Chris Argyris: Biografia i Aportaciones a la Administración

Chris Argyris⁚ Biografia i Aportaciones a la Administración

Chris Argyris‚ amerykański profesor zarządzania‚ był pionierem w dziedzinie badań nad zachowaniami organizacji. Jego praca skupiała się na zrozumieniu‚ jak ludzie uczą się i rozwijają w kontekście organizacji‚ a także jak te procesy wpływają na efektywność organizacji.

Introducción

Chris Argyris‚ wybitny amerykański profesor zarządzania‚ odegrał kluczową rolę w kształtowaniu współczesnego myślenia o organizacjach. Jego pionierskie prace zrewolucjonizowały sposób‚ w jaki postrzegamy uczenie się i rozwój w kontekście organizacji. Argyris‚ znany ze swojego głębokiego wglądu w zachowania ludzkie w środowisku organizacyjnym‚ wprowadził innowacyjne koncepcje‚ które do dziś stanowią punkt odniesienia w dziedzinie zarządzania.

Głównym celem jego badań było zrozumienie‚ jak ludzie uczą się i rozwijają w kontekście organizacji‚ a także jak te procesy wpływają na efektywność organizacji. Argyris argumentował‚ że tradycyjne modele zarządzania często prowadzą do konfliktów i dysfunkcji‚ ponieważ nie uwzględniają złożoności ludzkich interakcji i potrzeb. Jego praca skupiała się na odkryciu‚ jak organizacje mogą stworzyć środowisko sprzyjające uczeniu się i rozwojowi‚ a tym samym zwiększyć swoją efektywność.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej życiu i karierze Chrisa Argyrisa‚ a także jego kluczowym wkładom w dziedzinę zarządzania. Odkryjemy jego pionierskie koncepcje‚ takie jak uczenie się organizacyjne‚ uczenie się poprzez działanie i uczenie się z podwójnej pętli‚ oraz ich znaczenie dla współczesnych organizacji.

Vida y Trayectoria Profesional

Chris Argyris urodził się w 1923 roku w Nowym Jorku. Jego kariera naukowa rozpoczęła się od studiów na Uniwersytecie Columbia‚ gdzie uzyskał tytuł doktora w dziedzinie psychologii. Po zakończeniu studiów Argyris rozpoczął pracę jako wykładowca w Harvard Business School‚ gdzie pozostał przez większość swojej kariery naukowej.

W Harvardzie Argyris szybko zyskał uznanie za swoje pionierskie badania nad zachowaniami organizacji. Jego wczesne prace skupiały się na analizie relacji między ludźmi a organizacjami‚ a także na wpływie struktur organizacyjnych na zachowania pracowników. Argyris zauważył‚ że tradycyjne modele zarządzania często prowadzą do konfliktów i dysfunkcji‚ ponieważ nie uwzględniają złożoności ludzkich interakcji i potrzeb.

W swoich późniejszych pracach Argyris skupił się na koncepcji uczenia się organizacyjnego‚ a także na rozwoju nowych metod zarządzania‚ które miały na celu zwiększenie efektywności organizacji i poprawę relacji między pracownikami a kierownictwem. Jego praca miała ogromny wpływ na rozwój dziedziny zarządzania‚ a jego koncepcje są do dziś szeroko stosowane w praktyce.

Principales Aportaciones de Argyris a la Administración

Chris Argyris‚ w swojej bogatej karierze naukowej‚ dokonał znaczących odkryć w dziedzinie zarządzania‚ które wpłynęły na sposób‚ w jaki postrzegamy organizacje i zarządzanie nimi. Jego kluczowe wkłady obejmują koncepcje uczenia się organizacyjnego‚ uczenia się poprzez działanie i uczenia się z podwójnej pętli. Te koncepcje pozwoliły na głębsze zrozumienie procesów uczenia się w organizacjach‚ a także na wyjaśnienie przyczyn dysfunkcji i konfliktów w środowisku organizacyjnym.

Argyris twierdził‚ że organizacje mogą uczyć się i rozwijać w podobny sposób jak indywidualni ludzie. W tym kontekście wprowadził koncepcję uczenia się organizacyjnego‚ która zakłada‚ że organizacje mogą zwiększać swoją efektywność i adaptację do zmieniającego się środowiska poprzez systematyczne analizowanie własnych doświadczeń i wprowadzanie koniecznych zmian.

Argyris również rozwinął koncepcję uczenia się poprzez działanie‚ która zakłada‚ że uczenie się najlepiej zachodzi w procesie realizowania zadań i rozwiązywania problemów. W tym kontekście ważne jest‚ aby organizacje tworzyły środowisko sprzyjające eksperymentowaniu i uczeniu się na błędach.

3.1. Aprendizaje Organizacional

Jednym z najważniejszych wkładów Argyrisa w teorię zarządzania jest koncepcja uczenia się organizacyjnego. Argyris argumentował‚ że organizacje‚ podobnie jak jednostki‚ mogą uczyć się i rozwijać w odpowiedzi na swoje doświadczenia. Uczenie się organizacyjne to proces‚ w którym organizacje identyfikują‚ analizują i odpowiadają na zmiany w swoim otoczeniu. Proces ten obejmuje gromadzenie i interpretację informacji‚ rozpoznawanie wzorców i trendów‚ a także wprowadzanie koniecznych zmian w swoich strukturach‚ procesach i zachowaniach.

Argyris zwrócił uwagę na to‚ że uczenie się organizacyjne nie jest procesem automatycznym. Organizacje muszą stworzyć warunki sprzyjające uczeniu się‚ takie jak otwarta komunikacja‚ odpowiedzialność za wyniki‚ a także tolerancja na błędy i eksperymenty. Argyris twierdził‚ że tradycyjne modele zarządzania często hamują uczenie się organizacyjne‚ ponieważ promują hierarchiczne struktury i centralizację decyzji‚ co ogranicza inicjatywę i kreatywność pracowników.

Koncepcja uczenia się organizacyjnego Argyrisa miała ogromny wpływ na rozwoju dziedziny zarządzania. Uświadomiła ona menadżerom znaczenie tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się i rozwojowi w organizacjach. Współczesne organizacje coraz częściej stosują zasady uczenia się organizacyjnego‚ aby zwiększyć swoją efektywność i adaptację do zmieniającego się środowiska.

3.2. Aprendizaje de Acción

Argyris rozwinął także koncepcję uczenia się poprzez działanie‚ która stanowi kluczowy element jego teorii zarządzania. Uczenie się poprzez działanie opiera się na przekonaniu‚ że najlepszym sposobem na uczenie się jest realizowanie zadań i rozwiązywanie problemów w praktyce. W tym kontekście uczenie się jest procesem cyklicznym‚ który obejmuje planowanie‚ działanie‚ obserwowanie wyników i refleksję nad doświadczeniem.

Argyris zwrócił uwagę na to‚ że uczenie się poprzez działanie nie jest zawsze łatwe. Często spotykamy się z barierami‚ które hamują nasz rozwój i uczenie się. Jedną z najważniejszych barier jest nasze własne zachowanie. Argyris twierdził‚ że ludzie często reagują na problemy w sposób defensywny‚ co ogranicza ich zdolność do uczenia się i rozwoju. Aby przełamać te bariery‚ Argyris zalecał rozwoju świadomości własnych zachowań i rozwoju umiejętności komunikacji i współpracy.

Koncepcja uczenia się poprzez działanie jest bardzo ważna dla organizacji‚ ponieważ pozwala na stały rozwój i adaptację do zmieniającego się środowiska. W organizacjach uczenie się poprzez działanie może być realizowane poprzez tworzenie zespołów projektowych‚ wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań‚ a także poprzez systematyczną analizę wyników i refleksję nad doświadczeniem.

3.3. Aprendizaje de Doble Bucle

Argyris rozwinął także koncepcję uczenia się z podwójnej pętli‚ która stanowi dalej rozwinięcie jego teorii uczenia się organizacyjnego. Uczenie się z podwójnej pętli zakłada‚ że organizacje mogą uczyć się nie tylko poprzez zmianę swoich zachowań‚ ale także poprzez zmianę swoich założeń i wartości. Uczenie się z pojedynczej pętli obejmuje zmianę zachowań w odpowiedzi na konkretne problemy. Natomiast uczenie się z podwójnej pętli wymaga głębszej refleksji nad przyczynami problemów i zmiany podstawowych założeń i wartości‚ które leżą u podstawy tych problemów.

Argyris twierdził‚ że uczenie się z podwójnej pętli jest kluczowe dla organizacji‚ które chcą się rozwijać i adaptować do zmieniającego się środowiska. Uczenie się z pojedynczej pętli może być skuteczne w krótkiej perspektywie‚ ale w długim okresie może prowadzić do stagnacji i braku innowacyjności. Uczenie się z podwójnej pętli wymaga od organizacji odwagi i gotowości do kwestionowania swoich podstawowych założeń i wartości.

Przykładem uczenia się z podwójnej pętli może być zmiana modelu zarządzania w organizacji. Zamiast stosowania tradycyjnych hierarchicznych struktur‚ organizacje mogą wprowadzić modele zarządzania oparte na współpracy i autonomii pracowników. Taka zmiana wymaga od organizacji zmiany podstawowych założeń dotyczących roli menadżerów i pracowników‚ a także zmiany wartości organizacyjnych‚ takich jak hierarchia i kontrola.

Teoría de la Acción de Argyris

Jednym z najbardziej wpływowych konceptów Argyrisa jest teoria działania. Teoria ta skupia się na rozważeniu rozbieżności między tym‚ co ludzie mówią‚ że robią‚ a tym‚ co naprawdę robią w praktyce. Argyris twierdził‚ że ludzie często mają dwie różne teorie na temat swoich działów⁚ teorię wyrażoną i teorię w użyciu.

Teoria wyrażona odnosi się do tego‚ co ludzie mówią‚ że robią lub co chcą robić. Jest to zbiór wartości‚ przekonania i zasad‚ które ludzie wyrażają w swoich wypowiedziach i zachowaniach. Teoria w użyciu odnosi się do tego‚ co ludzie naprawdę robią w praktyce. Jest to zbiór nieświadomych założeń i wartości‚ które kierują ich działaniami.

Argyris twierdził‚ że często istnieje rozbieżność między teorią wyrażoną a teorią w użyciu. Ludzie mogą wyrażać pogląd‚ że są otwarci na komunikację i współpracę‚ ale w praktyce mogą zachowywać się w sposób defensywny i unikający konfliktu. Ta rozbieżność może prowadzić do nieporozumień‚ konfliktów i dysfunkcji w organizacjach.

4.1. Teoría Expresada

Teoria wyrażona w kontekście teorii działania Argyrisa odnosi się do tego‚ co ludzie mówią‚ że robią lub co chcą robić. Jest to zbiór wartości‚ przekonania i zasad‚ które ludzie wyrażają w swoich wypowiedziach i zachowaniach. Teoria wyrażona jest często świadomym wyrażeniem tego‚ co ludzie uważają za właściwe i pożądane w kontekście ich działania. Jest to zbiór zasad i wartości‚ które ludzie chcą promować i które uważają za kluczowe dla ich sukcesu.

Przykładem teorii wyrażonej może być wypowiedź menadżera‚ który mówi‚ że jest otwarty na komunikację i współpracę ze swoimi pracownikami. Teoria wyrażona w tym przypadku jest zbiorem wartości i przekonania dotyczących współpracy i otwartej komunikacji. Menadżer chce promować te wartości i uważa je za kluczowe dla sukcesu jego zespołu.

Należy jednak pamiętać‚ że teoria wyrażona nie zawsze odzwierciedla rzeczywiste zachowania ludzi. Często istnieje rozbieżność między tym‚ co ludzie mówią‚ że robią‚ a tym‚ co naprawdę robią w praktyce. Ta rozbieżność jest jednym z kluczowych aspektów teorii działania Argyrisa.

4.2. Teoría en Uso

Teoria w użyciu‚ w kontekście teorii działania Argyrisa‚ odnosi się do tego‚ co ludzie naprawdę robią w praktyce. Jest to zbiór nieświadomych założeń i wartości‚ które kierują ich działaniami. Teoria w użyciu jest często ukryta i nie jest świadomie wyrażana przez ludzi. Jest to zbiór przekonania i wartości‚ które kształtowały się w wyniku ich doświadczeń i które wpływają na ich zachowania w sposób nieświadomy.

Przykładem teorii w użyciu może być zachowanie menadżera‚ który mówi‚ że jest otwarty na komunikację i współpracę ze swoimi pracownikami‚ ale w praktyce unikając konfliktu i ignorując opinie swoich pracowników. Teoria w użyciu w tym przypadku jest zbiorem nieświadomych założeń dotyczących władzy i kontroli. Menadżer uważa‚ że jego rola polega na kontrolowaniu i kierowaniu swoimi pracownikami‚ a nie na współpracy z nimi.

Rozbieżność między teorią wyrażoną a teorią w użyciu jest często źródłem konfliktów i dysfunkcji w organizacjach. Ludzie mogą mieć trudności z rozumieniem i akceptacją zachowań innych osób‚ gdyż nie świadomie działają w oparciu o różne teorie w użyciu. Teoria działania Argyrisa pozwala na głębsze zrozumienie tych rozbieżności i na rozpoznanie przyczyn konfliktów w organizacjach.

Implicaciones de la Teoría de Argyris en la Práctica de la Administración

Teorie Argyrisa mają głębokie implikacje dla praktyki zarządzania. Jego koncepcje uczenia się organizacyjnego‚ uczenia się poprzez działanie i teoria działania oferują menadżerom cenne narzędzia do zrozumienia i rozwiązywania problemów w organizacjach. Teorie Argyrisa wskazują na znaczenie tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się i rozwojowi w organizacjach‚ a także na konieczność refleksji nad własnymi zachowaniami i założeniami.

W kontekście rozwoju organizacyjnego teorie Argyrisa pomagają zrozumieć przyczyny konfliktów i dysfunkcji w organizacjach. Wskazują one na konieczność wspierania komunikacji‚ współpracy i uczenia się w organizacjach. Teorie Argyrisa także wskazują na znaczenie rozwoju liderów‚ którzy są zdolni do tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się i rozwojowi w organizacjach.

W kontekście zmian organizacyjnych teorie Argyrisa pomagają zrozumieć‚ jak wprowadzać zmiany w sposób efektywny i zrównoważony. Wskazują one na konieczność zaangażowania pracowników w proces zmian‚ a także na konieczność refleksji nad przyczynami zmian i ich potencjalnym wpływem na organizację.

5.1. Desarrollo Organizacional

Teorie Argyrisa mają bezpośrednie implikacje dla dziedziny rozwoju organizacyjnego. Jego koncepcje uczenia się organizacyjnego i teoria działania oferują cenne narzędzia do diagnozowania i rozwiązywania problemów w organizacjach. Argyris twierdził‚ że organizacje mogą się rozwijać i zwiększać swoją efektywność poprzez systematyczne uczenie się i adaptację do zmieniającego się środowiska.

Jednym z kluczowych aspektów rozwoju organizacyjnego jest tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się i rozwojowi. Argyris wskazywał na znaczenie otwartej komunikacji‚ odpowiedzialności za wyniki‚ a także tolerancji na błędy i eksperymenty. Wspierał także rozwoju liderów‚ którzy są zdolni do tworzenia takiego środowiska i wspierania uczenia się w organizacjach.

Teorie Argyrisa także wskazują na znaczenie refleksji nad własnymi zachowaniami i założeniami. Argyris twierdził‚ że ludzie często działają w oparciu o nieświadome założenia‚ które mogą prowadzić do konfliktów i dysfunkcji w organizacjach. Rozwoju organizacyjny powinien skupiać się na wzmacnianiu świadomości własnych zachowań i założeń‚ a także na rozwoju umiejętności komunikacji i współpracy.

5.2. Liderazgo

Teorie Argyrisa mają głębokie implikacje dla rozumienia i rozwoju liderstwa. Argyris twierdził‚ że efektywni liderzy są zdolni do tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się i rozwojowi w organizacjach. Wskazywał na znaczenie otwartej komunikacji‚ współpracy i odpowiedzialności w procesie liderowania. Argyris również zwrócił uwagę na konieczność refleksji nad własnymi zachowaniami i założeniami dla liderów.

Argyris twierdził‚ że efektywni liderzy nie tylko wyrażają pożądane wartości i przekonania‚ ale także działają w oparciu o te wartości w praktyce. Wskazywał na konieczność zgodności między teorią wyrażoną a teorią w użyciu dla liderów. Argyris również zwrócił uwagę na znaczenie rozwoju świadomości własnych zachowań i założeń dla liderów. Liderzy powinni być zdolni do rozpoznania i zmiany swoich nieświadomych założeń‚ które mogą negatywnie wpływać na ich działania.

Teorie Argyrisa mają znaczenie dla rozwoju liderstwa w spółczesnych organizacjach. Wskazują one na konieczność tworzenia liderów‚ którzy są zdolni do wspierania uczenia się i rozwoju w organizacjach‚ a także do refleksji nad własnymi zachowaniami i założeniami.

5.3. Cambio Organizacional

Teorie Argyrisa mają głębokie implikacje dla zarządzania zmianą w organizacjach. Jego koncepcje uczenia się organizacyjnego i teoria działania oferują cenne narzędzia do zrozumienia i zarządzania procesem zmiany. Argyris twierdził‚ że zmiana organizacyjna jest procesem uczenia się‚ który wymaga zaangażowania wszystkich członków organizacji. Wskazywał na konieczność tworzenia środowiska sprzyjającego uczeniu się i adaptacji do zmian;

Argyris również zwrócił uwagę na konieczność refleksji nad przyczynami zmian i ich potencjalnym wpływem na organizację. Wskazywał na konieczność zaangażowania pracowników w proces zmian‚ a także na konieczność rozwoju liderów‚ którzy są zdolni do wspierania uczenia się i adaptacji do zmian.

Teorie Argyrisa mają znaczenie dla zarządzania zmianą w spółczesnych organizacjach. Wskazują one na konieczność tworzenia organizacji uczących się‚ które są zdolne do efektywnego zarządzania zmianą i adaptacji do zmieniającego się środowiska.

Legado de Argyris

Chris Argyris pozostawił po sobie trwałe dziedzictwo w dziedzinie zarządzania. Jego pionierskie badania i koncepcje zrewolucjonizowały sposób‚ w jaki postrzegamy organizacje i zarządzanie nimi. Argyris wprowadził innowacyjne koncepcje‚ takie jak uczenie się organizacyjne‚ uczenie się poprzez działanie i teoria działania‚ które do dziś są szeroko stosowane w praktyce zarządzania.

Argyris był znany ze swojego głębokiego wglądu w zachowania ludzkie w środowisku organizacyjnym. Jego prace skupiały się na zrozumieniu‚ jak ludzie uczą się i rozwijają w kontekście organizacji‚ a także jak te procesy wpływają na efektywność organizacji. Argyris twierdził‚ że tradycyjne modele zarządzania często prowadzą do konfliktów i dysfunkcji‚ ponieważ nie uwzględniają złożoności ludzkich interakcji i potrzeb.

Praca Argyrisa miała ogromny wpływ na rozwoju dziedziny zarządzania. Jego koncepcje są do dziś szeroko stosowane w praktyce‚ a jego dziedzictwo jest odczuwalne w sposób‚ w jaki postrzegamy organizacje i zarządzanie nimi.

Conclusión

Chris Argyris był wybitnym naukowcem‚ którego prace miały ogromny wpływ na rozwoju dziedziny zarządzania. Jego pionierskie badania i koncepcje zrewolucjonizowały sposób‚ w jaki postrzegamy organizacje i zarządzanie nimi. Argyris wprowadził innowacyjne koncepcje‚ takie jak uczenie się organizacyjne‚ uczenie się poprzez działanie i teoria działania‚ które do dziś są szeroko stosowane w praktyce zarządzania.

Argyris był znany ze swojego głębokiego wglądu w zachowania ludzkie w środowisku organizacyjnym. Jego prace skupiały się na zrozumieniu‚ jak ludzie uczą się i rozwijają w kontekście organizacji‚ a także jak te procesy wpływają na efektywność organizacji. Argyris twierdził‚ że tradycyjne modele zarządzania często prowadzą do konfliktów i dysfunkcji‚ ponieważ nie uwzględniają złożoności ludzkich interakcji i potrzeb.

Praca Argyrisa pozostawiła trwałe dziedzictwo w dziedzinie zarządzania. Jego koncepcje są do dziś szeroko stosowane w praktyce‚ a jego dziedzictwo jest odczuwalne w sposób‚ w jaki postrzegamy organizacje i zarządzanie nimi.

8 thoughts on “Chris Argyris: Biografia i Aportaciones a la Administración

  1. Artykuł jest dobrze zorganizowany i zawiera wiele cennych informacji o życiu i pracy Chrisa Argyrisa. Autor przedstawia w sposób zrozumiały jego kluczowe koncepcje, takie jak uczenie się organizacyjne i uczenie się poprzez działanie. Jednakże, mogłoby być więcej przykładów zastosowania tych koncepcji w praktyce. Brakuje również analizy wpływu prac Argyrisa na rozwój teorii zarządzania.

  2. Artykuł stanowi doskonały punkt wyjścia do zgłębienia dorobku Chrisa Argyrisa. Autor w sposób przystępny i zwięzły przedstawia biografię i główne osiągnięcia tego wybitnego badacza. Szczególnie doceniam jasne i precyzyjne wyjaśnienie kluczowych koncepcji Argyrisa. Mógłbym jedynie zasugerować dodanie do artykułu bibliografii, która ułatwiłaby czytelnikowi dalsze poszerzenie wiedzy na temat tego tematu.

  3. Artykuł jest dobrze zorganizowany i zawiera wiele cennych informacji o Chrisie Argyrisie. Autor przedstawia w sposób zrozumiały jego kluczowe koncepcje, takie jak uczenie się organizacyjne i uczenie się z podwójnej pętli. Jednakże, mogłoby być więcej przykładów zastosowania tych koncepcji w praktyce. Brakuje również analizy wpływu prac Argyrisa na rozwój teorii zarządzania.

  4. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji o Chrisie Argyrisie. Autor przedstawia w sposób jasny i zwięzły jego biografię i główne osiągnięcia. Szczególnie doceniam akcent na znaczenie prac Argyrisa dla współczesnych organizacji. Jedynym mankamentem jest brak analizy krytycznej jego teorii. Byłoby warto przedstawić różne perspektywy na jego prace i ich potencjalne ograniczenia.

  5. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji o Chrisie Argyrisie. Autor przedstawia jasno i przejrzyście najważniejsze idee tego badacza, a także ich znaczenie dla współczesnych organizacji. Jednakże, artykuł mógłby być bardziej kompleksowy. Brakuje w nim np. analizy krytycznej prac Argyrisa, a także dyskusji o ich ograniczeniach i potencjalnych kontrowersjach.

  6. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i dorobku Chrisa Argyrisa, jednego z pionierów badań nad zachowaniami organizacji. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia kluczowe koncepcje Argyrisa, takie jak uczenie się organizacyjne, uczenie się poprzez działanie i uczenie się z podwójnej pętli. Szczególnie doceniam akcent na znaczenie tych koncepcji dla współczesnych organizacji. Jedynym mankamentem jest brak głębszej analizy wpływu prac Argyrisa na praktykę zarządzania. Byłoby warto przedstawić konkretne przykłady zastosowania jego teorii w rzeczywistych organizacjach.

  7. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębienia dorobku Chrisa Argyrisa. Autor w sposób przystępny i zwięzły przedstawia jego biografię i główne osiągnięcia. Szczególnie doceniam jasne i precyzyjne wyjaśnienie kluczowych koncepcji Argyrisa. Mógłbym jedynie zasugerować dodanie do artykułu bibliografii, która ułatwiłaby czytelnikowi dalsze poszerzenie wiedzy na temat tego tematu.

  8. Artykuł jest dobrze zorganizowany i zawiera wiele cennych informacji o Chrisie Argyrisie. Autor przedstawia w sposób zrozumiały jego kluczowe koncepcje, takie jak uczenie się organizacyjne i uczenie się poprzez działanie. Jednakże, mogłoby być więcej przykładów zastosowania tych koncepcji w praktyce. Brakuje również analizy wpływu prac Argyrisa na rozwój teorii zarządzania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *