Adaptacje Curricularne: Koncepcja, Rodzaje i Przykłady

Adecuaciones curriculares⁚ concepto, tipos y ejemplos

Adecuaciones curriculares to zmiany w programie nauczania, które mają na celu zapewnienie dostępu do edukacji i sukcesu wszystkim uczniom, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

1. Introducción⁚ La importancia de la educación inclusiva

Edukacja inkluzyjna stanowi kluczowy element tworzenia sprawiedliwego i równego społeczeństwa. Jej celem jest zapewnienie każdemu dziecku możliwości uczenia się i rozwoju w środowisku, które respektuje różnorodność i zaspokaja potrzeby wszystkich uczniów. W kontekście edukacji inkluzyjnej, kluczowe znaczenie ma adaptacja programu nauczania, która pozwala na dostosowanie treści i metod nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Adaptacje curriculares stanowią integralną część edukacji inkluzyjnej, ponieważ umożliwiają stworzenie środowiska edukacyjnego, które jest dostępne i sprzyjające rozwojowi wszystkich uczniów. Poprzez dostosowanie programu nauczania do specyficznych potrzeb uczniów, możliwe jest stworzenie warunków do ich aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym, rozwijania ich potencjału oraz osiągania sukcesu edukacyjnego.

Współczesne społeczeństwo charakteryzuje się różnorodnością, a szkoły mają obowiązek zapewnić edukację wszystkim uczniom, niezależnie od ich pochodzenia, kultury, języka, umiejętności, zdolności czy też ewentualnych trudności w uczeniu się.

2. Concepto de adecuación curricular

Adecuaciones curriculares to proces dostosowywania programu nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Polegają one na modyfikowaniu treści, metod nauczania, materiałów edukacyjnych, narzędzi oceny i innych aspektów procesu edukacyjnego w celu zapewnienia wszystkim uczniom równych szans na sukces edukacyjny.

Adaptacje curriculares nie są jedynie zmianami kosmetycznymi, ale wymagają głębokiej refleksji nad specyficznymi potrzebami uczniów i wymagają starannego planowania i wdrażania. Ich celem jest stworzenie środowiska edukacyjnego, które jest dostępne i sprzyjające rozwojowi wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych różnic.

Kluczowym elementem adaptacji curriculares jest indywidualizacja procesu edukacyjnego. Oznacza to, że program nauczania jest dostosowywany do potrzeb każdego ucznia, a nauczyciel bierze pod uwagę jego mocne strony, trudności, styl uczenia się i inne indywidualne cechy. W ten sposób każdy uczeń ma możliwość rozwijania swoich talentów i osiągania sukcesu edukacyjnego.

3. Tipos de adecuaciones curriculares

Adaptacje curriculares można podzielić na cztery główne kategorie⁚ adaptacje dostępu, adaptacje treści, adaptacje procesu i adaptacje produktu. Każda z tych kategorii obejmuje szereg konkretnych działań, które mają na celu dostosowanie programu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.

Adaptacje dostępu skupiają się na usunięciu barier, które utrudniają uczniom dostęp do edukacji. Mogą to być adaptacje fizyczne, takie jak rampy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, lub adaptacje technologiczne, takie jak oprogramowanie do czytania tekstu na głos dla osób z dysleksją.

Adaptacje treści dotyczą modyfikacji treści programowych, tak aby były one dostosowane do poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Mogą to być uproszczenia, dodatki, lub zmiana sposobu przedstawiania informacji.

Adaptacje procesu dotyczą modyfikacji metod nauczania, tak aby były one dostosowane do indywidualnych stylów uczenia się uczniów. Mogą to być zmiany w sposobie prowadzenia lekcji, stosowanie różnych strategii nauczania, lub używanie różnych materiałów edukacyjnych.

Adaptacje produktu dotyczą modyfikacji sposobów oceniania uczniów, tak aby były one dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Mogą to być zmiany w formie oceny, stosowanie różnych narzędzi oceny, lub zmiana kryteriów oceny.

3.1. Adaptaciones de acceso

Adaptacje dostępu skupiają się na usunięciu barier, które utrudniają uczniom dostęp do edukacji. Mogą to być adaptacje fizyczne, które zapewniają fizyczny dostęp do budynku szkoły i sal lekcyjnych. Przykłady takich adaptacji to rampy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, windy, szerokie drzwi, toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Adaptacje technologiczne odnoszą się do zastosowania różnych narzędzi i technologii, które ułatwiają uczniom dostęp do informacji i uczenie się. Przykłady takich adaptacji to oprogramowanie do czytania tekstu na głos dla osób z dysleksją, oprogramowanie do powiększania tekstu dla osób z problemami ze wzrokiem, oprogramowanie do tłumaczenia języka dla uczniów z innego języka, specjalne klawiatury i myszki dla osób z problemami z koordynacją ruchową.

Adaptacje organizacyjne dotyczą zmian w organizacji procesu edukacyjnego, które mają na celu ułatwienie uczniom udziału w zajęciach. Przykłady takich adaptacji to zmiana rozpoczęcia i zakończenia lekcji, zmiana rozmieszczenia miejsc w klasie, zmiana organizacji przerwy i czasu na wyjście do toalety, zapewnienie dodatkowego czasu na wykonanie zadań.

3.2. Adaptaciones de contenido

Adaptacje treści to zmiany w treściach programowych, które mają na celu dostosowanie ich do poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Mogą to być uproszczenia, dodatki, lub zmiana sposobu przedstawiania informacji.

Uproszczenia polegają na skróceniu treści programowych lub usunięciu nieistotnych elementów. Mogą one dotyczyć np. skrócenia tekstów do czytania, usunięcia niektórych zadań lub uproszczenia formułowania pytań.

Dodatki polegają na rozszerzeniu treści programowych o dodatkowe informacje lub materiały. Mogą one dotyczyć np. dostarczenia dodatkowych materiałów do czytania, zapewnienia dodatkowych ćwiczeń lub prezentacji dodatkowych filmów lub obrazów.

Zmiana sposobu przedstawiania informacji polega na wykorzystaniu różnych form i metod prezentacji treści, tak aby były one dostępne dla wszystkich uczniów. Mogą to być np. prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, gry edukacyjne, mapy konceptualne lub grafiki.

W przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się, ważne jest, aby treści programowe były prezentowane w sposób jasny, zrozumiały i angażujący. Należy także brać pod uwagę indywidualne potrzeby uczniów i stosować różne metody nauczania, które pozwalają im na aktywne uczestnictwo w procesie edukacyjnym.

3.3. Adaptaciones de proceso

Adaptacje procesu dotyczą zmian w metodach nauczania, które mają na celu dostosowanie ich do indywidualnych stylów uczenia się uczniów. Mogą to być zmiany w sposób prowadzenia lekcji, stosowanie różnych strategii nauczania, lub używanie różnych materiałów edukacyjnych.

Zmiany w sposób prowadzenia lekcji mogą dotyczyć np. zmniejszenia rozmiaru grupy uczniów, zmiany układu miejsc w klasie, zapewnienia dodatkowego czasu na wykonanie zadań, lub zmiany sposób prezentacji materiałów edukacyjnych.

Stosowanie różnych strategii nauczania może polegać np. na wykorzystaniu różnych metod nauczania, takich jak nauka współpracy, nauka przez doświadczenie, nauka przez gry edukacyjne, lub nauka indywidualna.

Używanie różnych materiałów edukacyjnych może dotyczyć np. wykorzystania różnych rodzajów książek, gazet, czasopism, filmów, obrazów, lub innych materiałów edukacyjnych, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

W przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się, ważne jest, aby nauczyciel stosował różne metody nauczania, które są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Należy także zapewnić im dodatkowe wsparcie i pomoc w uczeniu się.

3.4. Adaptaciones de producto

Adaptacje produktu dotyczą zmian w sposobach oceniania uczniów, które mają na celu dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb. Mogą to być zmiany w formie oceny, stosowanie różnych narzędzi oceny, lub zmiana kryteriów oceny.

Zmiany w formie oceny mogą dotyczyć np. zmniejszenia ilości zadań do wykonania, zmiany terminu oddania pracy, lub zapewnienia dodatkowego czasu na wykonanie zadań.

Stosowanie różnych narzędzi oceny może polegać np. na wykorzystaniu różnych rodzajów testów, prac pisemnych, prezentacji, lub innych form oceny, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

Zmiana kryteriów oceny może polegać np. na zmniejszeniu wagi pewnych elementów oceny, lub na dodaniu nowych elementów oceny, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

W przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się, ważne jest, aby nauczyciel stosował różne metody oceniania, które są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Należy także zapewnić im dodatkowe wsparcie i pomoc w uczeniu się.

4. Ejemplos de adecuaciones curriculares

Adaptacje curriculares mogą być stosowane w różnych sytuacjach edukacyjnych, w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów. Przykłady adaptacji curriculares mogą dotyczyć np. uczniów z dysleksją, uczniów z ADHD, uczniów z trudnościami w uczeniu się języka obcego, lub uczniów z niepełnosprawnością ruchową.

W przypadku uczniów z dysleksją, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu dodatkowego czasu na wykonanie zadań, stosowaniu różnych narzędzi do czytania i pisania, lub na zmniejszeniu ilości zadań pisemnych.

W przypadku uczniów z ADHD, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu miejsca do pracy w cichości, stosowaniu różnych strategii motywacyjnych, lub na zmniejszeniu rozmiaru grupy uczniów.

W przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się języka obcego, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu dodatkowego czasu na naukę języka, stosowaniu różnych materiałów edukacyjnych, lub na zmniejszeniu ilości zadań pisemnych.

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością ruchową, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu dostępu do budynku szkoły i sal lekcyjnych, stosowaniu różnych narzędzi do pisania i czytania, lub na zmianie układu miejsc w klasie.

4.1. Adaptaciones para estudiantes con discapacidades de aprendizaje

Uczniowie z dysleksją mogą mieć trudności z czytaniem, pisaniem i ortografią. W tym przypadku, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu dodatkowego czasu na wykonanie zadań, stosowaniu różnych narzędzi do czytania i pisania, lub na zmniejszeniu ilości zadań pisemnych.

Uczniowie z dysgrafią mogą mieć trudności z pisaniem ręcznym. W tym przypadku, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zezwoleniu na pisanie na komputerze, stosowaniu różnych narzędzi do pisania, lub na zmniejszeniu ilości zadań pisemnych.

Uczniowie z dyskalkulią mogą mieć trudności z matematyką. W tym przypadku, adaptacje curriculares mogą polegać np. na stosowaniu różnych metod nauczania matematyki, wykorzystywaniu różnych narzędzi do liczenia, lub na zmniejszeniu ilości zadań matematycznych.

Uczniowie z ADHD mogą mieć trudności z koncentracją, kontrolowaniem impulsów i zachowaniem spokoju. W tym przypadku, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu miejsca do pracy w cichości, stosowaniu różnych strategii motywacyjnych, lub na zmniejszeniu rozmiaru grupy uczniów.

W przypadku uczniów z trudnościami w uczeniu się, ważne jest, aby nauczyciel stosował różne metody nauczania, które są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Należy także zapewnić im dodatkowe wsparcie i pomoc w uczeniu się.

4.2. Adaptaciones para estudiantes con dificultades de atención

Uczniowie z ADHD mogą mieć trudności z koncentracją, kontrolowaniem impulsów i zachowaniem spokoju. W tym przypadku, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu miejsca do pracy w cichości, stosowaniu różnych strategii motywacyjnych, lub na zmniejszeniu rozmiaru grupy uczniów.

W przypadku uczniów z ADHD, ważne jest, aby nauczyciel stosował różne metody nauczania, które są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Należy także zapewnić im dodatkowe wsparcie i pomoc w uczeniu się.

Przykłady adaptacji curriculares dla uczniów z ADHD⁚

  • Zapewnienie miejsca do pracy w cichości, np. w osobnym pokoju lub w kąciku klasy.
  • Stosowanie różnych strategii motywacyjnych, np. nagrody za dobre zachowanie, pochwały za wysiłek, lub gry edukacyjne.
  • Zmniejszenie rozmiaru grupy uczniów, np. podział klasy na mniejsze grupy lub praca indywidualna.
  • Dostosowanie materiałów edukacyjnych do potrzeb uczniów, np. uproszczenie treści, dodanie ilustracji, lub wykorzystanie różnych form prezentacji.
  • Zapewnienie dodatkowego czasu na wykonanie zadań, np. dodatkowe 10 minut na wykonanie testu.
  • Stosowanie różnych metod nauczania, np. nauka przez doświadczenie, nauka współpracy, lub nauka indywidualna.

Adaptacje curriculares dla uczniów z ADHD mają na celu stworzenie dla nich sprzyjających warunków do uczenia się i rozwoju.

4.3. Adaptaciones para estudiantes con necesidades lingüísticas

Uczniowie z trudnościami w uczeniu się języka obcego mogą mieć różne potrzeby w zależności od ich poziomu językowego i doświadczenia. W tym przypadku, adaptacje curriculares mogą polegać np. na zapewnieniu dodatkowego czasu na naukę języka, stosowaniu różnych materiałów edukacyjnych, lub na zmniejszeniu ilości zadań pisemnych.

Przykłady adaptacji curriculares dla uczniów z trudnościami w uczeniu się języka obcego⁚

  • Zapewnienie dodatkowego czasu na naukę języka, np. dodatkowe 10 minut na wykonanie zadań językowych.
  • Stosowanie różnych materiałów edukacyjnych, np. książek z obrazkami, filmów z napisami, lub gry językowe.
  • Zmniejszenie ilości zadań pisemnych, np. zamiast pisania eseju, można wykonać prezentację ustną.
  • Stosowanie różnych metod nauczania, np. nauka przez doświadczenie, nauka współpracy, lub nauka indywidualna.
  • Wykorzystanie tłumacza językowego, np. w przypadku uczniów, którzy nie znają języka polskiego.
  • Zapewnienie dodatkowego wsparcia i pomocy w uczeniu się, np. praca z nauczycielem języka obcego w małej grupie lub indywidualnie.

Adaptacje curriculares dla uczniów z trudnościami w uczeniu się języka obcego mają na celu stworzenie dla nich sprzyjających warunków do nauki języka i rozwoju językowego.

5. Implementación de adecuaciones curriculares

Wdrażanie adaptacji curriculares wymaga współpracy między nauczycielami, rodzicami i specjalistami. Kluczowe jest zrozumienie indywidualnych potrzeb uczniów i opracowanie planu adaptacji, który będzie odpowiadał tym potrzebom.

Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w wdrożeniu adaptacji curriculares. Mają oni odpowiedzialność za planowanie i realizację lekcji w sposób, który jest dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów.

Rodzice są ważnymi partnerami w procesie wdrożenia adaptacji curriculares. Mogą oni udostępnić nauczycielom informacje o indywidualnych potrzebach swoich dzieci i współpracować z nauczycielami w planowaniu i realizacji adaptacji.

Specjaliści, tak jak psychologowie szkolni, pedagodzy szkolni i terapeuci, mogą udostępnić nauczycielom dodatkowe informacje i wsparcie w planowaniu i realizacji adaptacji curriculares.

Wdrażanie adaptacji curriculares wymaga czasu i wysiłku, ale jest to inwestycja w przyszłość wszystkich uczniów.

5.1. El papel del profesorado

Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w wdrożeniu adaptacji curriculares. To oni są odpowiedzialni za planowanie i realizację lekcji w sposób, który jest dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów.

Nauczyciele powinni mieć wiedzę na temat różnych typów adaptacji curriculares i umiejętności stosowania ich w praktyce.

Nauczyciele powinni być zdolni do identyfikowania indywidualnych potrzeb uczniów i opracowywania planu adaptacji, który będzie odpowiadał tym potrzebom.

Nauczyciele powinni być zdolni do współpracy z rodzicami i specjalistami w planowaniu i realizacji adaptacji curriculares.

Nauczyciele powinni być zdolni do stosowania różnych strategii nauczania, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

Nauczyciele powinni być zdolni do stosowania różnych materiałów edukacyjnych, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

Nauczyciele powinni być zdolni do stosowania różnych metod oceniania, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów.

Nauczyciele powinni być zdolni do zapewnienia uczniom dodatkowego wsparcia i pomocy w uczeniu się.

Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w tworzeniu inkluzywnego środowiska edukacyjnego dla wszystkich uczniów.

5.2. La importancia de la colaboración

Wdrażanie adaptacji curriculares wymaga współpracy między nauczycielami, rodzicami i specjalistami. Kluczowe jest zrozumienie indywidualnych potrzeb uczniów i opracowanie planu adaptacji, który będzie odpowiadał tym potrzebom.

Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w wdrożeniu adaptacji curriculares. Mają oni odpowiedzialność za planowanie i realizację lekcji w sposób, który jest dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów.

Rodzice są ważnymi partnerami w procesie wdrożenia adaptacji curriculares. Mogą oni udostępnić nauczycielom informacje o indywidualnych potrzebach swoich dzieci i współpracować z nauczycielami w planowaniu i realizacji adaptacji.

Specjaliści, tak jak psychologowie szkolni, pedagodzy szkolni i terapeuci, mogą udostępnić nauczycielom dodatkowe informacje i wsparcie w planowaniu i realizacji adaptacji curriculares.

Współpraca między nauczycielami, rodzicami i specjalistami jest kluczowa dla sukcesu adaptacji curriculares.

6. Evaluación del progreso

Ocena postępów uczniów z adaptacjami curriculares jest kluczowa dla zapewnienia im odpowiedniego wsparcia i pomocy w uczeniu się.

Ocena postępów powinna być systematyczna i opierać się na różnych źródłach informacji, takich jak⁚

  • Obserwacje nauczyciela
  • Prace pisemne uczniów
  • Testy i sprawdziany
  • Współpraca z rodzicami
  • Współpraca ze specjalistami

Na podstawie oceny postępów, nauczyciel może dokonać niezbędnych zmian w planie adaptacji curriculares, tak aby był on dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów.

Ocena postępów powinna być skupiona na osiągnięciach uczniów i na ich postępach w uczeniu się.

Ocena postępów powinna być stosowana w celu motywowania uczniów i wspierania ich w osiąganiu sukcesu edukacyjnego.

7. Conclusiones⁚ Hacia una educación inclusiva y equitativa

Adaptacje curriculares stanowią kluczowy element tworzenia sprawiedliwego i równego społeczeństwa. Ich celem jest zapewnienie każdemu dziecku możliwości uczenia się i rozwoju w środowisku, które respektuje różnorodność i zaspokaja potrzeby wszystkich uczniów.

Adaptacje curriculares umożliwiają stworzenie środowiska edukacyjnego, które jest dostępne i sprzyjające rozwojowi wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych różnic.

Wdrażanie adaptacji curriculares wymaga współpracy między nauczycielami, rodzicami i specjalistami. Kluczowe jest zrozumienie indywidualnych potrzeb uczniów i opracowanie planu adaptacji, który będzie odpowiadał tym potrzebom.

Ocena postępów uczniów z adaptacjami curriculares jest kluczowa dla zapewnienia im odpowiedniego wsparcia i pomocy w uczeniu się.

Adaptacje curriculares są ważnym narzędziem w tworzeniu inkluzywnego i sprawiedliwego systemu edukacji dla wszystkich uczniów.

9 thoughts on “Adaptacje Curricularne: Koncepcja, Rodzaje i Przykłady

  1. Artykuł jest cennym źródłem informacji na temat adaptacji programów nauczania. Dobrze prezentuje koncepcję adaptacji oraz jej znaczenie w kontekście edukacji inkluzyjnej. Warto byłoby jednak dopełnić artykuł o omówienie roli szkoły w tworzeniu sprzyjającego środowiska edukacyjnego dla wszystkich uczniów.

  2. Artykuł prezentuje ważny i aktualny temat adaptacji programów nauczania. Szczególnie cenne jest podkreślenie faktu, że adaptacje to nie tylko zmiany kosmetyczne, ale wymagają głębokiej refleksji nad potrzebami uczniów. Warto byłoby jednak dopełnić artykuł o omówienie roli rodziców i ich udziału w procesie adaptacji.

  3. Artykuł stanowi cenne źródłó informacji na temat adaptacji programów nauczania. Dobrze prezentuje koncepcję adaptacji oraz jej znaczenie w kontekście edukacji inkluzyjnej. Warto byłoby jednak dopełnić artykuł o omówienie roli nauczyciela w procesie adaptacji oraz o wyzwaniach, z którymi się on spotyka.

  4. Artykuł stanowi dobry punkt wyjścia do zgłębienia tematu adaptacji programów nauczania. Jasno i precyzyjnie przedstawia definicję adaptacji oraz jej znaczenie w kontekście edukacji inkluzyjnej. Warto byłoby jednak rozszerzyć dyskusję o wyzwaniach i trudnościach w procesie adaptacji, np. o braku wystarczających zasobów lub niewystarczającym szkoleniu nauczycieli.

  5. Artykuł jest dobrym wprowadzeniem do tematu adaptacji programów nauczania. Prezentacja koncepcji adaptacji jest klarowna i zrozumiała. Warto byłoby jednak dopełnić artykuł o omówienie różnych metod i technik adaptacji, np. o adaptacji treści, metod nauczania czy materiałów edukacyjnych.

  6. Artykuł w sposób przejrzysty i logiczny przedstawia koncepcję adaptacji programów nauczania. Dobrze zaznaczono znaczenie adaptacji w kontekście edukacji inkluzyjnej i zapewnienia równych szans dla wszystkich uczniów. Warto byłoby jednak rozwinąć część poświęconą typologii adaptacji, prezentując różne kategorie adaptacji oraz ich praktyczne zastosowanie.

  7. Artykuł w sposób przejrzysty przedstawia koncepcję adaptacji programów nauczania. Dobrze zaznaczono znaczenie adaptacji w kontekście edukacji inkluzyjnej. Warto byłoby jednak rozwinąć część poświęconą ocenianiu efektywności adaptacji oraz omówieniu narzędzi i metod do tego stosowanych.

  8. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematu adaptacji programów nauczania. Prezentacja koncepcji adaptacji, jej znaczenia w kontekście edukacji inkluzyjnej oraz przykładów zastosowania jest klarowna i zrozumiała. W szczególności doceniam podkreślenie faktu, że adaptacje to nie tylko zmiany kosmetyczne, ale wymagają głębokiej refleksji nad potrzebami uczniów. Sugerowałabym jednak rozszerzenie dyskusji o konkretnych przykładach adaptacji w różnych obszarach edukacji, np. w nauczaniu języków obcych, matematyki czy historii.

  9. Artykuł jest dobrym wprowadzeniem do tematu adaptacji programów nauczania. Prezentacja koncepcji adaptacji jest klarowna i zrozumiała. Warto byłoby jednak dopełnić artykuł o omówienie różnych modeli adaptacji oraz ich zastosowania w praktyce szkolnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *