Algebra wektorowa: wprowadzenie

Algebra wektorowa jest gałęzią matematyki zajmującą się badaniem wektorów, które są wielkościami fizycznymi posiadającymi zarówno wartość, jak i kierunek.

Podstawowe pojęcia w algebrze wektorowej obejmują⁚ wektor, długość wektora, kierunek wektora, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy.

Definicja algebry wektorowej

Algebra wektorowa jest gałęzią matematyki zajmującą się badaniem wektorów, które są wielkościami fizycznymi posiadającymi zarówno wartość, jak i kierunek. W przeciwieństwie do wielkości skalarnych, które są określone jedynie przez swoją wartość (np. temperatura, masa), wektory wymagają do pełnego opisu dodatkowo wskazania kierunku. Wektory są reprezentowane graficznie jako strzałki, gdzie długość strzałki odpowiada wartości wektora, a jej kierunek wskazuje kierunek wektora.

Algebra wektorowa jest narzędziem niezbędnym w wielu dziedzinach nauki i techniki, w tym w fizyce, geometrii, inżynierii, grafice komputerowej i wielu innych. Pozwala ona na precyzyjne opisanie i analizę zjawisk fizycznych, takich jak ruch, siły, pola elektromagnetyczne, a także na rozwiązywanie problemów geometrycznych, np. w odniesieniu do położenia punktów w przestrzeni.

Algebra wektorowa⁚ wprowadzenie

Podstawowe pojęcia

Podstawowe pojęcia w algebrze wektorowej obejmują⁚

  • Wektor⁚ Jest to wielkość fizyczna posiadająca zarówno wartość, jak i kierunek. Wektor można przedstawić graficznie jako strzałkę, gdzie długość strzałki odpowiada wartości wektora, a jej kierunek wskazuje kierunek wektora.
  • Długość wektora⁚ Jest to wartość wektora, czyli wielkość bezwzględna wektora. Długość wektora $ ec{a}$ oznaczamy symbolem $| ec{a}|$ lub $|| ec{a}||$.
  • Kierunek wektora⁚ Jest to kierunek, w którym wskazuje wektor. Kierunek wektora można określić za pomocą kąta względem osi odniesienia.
  • Iloczyn skalarny⁚ Jest to operacja dwuargumentowa, która przyjmuje dwa wektory i zwraca liczbę rzeczywistą. Iloczyn skalarny dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ oznaczamy symbolem $ ec{a} ot ec{b}$.
  • Iloczyn wektorowy⁚ Jest to operacja dwuargumentowa, która przyjmuje dwa wektory i zwraca wektor prostopadły do obu wektorów wejściowych. Iloczyn wektorowy dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ oznaczamy symbolem $ ec{a} imes ec{b}$.

Przestrzeń wektorowa jest zbiorem wektorów, na którym zdefiniowane są operacje dodawania wektorów i mnożenia przez skalar.

W przestrzeni wektorowej można wykonywać operacje na wektorach, takie jak dodawanie, odejmowanie i mnożenie przez skalar.

Przestrzeń wektorowa

Przestrzeń wektorowa jest fundamentalnym pojęciem w algebrze liniowej. Jest to zbiór wektorów, na którym zdefiniowane są operacje dodawania wektorów i mnożenia przez skalar, spełniając pewne aksjomaty. Aksjomaty te gwarantują, że operacje te zachowują się w sposób spójny i zgodny z intuicją. Przestrzeń wektorowa może być skończonego lub nieskończonego wymiaru, a jej elementy nazywane są wektorami.

Przykładem przestrzeni wektorowej jest przestrzeń $R^n$, która składa się ze wszystkich możliwych $n$-wymiarowych wektorów rzeczywistych. Wektor w $R^n$ można zapisać jako uporządkowaną $n$-krotkę liczb rzeczywistych⁚ $ ec{v} = (v_1, v_2, …, v_n)$. Innym przykładem jest przestrzeń funkcji ciągłych na danym przedziale, gdzie dodawanie funkcji i mnożenie przez skalar są zdefiniowane w sposób naturalny.

W przestrzeni wektorowej możemy wykonywać operacje na wektorach, które pozwalają nam na manipulowanie nimi i tworzenie nowych wektorów. Podstawowe operacje to⁚

2.1. Dodawanie wektorów

Dodawanie wektorów jest operacją komutatywną i asocjatywną. Dodawanie dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ wykonuje się poprzez dodanie odpowiadających sobie składowych⁚ $ ec{a} + ec{b} = (a_1 + b_1, a_2 + b_2, …, a_n + b_n)$. Wynik dodawania jest również wektorem.

2.Odejmowanie wektorów

Odejmowanie wektorów jest operacją odwrotną do dodawania. Odejmowanie dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ wykonuje się poprzez odjęcie odpowiadających sobie składowych⁚ $ ec{a}, ec{b} = (a_1 — b_1, a_2 — b_2, …, a_n, b_n)$. Wynik odejmowania jest również wektorem.

2.3. Mnożenie skalarne

Mnożenie skalarne jest operacją, która mnoży wektor przez liczbę rzeczywistą (skalar). Mnożenie wektora $ ec{a}$ przez skalar $k$ wykonuje się poprzez pomnożenie każdej składowej wektora przez $k$⁚ $k ec{a} = (k a_1, k a_2, …, k a_n)$. Wynik mnożenia skalarnego jest również wektorem.

2.1. Dodawanie wektorów

Dodawanie wektorów jest jedną z podstawowych operacji w algebrze wektorowej. Jest to operacja komutatywna i asocjatywna, co oznacza, że kolejność dodawania wektorów nie ma znaczenia i można dodawać więcej niż dwa wektory jednocześnie. Dodawanie dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ wykonuje się poprzez dodanie odpowiadających sobie składowych. Jeśli $ ec{a} = (a_1, a_2, …, a_n)$ i $ ec{b} = (b_1, b_2, …, b_n)$, to suma wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ jest równa⁚ $ ec{a} + ec{b} = (a_1 + b_1, a_2 + b_2, …, a_n + b_n)$. Wynik dodawania jest również wektorem o tych samych wymiarach, co wektory wejściowe.

Dodawanie wektorów można przedstawić graficznie za pomocą tzw. “reguły równoległoboku”. Wektor sumy $ ec{a} + ec{b}$ jest przekątną równoległoboku, którego boki są tworzone przez wektory $ ec{a}$ i $ ec{b}$.

2.Odejmowanie wektorów

Odejmowanie wektorów jest operacją odwrotną do dodawania. Podobnie jak dodawanie, odejmowanie wektorów jest operacją komutatywną i asocjatywną. Odejmowanie dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ wykonuje się poprzez odjęcie odpowiadających sobie składowych. Jeśli $ ec{a} = (a_1, a_2, ;;., a_n)$ i $ ec{b} = (b_1, b_2, …, b_n)$, to różnica wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ jest równa⁚ $ ec{a} ‒ ec{b} = (a_1 ‒ b_1, a_2 ‒ b_2, .;., a_n — b_n)$. Wynik odejmowania jest również wektorem o tych samych wymiarach, co wektory wejściowe.

Odejmowanie wektorów można przedstawić graficznie za pomocą tzw. “reguły trójkąta”. Wektor różnicy $ ec{a} — ec{b}$ jest wektorem łączącym końce wektorów $ ec{b}$ i $ ec{a}$, gdzie $ ec{b}$ jest umieszczony tak, aby jego początek pokrywał się z końcem wektora $ ec{a}$.

Wektory w przestrzeni liniowej

Operacje na wektorach

2.3. Mnożenie skalarne

Mnożenie skalarne jest operacją, która mnoży wektor przez liczbę rzeczywistą (skalar). Operacja ta zmienia długość wektora, ale nie jego kierunek. Mnożenie wektora $ ec{a}$ przez skalar $k$ wykonuje się poprzez pomnożenie każdej składowej wektora przez $k$⁚ $k ec{a} = (k a_1, k a_2, …, k a_n)$. Wynik mnożenia skalarnego jest również wektorem o tych samych wymiarach, co wektor wejściowy.

Jeśli $k$ jest dodatnie, wynik mnożenia skalarnego jest wektorem o tym samym kierunku, co wektor $ ec{a}$, ale o $k$ razy dłuższym. Jeśli $k$ jest ujemne, wynik mnożenia skalarnego jest wektorem o przeciwnym kierunku do wektora $ ec{a}$, ale o $|k|$ razy dłuższym. Jeśli $k = 0$, wynik mnożenia skalarnego jest wektorem zerowym.

Iloczyn skalarny dwóch wektorów jest operacją, która zwraca liczbę rzeczywistą.

Iloczyn wektorowy dwóch wektorów jest operacją, która zwraca wektor prostopadły do obu wektorów wejściowych.

Iloczyn skalarny

Iloczyn skalarny, znany również jako iloczyn wewnętrzny, jest operacją dwuargumentową, która przyjmuje dwa wektory i zwraca liczbę rzeczywistą. Iloczyn skalarny dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ oznaczamy symbolem $ ec{a} ot ec{b}$. Iloczyn skalarny dwóch wektorów jest równy iloczynowi ich długości pomnożonemu przez kosinus kąta między nimi⁚ $ ec{a} ot ec{b} = | ec{a}| | ec{b}| cos theta$, gdzie $ theta$ jest kątem między wektorami $ ec{a}$ i $ ec{b}$.

Iloczyn skalarny ma wiele zastosowań, m.in. w obliczaniu pracy wykonanej przez siłę, w znajdowaniu rzutu jednego wektora na drugi, w określaniu kąta między wektorami, a także w definiowaniu normy wektora.

Produkty wektorowe

Iloczyn wektorowy

Iloczyn wektorowy, zwany również iloczynem zewnętrznym, jest operacją dwuargumentową, która przyjmuje dwa wektory i zwraca wektor prostopadły do obu wektorów wejściowych. Iloczyn wektorowy dwóch wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ oznaczamy symbolem $ ec{a} imes ec{b}$. Kierunek wektora $ ec{a} imes ec{b}$ jest określony przez regułę prawej dłoni⁚ jeśli palce prawej dłoni wskazują kierunek $ ec{a}$, a kciuk wskazuje kierunek $ ec{b}$, to wektor $ ec{a} imes ec{b}$ wskazuje kierunek prostopadły do dłoni. Długość wektora $ ec{a} imes ec{b}$ jest równa iloczynowi długości wektorów $ ec{a}$ i $ ec{b}$ pomnożonemu przez sinus kąta między nimi⁚ $| ec{a} imes ec{b}| = | ec{a}| | ec{b}| sin theta$, gdzie $ theta$ jest kątem między wektorami $ ec{a}$ i $ ec{b}$.

Iloczyn wektorowy ma wiele zastosowań, m.in. w obliczaniu momentu siły, w znajdowaniu wektora prostopadłego do płaszczyzny wyznaczonej przez dwa wektory, w określaniu kierunku rotacji, a także w definiowaniu pola magnetycznego.

Wektory są niezbędne do opisu ruchu ciał w kinematyce.

Wektory są wykorzystywane do opisu sił, pędu i innych wielkości dynamicznych.

Wektory odgrywają kluczową rolę w kinematyce, czyli gałęzi fizyki zajmującej się opisem ruchu ciał. Wektory pozwalają nam na precyzyjne określenie położenia, prędkości i przyspieszenia ciała w przestrzeni. Przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie są wielkościami wektorowymi, ponieważ mają zarówno wartość, jak i kierunek.

1.Przemieszczenie

Przemieszczenie jest wektorem łączącym położenie początkowe i końcowe ciała. Wektor przemieszczenia $ ec{s}$ jest równy różnicy wektorów położenia końcowego $ ec{r}_2$ i początkowego $ ec{r}_1$⁚ $ ec{s} = ec{r}_2 ‒ ec{r}_1$.

1.2. Prędkość

Prędkość jest wektorem określającym szybkość i kierunek ruchu ciała. Prędkość $ ec{v}$ jest pochodną po czasie wektora przemieszczenia $ ec{s}$⁚ $ ec{v} = d ec{s} / dt$.

1.3. Przyspieszenie

Przyspieszenie jest wektorem określającym szybkość zmiany prędkości ciała. Przyspieszenie $ ec{a}$ jest pochodną po czasie wektora prędkości $ ec{v}$⁚ $ ec{a} = d ec{v} / dt$;

1.Przemieszczenie

Przemieszczenie jest wektorem łączącym położenie początkowe i końcowe ciała. Wektor przemieszczenia $ ec{s}$ jest równy różnicy wektorów położenia końcowego $ ec{r}_2$ i początkowego $ ec{r}_1$⁚ $ ec{s} = ec{r}_2, ec{r}_1$. Przemieszczenie jest wielkością wektorową, ponieważ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość przemieszczenia odpowiada odległości między położeniem początkowym i końcowym ciała, a kierunek przemieszczenia wskazuje kierunek ruchu ciała. Przemieszczenie nie zależy od trajektorii ruchu ciała, tylko od jego położenia początkowego i końcowego.

Na przykład, jeśli ciało porusza się z punktu $A$ do punktu $B$, a następnie z punktu $B$ do punktu $C$, to jego przemieszczenie jest równe wektorowi łączącemu punkty $A$ i $C$, bez względu na to, jaką drogę przebyło ciało w międzyczasie.

1.2. Prędkość

Prędkość jest wektorem określającym szybkość i kierunek ruchu ciała. Prędkość $ ec{v}$ jest pochodną po czasie wektora przemieszczenia $ ec{s}$⁚ $ ec{v} = d ec{s} / dt$. Prędkość jest wielkością wektorową, ponieważ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość prędkości odpowiada szybkości ruchu ciała, a kierunek prędkości wskazuje kierunek ruchu ciała. Prędkość jest miarą tego, jak szybko ciało zmienia swoje położenie w czasie.

Na przykład, jeśli samochód jedzie w kierunku północnym z prędkością 100 km/h, to jego prędkość jest wektorem skierowanym na północ o długości 100 km/h. Jeśli samochód skręci w prawo i będzie jechał z tą samą szybkością, to jego prędkość zmieni się, ponieważ zmieni się jej kierunek. Prędkość jest wielkością wektorową, dlatego ważne jest, aby uwzględniać zarówno jej wartość, jak i kierunek.

Wektory w kinematyce

1.3. Przyspieszenie

Przyspieszenie jest wektorem określającym szybkość zmiany prędkości ciała. Przyspieszenie $ ec{a}$ jest pochodną po czasie wektora prędkości $ ec{v}$⁚ $ ec{a} = d ec{v} / dt$. Przyspieszenie jest wielkością wektorową, ponieważ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość przyspieszenia odpowiada szybkości zmiany prędkości ciała, a kierunek przyspieszenia wskazuje kierunek, w którym prędkość ciała się zmienia. Przyspieszenie może być dodatnie, ujemne lub zerowe. Dodatnie przyspieszenie oznacza, że prędkość ciała rośnie, ujemne przyspieszenie oznacza, że prędkość ciała maleje, a zerowe przyspieszenie oznacza, że prędkość ciała jest stała.

Na przykład, jeśli samochód jedzie z prędkością 100 km/h i wciska pedał gazu, to jego przyspieszenie jest dodatnie. Jeśli samochód hamuje, to jego przyspieszenie jest ujemne. Jeśli samochód jedzie ze stałą prędkością, to jego przyspieszenie jest zerowe.

W dynamice, czyli gałęzi fizyki zajmującej się badaniem ruchu ciał pod wpływem sił, wektory są niezbędne do opisu sił, pędu i innych wielkości dynamicznych. Wektory pozwalają nam na precyzyjne określenie kierunku i wartości tych wielkości, co umożliwia analizę ruchu ciał pod wpływem sił.

2.1. Siła

Siła jest wielkością wektorową, która opisuje oddziaływanie między ciałami. Wektor siły $ ec{F}$ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość siły odpowiada sile działającej na ciało, a kierunek siły wskazuje kierunek, w którym działa siła. Siła może być stała lub zmienna w czasie.

2.Pęd

Pęd jest wielkością wektorową, która opisuje ilość ruchu ciała. Wektor pędu $ ec{p}$ jest równy iloczynowi masy ciała $m$ i jego prędkości $ ec{v}$⁚ $ ec{p} = m ec{v}$. Pęd jest wielkością wektorową, ponieważ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość pędu odpowiada ilości ruchu ciała, a kierunek pędu wskazuje kierunek ruchu ciała.

2.1. Siła

Siła jest wielkością wektorową, która opisuje oddziaływanie między ciałami. Wektor siły $ ec{F}$ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość siły odpowiada sile działającej na ciało, a kierunek siły wskazuje kierunek, w którym działa siła. Siła może być stała lub zmienna w czasie. Siła może być wywołana przez różne czynniki, np. przez kontakt z innym ciałem (siła tarcia, siła sprężystości), przez pole grawitacyjne (siła grawitacji), przez pole elektromagnetyczne (siła elektromagnetyczna) itp.

Wektor siły jest reprezentowany graficznie jako strzałka, której długość odpowiada wartości siły, a kierunek wskazuje kierunek działania siły; Na przykład, jeśli na ciało działa siła o wartości 10 N w kierunku wschodnim, to wektor siły będzie reprezentowany przez strzałkę o długości 10 cm skierowaną na wschód.

Wektory w fizyce

Wektory w dynamice

2.Pęd

Pęd jest wielkością wektorową, która opisuje ilość ruchu ciała. Wektor pędu $ ec{p}$ jest równy iloczynowi masy ciała $m$ i jego prędkości $ ec{v}$⁚ $ ec{p} = m ec{v}$. Pęd jest wielkością wektorową, ponieważ ma zarówno wartość, jak i kierunek. Wartość pędu odpowiada ilości ruchu ciała, a kierunek pędu wskazuje kierunek ruchu ciała. Pęd jest miarą tego, jak trudno jest zmienić stan ruchu ciała. Im większy pęd ciała, tym trudniej jest je zatrzymać lub zmienić jego kierunek.

Na przykład, ciężarówka poruszająca się z dużą prędkością ma większy pęd niż samochód osobowy poruszający się z tą samą prędkością. To dlatego, że ciężarówka ma większą masę. Pęd jest ważną wielkością w fizyce, ponieważ jest zachowany w układach izolowanych, tzn. w układach, na które nie działają żadne siły zewnętrzne. Zasada zachowania pędu mówi, że całkowity pęd układu izolowanego pozostaje stały.

Algebra wektorowa jest wykorzystywana do opisu i analizy obiektów geometrycznych.

Analiza wektorowa

Algebra wektorowa jest podstawą analizy wektorowej, która bada pola wektorowe.

Transformacje liniowe i macierze

Algebra wektorowa jest wykorzystywana do opisu i analizy transformacji liniowych.

Wyznaczniki

Wyznaczniki są wykorzystywane w algebrze liniowej do rozwiązywania układów równań liniowych.

Zastosowania algebry wektorowej

Geometria analityczna

Algebra wektorowa jest potężnym narzędziem w geometrii analitycznej, gałęzi matematyki, która wykorzystuje metody algebry do badania obiektów geometrycznych. Wektory są używane do reprezentowania punktów, linii, płaszczyzn i innych obiektów geometrycznych w przestrzeni. Dzięki algebrze wektorowej możemy precyzyjnie opisać i analizować własności tych obiektów, np. odległość między punktami, kąt między liniami, równanie płaszczyzny itp.

Na przykład, wektor $ ec{a} = (a_1, a_2, a_3)$ może reprezentować punkt w przestrzeni trójwymiarowej. Odległość między dwoma punktami $A$ i $B$ reprezentowanymi przez wektory $ ec{a}$ i $ ec{b}$ można obliczyć za pomocą wzoru⁚ $d(A, B) = || ec{a} ‒ ec{b}||$. Kąt między dwiema liniami reprezentowanymi przez wektory kierunkowe $ ec{u}$ i $ ec{v}$ można obliczyć za pomocą wzoru⁚ $cos theta = ( ec{u} ot ec{v}) / (|| ec{u}|| || ec{v}||)$. Równanie płaszczyzny przechodzącej przez punkt $P$ reprezentowany przez wektor $ ec{p}$ i prostopadłej do wektora $ ec{n}$ można zapisać jako⁚ $ ec{n} ot ( ec{x} ‒ ec{p}) = 0$, gdzie $ ec{x}$ jest wektorem reprezentującym dowolny punkt na płaszczyźnie.

10 thoughts on “Algebra wektorowa: wprowadzenie

  1. Autor artykułu w sposób przejrzysty i logiczny przedstawia podstawowe definicje i pojęcia związane z algebrą wektorową. Szczególnie wartościowe są ilustracje graficzne, które ułatwiają zrozumienie omawianych zagadnień. Zastosowanie języka matematycznego jest poprawne, a artykuł jest napisany w sposób przystępny dla czytelnika.

  2. Artykuł jest dobrze zorganizowany i zawiera wiele przydatnych informacji na temat algebry wektorowej. Dobrze dobrane ilustracje graficzne ułatwiają wizualizację omawianych zagadnień. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego słownika terminów, aby ułatwić czytelnikom zrozumienie niektórych pojęć.

  3. Artykuł jest dobrze zorganizowany i zawiera wiele przydatnych informacji na temat algebry wektorowej. Dobrze dobrane ilustracje graficzne ułatwiają wizualizację omawianych zagadnień. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego spisu literatury, który by ułatwił czytelnikom dalsze zgłębianie tematu.

  4. Artykuł stanowi dobry wstęp do algebry wektorowej, jednak warto rozważyć rozszerzenie go o bardziej zaawansowane zagadnienia, takie jak np. iloczyn wektorowy czy transformacje liniowe. Dodanie przykładów zastosowań w praktyce, np. w fizyce czy geometrii, zwiększyłoby wartość edukacyjną artykułu.

  5. Autor artykułu w sposób przystępny i zrozumiały przedstawia podstawowe pojęcia algebry wektorowej. Dobrze dobrane ilustracje graficzne ułatwiają wizualizację omawianych zagadnień. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego słownika terminów, aby ułatwić czytelnikom zrozumienie niektórych pojęć.

  6. Artykuł charakteryzuje się klarowną strukturą i precyzyjnym językiem. Autor w sposób zrozumiały przedstawia podstawowe pojęcia algebry wektorowej, wykorzystując przy tym odpowiednie ilustracje. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego podsumowania na końcu artykułu, które by podsumowało najważniejsze informacje.

  7. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wszystkie kluczowe informacje dotyczące podstawowych pojęć algebry wektorowej. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie graficznych przykładów, które ułatwiają zrozumienie omawianych zagadnień. Warto jednak rozważyć dodanie przykładów zastosowania algebry wektorowej w praktyce, np. w inżynierii czy grafice komputerowej.

  8. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wszystkie kluczowe informacje dotyczące podstawowych pojęć algebry wektorowej. Dobrze dobrane ilustracje graficzne ułatwiają wizualizację omawianych zagadnień. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego podsumowania na końcu artykułu, które by podsumowało najważniejsze informacje.

  9. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wszystkie kluczowe informacje dotyczące podstawowych pojęć algebry wektorowej. Dobrze dobrane ilustracje graficzne ułatwiają wizualizację omawianych zagadnień. Warto jednak rozważyć dodanie krótkiego quizu na końcu artykułu, który by sprawdził zrozumienie czytelników.

  10. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do wprowadzenia w tematykę algebry wektorowej. Prezentacja podstawowych pojęć jest jasna i zrozumiała, a przykłady graficzne ułatwiają wizualizację. Warto jednak rozważyć dodanie przykładów zastosowania algebry wektorowej w konkretnych dziedzinach, aby podkreślić jej praktyczne znaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *