Gabriel Tarde: Kim był, biografia, wkład w socjologię, dzieła

Gabriel Tarde⁚ Kim był, biografia, wkład w socjologię, dzieła

Gabriel Tarde (1843-1904) był francuskim socjologiem, filozofem i prawnikiem, znanym ze swoich prac nad naśladowaniem, sieciami społecznymi i socjologią wiedzy.

Wprowadzenie

Gabriel Tarde (1843-1904) był francuskim socjologiem, filozofem i prawnikiem, który odegrał kluczową rolę w rozwoju socjologii. Jego prace, skupiające się na naśladowaniu, sieciach społecznych i socjologii wiedzy, stanowiły znaczące odstępstwo od dominującego wówczas w socjologii paradygmatu strukturalnego. Tarde argumentował, że społeczeństwo nie jest statycznym systemem, ale raczej dynamiczną siecią interakcji, w której jednostki są połączone poprzez proces naśladowania. Jego teorie, choć początkowo pomijane, odnalazły swoje miejsce w współczesnej socjologii, szczególnie w obszarach takich jak socjologia komunikacji, socjologia sieci społecznych i socjologia wiedzy. W niniejszym artykule przedstawimy biografię Gabriela Tarde, jego wkład w socjologię oraz jego najważniejsze dzieła.

Biografia Gabriela Tarde

Gabriel Tarde urodził się 12 marca 1843 roku w Sarlat-la-Canéda w południowo-zachodniej Francji. Po ukończeniu studiów prawniczych w Tuluzie rozpoczął karierę jako sędzia. Jednak jego prawdziwą pasją była socjologia, której poświęcił się w późniejszych latach życia. W 1894 roku został profesorem socjologii na Sorbonie, a w 1900 roku został wybrany członkiem Francuskiej Akademii Nauk Moralnych i Politycznych. Tarde był płodnym autorem, publikując liczne książki i artykuły na temat socjologii, psychologii i filozofii. Jego praca skupiała się na analizie procesów społecznych, w szczególności na roli naśladowania w tworzeniu i rozwoju społeczeństwa. Tarde zmarł 13 maja 1904 roku w Paryżu.

Wczesne życie i edukacja

Gabriel Tarde urodził się w 1843 roku w Sarlat-la-Canéda, niewielkim miasteczku w południowo-zachodniej Francji. Jego rodzina pochodziła z klasy średniej, a jego ojciec był prawnikiem. Tarde otrzymał solidne wykształcenie, uczęszczając do prestiżowego liceum w Tuluzie. Po ukończeniu liceum rozpoczął studia prawnicze na Uniwersytecie w Tuluzie, które ukończył w 1866 roku. Po zdobyciu tytułu magistra prawa Tarde rozpoczął pracę jako sędzia, jednak jego prawdziwą pasją była socjologia. W swoich wczesnych latach Tarde był silnie zainspirowany pracami Augusta Comte’a, jednego z założycieli socjologii. Jednak Tarde szybko zaczął kwestionować niektóre z podstawowych założeń Comte’a, rozwijając własną, niezależną wizję socjologii.

Kariera akademicka

Pomimo kariery prawniczej, Tarde poświęcił się studiom socjologicznym. W 1894 roku został profesorem socjologii na Sorbonie, jednej z najbardziej prestiżowych uczelni w Paryżu. To stanowisko dało mu platformę do rozwijania i promowania swoich teorii. Tarde był również aktywnym członkiem środowiska naukowego, publikując liczne artykuły i książki, a także uczestnicząc w debatach i konferencjach. W 1900 roku został wybrany członkiem Francuskiej Akademii Nauk Moralnych i Politycznych, co potwierdziło jego znaczenie w świecie nauki. Chociaż Tarde był uznanym socjologiem, jego praca była często pomijana przez dominującą wówczas w socjologii szkołę strukturalistyczną. Dopiero w XX wieku jego teorie doczekały się ponownego odkrycia i stały się inspiracją dla nowych nurtów w socjologii.

Główne prace

Gabriel Tarde był autorem wielu wpływowych prac, które zrewolucjonizowały socjologię. Do jego najważniejszych dzieł należą⁚ “Prawa naśladowania” (1890), “Socjologia ekonomiczna” (1902) i “Psychologia społeczna” (1903). W “Prawach naśladowania” Tarde przedstawił swoje kluczowe teorie dotyczące naśladowania jako siły napędowej zmian społecznych. “Socjologia ekonomiczna” badała wpływ naśladowania na zachowania ekonomiczne, a “Psychologia społeczna” skupiała się na psychologicznych podstawach naśladowania i jego wpływie na interakcje społeczne. Tarde publikował również liczne artykuły w czasopismach naukowych, a także uczestniczył w debatach i konferencjach, dzieląc się swoimi poglądami i rozwijając swoje teorie.

Wkład Gabriela Tarde w socjologię

Gabriel Tarde był jednym z najbardziej oryginalnych i wpływowych socjologów swoich czasów. Jego praca stanowiła radykalne odstępstwo od dominującego wówczas paradygmatu strukturalistycznego, koncentrując się na procesach społecznych, a nie na statycznych strukturach. Tarde skupiał się na roli naśladowania w tworzeniu i rozwoju społeczeństwa, argumentując, że jednostki są połączone poprzez naśladowanie, a nie przez wspólne struktury społeczne. Jego teorie miały znaczący wpływ na rozwój socjologii, szczególnie w obszarach takich jak socjologia komunikacji, socjologia sieci społecznych i socjologia wiedzy. Tarde’a można uznać za prekursora współczesnych teorii sieci społecznych, podkreślając znaczenie interakcji i relacji w kształtowaniu społeczeństwa.

Socjologia naśladowania

Centralnym punktem teorii Tarde’a była socjologia naśladowania. Tarde argumentował, że naśladowanie jest podstawowym mechanizmem społecznym, który napędza zmiany społeczne i kształtuje zachowania jednostek. Uważał, że jednostki nie są autonomicznymi aktorami, ale raczej są ukształtowane przez swoje środowisko społeczne i skłonne do naśladowania innych. Tarde rozróżniał trzy rodzaje naśladowania⁚ naśladowanie proste, naśladowanie odwrotne i naśladowanie twórcze. Naśladowanie proste polega na bezpośrednim kopiowaniu zachowań innych, naśladowanie odwrotne na odrzuceniu zachowań innych, a naśladowanie twórcze na modyfikowaniu zachowań innych. Według Tarde’a, naśladowanie jest nie tylko siłą napędową zmian społecznych, ale także podstawą tworzenia się norm, wartości i wiedzy społecznej.

Pojęcie naśladowania

Tarde definiował naśladowanie jako “psychologiczny proces, który polega na tym, że jednostka dobrowolnie lub mimowolnie przyjmuje zachowania, myśli lub uczucia innej osoby”. W jego ujęciu naśladowanie nie jest biernym kopiowaniem, ale raczej aktywnym procesem, w którym jednostka interpretuje i modyfikuje wzorce zachowań innych. Tarde podkreślał, że naśladowanie jest nie tylko siłą napędową zmian społecznych, ale także podstawą tworzenia się norm, wartości i wiedzy społecznej. W jego ujęciu, naśladowanie jest nie tylko procesem indywidualnym, ale także procesem społecznym, który łączy jednostki w sieci zależności i interakcji.

Rodzaje naśladowania

Tarde wyróżniał trzy główne rodzaje naśladowania⁚ naśladowanie proste, naśladowanie odwrotne i naśladowanie twórcze. Naśladowanie proste polega na bezpośrednim kopiowaniu zachowań innych, bez żadnych modyfikacji. Na przykład, dziecko uczy się mówić naśladując swoich rodziców. Naśladowanie odwrotne polega na odrzuceniu zachowań innych, co często prowadzi do powstania nowych trendów i subkultur. Na przykład, grupa młodzieży może odrzucić modę swoich rodziców i stworzyć własny styl. Naśladowanie twórcze polega na modyfikowaniu zachowań innych, co prowadzi do powstania nowych form i innowacji. Na przykład, artyści często naśladują innych artystów, ale jednocześnie wprowadzają własne, unikalne elementy do swoich dzieł.

Naśladowanie jako siła napędowa zmian społecznych

Tarde uważał, że naśladowanie jest głównym czynnikiem napędzającym zmiany społeczne. Według niego, społeczeństwo nie jest statycznym systemem, ale raczej dynamicznym procesem, w którym jednostki naśladują siebie nawzajem, tworząc nowe trendy, normy i wartości. Tarde argumentował, że zmiany społeczne nie są wynikiem czynników ekonomicznych lub politycznych, ale raczej wynikiem rozprzestrzeniania się nowych idei i zachowań poprzez naśladowanie. W tym kontekście, naśladowanie pełni rolę katalizatora, który przyspiesza i rozprzestrzenia zmiany społeczne.

Socjologia wiedzy

Tarde był również pionierem w dziedzinie socjologii wiedzy. Uważał, że wiedza nie jest obiektywnym zjawiskiem, ale raczej produktem społecznych interakcji i procesów naśladowania. Według Tarde’a, wiedza jest tworzona i rozprzestrzeniana poprzez naśladowanie, a jej treść jest kształtowana przez wpływowe osoby i grupy społeczne. Tarde argumentował, że wiedza nie jest neutralna, ale raczej ma charakter społeczny i jest uwarunkowana przez interesy i wartości dominujących grup społecznych. Jego teorie miały znaczący wpływ na rozwój socjologii wiedzy, a także na współczesne badania nad wpływem mediów i technologii na kształtowanie poglądów i przekonań społecznych.

Pojęcie wiedzy społecznej

Tarde uważał, że wiedza nie jest czymś obiektywnym, ale raczej produktem społecznych interakcji i procesów naśladowania. W jego ujęciu, wiedza jest tworzona i rozprzestrzeniana poprzez naśladowanie, a jej treść jest kształtowana przez wpływowe osoby i grupy społeczne. Tarde argumentował, że wiedza nie jest neutralna, ale raczej ma charakter społeczny i jest uwarunkowana przez interesy i wartości dominujących grup społecznych. W jego ujęciu, wiedza nie jest czymś statycznym, ale raczej czymś dynamicznym, które ewoluuje w czasie i jest kształtowane przez ciągłe interakcje między jednostkami.

Rola naśladowania w tworzeniu wiedzy

Tarde uważał, że naśladowanie odgrywa kluczową rolę w tworzeniu wiedzy. Według niego, wiedza nie powstaje w próżni, ale raczej jest produktem społecznych interakcji i procesów naśladowania. Jednostki uczą się i zdobywają wiedzę naśladując innych, a zwłaszcza tych, którzy są dla nich autorytetami. Tarde argumentował, że naśladowanie nie jest tylko procesem pasywnym, ale raczej aktywnym procesem, w którym jednostki interpretują i modyfikują wiedzę, którą otrzymują od innych. W ten sposób, naśladowanie odgrywa rolę w ewolucji i rozwoju wiedzy.

Wpływ wiedzy na zachowania społeczne

Tarde podkreślał, że wiedza ma znaczący wpływ na zachowania społeczne. Uważał, że ludzie działają w oparciu o swoje przekonania i wiedzę, a te z kolei są kształtowane przez społeczne interakcje i procesy naśladowania. Tarde argumentował, że wiedza nie jest tylko teoretycznym konstruktem, ale raczej ma praktyczne konsekwencje, kształtując sposób, w jaki jednostki postrzegają świat i w nim działają. W jego ujęciu, wiedza nie jest czymś statycznym, ale raczej czymś dynamicznym, które ewoluuje w czasie i jest kształtowane przez ciągłe interakcje między jednostkami.

Socjologia sieci społecznych

Tarde był jednym z pierwszych socjologów, którzy rozpoznali znaczenie sieci społecznych w kształtowaniu zachowań i procesów społecznych. Choć nie używał terminu “sieć społeczna”, jego teorie dotyczące naśladowania i rozprzestrzeniania się informacji wskazują na istnienie złożonych relacji między jednostkami. Tarde uważał, że ludzie są połączeni ze sobą w sieci zależności, w których naśladują się nawzajem, wymieniają informacje i kształtują swoje poglądy. Jego koncepcja “naśladowania odwrotnego”, gdzie jednostki odrzucają wzorce zachowań innych, sugeruje istnienie subkultur i grup społecznych, które są połączone poprzez wspólne wartości i przekonania.

Pojęcie sieci społecznych

Tarde, choć nie używał terminu “sieć społeczna”, rozumiał, że jednostki są połączone ze sobą w złożonych relacjach, które wpływają na ich zachowania i poglądy. Jego teorie dotyczące naśladowania i rozprzestrzeniania się informacji wskazują na istnienie sieci zależności między jednostkami, w których naśladują się nawzajem, wymieniają informacje i kształtują swoje poglądy. Tarde uważał, że te sieci są dynamiczne i ewoluują w czasie, a ich struktura jest kształtowana przez procesy społeczne, takie jak naśladowanie, konkurencja i współpraca.

Rola naśladowania w tworzeniu sieci społecznych

Tarde uważał, że naśladowanie odgrywa kluczową rolę w tworzeniu i rozwoju sieci społecznych. Według niego, ludzie łączą się ze sobą w sieci, ponieważ naśladują siebie nawzajem, a zwłaszcza tych, którzy są dla nich autorytetami. Tarde argumentował, że naśladowanie prowadzi do tworzenia się grup społecznych, w których jednostki dzielą podobne wartości, przekonania i wzorce zachowań. Naśladowanie może również prowadzić do powstawania konfliktów między grupami, gdy różne grupy naśladują różne wzorce zachowań.

Wpływ sieci społecznych na zmiany społeczne

Tarde uważał, że sieci społeczne odgrywają kluczową rolę w procesach zmian społecznych. Według niego, nowe idee i trendy rozprzestrzeniają się poprzez sieci społeczne, a ich wpływ zależy od struktury tych sieci i siły więzi między jednostkami. Tarde argumentował, że zmiany społeczne są często napędzane przez “naśladowanie odwrotne”, gdzie grupy społeczne odrzucają dominujące wzorce zachowań i tworzą własne subkultury. W ten sposób, sieci społeczne mogą stanowić zarówno siłę konserwatywną, jak i siłę rewolucyjną w społeczeństwie.

Główne dzieła Gabriela Tarde

Gabriel Tarde był płodnym autorem, publikując liczne książki i artykuły na temat socjologii, psychologii i filozofii. Do jego najważniejszych dzieł należą⁚ “Prawa naśladowania” (1890), “Socjologia ekonomiczna” (1902) i “Psychologia społeczna” (1903). W “Prawach naśladowania” Tarde przedstawił swoje kluczowe teorie dotyczące naśladowania jako siły napędowej zmian społecznych. “Socjologia ekonomiczna” badała wpływ naśladowania na zachowania ekonomiczne, a “Psychologia społeczna” skupiała się na psychologicznych podstawach naśladowania i jego wpływie na interakcje społeczne. Tarde publikował również liczne artykuły w czasopismach naukowych, a także uczestniczył w debatach i konferencjach, dzieląc się swoimi poglądami i rozwijając swoje teorie.

“Prawa naśladowania” (1890)

“Prawa naśladowania” to jedno z najważniejszych dzieł Gabriela Tarde’a, w którym rozwija swoje teorie dotyczące naśladowania jako siły napędowej zmian społecznych. Tarde analizuje różne aspekty naśladowania, w tym jego psychologiczne podstawy, rodzaje i funkcje. W książce przedstawia swoje słynne “prawa naśladowania”, które opisują mechanizmy, za pomocą których naśladowanie wpływa na zachowania jednostek i kształtuje struktury społeczne. “Prawa naśladowania” stanowią fundamentalne dzieło socjologii naśladowania i miały znaczący wpływ na rozwój socjologii komunikacji, socjologii sieci społecznych i socjologii wiedzy.

“Socjologia ekonomiczna” (1902)

W “Socjologii ekonomicznej” Tarde zastosował swoje teorie dotyczące naśladowania do analizy zjawisk ekonomicznych. Uważał, że zachowania ekonomiczne nie są sterowane wyłącznie przez racjonalne kalkulacje, ale także przez procesy naśladowania. Tarde argumentował, że ludzie często naśladują zachowania innych w kontekście ekonomicznym, na przykład inwestując w te same akcje lub kupując te same produkty. W książce analizował również wpływ naśladowania na konkurencję i współpracę w gospodarce. “Socjologia ekonomiczna” była jedną z pierwszych prób zastosowania socjologicznych koncepcji do analizy zjawisk ekonomicznych i miała znaczący wpływ na rozwój socjologii ekonomicznej.

“Psychologia społeczna” (1903)

“Psychologia społeczna” to jedno z najważniejszych dzieł Tarde’a, w którym bada psychologiczne podstawy naśladowania i jego wpływ na interakcje społeczne. Tarde analizuje różne aspekty naśladowania, w tym jego motywy, mechanizmy i konsekwencje. W książce przedstawia swoje teorie dotyczące “naśladowania odwrotnego”, gdzie jednostki odrzucają wzorce zachowań innych, a także “naśladowania twórczego”, gdzie jednostki modyfikują wzorce zachowań innych, tworząc nowe formy i innowacje. “Psychologia społeczna” miała znaczący wpływ na rozwój psychologii społecznej i socjologii, a jej koncepcje są nadal aktualne w kontekście współczesnych badań nad wpływem mediów i technologii na zachowania społeczne.

Wpływ Gabriela Tarde na socjologię

Chociaż Tarde był uznanym socjologiem, jego praca była często pomijana przez dominującą wówczas w socjologii szkołę strukturalistyczną. Dopiero w XX wieku jego teorie doczekały się ponownego odkrycia i stały się inspiracją dla nowych nurtów w socjologii. Tarde’a można uznać za prekursora współczesnych teorii sieci społecznych, podkreślając znaczenie interakcji i relacji w kształtowaniu społeczeństwa. Jego teorie dotyczące naśladowania i rozprzestrzeniania się informacji są dziś wykorzystywane do wyjaśniania zjawisk takich jak moda, opinia publiczna i ruchy społeczne.

Tarde i klasyczna socjologia

Tarde był krytykiem klasycznej socjologii, zwłaszcza prac Émile’a Durkheima, który skupiał się na analizie struktur społecznych i ich wpływie na zachowania jednostek. Tarde argumentował, że Durkheim ignorował rolę indywidualnych interakcji i procesów naśladowania w kształtowaniu społeczeństwa. Tarde uważał, że Durkheim przesadzał z naciskiem na determinizm społeczny i nie doceniał agencji jednostki. Tarde’a można uznać za prekursora współczesnych teorii agencji i struktury, które podkreślają wzajemne oddziaływanie między jednostkami i strukturami społecznymi.

Tarde i współczesna socjologia

Współczesna socjologia coraz częściej docenia wkład Gabriela Tarde’a. Jego teorie dotyczące naśladowania, sieci społecznych i socjologii wiedzy są dziś wykorzystywane do wyjaśniania zjawisk takich jak moda, opinia publiczna, ruchów społecznych i rozwoju technologii. Tarde’a można uznać za prekursora współczesnych teorii sieci społecznych, które podkreślają znaczenie interakcji i relacji w kształtowaniu społeczeństwa. Jego teorie są również aktualne w kontekście badań nad wpływem mediów społecznościowych i technologii informacyjnych na zachowania społeczne.

Tarde i socjologia francuska

Tarde był jednym z najważniejszych przedstawicieli socjologii francuskiej, choć jego praca była często pomijana przez dominującą wówczas szkołę strukturalistyczną. Współczesna socjologia francuska coraz częściej docenia wkład Tarde’a, zwłaszcza w kontekście badań nad sieciami społecznymi, socjologią komunikacji i socjologią wiedzy. Tarde’a można uznać za prekursora współczesnych teorii agencji i struktury, które podkreślają wzajemne oddziaływanie między jednostkami i strukturami społecznymi.

Podsumowanie

Gabriel Tarde był jednym z najbardziej oryginalnych i wpływowych socjologów swoich czasów. Jego praca stanowiła radykalne odstępstwo od dominującego wówczas paradygmatu strukturalistycznego, koncentrując się na procesach społecznych, a nie na statycznych strukturach. Tarde skupiał się na roli naśladowania w tworzeniu i rozwoju społeczeństwa, argumentując, że jednostki są połączone poprzez naśladowanie, a nie przez wspólne struktury społeczne. Jego teorie miały znaczący wpływ na rozwój socjologii, szczególnie w obszarach takich jak socjologia komunikacji, socjologia sieci społecznych i socjologia wiedzy. Tarde’a można uznać za prekursora współczesnych teorii sieci społecznych, podkreślając znaczenie interakcji i relacji w kształtowaniu społeczeństwa.

10 thoughts on “Gabriel Tarde: Kim był, biografia, wkład w socjologię, dzieła

  1. Artykuł stanowi cenne źródło informacji o życiu i twórczości Gabriela Tarde. Autor w sposób zwięzły i przystępny przedstawia jego główne koncepcje, podkreślając ich znaczenie dla rozwoju socjologii. Warto dodać, że Tarde był również pionierem w badaniu wpływu języka na życie społeczne, co ma szczególne znaczenie w kontekście współczesnych badań nad wpływem mediów na komunikację społeczną.

  2. Prezentacja biografii Gabriela Tarde jest dobrze zorganizowana i zawiera wiele cennych informacji. Autor umiejętnie łączy informacje o życiu osobistym z osiągnięciami naukowymi. Wskazane jest jednak rozwinięcie analizy wpływu Tarde na rozwój socjologii. Warto poświęcić więcej miejsca na omówienie jego krytyki paradygmatu strukturalnego i jego wkład w rozwój socjologii indywidualistycznej.

  3. Artykuł stanowi cenne źródło informacji o życiu i twórczości Gabriela Tarde. Autor w sposób zwięzły i przystępny przedstawia jego główne koncepcje, podkreślając ich znaczenie dla rozwoju socjologii. Warto dodać, że Tarde był również pionierem w badaniu procesów komunikacyjnych, co ma szczególne znaczenie w kontekście współczesnych badań nad wpływem mediów na życie społeczne.

  4. Artykuł stanowi doskonałe wprowadzenie do tematyki twórczości Gabriela Tarde. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia jego główne koncepcje, podkreślając ich aktualność w kontekście współczesnych badań społecznych. Warto dodać, że Tarde był również pionierem w badaniu psychologicznych aspektów życia społecznego, co stanowiło znaczące odstępstwo od dominującego wówczas w socjologii paradygmatu obiektywistycznego.

  5. Prezentacja biografii Gabriela Tarde jest interesująca i pouczająca. Autor w sposób zrozumiały przedstawia kluczowe etapy jego życia i pracy. Wskazane jest jednak rozwinięcie analizy wpływu Tarde na rozwój socjologii. Warto poświęcić więcej miejsca na omówienie jego koncepcji “socjologii wiedzy” i jej wpływ na współczesne teorie dotyczące wiedzy społecznej.

  6. Prezentacja biografii Gabriela Tarde jest interesująca i pouczająca. Autor w sposób zrozumiały przedstawia kluczowe etapy jego życia i pracy. Wskazane jest jednak rozwinięcie analizy wpływu Tarde na rozwój socjologii. Warto poświęcić więcej miejsca na omówienie jego najważniejszych prac i ich wpływ na współczesne teorie społeczne.

  7. Prezentacja biografii Gabriela Tarde jest dobrze skonstruowana i przystępna. Autor umiejętnie łączy informacje o życiu osobistym z osiągnięciami naukowymi. Wskazane jest jednak rozwinięcie analizy wpływu Tarde na rozwój socjologii. Warto poświęcić więcej miejsca na porównanie jego koncepcji z innymi nurtami w socjologii, np. z funkcjonalizmem czy strukturalizmem.

  8. Prezentacja biografii Gabriela Tarde jest dobrze zorganizowana i zawiera wiele cennych informacji. Autor umiejętnie łączy informacje o życiu osobistym z osiągnięciami naukowymi. Wskazane jest jednak rozwinięcie analizy wpływu Tarde na rozwój socjologii. Warto poświęcić więcej miejsca na omówienie jego krytyki paradygmatu deterministycznego i jego wkład w rozwój socjologii wolnościowej.

  9. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do życia i twórczości Gabriela Tarde. Autor w sposób klarowny i zwięzły przedstawia kluczowe aspekty jego biografii oraz wkładu w socjologię. Szczególnie cenne jest podkreślenie znaczenia koncepcji naśladowania w kontekście rozwoju społeczeństwa. Warto dodać, że Tarde był również pionierem w badaniu sieci społecznych, co ma szczególne znaczenie w kontekście współczesnych badań nad wpływem mediów społecznościowych.

  10. Artykuł stanowi wartościowe wprowadzenie do tematyki twórczości Gabriela Tarde. Autor w sposób jasny i zwięzły przedstawia jego główne koncepcje, podkreślając ich aktualność w kontekście współczesnych badań społecznych. Warto dodać, że Tarde był również pionierem w badaniu wpływu kultury na życie społeczne, co stanowiło znaczące odstępstwo od dominującego wówczas w socjologii paradygmatu materialistycznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *