funkcji poetyckiej w różnych dziedzinach sztuki wzbogaciłoby analizę i ukazało jej uniwersalność.
Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka, charakteryzujące się jasnym i zwięzłym stylem. Autor skutecznie odróżnia funkcję poetycką od innych funkcji językowych, podkreślając jej specyficzny charakter. Warto byłoby jednak rozwinąć dyskusję o związkach funkcji poetyckiej z innymi funkcjami języka. Analiza współdziałania funkcji poetyckiej z innymi funkcjami, np. funkcją referencyjną, ekspresywną czy apelatywną, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście złożoności języka.
Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka, charakteryzujące się jasnym i zwięzłym stylem. Autor skutecznie odróżnia funkcję poetycką od innych funkcji językowych, podkreślając jej specyficzny charakter. Warto byłoby jednak rozwinąć dyskusję o funkcji poetyckiej w kontekście przekładu literackiego. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka jest przekładana na inne języki, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście teorii przekładu.
Artykuł stanowi interesujące wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka. Autor precyzyjnie definiuje pojęcie i przedstawia jego znaczenie w kontekście poezji. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wpływie funkcji poetyckiej na strukturę tekstu. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka wpływa na kompozycję, rytm i brzmienie tekstu poetyckiego, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście analizy formalnej.
Artykuł stanowi interesujące wprowadzenie do tematu funkcji poetyckiej języka. Autor precyzyjnie definiuje pojęcie i przedstawia jego znaczenie w kontekście poezji. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o funkcji poetyckiej w kontekście mediów społecznościowych. Analiza sposobów, w jakie funkcja poetycka jest wykorzystywana w mediach społecznościowych, wzbogaciłaby artykuł i ukazała jego znaczenie w kontekście współczesnej kultury.