Teksty ciągłe: Definicja, cechy, rodzaje i przykłady

Teksty ciągłe⁚ Definicja, cechy, rodzaje i przykłady

Teksty ciągłe to takie, które składają się z ciągłego ciągu słów, zdań i akapitów, tworząc spójną i logiczną całość.

Wprowadzenie

Teksty ciągłe, znane również jako teksty ciągłe, stanowią podstawową formę komunikacji pisemnej. Są to teksty, które charakteryzują się ciągłością i spójnością, tworząc logiczną całość. W przeciwieństwie do tekstów dyskursywnych, takich jak listy, emaile czy wiadomości tekstowe, teksty ciągłe nie są podzielone na oddzielne jednostki.

W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej definicji tekstów ciągłych, ich charakterystyce, różnym typom oraz przykładom; Zrozumienie struktury i cech tekstów ciągłych jest kluczowe dla efektywnego czytania, pisania i interpretacji tekstów.

1.1. Definicja tekstu ciągłego

Tekst ciągły to forma pisemnej komunikacji, która charakteryzuje się ciągłością i spójnością. Odnosi się do tekstu, który jest napisany w sposób liniowy, bez wyraźnych podziałów lub przerw. W przeciwieństwie do tekstów dyskursywnych, takich jak listy, emaile czy wiadomości tekstowe, teksty ciągłe nie są podzielone na oddzielne jednostki. Zamiast tego tworzą spójną całość, w której poszczególne części są ze sobą powiązane i wzajemnie się uzupełniają.

Definicja tekstu ciągłego podkreśla jego ciągłość i spójność. Tekst ciągły jest zbudowany w sposób, który pozwala czytelnikowi płynnie przechodzić od jednego zdania do drugiego, od jednego akapitu do następnego, bez utraty kontekstu i sensu.

1.2. Charakterystyka tekstu ciągłego

Teksty ciągłe charakteryzują się szeregiem cech, które odróżniają je od innych form komunikacji pisemnej. Oto najważniejsze z nich⁚

  • Spójność⁚ Tekst ciągły tworzy logiczną całość, w której poszczególne części są ze sobą powiązane i wzajemnie się uzupełniają.
  • Koherencja⁚ Tekst ciągły jest zrozumiały i logiczny, a jego treść jest uporządkowana i łatwa do śledzenia.
  • Struktura⁚ Tekst ciągły posiada wyraźną strukturę, która pomaga czytelnikowi w zrozumieniu jego treści.
  • Język⁚ Tekst ciągły charakteryzuje się użyciem języka formalnego, zwięzłego i precyzyjnego.
  • Styl⁚ Styl tekstu ciągłego zależy od jego rodzaju i celu. Może być on np. opisowy, narracyjny, argumentacyjny czy ekspozycyjny.

Te cechy sprawiają, że teksty ciągłe są skutecznym narzędziem komunikacji, pozwalającym na przekazanie informacji, wyrażenie opinii, przedstawienie argumentów i stworzenie spójnej narracji.

Rodzaje tekstów ciągłych

Teksty ciągłe można podzielić na różne kategorie w zależności od ich celu i funkcji. Najważniejsze rodzaje tekstów ciągłych to⁚

  • Teksty narracyjne⁚ Teksty, które opowiadają historię lub wydarzenie. Charakteryzują się użyciem czasowników w trybie przeszłym, obecnym lub przyszłym, a także dialogami i opisami.
  • Teksty ekspozycyjne⁚ Teksty, które mają na celu wyjaśnienie lub przedstawienie informacji. Charakteryzują się użyciem języka formalnego i precyzyjnego, a także przykładów, definicji i statystyk.
  • Teksty opisowe⁚ Teksty, które przedstawiają szczegółowy opis osoby, miejsca, przedmiotu lub zjawiska. Charakteryzują się użyciem języka obrazowego i bogactwem szczegółów.
  • Teksty argumentacyjne⁚ Teksty, które mają na celu przekonanie odbiorcy do określonego punktu widzenia. Charakteryzują się użyciem argumentów, dowodów i przykładów, a także logiczną strukturą i spójną argumentacją.

Każdy z tych rodzajów tekstu ciągłego ma swoje specyficzne cechy i funkcje, które wpływają na jego strukturę, styl i język.

2.1. Teksty narracyjne

Teksty narracyjne to rodzaj tekstów ciągłych, które opowiadają historie lub wydarzenia. Ich głównym celem jest przedstawienie sekwencji zdarzeń w sposób angażujący czytelnika i tworzący spójną fabułę. Teksty narracyjne charakteryzują się dynamiczną akcją, postaciami, miejscem i czasem.

W tekstach narracyjnych często spotykamy się z elementami fabuły, takimi jak⁚ ekspozycja, punkt kulminacyjny, rozwiązanie i zakończenie. Narracja może być prowadzona z perspektywy pierwszej osoby (ja, my) lub trzeciej osoby (on, ona, oni, one).

Przykłady tekstów narracyjnych to⁚ powieści, opowiadania, bajki, legendy, biografie, reportaże, artykuły prasowe o wydarzeniach.

2.1.1. Cechy tekstów narracyjnych

Teksty narracyjne charakteryzują się szeregiem specyficznych cech, które odróżniają je od innych rodzajów tekstów ciągłych. Oto najważniejsze z nich⁚

  • Narracja⁚ Tekst narracyjny opowiada historię, przedstawiając sekwencję zdarzeń w chronologicznym porządku.
  • Postacie⁚ Tekst narracyjny zawiera postacie, które odgrywają role w opowiadanej historii.
  • Miejsce i czas⁚ Tekst narracyjny jest osadzony w określonym miejscu i czasie, które wpływają na przebieg wydarzeń.
  • Konflikt⁚ Tekst narracyjny zazwyczaj zawiera konflikt, który napędza akcję i tworzy napięcie.
  • Rozwiązanie⁚ Tekst narracyjny zazwyczaj kończy się rozwiązaniem konfliktu, które może być pozytywne lub negatywne.

Te cechy sprawiają, że teksty narracyjne są angażujące i wciągające, umożliwiając czytelnikowi zanurzenie się w opowiadanej historii i przeżycie emocji wraz z postaciami.

2.1.2. Przykłady tekstów narracyjnych

Teksty narracyjne są obecne w wielu formach literackich i medialnych. Oto kilka przykładów⁚

  • Powieści⁚ Długie utwory literackie, które opowiadają o złożonych wątkach i postaciach. Przykłady⁚ “Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza, “Lalka” Bolesława Prusa, “Chłopi” Władysława Reymonta.
  • Opowiadania⁚ Krótsze utwory literackie, które skupiają się na jednym wydarzeniu lub wątku. Przykłady⁚ “Duma i uprzedzenie” Jane Austen, “Opowieści z Narnii” C.S. Lewisa, “Mały Książę” Antoine de Saint-Exupéry.
  • Bajki⁚ Krótkie opowiadania dla dzieci, które często zawierają morał. Przykłady⁚ “Czerwony Kapturek”, “Jaś i Małgosia”, “Królewna Śnieżka”.
  • Biografie⁚ Opowiadania o życiu konkretnej osoby, często oparte na faktach. Przykłady⁚ “Stefan Żeromski” Marii Dąbrowskiej, “Albert Einstein” Waltera Isaacsona.
  • Reportaże⁚ Teksty dziennikarskie, które opowiadają o wydarzeniach, często w sposób angażujący i emocjonalny. Przykłady⁚ reportaże Wojciecha Jagielskiego, reportaże Hanny Krall.

Te przykłady ilustrują różnorodność form i treści, które mogą przybierać teksty narracyjne.

2.2. Teksty ekspozycyjne

Teksty ekspozycyjne to rodzaj tekstów ciągłych, które mają na celu przekazanie informacji, wyjaśnienie zjawisk lub przedstawienie faktów. Ich głównym celem jest edukacja i zwiększenie wiedzy odbiorcy. Teksty ekspozycyjne charakteryzują się obiektywnym stylem, użyciem języka formalnego i precyzyjnego, a także logiczną strukturą i uporządkowaniem informacji.

W tekstach ekspozycyjnych często spotykamy się z elementami, takimi jak⁚ definicje, przykłady, statystyki, wykresy, tabele i diagramy. Narracja w tekstach ekspozycyjnych jest często liniowa, a czasowniki są używane w trybie teraźniejszym lub przeszłym.

Przykłady tekstów ekspozycyjnych to⁚ artykuły naukowe, podręczniki, encyklopedie, instrukcje, sprawozdania, artykuły popularnonaukowe.

2.2.1. Cechy tekstów ekspozycyjnych

Teksty ekspozycyjne charakteryzują się szeregiem cech, które odróżniają je od innych rodzajów tekstów ciągłych. Oto najważniejsze z nich⁚

  • Obiektywność⁚ Tekst ekspozycyjny przedstawia informacje w sposób obiektywny, bez wyrażania osobistych opinii czy emocji.
  • Informacyjność⁚ Tekst ekspozycyjny ma na celu przekazanie informacji, wyjaśnienie zjawisk lub przedstawienie faktów.
  • Formalność⁚ Tekst ekspozycyjny charakteryzuje się użyciem języka formalnego, precyzyjnego i zwięzłego.
  • Struktura⁚ Tekst ekspozycyjny posiada wyraźną strukturę, która ułatwia czytelnikowi śledzenie informacji i zrozumienie treści.
  • Dowody⁚ Tekst ekspozycyjny opiera się na dowodach, takich jak definicje, przykłady, statystyki, wykresy, tabele i diagramy.

Te cechy sprawiają, że teksty ekspozycyjne są wiarygodne, rzetelne i łatwe do zrozumienia, co czyni je skutecznym narzędziem do przekazywania wiedzy i edukacji.

2.2.2. Przykłady tekstów ekspozycyjnych

Teksty ekspozycyjne spotykamy w wielu dziedzinach życia, zarówno w świecie nauki, jak i w codziennym życiu. Oto kilka przykładów⁚

  • Artykuły naukowe⁚ Teksty publikowane w czasopismach naukowych, które przedstawiają wyniki badań i analiz.
  • Podręczniki⁚ Książki, które mają na celu przekazanie wiedzy w danej dziedzinie nauki.
  • Encyklopedie⁚ Zbiory informacji o różnych tematach, uporządkowane alfabetycznie.
  • Instrukcje⁚ Teksty, które wyjaśniają, jak korzystać z urządzenia lub produktu.
  • Sprawozdania⁚ Teksty, które podsumowują wyniki pracy lub projektu.
  • Artykuły popularnonaukowe⁚ Teksty, które przedstawiają skomplikowane zagadnienia naukowe w sposób przystępny dla szerokiej publiczności.

Te przykłady ilustrują różnorodność form i treści, które mogą przybierać teksty ekspozycyjne, od skomplikowanych zagadnień naukowych po proste instrukcje.

2.3. Teksty opisowe

Teksty opisowe to rodzaj tekstów ciągłych, które mają na celu przedstawienie szczegółowego opisu osoby, miejsca, przedmiotu lub zjawiska. Ich głównym celem jest stworzenie w umyśle odbiorcy żywego obrazu opisywanego obiektu. Teksty opisowe charakteryzują się bogactwem szczegółów, użyciem języka obrazowego i zmysłowego, a także logiczną strukturą, która pomaga czytelnikowi w śledzeniu opisu.

W tekstach opisowych często spotykamy się z elementami, takimi jak⁚ przymiotniki, przysłówki, porównania, metafory i epitety. Narracja w tekstach opisowych jest zazwyczaj statyczna, a czasowniki są używane w trybie teraźniejszym lub przeszłym.

Przykłady tekstów opisowych to⁚ opisy postaci w powieściach, opisy miejsc w reportażach, opisy przedmiotów w katalogach, opisy zjawisk w podręcznikach.

2.3.1. Cechy tekstów opisowych

Teksty opisowe charakteryzują się szeregiem cech, które odróżniają je od innych rodzajów tekstów ciągłych. Oto najważniejsze z nich⁚

  • Opis⁚ Tekst opisowy przedstawia szczegółowy opis osoby, miejsca, przedmiotu lub zjawiska.
  • Język obrazowy⁚ Tekst opisowy używa języka obrazowego, aby stworzyć w umyśle odbiorcy żywy obraz opisywanego obiektu.
  • Szczegóły⁚ Tekst opisowy zawiera wiele szczegółów, które pomagają czytelnikowi w wyobrażeniu sobie opisywanego obiektu.
  • Uporządkowanie⁚ Tekst opisowy posiada logiczną strukturę, która pomaga czytelnikowi w śledzeniu opisu i zrozumieniu jego treści.
  • Zmysły⁚ Tekst opisowy często odwołuje się do zmysłów, takich jak wzrok, słuch, węch, smak i dotyk.

Te cechy sprawiają, że teksty opisowe są angażujące i wciągające, umożliwiając czytelnikowi zanurzenie się w opisywanym świecie i doświadczenie go wszystkimi zmysłami.

2.3.2. Przykłady tekstów opisowych

Teksty opisowe są obecne w wielu formach literackich i medialnych. Oto kilka przykładów⁚

  • Opis postaci w powieściach⁚ Autorzy powieści często poświęcają wiele miejsca na szczegółowy opis swoich postaci, aby stworzyć w umyśle czytelnika żywy obraz ich wyglądu, charakteru i osobowości.
  • Opis miejsc w reportażach⁚ Reportaże często zawierają szczegółowe opisy miejsc, w których rozgrywają się opisane wydarzenia, aby czytelnik mógł lepiej wyobrazić sobie atmosferę i kontekst.
  • Opis przedmiotów w katalogach⁚ Katalogi produktów często zawierają szczegółowe opisy przedmiotów, aby potencjalni klienci mogli lepiej zapoznać się z ich funkcjami i wyglądem.
  • Opis zjawisk w podręcznikach⁚ Podręczniki naukowe często zawierają szczegółowe opisy zjawisk fizycznych, chemicznych lub biologicznych, aby czytelnik mógł lepiej zrozumieć ich mechanizmy i działanie.

Te przykłady ilustrują różnorodność form i treści, które mogą przybierać teksty opisowe, od szczegółowych opisów postaci po precyzyjne opisy zjawisk naukowych.

2.4. Teksty argumentacyjne

Teksty argumentacyjne to rodzaj tekstów ciągłych, które mają na celu przekonanie odbiorcy do określonego punktu widzenia. Ich głównym celem jest przedstawienie argumentów, dowodów i przykładów, które popierają tezę autora. Teksty argumentacyjne charakteryzują się logiczną strukturą, spójną argumentacją i użyciem języka formalnego i precyzyjnego.

W tekstach argumentacyjnych często spotykamy się z elementami, takimi jak⁚ teza, argumenty, dowody, kontrargumenty, wnioski. Narracja w tekstach argumentacyjnych jest zazwyczaj liniowa, a czasowniki są używane w trybie teraźniejszym lub przeszłym.

Przykłady tekstów argumentacyjnych to⁚ eseje, artykuły opiniotwórcze, przemówienia, debaty, recenzje, artykuły naukowe o charakterze dyskusyjnym.

2.4.1. Cechy tekstów argumentacyjnych

Teksty argumentacyjne charakteryzują się szeregiem cech, które odróżniają je od innych rodzajów tekstów ciągłych. Oto najważniejsze z nich⁚

  • Teza⁚ Tekst argumentacyjny rozpoczyna się od sformułowania tezy, czyli głównego twierdzenia, które autor zamierza udowodnić.
  • Argumenty⁚ Tekst argumentacyjny zawiera argumenty, czyli logiczne uzasadnienia, które popierają tezę.
  • Dowody⁚ Tekst argumentacyjny opiera się na dowodach, takich jak fakty, dane statystyczne, przykłady, cytaty, badania naukowe.
  • Kontrargumenty⁚ Tekst argumentacyjny może zawierać kontrargumenty, czyli argumenty przeciwne do tezy, które autor analizuje i odrzuca.
  • Wnioski⁚ Tekst argumentacyjny kończy się wnioskami, które podsumowują argumentację i podkreślają znaczenie tezy.

Te cechy sprawiają, że teksty argumentacyjne są logiczne, przekonujące i wiarygodne, co czyni je skutecznym narzędziem do wyrażania opinii i prowadzenia dyskusji.

2.4.2. Przykłady tekstów argumentacyjnych

Teksty argumentacyjne są obecne w wielu formach literackich i medialnych. Oto kilka przykładów⁚

  • Eseje⁚ Krótkie utwory literackie, które prezentują punkt widzenia autora na dany temat, opierając się na argumentach i dowodach.
  • Artykuły opiniotwórcze⁚ Teksty publikowane w mediach, które wyrażają opinie autora na aktualne tematy, opierając się na argumentach i dowodach.
  • Przemówienia⁚ Teksty wygłaszane publicznie, które mają na celu przekonanie słuchaczy do określonego punktu widzenia, opierając się na argumentach i dowodach.
  • Debaty⁚ Dyskusje, w których uczestnicy prezentują swoje argumenty i kontrargumenty, aby przekonać innych do swojego punktu widzenia.
  • Recenzje⁚ Teksty, które oceniają dzieła sztuki, filmy, książki lub inne produkty, opierając się na argumentach i dowodach.
  • Artykuły naukowe o charakterze dyskusyjnym⁚ Teksty, które prezentują różne punkty widzenia na dany temat, opierając się na argumentach i dowodach naukowych.

Te przykłady ilustrują różnorodność form i treści, które mogą przybierać teksty argumentacyjne, od krótkich esejów po długie artykuły naukowe.

Analiza tekstu ciągłego

Analiza tekstu ciągłego to proces, który pozwala na głębsze zrozumienie i interpretację tekstu. Polega na rozłożeniu tekstu na poszczególne elementy i zbadaniu ich wzajemnych powiązań. Analiza tekstu ciągłego obejmuje różne aspekty, takie jak⁚

  • Analiza struktury tekstu⁚ Badanie sposobu, w jaki tekst jest zorganizowany, np. podział na akapity, zdania, tytuły i podtytuły.
  • Analiza spójności i koherencji⁚ Badanie, czy tekst jest logiczny i zrozumiały, czy poszczególne części są ze sobą powiązane i czy tekst tworzy spójną całość.
  • Analiza języka i stylów⁚ Badanie języka, który jest użyty w tekście, np. słownictwo, gramatyka, styl, figuratywność.

Analiza tekstu ciągłego pozwala na lepsze zrozumienie treści, intencji autora i kontekstu, w którym tekst powstał.

3.1. Analiza struktury tekstu

Analiza struktury tekstu ciągłego polega na badaniu sposobu, w jaki tekst jest zorganizowany. Analizując strukturę tekstu, zwracamy uwagę na następujące elementy⁚

  • Podział na akapity⁚ Akapity są podstawowymi jednostkami strukturalnymi tekstu. Każdy akapit powinien zawierać jedną główną myśl, którą rozwija się w kolejnych zdaniach.
  • Podział na zdania⁚ Zdania są podstawowymi jednostkami składniowymi tekstu. Każde zdanie powinno zawierać jedną główną myśl i być gramatycznie poprawne.
  • Tytuły i podtytuły⁚ Tytuły i podtytuły służą do podziału tekstu na części i ułatwienia czytelnikowi orientacji w treści.
  • Wstęp, rozwinięcie, zakończenie⁚ Tekst ciągły zazwyczaj składa się z wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Wstęp przedstawia temat tekstu, rozwinięcie go rozwija, a zakończenie podsumowuje najważniejsze wnioski.

Analiza struktury tekstu pozwala na lepsze zrozumienie jego treści i intencji autora.

3.2. Analiza spójności i koherencji

Analiza spójności i koherencji tekstu ciągłego polega na badaniu, czy tekst jest logiczny i zrozumiały, a poszczególne części są ze sobą powiązane. Spójność i koherencja są kluczowe dla efektywnej komunikacji, ponieważ ułatwiają czytelnikowi śledzenie treści i zrozumienie intencji autora.

Spójność odnosi się do powiązań między poszczególnymi częściami tekstu. W dobrze spójnym tekście zdania i akapity są ze sobą logicznie połączone, a przejścia między nimi są płynne. Koherencja natomiast odnosi się do logicznego uporządkowania treści. W dobrze koherentnym tekście poszczególne części tworzą spójną całość, a treść jest łatwa do zrozumienia i śledzenia.

Analiza spójności i koherencji tekstu pozwala na ocenę jego jakości i efektywności komunikacyjnej.

3.3. Analiza języka i stylów

Analiza języka i stylów tekstu ciągłego polega na badaniu języka, który jest użyty w tekście, a także stylu, w jakim został napisany. Analizując język i styl tekstu, zwracamy uwagę na następujące elementy⁚

  • Słownictwo⁚ Rodzaj słów użytych w tekście, np. formalne, nieformalne, potoczne, fachowe.
  • Gramatyka⁚ Sposób, w jaki zdania są zbudowane, np. rodzaj zdań, czasowniki, zaimki.
  • Styl⁚ Ogólny charakter tekstu, np. formalny, nieformalny, opisowy, narracyjny, argumentacyjny.
  • Figuratywność⁚ Użycie figur stylistycznych, takich jak metafory, porównania, epitety, hiperbole.

Analiza języka i stylów tekstu pozwala na lepsze zrozumienie jego treści, intencji autora i kontekstu, w którym tekst powstał.

Znaczenie tekstów ciągłych

Teksty ciągłe odgrywają kluczową rolę w naszym życiu, mając wpływ na rozwój umiejętności czytania i pisania, rozumienie i interpretację tekstów, a także na komunikację interpersonalną.

Zrozumienie struktury i cech tekstów ciągłych jest niezbędne dla efektywnego czytania i pisania. Pozwala na lepsze zrozumienie treści, intencji autora i kontekstu, w którym tekst powstał. Teksty ciągłe są również podstawą do rozwijania umiejętności interpretacji tekstów, które są niezbędne do krytycznej analizy i oceny informacji.

Wreszcie, teksty ciągłe są podstawowym narzędziem komunikacji interpersonalnej. Pozwolą na wyrażenie myśli, opinii i uczuć w sposób jasny i zrozumiały.

4.1. Rozwój umiejętności czytania i pisania

Teksty ciągłe odgrywają kluczową rolę w rozwoju umiejętności czytania i pisania. Zrozumienie struktury i cech tekstów ciągłych jest niezbędne dla efektywnego czytania. Pozwala na lepsze zrozumienie treści, intencji autora i kontekstu, w którym tekst powstał.

W przypadku pisania, znajomość tekstów ciągłych pozwala na tworzenie tekstów spójnych, logiczną i zrozumiałych. Pozwala na precyzyjne wyrażanie myśli, opinii i uczuć w sposób jasny i zrozumiały. Umiejętność tworzenia tekstów ciągłych jest niezbędna w wielu dziedzinach życia, np. w nauce, pracy, a także w życiu prywatnym.

Wczesne zapoznanie się z tekstami ciągłymi i rozwijanie umiejętności ich analizy i tworzenia ma kluczowe znaczenie dla rozwoju umiejętności czytania i pisania.

4.2. Rozumienie i interpretacja tekstów

Teksty ciągłe stanowią podstawę do rozwijania umiejętności interpretacji tekstów, które są niezbędne do krytycznej analizy i oceny informacji. Zrozumienie struktury i cech tekstów ciągłych pozwala na identyfikację głównych argumentów, wyjaśnienie intencji autora i rozpoznanie kontekstu, w którym tekst powstał.

Umiejętność interpretacji tekstów jest kluczowa w wielu dziedzinach życia, np. w nauce, pracy, a także w życiu prywatnym. Pozwala na krytyczne ocenianie informacji, rozpoznawanie manipulacji i propagandy, a także na formułowanie własnych opinii i argumentów;

Rozwijanie umiejętności interpretacji tekstów jest procesem ciągłym, który wymaga nie tylko znajomości struktury i cech tekstów ciągłych, ale także umiejętności krytycznego myślenia i analizy.

4.3. Komunikacja interpersonalna

Teksty ciągłe są podstawowym narzędziem komunikacji interpersonalnej. Pozwolą na wyrażenie myśli, opinii i uczuć w sposób jasny i zrozumiały. Zrozumienie struktury i cech tekstów ciągłych pozwala na tworzenie tekstów spójnych, logiczną i zrozumiałych, co ułatwia efektywny przekaz informacji i budowanie relacji.

Współczesny świat charakteryzuje się intensywną komunikacją, a teksty ciągłe odgrywają w niej kluczową rolę. Są obecne w wielu formach komunikacji, np. w listach, emailach, wiadomościach tekstowych, a także w mediach społecznościowych.

Umiejętność tworzenia i analizy tekstów ciągłych jest niezbędna dla efektywnej komunikacji interpersonalnej, która jest kluczowa dla budowania relacji i osiągania sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *