Gertrudis Gómez de Avellaneda: kim była, biografia i dzieła

Gertrudis Gómez de Avellaneda⁚ kim była, biografia i dzieła

Gertrudis Gómez de Avellaneda, znana również jako “La Avellaneda”, była kubańską poetką, dramaturgiem i powieściopisarką, która odcisnęła swoje piętno na literaturze hiszpańskiej i kubańskiej w XIX wieku.

Wstęp

Gertrudis Gómez de Avellaneda, znana również jako “La Avellaneda”, była jedną z najbardziej wybitnych postaci kubańskiej i hiszpańskiej literatury XIX wieku. Jej twórczość, obejmująca poezję, dramat i prozę, odzwierciedlała zarówno romantyczne ideały epoki, jak i jej własne, silne poglądy feministyczne. Avellaneda była pionierką w walce o prawa kobiet i emancypację w świecie zdominowanym przez mężczyzn, a jej dzieła stały się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur.

W swoich utworach Avellaneda poruszała tematy miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie. Jej postacie kobiece, często silne i niezależne, stały się symbolem walki o emancypację kobiet. Avellaneda była również cenioną krytyczką literacką, a jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury.

Ta praca ma na celu przybliżenie sylwetki Gertrudis Gómez de Avellanedy, przedstawienie jej biografii i analizę jej twórczości w kontekście historycznym i społecznym. Chcemy również podkreślić znaczenie jej dziedzictwa literackiego i jej wpływ na rozwój literatury kubańskiej i hiszpańskiej.

Biografia Gertrudis Gómez de Avellaneda

Gertrudis Gómez de Avellaneda urodziła się 23 marca 1814 roku w Bayamo na Kubie. Jej rodzice, Domingo Gómez i Francisca de Avellaneda, pochodzili z zamożnych rodzin. Już w dzieciństwie Gertrudis wykazywała niezwykłe zdolności intelektualne i artystyczne. Uczyła się w domu, a następnie kontynuowała edukację w prywatnej szkole w Hawanie. W wieku 15 lat opublikowała swój pierwszy utwór poetycki, który wzbudził duże zainteresowanie w środowisku literackim Kuby.

W 1836 roku Avellaneda wyemigrowała do Hiszpanii, gdzie szybko stała się rozpoznawalną postacią w świecie literackim. Jej twórczość, pełna romantycznych uniesień i społecznych refleksji, spotkała się z uznaniem krytyków i czytelników. Avellaneda uczestniczyła w życiu kulturalnym Madrytu, gdzie zaprzyjaźniła się z wieloma wybitnymi pisarzami i artystami. W 1841 roku wyszła za mąż za hiszpańskiego arystokratę, Don Domingo Verdugo, z którym miała dwoje dzieci.

W 1859 roku Avellaneda powróciła na Kubę, gdzie spędziła ostatnie lata swojego życia. Zmarła w Hawanie 1 sierpnia 1873 roku, pozostawiając po sobie bogate dziedzictwo literackie, które do dziś inspiruje czytelników i badaczy.

Wczesne lata i edukacja

Gertrudis Gómez de Avellaneda, urodzona 23 marca 1814 roku w Bayamo na Kubie, była córką Domingo Gómeza i Franciski de Avellaneda, pochodzących z zamożnych rodzin. Jej wczesne lata upłynęły w otoczeniu luksusu i kultury. Rodzice, dostrzegając jej niezwykłe zdolności intelektualne, zapewnili jej staranne wykształcenie w domu. Gertrudis otrzymała wszechstronne wykształcenie, obejmujące języki obce, literaturę, muzykę i malarstwo.

W wieku 10 lat Gertrudis przeniosła się wraz z rodziną do Hawany, gdzie kontynuowała naukę w prywatnej szkole dla dziewcząt. Szkoła ta, prowadzona przez zakonnice, oferowała solidne wykształcenie w zakresie religii, etyki i języków klasycznych. Gertrudis szybko wyróżniła się wśród swoich rówieśniczek, wykazując niezwykłą inteligencję i pasję do nauki. Jej zdolności literackie rozwijały się w szybkim tempie, a już w wieku 15 lat zaczęła pisać własne wiersze, które zyskały uznanie w środowisku kubańskich literatów.

Wczesne lata życia Gertrudis Gómez de Avellaneda były okresem kształtowania się jej osobowości i talentu. Wykształcenie, które otrzymała, miało kluczowy wpływ na jej przyszłe dokonania literackie, a jej naturalne zdolności szybko rozkwitły w atmosferze kubańskiej kultury i tradycji.

Pierwsze kroki w literaturze

Pierwsze kroki w literaturze Gertrudis Gómez de Avellaneda stawiała już w wieku 15 lat, publikując swój pierwszy utwór poetycki. Był to wiersz zatytułowany “El último canto del cisne”, który wzbudził duże zainteresowanie w środowisku literackim Kuby. Młoda poetka szybko zdobyła uznanie za swój talent i oryginalność. Jej wiersze charakteryzowały się romantycznym nastrojem, liryczną ekspresją i głęboką wrażliwością. Tematyka jej utworów obejmowała miłość, przyrodę, religię i kwestie społeczne.

W 1830 roku Avellaneda opublikowała swój pierwszy tomik poezji, zatytułowany “Sabia”, który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyków i czytelników. W swoich wierszach Avellaneda wyrażała swoje poglądy na temat roli kobiet w społeczeństwie, odważnie kwestionując patriarchalne konwenanse. Jej twórczość stała się głosem sprzeciwu wobec społecznych nierówności i ograniczeń narzucanych kobietom.

Wczesne lata twórczości Gertrudis Gómez de Avellaneda były okresem intensywnego rozwoju jej talentu literackiego. Jej poezja, pełna emocji i refleksji, odzwierciedlała zarówno romantyczne ideały epoki, jak i jej własne, silne poglądy feministyczne. Avellaneda szybko stała się jedną z najważniejszych postaci kubańskiego ruchu literackiego, a jej twórczość wywarła znaczący wpływ na rozwój literatury kubańskiej.

Emigracja do Hiszpanii

W 1836 roku, w wieku 22 lat, Gertrudis Gómez de Avellaneda podjęła decyzję o emigracji do Hiszpanii. Decyzja ta była podyktowana zarówno chęcią rozwoju swojej kariery literackiej w bardziej rozwiniętym środowisku kulturalnym, jak i pragnieniem ucieczki od politycznych i społecznych napięć panujących na Kubie. Avellaneda przybyła do Madrytu z bagażem doświadczeń i ambicji, gotowa stawić czoła nowym wyzwaniom.

Emigracja do Hiszpanii była dla Avellanedy ważnym momentem w życiu. W Madrycie, stolicy hiszpańskiej kultury i nauki, miała szansę na poznanie i współpracę z wybitnymi pisarzami i intelektualistami. Jej twórczość spotkała się z uznaniem krytyków i czytelników, a ona sama szybko stała się rozpoznawalną postacią w hiszpańskim świecie literackim. Avellaneda uczestniczyła w życiu kulturalnym Madrytu, uczestnicząc w salonach literackich, wystawach i przedstawieniach teatralnych.

Emigracja do Hiszpanii otworzyła przed Avellanedą nowe możliwości rozwoju i pozwoliła jej na pełniejsze wyrażenie swoich talentów literackich. W Madrycie stała się jedną z najbardziej cenionych pisarek swojego pokolenia, a jej twórczość wywarła znaczący wpływ na rozwój literatury hiszpańskiej.

Życie w Hiszpanii

Po przybyciu do Hiszpanii w 1836 roku, Gertrudis Gómez de Avellaneda szybko stała się rozpoznawalną postacią w świecie literackim. Jej twórczość, pełna romantycznych uniesień i społecznych refleksji, spotkała się z uznaniem krytyków i czytelników. Avellaneda uczestniczyła w życiu kulturalnym Madrytu, gdzie zaprzyjaźniła się z wieloma wybitnymi pisarzami i artystami. W 1841 roku wyszła za mąż za hiszpańskiego arystokratę, Don Domingo Verdugo, z którym miała dwoje dzieci.

Życie w Hiszpanii było dla Avellanedy okresem intensywnej twórczości i społecznej aktywności. Nadal pisała wiersze, ale zaczęła również tworzyć dramaty i powieści. Jej utwory stały się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur. Avellaneda odważnie poruszała tematy miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie. Jej postacie kobiece, często silne i niezależne, stały się symbolem walki o emancypację kobiet.

Avellaneda była również cenioną krytyczką literacką, a jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury. Jej działalność literacka i społeczna przyniosła jej uznanie i szacunek zarówno w Hiszpanii, jak i na Kubie.

Twórczość Gertrudis Gómez de Avellaneda

Twórczość Gertrudis Gómez de Avellanedy, znanej również jako “La Avellaneda”, jest bogata i różnorodna, obejmująca poezję, dramat i prozę. Jej utwory odzwierciedlają zarówno romantyczne ideały epoki, jak i jej własne, silne poglądy feministyczne. Avellaneda była pionierką w walce o prawa kobiet i emancypację w świecie zdominowanym przez mężczyzn, a jej dzieła stały się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur.

W swoich utworach Avellaneda poruszała tematy miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie. Jej postacie kobiece, często silne i niezależne, stały się symbolem walki o emancypację kobiet. Avellaneda była również cenioną krytyczką literacką, a jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury.

Twórczość Avellanedy jest niezwykle ważna dla zrozumienia kubańskiej i hiszpańskiej literatury XIX wieku. Jej utwory odzwierciedlają złożone społeczne i kulturowe realia epoki, a także odgrywają kluczową rolę w rozwoju romantyzmu i feminizmu w literaturze.

Poezja

Poezja Gertrudis Gómez de Avellanedy stanowiła fundament jej twórczości, a jej talent liryczny rozkwitł już w młodym wieku. Pierwszy tomik wierszy “Sabia”, wydany w 1830 roku, zyskał uznanie krytyków i czytelników, ugruntowując jej pozycję w kubańskim świecie literackim. Avellaneda w swoich wierszach wyrażała głębokie emocje, refleksje nad życiem i śmiercią, a także odważnie poruszała tematykę społeczną i polityczną.

W jej twórczości poetyckiej dominowały romantyczne motywy, takie jak miłość, tęsknota, melancholia, ale także silne poczucie patriotyzmu i walka o sprawiedliwość społeczną. Avellaneda często wykorzystywała w swoich wierszach metafory i symbole, aby nadać swoim utworom głębsze znaczenie i wyrazić złożone uczucia. Jej poezja wyróżniała się również oryginalnością języka i rytmu, a także umiejętnością tworzenia obrazów poetyckich, które zapadały w pamięć czytelników.

Wśród najważniejszych tomików poezji Avellanedy można wymienić “Sabia”, “El último canto del cisne”, “Poesías” i “El alma de un poeta”. Jej wiersze były tłumaczone na wiele języków i do dziś są czytane i cenione przez miłośników literatury.

Dramat

Gertrudis Gómez de Avellaneda, oprócz poezji, odniosła sukces również w dziedzinie dramatu. Jej sztuki teatralne, pełne dramatycznych konfliktów i społecznych refleksji, odzwierciedlały zarówno romantyczne ideały epoki, jak i jej własne, silne poglądy feministyczne. Avellaneda odważnie poruszała w swoich dramatach tematykę miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie.

W swoich dramatach Avellaneda kreowała silne i niezależne postacie kobiece, które stały się symbolem walki o emancypację kobiet. Jej sztuki często były wystawiane w Madrycie i innych miastach Hiszpanii, a także na Kubie. Avellaneda była również cenioną krytyczką teatralną, a jej artykuły i recenzje świadczą o jej wnikliwym spojrzeniu na świat teatru.

Wśród najważniejszych dramatów Avellanedy można wymienić “El príncipe de las selvas”, “El hombre de la máscara de hierro”, “El hijo del pirata” i “La hija del Cid”. Jej sztuki teatralne, pełne emocji i napięcia, do dziś są wystawiane i cenione przez miłośników teatru.

Powieści

Gertrudis Gómez de Avellaneda, oprócz poezji i dramatu, odniosła sukces również w dziedzinie powieści. Jej proza, podobnie jak jej inne dzieła, charakteryzowała się głębokim zaangażowaniem społecznym i odzwierciedlała romantyczne ideały epoki. Avellaneda w swoich powieściach poruszała tematykę miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie.

W powieściach Avellanedy czytelnik spotyka się z silnymi i niezależnymi postaciami kobiecymi, które często stawiają czoła przeciwnościom losu i walczą o swoje prawa. Jej bohaterki są często przedstawiane jako ofiary patriarchalnych struktur, ale jednocześnie wykazują się niezwykłą siłą i determinacją. Avellaneda w swoich powieściach wplatała również wątki historyczne, a jej proza stanowi cenne źródło informacji o życiu społecznym i kulturowym XIX wieku.

Wśród najważniejszych powieści Avellanedy można wymienić “Sab” (1841), “El artista” (1845) i “Dos mujeres” (1852). Jej powieści, pełne emocji, dramatyzmu i społecznych refleksji, do dziś są czytane i cenione przez miłośników literatury.

Opowiadania

Gertrudis Gómez de Avellaneda, oprócz poezji, dramatu i powieści, tworzyła również opowiadania, które stanowiły ważny element jej twórczości. W swoich opowiadaniach Avellaneda kontynuowała eksplorację tematów bliskich jej sercu, takich jak miłość, zdrada, społeczne nierówności i kwestia roli kobiety w społeczeństwie.

W opowiadaniach Avellanedy często pojawiały się silne i niezależne postacie kobiece, które stawiały czoła przeciwnościom losu i walczyły o swoje prawa. Jej bohaterki były często przedstawiane jako ofiary patriarchalnych struktur, ale jednocześnie wykazywały się niezwykłą siłą i determinacją. Avellaneda w swoich opowiadaniach wplatała również wątki historyczne i społeczne, a jej proza stanowi cenne źródło informacji o życiu na Kubie i w Hiszpanii w XIX wieku.

Wśród najważniejszych opowiadań Avellanedy można wymienić “La hija del pirata”, “El hombre de la máscara de hierro” i “El príncipe de las selvas”. Jej opowiadania, pełne emocji, dramatyzmu i społecznych refleksji, do dziś są czytane i cenione przez miłośników literatury.

Wpływ na literaturę kubańską i hiszpańską

Gertrudis Gómez de Avellaneda, choć urodziła się na Kubie, odcisnęła swoje piętno zarówno na literaturze kubańskiej, jak i hiszpańskiej. Jej twórczość, pełna romantycznych uniesień i społecznych refleksji, wpłynęła na rozwój obu tych literatur w XIX wieku. Avellaneda była pionierką w walce o prawa kobiet i emancypację w świecie zdominowanym przez mężczyzn, a jej dzieła stały się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur.

W swoich utworach Avellaneda poruszała tematy miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie. Jej postacie kobiece, często silne i niezależne, stały się symbolem walki o emancypację kobiet. Avellaneda była również cenioną krytyczką literacką, a jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury.

Wpływ Avellanedy na literaturę kubańską i hiszpańską jest niezaprzeczalny. Jej twórczość zainspirowała kolejne pokolenia pisarzy, którzy kontynuowali walkę o prawa kobiet i emancypację. Dziedzictwo literackie Avellanedy jest żywe do dziś, a jej utwory nadal inspirują i wzruszają czytelników na całym świecie.

Romantyzm i feminizm w twórczości Avellanedy

Twórczość Gertrudis Gómez de Avellanedy jest ściśle związana z romantyzmem, dominującym nurtem literackim XIX wieku. Jej utwory odzwierciedlają charakterystyczne dla tego nurtu cechy, takie jak⁚ uwznioślenie uczuć, fascynacja indywidualnością, podkreślanie roli wyobraźni i intuicji, a także zainteresowanie tematyką historyczną i egzotyczną. Avellaneda w swoich utworach często kreowała bohaterów o silnych emocjach, walczących z przeciwnościami losu i poszukujących miłości i spełnienia.

Jednakże twórczość Avellanedy wyróżniała się również silnym nurtem feministycznym. Avellaneda, jako kobieta żyjąca w patriarchalnym społeczeństwie, odważnie kwestionowała społeczne konwenanse i ograniczenia narzucane kobietom. W swoich utworach przedstawiała silne i niezależne postacie kobiece, walczące o swoje prawa i emancypację. Avellaneda w swoich utworach często podkreślała potrzebę edukacji kobiet i ich prawa do uczestnictwa w życiu publicznym.

Twórczość Avellanedy stanowiła ważny głos w dyskusji o roli kobiet w społeczeństwie XIX wieku. Jej utwory, pełne romantycznych uniesień i feministycznych refleksji, do dziś inspirują i wzruszają czytelników na całym świecie.

Krytyka literacka i dziedzictwo

Gertrudis Gómez de Avellaneda była nie tylko utalentowaną pisarką, ale również cenioną krytyczką literacką. Jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury. Avellaneda była również aktywnym uczestnikiem debat literackich, a jej poglądy na temat literatury i sztuki cieszyły się uznaniem w środowisku intelektualnym.

Avellaneda była również pionierką w walce o prawa kobiet i emancypację w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Jej twórczość, pełna romantycznych uniesień i społecznych refleksji, stała się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur. Avellaneda odważnie poruszała w swoich utworach tematykę miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie.

Dziedzictwo literackie Avellanedy jest żywe do dziś. Jej utwory nadal inspirują i wzruszają czytelników na całym świecie. Avellaneda jest uznawana za jedną z najważniejszych postaci kubańskiej i hiszpańskiej literatury XIX wieku, a jej twórczość stanowi cenne źródło informacji o życiu społecznym i kulturowym epoki.

Wpływ na rozwój literatury kubańskiej i hiszpańskiej

Gertrudis Gómez de Avellaneda, choć urodziła się na Kubie, odcisnęła swoje piętno zarówno na literaturze kubańskiej, jak i hiszpańskiej. Jej twórczość, pełna romantycznych uniesień i społecznych refleksji, wpłynęła na rozwój obu tych literatur w XIX wieku. Avellaneda była pionierką w walce o prawa kobiet i emancypację w świecie zdominowanym przez mężczyzn, a jej dzieła stały się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur.

W swoich utworach Avellaneda poruszała tematy miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie. Jej postacie kobiece, często silne i niezależne, stały się symbolem walki o emancypację kobiet. Avellaneda była również cenioną krytyczką literacką, a jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury.

Wpływ Avellanedy na literaturę kubańską i hiszpańską jest niezaprzeczalny. Jej twórczość zainspirowała kolejne pokolenia pisarzy, którzy kontynuowali walkę o prawa kobiet i emancypację. Dziedzictwo literackie Avellanedy jest żywe do dziś, a jej utwory nadal inspirują i wzruszają czytelników na całym świecie.

Podsumowanie

Gertrudis Gómez de Avellaneda, znana również jako “La Avellaneda”, była jedną z najważniejszych postaci kubańskiej i hiszpańskiej literatury XIX wieku. Jej twórczość, obejmująca poezję, dramat i prozę, odzwierciedlała zarówno romantyczne ideały epoki, jak i jej własne, silne poglądy feministyczne. Avellaneda była pionierką w walce o prawa kobiet i emancypację w świecie zdominowanym przez mężczyzn, a jej dzieła stały się głosem sprzeciwu wobec społecznych konwenansów i patriarchalnych struktur;

W swoich utworach Avellaneda poruszała tematy miłości, zdrad, społecznych nierówności, a także kwestię roli kobiety w społeczeństwie. Jej postacie kobiece, często silne i niezależne, stały się symbolem walki o emancypację kobiet. Avellaneda była również cenioną krytyczką literacką, a jej eseje i artykuły poświęcone twórczości innych autorów świadczą o jej erudycji i wnikliwym spojrzeniu na świat literatury.

Dziedzictwo literackie Avellanedy jest żywe do dziś. Jej utwory nadal inspirują i wzruszają czytelników na całym świecie. Avellaneda jest uznawana za jedną z najważniejszych postaci kubańskiej i hiszpańskiej literatury XIX wieku, a jej twórczość stanowi cenne źródło informacji o życiu społecznym i kulturowym epoki.

7 thoughts on “Gertrudis Gómez de Avellaneda: kim była, biografia i dzieła

  1. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do życia i twórczości Gertrudis Gómez de Avellanedy. Autorzy umiejętnie łączą informacje biograficzne z analizą jej dzieł, podkreślając jej znaczenie w kontekście walki o emancypację kobiet. Warto rozważyć dodanie do artykułu przykładów konkretnych utworów Avellanedy, które ilustrują jej feministyczne poglądy.

  2. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i twórczości Gertrudis Gómez de Avellanedy. Szczególnie cenne jest przedstawienie jej jako pionierki walki o prawa kobiet w kontekście XIX-wiecznego społeczeństwa. Autorzy podkreślają zarówno romantyczne aspekty jej twórczości, jak i jej feministyczne poglądy, co pozwala na pełniejsze zrozumienie jej dziedzictwa literackiego.

  3. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji o życiu i twórczości Gertrudis Gómez de Avellanedy. Autorzy umiejętnie łączą elementy biograficzne z analizą jej utworów, podkreślając jej feministyczne poglądy. Warto rozważyć dodanie do artykułu przykładów konkretnych utworów Avellanedy, które ilustrują jej feministyczne poglądy.

  4. Prezentacja biografii Gertrudis Gómez de Avellanedy jest klarowna i zwięzła. Autorzy umiejętnie łączą informacje o jej życiu z kontekstem historycznym i społecznym, co pozwala na lepsze zrozumienie jej twórczości. Warto jednak rozważyć rozwinięcie analizy jej utworów, skupiając się na konkretnych przykładach i omawiając ich znaczenie w kontekście jej feministycznych idei.

  5. Artykuł wyróżnia się trafnym przedstawieniem Gertrudis Gómez de Avellanedy jako postaci niezwykle ważnej dla rozwoju literatury kubańskiej i hiszpańskiej. Autorzy umiejętnie łączą elementy biograficzne z analizą twórczości, podkreślając jej znaczenie w kontekście walki o emancypację kobiet. Warto rozważyć dodanie do artykułu przykładów konkretnych utworów Avellanedy, które ilustrują jej feministyczne poglądy.

  6. Artykuł jest dobrze napisany i zawiera wiele cennych informacji o Gertrudis Gómez de Avellanedy. Autorzy umiejętnie przedstawiają jej życie i twórczość w kontekście historycznym i społecznym, podkreślając jej rolę jako pionierki w walce o prawa kobiet. Warto jednak rozważyć rozwinięcie analizy jej utworów, skupiając się na konkretnych przykładach i omawiając ich znaczenie w kontekście jej feministycznych idei.

  7. Autorzy artykułu prezentują Gertrudis Gómez de Avellanedę jako postać złożoną i inspirującą. Szczególnie cenne jest podkreślenie jej roli jako pionierki w walce o prawa kobiet. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do twórczości Avellanedy, zachęcając do dalszych badań nad jej dziełami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *